Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jonas9

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Utvikling i bruktbilpriser på fossilt
mandag 16. oktober 2017, klokken 23:24
Hehe. Er ikke så lenge siden forhandlere nektet å ta inn brukte elbiler. MEN, nå tror jeg nok ikke brukte biler med bensin eller dieselmotor blir verdiløse over natten, til det er ikke elbilene gode nok enda. De er kortdistansebiler, som er spesielt egnet til jobbpendling, særlig der som det er mye bomringer.

#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Selvkjørende biler
torsdag 03. august 2017, klokken 21:21
Sitat fra: doldis1 på torsdag 03. august 2017, klokken 21:17
@ Jonas

Det kjedelige er ikke at du tar feil men at virkeligheten vil motbevise deg så fort ...



Jeg må innrømme at jeg tenker det samme....
men du virker jo som en grei person.. så vi får vel si at tiden vil vise.. kanskje vi snakker litt rundt hverandre, om litt forskjellige ting..?

#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Selvkjørende biler
torsdag 03. august 2017, klokken 20:45
Sitat fra: Løve på torsdag 03. august 2017, klokken 20:26
Sitat fra: Jonas9 på torsdag 03. august 2017, klokken 19:22
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. august 2017, klokken 10:46
At det kommer selvkjørende biler er det ingen tvil om. Men det vil ta tid og det vil koste.

Det er ikke nok med et minimum av sensorer. Man må også ha redundans slik at ikke bilen blir stående om en sensor skulle slutte å virke. I tillegg må man utvikle en styringsenhet som har tilstrekkelig grad av kunstig intelligens til både å analysere data riktig og ikke minst kommunisere med omgivelsene.

Bilen må kunne takle ting som :

Manuell dirigering av mennesker (som kan ha noe ulikt kroppsspråk)
Takle midlertidige omkjøringer i forbindelse med veiarbeid , hvor man gjerne har svært tvilsom veikvalitet og må kjøre svært forsiktig.
På smale veistrekninger må den selvkjørende bilen klare å beregne når og hvor den skal stoppe for å slippe frem motgående trafikk. Dette må fungere enten man møter en annen selvkjørende bil eller en eldre bil med et menneske bak rattet.
Må takle at det kan være dyr i veibanen (typisk saueflokk og i den sammenhengen bør den også ha en strategi for å få dyrene til å flytte seg)
Ikke minst må den forstå meldinger fra passasjerene tilsvarende : "Stopp på den rasteplassen der fremme, jeg må på do". :-[

Bra oppsummering, dette scratcher jo så vidt overflaten av problemer som det heter på godt norsk. Så kan du legge til kjøretøy på 20-50 tonn der det kreves enda lenger sikt/planlegging framover. Og litt godt norsk vær, fjelloverganger f.eks. Eller bare litt fint underkjølt regn. Eller masse salt som legger seg overalt på under ett minutt. En rundkjøring i en hvilken som helst norsk by for den saks skyld. Som Mike Tyson sa: "Everybody has a plan. Until they get punched in the face".

Venter ennå på noe som en ikke kan løse med kamera (følsomt for bølgelengder både over og under hva mennesket ser), radar og litt datakraft. Det har vært mange skeptikere opp gjennomhistorien, og vi ler av dem alle. Det er heldigvis nok mennesker som vet at alt er mulig bare gitt nok tid og ressurser. Så joda, også vogntog i det mest grisete været du vil tenke deg vil bli fullstendig selvkjørende. Inntil videre kan en få strøjobb som kjettingpålegger ved fjellovergangene...

Dette er ikke en ekstrajobb, da yrkessjåførene gjør det selv.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Selvkjørende biler
torsdag 03. august 2017, klokken 20:43
Sitat fra: Burger på torsdag 03. august 2017, klokken 20:18
Jonas9: Du baserer dette er vanskelig på hva?

