Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jws

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil som bil nr 2 eller nr 1?
fredag 19. mai 2017, klokken 20:04
Sitat fra: bromm på torsdag 18. mai 2017, klokken 14:12
Løsning = 2 x BMW i3 (til prisen av én Tesla). Tro meg det er mange som har gått for den løsningen allerede, og kjørelengdene som beskrives er ingen problem for 94Ah-utgaven...

Nå har vel BMW i3 og e-Golf facelift som jeg har bestilt oppgitt lik rekkevidde, så da hadde det i så fall blitt 2 e-Golfer.
Jeg har mye bedre avtaler både med kjøp og service hos VW, og kona liker designet på i3 svært dårlig.  ;D :o

Tanken med Tesla var at den kan klare hyttetur hele året med ett ladestopp, med barn og full bagasje. E-Golf må nok ha to, muligens 3 for å klare stigningen siste partiet, og å stå uten lading på hytta. Da strekker nok ikke tålmodigheten til en tidligere fossilforkjemper til. Jeg kjører stort sett turen uten stopp.

Jeg ser etterhvert at den som argumenterer mest for Tesla er meg selv, og da betyr det stort sett at jeg ikke kommer noen vei.  ;D

Får slå meg til ro med at e-Golfen snart går i produksjon, og så får vi ta en vurdering igjen når vi har hatt den en stund.

Takker for innspill til de som har svart. Nå går kursen videre inn i forumet for å finne ut hvilken løsning jeg skal velge for lading hjemme.    :o
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil som bil nr 2 eller nr 1?
mandag 15. mai 2017, klokken 19:23
Glemte å skrive at det er evt en brukt Tesla S85, evt en 70D jeg har sett på fra Tesla.
Totalsum bundet opp i bil vil bli ganske lik. e-Golf til 300.000++ og Passat til 250.000, eller gammel pendlebil som er verdt tilnærmet 0 og en Tesla til rundt 550.000. E-Golf og Tesla sammen hadde vært flott, men det blir for dyrt, og kan ikke forsvares når kona har 5-6min hver vei til jobb, og trenger bil fint lite utenom det.
Lånet til Golfen har jeg allerede regnet på at vil "dekkes" av det jeg sparer på drivstoff og bom.

Hengerfeste er ikke kritisk for oss. Brukes kun et par ganger i året, og da er det nok av familiemedlemmer vi kan låne bil av.

Det jeg ser for meg er den største forskjellen er hvor mye man kan bruke elbilen. Kan ikke tro vi kommer til å bruke e-Golf til hytta i Gudbrandsdalen om vi skal oppover på helgetur. Med en Tesla vil man slippe unna med ett stopp på superlader, med en e-Golf må vi nok stoppe 2 ganger og da med lavere ladehastighet. I tillegg kommer det praktiske med tanke på barn osv med full oppakning.
Men det er mye å spare på å kjøre den ruten med elbil. Vi bruker vel rundt 1000 kroner på å kjøre tur retur med bom og drivstoff.
Alle andre mer eller mindre faste langturer vi har i løpet av et år er strekninger som dekkes av superlader, eller så nære at et Tesla klarer det uten ladestopp.

Det skinner vel litt igjennom her at far drømmer om Tesla og prøver å rettferdiggjøre det ;D
Tror på ingen måte at Golfen er en dårlig bil, og takket være litt gode avtaler blir det alt tilgjengelig utstyr. Men jeg har alltid vært en sucker for store biler med godt kraftoverskudd.

Funderer også på hvor mye rekkeviddeangsten kommer til å slå inn når vinteren viser seg fra sin mørke side, og bilen har stått 8 timer i kulda uten lading.

Det store spørsmålet er vel hvorden det er å være "bundet" til elektrisk familiebil, og hvordan man kan få med kona (les sjefen) på det. Hun har aldri kjørt Tesla og er meeeeget skeptisk. :laugh:
#3
Kjøpe elbil? / Elbil som bil nr 2 eller nr 1?
mandag 15. mai 2017, klokken 13:16
Etter å ha lusket rundt som gjest på forumet en stund, var det på tide å få registrert seg for å stille litt spørsmål.
Det er vel få andre steder det er samlet så mange som har kunskap rundt elbil ut fra egen erfaring.

Jeg har bestemt meg for å ta skrittet ut i elbilverdenden. Bil er bestilt, men nå er jeg usikker.

Vi har bestilt en ny e-Golf som har forventet levering til sommeren.
Denne har vi bestilt som en pendlebil for meg som pendler Askim-Oslo hver dag, ca 14 mil totalt tur-retur.
Den vil da ta over for en eldre bensinbil jeg har brukt til pendling et par år.

I tillegg til denne e-Golfen har vi fra før en Passat stv som kona bruker, og som vi bruker på hyttetur etc.

Det jeg blir i tvil om er om det hadde vært mer å hente på å kvitte seg med Passaten, erstatte den med en Tesla? Da ville i så fall den blitt brukt til det meste som både pendlebilen og STV brukes til i dag, og den gamle pendlebilen hadde blitt brukt til og fra jobb for kona. (5min hver vei).

I mitt hode ser det ut som den beste løsningen med tanke på Tesla sin garanti for batteri og DU med ubegrenset km, og at det blir mer kjøring man får gjort elektrisk.
Kona er skeptisk til en såpass dyr bil som Tesla, selv om e-Golf og Passat koster det samme totalt.

Totalt går pendlebilen 30-35.000km i året, Passaten går 20-25.000km.

Hva tenker folket om dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA