Long time lurker, men ny på forumet. Bestilt Ampera-e 6. desember i fjor hos Maskinagentur i Trondheim. Jeg fikk før helgen (som flere her inne) følgende epost (irriterende nok var eposten sendt som bilde, så eventuelle skrivefeil er mine):
Dette er jo utrolig lite spesifikt og veldig rotete informert. Min pris går visst opp 15.000kr. Men dette tilsier i så fall at jeg får en 2018 modell? Hvorfor ikke si dette direkte?
Jeg svarer tilbake:
Så får vi se hvor historien går herfra
SitatHei!
Takk for at du har bestil nye Opel Ampera-e.
Vi er overveldet over interessen og mottagelsen vår nye elbil har fått av kunder og presse. Det er svært uvanlig at en bilmodell, uansett merke, tiltrekker seg så mye oppmerksomhet og kunder allerede lenge før den er tilgjengelig hos forhandlerne.
Desverre gjør det store antallet bestillinger, sammen med den tilgjengelige produksjonskapasiteten, det vanskelig å levere Opel AMpera-e til alle innenfor det som sees på som normal leveringstid.
Ampera-e produseres på GMs fabrikk i Michigan, USA. For å sikre maksimal kvalitet økes produksjonen gradvis. Dette sammen med den store suksessen for Opel Ampera-e i Norge har ført til at Opel nå tilpasser sin introduksjon av bilen i Europa.
Dette betyr at Opel Ampera-e først lanseres i Norge, og at bilen kun vil introduseres i tre andre land (Nederland, Tyskland og Sveits) i 2017. For resten av Europa vil lanseringen av Ampera-e bli senere enn som var planlagt.
Imidlertid finner vi det riktig å informere om at produksjonen av din Ampera-e blir noe forsinket i forhold til hva som tidligere er bekreftet. Så snart den er klar, vil du selvsagt bli informert.
Selv om produksjonsbegrensninger, er vi midlertid forsikret om at Opel Norge jobber kontinuerlig med å øke produksjonsvolumet til Norge.
Vi vil også informere om at Opel Ampera-e modellår 2018 (produksjon fra desember 2017) og modellår 2019 (produksjon fra juli 2018) vil få noen små forbedringer på utstyr. Dessuten vil det bli mulig å velge en ny førerassistentpakke som blant annet inneholder et innovativt 360-graders kamera.
Veiledende utsalgspris for Opel Ampera-e modellår 2018 øker med 15.000 kr. Den nye prisen på din bestilte Ampera-e vil derfor øke tilsvarende.
Vi ønsker å beklage alle ulemper ved forsinkelse av din Opel Ampera-e kan medføre for deg og forstår fullt ut din skuffelse. Likevel vil vi forsikre deg om at vi vil gjøre vårt beste for at du skal bli fornøyd.
Om du til tross for dette ønsker å kansellere kontrakten din, kan du selvsagt gjøre dette uten kostnad innen utgangen av september i år.
Selvsagt håper vi at du bestemmer deg for å opprettholde din bestilling, og vi vil holde deg informert om ny leveringsdato for din Ampera-e , så snart informasjon om dette er tilgjengelig. Våre demobiler kommer primo juni og vi vil invitere deg til prøvekjøring når bilen er registrert.
Vi håper du vil holde din plass i køen, og gleder oss til å se deg i en ny Opel Ampera-e.
Vennlig hilsen
Knut Brandrud
Dette er jo utrolig lite spesifikt og veldig rotete informert. Min pris går visst opp 15.000kr. Men dette tilsier i så fall at jeg får en 2018 modell? Hvorfor ikke si dette direkte?
Jeg svarer tilbake:
Sitat
Hei og takk for epost
Desverre er det slik at eposten din skaper flere spørsmål enn den besvarer.
I eposten står det ingenting om at min Ampera-e kommer til å bli en 2018 modell. Likevel skriver du at prisen på min bestilte bil øker med 15.000 kr. Betyr dette i så fall at jeg får en 2018 modell, som da altså tidligst blir produsert i desember 2017? Kan det likevel skje at jeg får en 2017 modell? Vil prisen på bilen likevel øke? Dette er veldig uklart fra din epost. Dersom jeg garantert får en 2018 modell med produksjon tidligst desember burde dette i så fall blitt nevnt direkte, i stedet for "din Ampera-e blir noe forsinket".
I min kjøpskontrakt står det ikke spesifisert årsmodell eller leveringstidspunkt. Dette står dere da fritt til å justere etter produksjon osv. Men kontrakten er signert med kjøpsprisen spesifisert. Denne har dere altså ikke mulighet til å endre. At dere har solgt flere biler enn dere har hatt tilgang på bør ikke gå utover meg som kunde. Jeg står altså på kravet om å få levert bilen til prisen jeg har signert kontrakt på.
Jeg ønsker fremdeles å beholde kontrakten min inntil videre (jeg vil jo ha en Ampera-e), og merker meg muligheten til å kansellere innen utgangen av september 2017. Men her har dere virkelig en jobb å gjøre med å gi tydelig informasjon til kundene deres, og oppfylle de kontrakter som dere har skrevet.
Med vennlig hilsen
throwaway82
Så får vi se hvor historien går herfra