Jeg er genuint interessert på om det er noe du synes er vanskelig eller de som jobber med autonomi synes er vanskelig.

Jeg ser du har stor tro på ingeniører. Særlig dataingeniører. Noe jeg synes er vanskelig? Realiteten er vanskelig, som framgår delvis at innleggene over. Å automatisere noe er meget krevende, bare innendørs. Selv om det ikke angår liv og død.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Selvkjørende biler
torsdag 03. august 2017, klokken 20:41
Sitat fra: doldis1 på torsdag 03. august 2017, klokken 20:17
Sitat fra: Jonas9 på torsdag 03. august 2017, klokken 19:05
Sitat fra: doldis1 på torsdag 27. juli 2017, klokken 22:39
Det er nok ikke bare mulig, men uunngålig.

Store ord doldis! Jeg tør vedde en kasse øl på at du ikke har kjørt 1 m i et tungt kjøretøy..

Vet ikke om det tilfører tråden noe om jeg har  ;) Men uansett drikker jeg så lite at det nok er best du beholder
ølkassen  ;D
Ser vi på muligheten for selvkjørende biler er det som sagt uunngålig men det stopper nok ikke der...

Vi kan jo for moro skyld støtte oss litt på religion og da skal vi ikke langt ut i 1.ste mosebok for å finne
utsagnet " fra nå vil ingenting være umulig for dem"
Nå tror jeg riktignok ikke mye på "guddommer" på et teknologisk nivå som mennesket 2017+ ca. 20 år  ;), men spådommen står seg jo godt den  ;D
Jeg tror mennesket engang i framtiden vil reise til stjernene, kanskje befolke andre verdener ( hvis de ikke er
opptatt fra før da ) og selvkjørende biler er bare et lite skritt mot det teknologiske nivået vi kommer til å inneha før det skjer ...

Takk
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Selvkjørende biler
torsdag 03. august 2017, klokken 19:22
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. august 2017, klokken 10:46
At det kommer selvkjørende biler er det ingen tvil om. Men det vil ta tid og det vil koste.

Det er ikke nok med et minimum av sensorer. Man må også ha redundans slik at ikke bilen blir stående om en sensor skulle slutte å virke. I tillegg må man utvikle en styringsenhet som har tilstrekkelig grad av kunstig intelligens til både å analysere data riktig og ikke minst kommunisere med omgivelsene.

Bilen må kunne takle ting som :

Manuell dirigering av mennesker (som kan ha noe ulikt kroppsspråk)
Takle midlertidige omkjøringer i forbindelse med veiarbeid , hvor man gjerne har svært tvilsom veikvalitet og må kjøre svært forsiktig.
På smale veistrekninger må den selvkjørende bilen klare å beregne når og hvor den skal stoppe for å slippe frem motgående trafikk. Dette må fungere enten man møter en annen selvkjørende bil eller en eldre bil med et menneske bak rattet.
Må takle at det kan være dyr i veibanen (typisk saueflokk og i den sammenhengen bør den også ha en strategi for å få dyrene til å flytte seg)
Ikke minst må den forstå meldinger fra passasjerene tilsvarende : "Stopp på den rasteplassen der fremme, jeg må på do". :-[

Bra oppsummering, dette scratcher jo så vidt overflaten av problemer som det heter på godt norsk. Så kan du legge til kjøretøy på 20-50 tonn der det kreves enda lenger sikt/planlegging framover. Og litt godt norsk vær, fjelloverganger f.eks. Eller bare litt fint underkjølt regn. Eller masse salt som legger seg overalt på under ett minutt. En rundkjøring i en hvilken som helst norsk by for den saks skyld. Som Mike Tyson sa: "Everybody has a plan. Until they get punched in the face".


#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: FrP's (negative) holdning til elbiler
torsdag 27. juli 2017, klokken 14:40
PK snekker, jeg ser at for mange er ikke en elbil tilstrekkelig.
Bare så det er sagt. Dette er jo et spørsmål om bruksområde, og økonomi. Er det godt nok for ditt formål.


#8
Elbilen i Samfunnet / Selvkjørende biler
torsdag 27. juli 2017, klokken 14:02
Selvkjørende biler i dag er visst kommet til ca nivå 2 av 5 ettersom jeg har forstått. Nivå 5 vil si at man kan fjerne rattet og alle pedaler (fullstendig førerløs). Hvor sannsynlig er dette? Jeg leser noen internasjonale blogger der man mener at millioner av yrkessjåfører vil miste jobben sin i løpet av det nærmeste tiåret, pga. de økonomiske fordelene dette vil innebære. Det forutsetter jo da selvfølgelig at det er mulig...
Personlig så ser jeg ikke hvordan sensorer koblet til en datamaskin kan utføre transportoppdrag, lette/tunge/persontransport 100% autonomt. Kanskje kan kjøretøy i framtiden kjøres delvis automatisk på motorveg og veger med god standard (hvis ikke været og saltingen blir for hindrende) men det er også en risiko med dette. Hvis en sjåfør sitter i et halvt autonomt kjøretøy og overvåker situasjonen, vil reaksjonstiden bli uendelig mye lengre, så lenge sjåføren ikke selv styrer kjøretøyet. Det finnes mye forskning på dette.
Jeg noterer meg at selv samferdselsministre mener at fremtiden er førerløs. Hva mener dere? Kan man gjøre biler, busser, vogntog, monstervogntog med samfunnskritisk innhold førerløse?

#9
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med begrenset budsjett
mandag 17. juli 2017, klokken 17:25
Husk at i -20 grader, kan du redusere kapasiteten med 25 %, og kanskje ladehastigheten med 50 %..
Fordi batteriets indre motstand øker. Jeg anser derfor hurtiglading som et fantastisk backup, som blir bedre utbygd i raskt tempo. Ideelt skulle man jo hatt 50 kwt + batteri, men det var dette budsjettet da..
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bomringtakster i Oslo fra 2019 for elbil
lørdag 15. juli 2017, klokken 17:34
Kostnad/forurensing ved å stå i kø blir hvertfall mindre med elbil. For ikke å si borte.
Se på E18 vest, hvor mange biler som står der og spyr ut eksos i et par timer, to ganger om dagen.

#11
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med begrenset budsjett
lørdag 15. juli 2017, klokken 16:03
Ser at du har prøvekjørt noen elbiler så du har jo en viss erfaring med hva som er realistisk. Jeg vil anbefale å ta en kikk på hurtigladerkartet til både Fortum og GK. På strekningen Oslo-Lillehammer f.eks ligger de tett som haggel.
Husk at det alltid er mulig å hurtiglade så lite du vil, f.eks. 5 eller 10 minutter på tur hjem fra jobb hver dag.
Det koster bare 2,50 per minutt med brikke.
Jeg har kjørt strekningen Oslo-Lillehammer med 30 kwt Leaf, og vil vel si at det går uten lading på sommeren, men ikke på vinteren. Men det plager ikke meg å ta en liten stopp, for lading med Leaf går relativt raskt, i praksis 40 kw effekt på 30-modellen, muligens noe tregere på 24-modellen. Hvis jeg var deg, ville jeg nok vektlagt hurtigladingen. Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det når jeg valgte elbil.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
lørdag 01. juli 2017, klokken 17:57
Sitat fra: doldis1 på lørdag 01. juli 2017, klokken 14:14
4594 !! Dette blir lagt merke til og det gjelder ikke bare i Norge !! Snakker vi om rundt 30 % elbilsalg ?
Hva var det som gjorde at denne juni-måneden tok av så voldsomt? Er det starten på en ny trend?


Sent from my iPad using Tapatalk
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
fredag 30. juni 2017, klokken 10:50
Passerer vi 4500 i dag?


Sent from my iPad using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA