Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ullsokk

#1
Kjøpe elbil? / Sv: 5 år gammel Leaf - bør man kjøpe?
mandag 08. mai 2017, klokken 13:50
Hvor langt er realistisk rekkevidde på 24 kwh viterstid? Hva er worst case?

Har funnet en med alle 12 barer intakt, men for alt jeg vet kan det jo bety at batteriet er på 86 prosent. Men igjen, er jo stort sett kortere avstander. Og om vi får tak i en billig nok har vi råd til en diesel som nr 2 og til lengre turer
#2
Kjøpe elbil? / Sv: 5 år gammel Leaf - bør man kjøpe?
mandag 08. mai 2017, klokken 13:33
Men utover leasingalternativet - er det noen som ville ha vegret seg for å kjøpe en 5 år gammel LEAF? Om vi går for dette alternativet har vi trolig råd til en halvgammel diesel som bil nr 2, så da er det ikke noe krise med rekkevidde. Er bare 10 km til jobb, og maks 30 km hver vei de dagene madammen har jobboppdrag litt utenfor allfararvei. Så absolutt maks nødvendig kjørelengde er på ca 80 km. Det bør vel være veldig mulig selv for for 1.gen som begynner å skorte litt på batterikapasitet? Og da er det nok mulighet for å lade et par timer med vanlig stikkontakt på vinteren vil jeg tro.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: 5 år gammel Leaf - bør man kjøpe?
mandag 08. mai 2017, klokken 11:40
Har du noen lenke til dette tilbudet på 990 kr?
#4
Kjøpe elbil? / 5 år gammel Leaf - bør man kjøpe?
søndag 07. mai 2017, klokken 22:18
Trenger ny bil, og regnestykket på en elbil er jo ikke til å slå. Har en gammel bensinbil som synger på siste verset men, skulle hatt to biler i husholdningen innen det neste året. Hadde håpet å kunne kjøpe en elbil nå og dermed ha to biler, men gammelkjerra er nok ikke vits å reparere på, så nå er behovet plutselig å kjøpe to biler på kort tid. Dermed leter jeg etter det billigste alternativet som dekker våre behov. Vurderer å kjøpe en så billig som mulig Nissan Leaf, eneste kvavene er at den skal være norsk (varmepakke på batteri), og ikke import, samt at batteriet fremdeles er god futt i. Dette betyr naturligvis 24kwh-modellen, som bør holde til 90% av kjørebehovet.

Tenker på sikt å enten finne en billig diesel eller vurdere en av 50-mils-bilene som vil komme for fullt de neste årene etterhvert, men i første omgang blir det nok en så rimelig Leaf som mulig, slik at vi kan spare litt opp til en bil nr 2.

Er det dumt å gå for en så billig leaf som mulig? Vil ikke risikere å måtte bruke 100 000, for så å måtte punge ut 70 000 for å bytte en batteripakke innen kort tid. Hva vil være tryggest? gå for en ca 2014-modell for 150 000, eller en 2012-modell til ca 100 000? Og har kilometerstand mye å si dersom batteri vises alle 12 søylene?

Har regnet meg frem til at en slik bil i snitt blir billigst per mnd, selv om bilen ikke er verdt mer enn vrakpant om 5 år. Men det er jo et annet regnestykke dersom batteriet ryker om et halvt år. Men mye tyder jo på at batteriene holder seg godt. Blir ikke helt klok på hva vi bør gjøre
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA