Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marius Sorteberg

#1
Takk for innspill her!

På punktet hvor ledingene går fra hus til garasje er det litt i overkant av en meter mellom grunnmur hus og grunnmur garasje. Det er støpt dekke over rørene og de går ikke rett inn i garasjen, men følger grunnmuren på garasjen i drensgrøft (litt opp på veggen, også under støpt dekke) før de går igjennom vegg i kjelleren på garasjen og inn i fordelingsskapet. Anlegget ble koblet for ca. 6 år siden.

Jeg fikk beskjed om at det ikke var greit å legge PN, som også var mitt forslag da jeg skjønte at jeg hadde dummet meg ut. Kablene har hvit kappe som er rimelig fleksibel (jeg kjenner ikke betegnelser) og den er såpass tykk at det var veldig trangt å trekke. Jeg la fire rør, men ett var det ikke mulig å trekke i, så jeg har tre kabler med 2,5kvmm 3+1 leder hver som alle er koblet parallellt i begge ender. Jeg var med på å trekke dette selv, siden elektrikkerfirmaet da ikke trengte en hjelpemann. Det ble brukt liberale mengder silikonspray og det var såvidt vi klarte å trekke dette helt frem. Sikkert min feil det også, for det var nok for krappe svinger på rørene. Hadde jeg bygd garasje igjen ville jeg valgt et 50mm rødt K-rør, så hadde det ikke vært noen problemer i det hele tatt.

Det er nå slik at jeg ikke tør å røre kablene som ligger i rørene, for det er ganske trolig at jeg får problemer med å få dem ut. Valget står mellom å oppgradere til en sikring på 3x32A dersom kapasiteten på eksisterende kabler tåler det eller beholde 3x25A. Med dagens sikring tror jeg 20A er maks av hva jeg kan belaste TWC, og det er tross alt ikke så mye mer enn 1-fas 16A med rødt adapter som er en mye billigere løsning.

Det skal også nevnes at inntaket på huset kun er på 3x63A og at jeg også har en utleieseksjon i huset som belaster samme inntak. Noe særlig mer enn 32A kan jeg derfor ikke koste på meg å bruke i garasjen, selv om det hadde vært fint. Har bla. Multispot sveiseapparat som trekker 63A på full belastning, så behovet er der :-)

Er det riktig å beregne at jeg har 7,5kvmm tversnitt på kabelen? I så fall bør elektrikeren kunne montere en 3x32A sikring og det vil være verd investeringen å sette opp en TWC med 3x25A sikring (og b-vern).

Hilsen Marius
#2
Hei,

Jeg planlegger å bestille en Tesla Wall Connector og få denne montert utenfor min garasje. Garasjen har eget fordelingsskap i kjelleren (av garasjen) som forsynes fra huset. Jeg bruker endel tyngre 3-fase utstyr i garasjen og forsyningen er sikret med en 3x25A sikring i skapet i huset.

I forbindelse med at jeg selv la k-rør til garasjen da fundamentet til garasjen ble støpt gjorde jeg tabben å legge flere 20mm rør fordi jeg ikke trodde jeg skulle trenge et eget skap i garasjen. Elektrikeren løste dette ved å legge tre stk. 3 x 2,5 (+1) kabler i rørene jeg hadde lagt og koblet dette i parallell.

Jeg kunne godt tenke meg å bruke TWC på 25A og få koblet denne som mange anbefaler som "3-fase uten nøytral" for å balansere nettet bedre og få 15% mer effekt, men da har jeg jo ikke nok kapasitet til å ha varme på i garasjen om vinteren, og jeg lurer derfor på om TWC er noen vits i forhold til å benytte 1-fase 16A med "rødt adapter" (ref. video fra Bjørn om adaptere)?

For meg virker det som jeg kan oppgradere sikringen i huset til 32A på det tverrsnittet jeg har, men man skal kanskje ikke regne 7,5 kvmm dersom det er fordelt på tre ledere? Lengden på kablene er ca. 6 meter og de ligger i k-rør i bakken mesteparten av strekket, og kanal på murvegg ca. 1 meter.

Dersom jeg kan oppgradere sikringen til garasjen til 32A kan jeg ha 3x25A til TWC og fremdeles ha litt til varme garasjen.

Tenkte å handle TWC i forbindelse med at jeg skal innom Tesla denne uken.
#3
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:18
Sitat fra: automat på onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:00
Sitat fra: Mons på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:53
Noen som skjønner hvorfor de vil ha vektavgift? Er det ikke mer logisk å sette begrensning på momsfritaket? Eksempelvis at den delen av prisen som går over 1 mill (eller en annen sum) blir tillagt merverdiavgift på 25 %.


Tipper at delt moms er vanskeligere å gjennomføre. Med forskriftsendringer og kanskje lovendringer.

Og å legge det på vektavgiften er enkleste måte å begynne avgiftslegging

Etter det jeg har forstått er det allerede MVA på elbil, men satsen er 0%. Det å sette den til f.eks. 12% skulle vel ikke kreve noen form for lovendring. Satser justeres jo ofte i årsbudsjett.
#4
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:15
Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:55
Enig - det aller mest kritikkverdige her er måten det gjøres på.

Det ville vært bedre - så uendelig mye bedre - om man greide den bittelille prestasjonen å presisere i forbindelse med enhver avgiftsøkning på elbiler at nå blir samtidig avgiftene på fossile biler økt minst like mye, og at elbiler fortsatt fra og med 1. januar enten er like gunstig, eller enda mer gunstig, enn fossile biler.

Istedet er overskriftene nå at "her kommer det skatt på Tesla". Jeg snakker nok med folk i fossilverdenen til å skjønne inntrykket dette skaper hos alle som vegrer seg for overgang til elbil. "Hva var det jeg sa - nå er fordelene på vei vekk, akkurat som med diesel, det er bare tull å gå over til elbil".

Slett ikke uenig med deg i dette. Avgifter på elbil kan godt innføres sammen med tilsvarende avgift på vanlige biler. Jeg er heller ikke helt enig i at det er vekt-elementet som skal beskattes, men mener det er på tide med en eller form for avgift på elbil.

Jeg gjettet faktisk at det var MVA-satsen som skulle treffe først, f.eks. med halv MVA et år eller to og deretter full sats.

At dette får en tabloid form i avisene er jo helt sikkert. Skal bli spennende å lese hva det faktisk går ut på. Uansett vil noe slikt bli innført rimelig kjapt etter vedtak, måten det ble annonsert i Q2 at MVA-sats ble borte fra nyttår ble jo nesten kroken på døra for Think det året (også), så myndighetene vil nok innføre dette på en måte som "forstyrrer" minst mulig.

#5
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:43
Ganske utrolig hvor "sutrete" kommentarer det er å lese i denne tråden. Det foreslås en avgift som vil gi en Model S en økning i pris på kr. 7.000,-, omtrent 1% av hva en slik bil koster, uten at det betales MVA og noen form for avgift. Det er mer avgift på en Model X, men likevel godt under 10% av prisen på bilen. Dette er helt enestående i verden. Ingen andre nasjoner har slike fordeler.

"Alle" må jo forstå at når andelen av hel-elektriske biler nå nærmer seg halvparten av nybilsalget i Norge, så er det også på tide å gradvis redusere insentivene. De var jo der nettopp for å hjelpe salget av et produkt som ikke var økonomisk bærekraftig igang, slik at produksjonskostnadene ville gjøre dette konkurransedyktig.

Jeg har akkurat fått meg en Tesla, min første elbil, men jeg er nesten flau over alle fordeler en slik bil gir. Jeg mener det er feil at årsavgiften er så lav og mener både kjøring i kollektivfelt og gratis bompassering er noe som bør normaliseres. En slik bil sliter like mye på veinettet som en vanlig bil og den tar like mye plass i kollektivfeltet og inne i bybildet.

Det er ennå en god stund til at avgifter kan beregnes som på en vanlig bil, til det er produksjonen for dyr, men målt opp mot de lave kostnadene for service og ikke minst energi for bruk av bilen veier dette godt opp mot en litt høyere anskaffelseskost.

Jeg er svært positiv til at det velges et miljøvennlig alternativ til vanlige biler, men det får være måte på til krav om at alt skal være gratis bare fordi man kjører elbil. 
#6
Model S / Sv: Blandet opplevelse av levering av ny 90D ved Tesla Drammen
søndag 24. september 2017, klokken 23:15
Jeg hentet min S75D i Drammen på fredag og det var ganske kaotisk, men selv var jeg ganske fornøyd med den servicen jeg fikk.

Hadde avtale 15:00, var der et kvarter for det. Fikk vite at det var forsinkelser, hovedsakelig pga. registrering. Min bil sto da i vaskehallen og jeg ba om at de kunne si i fra når bilen var vasket slik at jeg kunne begynne å se over, selv om registreringen ikke var klar.

Hele lokalet var fullt, nesten ikke noen ledige seter, men de hadde satt opp en kaffebar med hyggelig dame som serverte gratis kaffe og enkle bakevarer.

Litt før kl. 16 kom en ung kar og spurte om jeg ville se min nye bil. Registreringen var ikke helt klar pga. noe surr med forsikringen, men de håndterte dette direkte med selskapet (jeg hadde oppgitt kontaktinfo i forkant på MyTesla). Jeg fikk se over bilen og fikk svar på alle mine spørsmål. Den unge mannen kunne ikke all verden om Tesla, men nok til alt det vesentlig. Det viktigste syntes jeg var at han var svært serviceminded og lot meg ta all den tiden jeg trengte.

Etter å ha sett over bilen fant jeg to mindre merker i lakken, begge saker han var enig i, men som ikke kommer til å trenge full omlakkering av flatene for å bli akseptable. Dette ble notert på et skjema og jeg tar det med Skøyen til uka for de er nærmere det jeg bor. Bilen kunne også ha vært vasket bedre. Det var steder hvor jeg fant limrester og poleringsmerker, men jeg påpekte ikke dette. Det har dukket opp noen mindre saker til, som knirk i dashboard, med dette regner jeg med at blir fikset det også.

Da jeg var ferdig og fikk nødvendig guiding ut av det relativt trange lokalet så jeg både ham og andre Tesla ansatte løpe rundt som hodeløse høner på jakt etter neste bil for utlevering, men så lenge jeg var den han betjente følte jeg ikke noe stress fra hans side.

Det er helt klart at Tesla ikke er skalert for å håndtere så mange utleveringer som har kommet de siste ukene, men jeg syntes de absolutt gjorde så godt de kunne, og for meg betyr det mye for inntrykket.

Dette er min første elbil, og jeg er veldig fornøyd så langt.
#8
Model 3 / Sv: Konfigurator for de første bilene
tirsdag 11. juli 2017, klokken 23:41
@bmw2002 Det er en plausibel forklaring på hvorfor produksjonsantallet pr. mnd. tar litt tid å få opp på rett nivå her: https://model3ownersclub.com/threads/production-ramping.4159/

Ellers var det et interessant innlegg som forklarte at det også er mulig de sliter litt med å få god nok kvalitet på de nye battericellene som skal benyttes, og at det av den grunn tar tid å få nok batteripakker til volumet av Modell 3. Kun spekulasjoner selvfølgelig, men interessant nok.

Min første bil var forøvrig en -75 BMW 2002 :-)
#9
Model 3 / Sv: Kun ett, midtmontert display
onsdag 24. mai 2017, klokken 22:47
Overraskende mange som har veldig konservative meninger her. Jeg trodde de som var forkjempere av el-bil var mer fremoverlente.

Jeg har hatt mer enn 150 biler, men den modellen jeg har hatt i flest år er Fiat Multipla. Den har sentralisert speedometer, slik som i klassisk Mini (har hatt 13 slike også). Det er en vanesak hvor man ser etter instrumentene, og det tar ikke lang tid før det føles helt naturlig.

Tipper at mange som står i kø for en Model3 lager masse fuzz rundt dette, mens de som har hatt bilen noen uker ikke tenker mer over det.
#10
Model 3 / Sv: Mindre enn 100 kombinasjoner
onsdag 24. mai 2017, klokken 22:37
Jeg savner IKKE grå som endel av lakk-alternativene. I Norge kjøper 95% av alle nybilkjøpere en eller annen variant av "50 shades of gray", og jeg skvetter til om jeg ser en rød BMW eller Audi. Skal jeg kjøpe en Tesla (står på venteliste på Model3) må den ha en farge. Rød eller blå kan til nød gå an, men jeg syntes den oransje metallic-fargen som en kompis har bestilt sin Ampera i er tøff.

Antall liter i bagasjevolum er mindre viktig for meg enn om bilen får takstativ og kan romme større gjenstander ved at seter legges ned.

Hengerfeste har blitt nevnt som noe som skal komme, men det er ikke tatt med i beregningen på kombinasjoner her.

Interessant at Tesla velger så få alternativ på bestillingene. Trolig er det slike grep som skal til for å få dette til å bli så strømlinjeformet som nødvendig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA