Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Banan

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Pris!
tirsdag 12. september 2017, klokken 15:32
Fargen "Spring Cloud" er verken hvit eller sølv, men sølvgrønn metallic, iallefall etter hva forhandler i Larvik fortalte meg. Dette kan stemme bra med prislista til Nissan der det er avbildet en sort og en sølvgrønn bil når man går litt ned. Bestilte selv sølv, men ser nå at det er en merkelig farge som jeg så langt er lite fortrolig med  :P

Se her: https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/new-leaf-kundeprisliste.pdf
#2
Jeg skrev kontrakt med Mobile i Tønsberg 14/12-16.

Der står det: "Seneste levering Desember-2017", og det er IKKE krysset av i kontrakt for at denne seneste leveringstiden er usikker (noe det er en egen avkrysningsboks for). Det hadde da også vært totalt meningsløst å ha med teksten om seneste levering desember-2017 dersom forhandler mente at leveringstiden var usikker.

Før en forhandler underskriver en kontrakt med et slikt løfte om seneste leveringstid - så sjekket de selvsagt med Opel at den lovte seneste leveringstiden ville holde.

Jeg har mao en bekreftet seneste leveringstid som står i min kontrakt.

PR-sjef Stein Pettersen hos Opel har skrevet på dette forumet (også gjengitt i TU-artikkelen for få dager siden) at de som IKKE har en bekreftet leveringstid ville motta brev om utsatt levering nå sist fredag.

Men hva skjer? Til tross for at jeg har kontrakt med en bekreftet leveringstid - har jeg direkte fra Bernt G. Jessen, sjef for Opel i Norge - allikevel mottatt en epost vedlagt brev om utsatt levering og økt pris.

Dermed er det Opels PR-sjef Stein Pettersen skrev på elbilforum for få dager siden - ikke verdt tastetrykkene han brukte.

Det er Opel som har ansvaret for forsinkelsene, og da blir det for drøyt å komme med prisøkning fordi man en eller annen gang i fremtiden vil motta en bil som er av en nyere årsmodell enn den man var lovet.

Jeg kansellerer ikke, men har tatt kontakt med Forbrukerrådet og fått informasjon som gjør at jeg til mandag vil sende inn klage på kontraktsbrudd med krav om levering, samt erstatning for bensin, bompenger, parkering osv som påløper  fra kontraktuell leveringstid og frem til faktisk levering. Ut fra lovverket vil jeg også kreve erstatning for de 15.000.- som Opel krever nå - fordi dette er en ekstra kostnad som er et direkte resultat av forsinkelsen - det skriver jo Opel selv i brevet som kom igår.

Oppfordrer alle andre som har en bekreftet leveringstid om å gjøre det samme - heller ikke Opel kan bare se bort ifra en kontrakt.
#3
PSA-group produserte elbiler før de kjøpte Opel, og  dette er nok også et firma som har til hensikt å tjene penger - ikke å tape (visstnok?) 9000US$ for hver bil de selger. Derfor er jeg lite sikker på at de vil fortsette å selge Opel Ampera-e, og enda mindre sikker på at de vil levere 4000 biler til Norge fremover.

https://electrek.co/2016/11/30/gm-chevy-bolt-ev-loss-before-zev-credit/

http://www.side3.no/motor/tusenvis-av-nordmenn-venter-pa-ampera-e---na-har-fabrikken-kvittet-seg-med-opel/3423320978.html

4000 biler x 9000US$ = 36.000.000US$ som igjen = 326.163.600 blanke norske kroner...

Man kan kanskje mene at jeg er pessimistisk, men jeg har forstått det slik at de aller fleste firmaer i 2017 ikke drives med det formål å med åpne øyne kaste 320 millioner kroner + garantiansvar i opptil 8 år for 4000 biler ut av vinduet - kun for at noen (i det store bildet) få kunder i bitte lille Norge ikke skal bli sure. Derfor tror jeg at det jeg skriver her dessverre er realistisk. Det samme tenkte muligens GM.... - og solgte hele greia?

- og derfor bestilte jeg altså på Lørdag 1.stk Tesla model 3 :)

Teslaen kommer seint - men bedre seint.... enn aldri?
#4
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 08. mai 2017, klokken 07:34
Dersom  du bestilte en M3 så er du langt fremme i køen. Var ikke klar over at designstudio var åpnet..

OI!... Der var det en som var veldig våken og observant på detaljer gitt  :)

Skal gi deg kreditt for det - du har rett - har RESERVERT en Tesla Model 3.

Godt at vi fikk rettet opp i det - slik at verden kan gå videre  :+1:
#5
Sitat fra: Måkemannen på mandag 08. mai 2017, klokken 00:12

Sier du nå at PSA står bak Renault?

Du har rett - og jeg feil... Renault er IKKE et merke under PSA-group - 1p til deg  :)

Men både Peugeot og Citroen er eid av PSA-group og selger el-biler.

Men poenget var at PSA-group allerede produserer elbiler, og  dette er nok også et firma som har til hensikt å tjene penger - ikke å tape (visstnok?) 9000US$ for hver bil de selger. Derfor er jeg lite sikker på at de vil fortsette å selge Opel Ampera-e, og enda mindre sikker på at de vil levere 4000 biler til Norge fremover.

https://electrek.co/2016/11/30/gm-chevy-bolt-ev-loss-before-zev-credit/

http://www.side3.no/motor/tusenvis-av-nordmenn-venter-pa-ampera-e---na-har-fabrikken-kvittet-seg-med-opel/3423320978.html

4000 biler x 9000US$ = 36.000.000US$ som igjen = 326.163.600 blanke norske kroner...

Man kan kanskje mene at jeg er pessimistisk, men jeg har forstått det slik at de aller fleste firmaer i 2017 ikke drives med det formål å med åpne øyne kaste 320 millioner kroner + garantiansvar i opptil 8 år for 4000 biler ut av vinduet - kun for at noen (i det store bildet) få kunder i bitte lille Norge ikke skal bli sure. Derfor tror jeg at det jeg skriver her dessverre er realistisk. Det samme tenkte muligens GM.... - og solgte hele greia?

- og derfor bestilte jeg altså igår 1.stk Tesla model 3 :)

Teslaen kommer seint - men bedre seint.... enn aldri?
#6
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 07. mai 2017, klokken 23:48
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 07. mai 2017, klokken 23:16

Hvis det nå kommer et mye mindre antall Ampera-E til landet enn det man hadde håpet på, kan dette faktisk være en blessing in disguise både for de heldige som får kjøpe bil, og for Opel:  For hadde ettermarkedsapparatet vært klart til å håndtere påtrykket av 4000+ nye kunder?
Det var da voldsomt til positiv holdning    ;)

for å føre resonementet ditt videre kan det også bli en Blessing in Disguise for alle de tusenvis Opelexit'ene  (Opexit?) som i 2018 får seg en mere moderne og  sexy elbil fra enten Musk eller Ghosn som faktisk hittil har levert varene.

Helt riktig resonnert. Jeg bestilte i kveld en Tesla model 3 - fordi jeg er ikke sikker på at Opel vil få så mange biler til. Hvorfor i all verden skal PSA selge biler med visstnok 9000USD tap pr.bil når de selv har andre merker som også har elbiler - slik som Renault Zoe med 400km rekkevidde og pris 272.000.- som de tjener penger på?

Kommer ikke Amperaen, så får jeg heller vente på Teslaen  :+1:
#7
Sitat fra: Olemann på søndag 07. mai 2017, klokken 23:31
Det var da voldsomt, vet ikke hvorfor du siterer meg her, men oppfatter en slags anklage så jeg får kommentere.

Jeg har aldri påstått at noen person jeg er i dialog med liker krangel og rettsaker dersom man vil kjøre dette som en erstatningssak for domstolene.  Jeg har derimot sagt at "det hjelper om man liker krangel og rettsaker om man vil kjøre dette som en erstatningssak for domstolene."  Det er noe helt annet.

Og det mener jeg forstatt, nettopp fordi min vurdering av sansynligheten for å vinne en erstatningssak er svært liten, derimot vil man, om man liker denne type krangel, sikkert oppleve det som meningsfylt nettopp fordi saken kommer til å bli lang og krevende.  Og da vil jo det jo være OK å kjøre saken, selv uten erstatning.

PS! Det heter ikke flisen i eget øye, det er bjelken i eget øye, flisen tilhører broder'n. ;)

Fort gjort å ta det jeg skrev som en anklage - forutsatt at man liker å krangle. Men OK - du har sikkert rett i alt, og ferdig med det.

Hva enkelte synser om rettssak eller ikke - er egentlig lite interessant. Jeg er ikke så bevandret i dette med rettsaker som du ser ut til å være, og derfor overlater jeg saken til Forbrukerrådet og juristene der - for på den måten å få en vurdering fra folk som vet hva de snakker om.

Forbrukerrådet har så langt sendt meg en generell uttalelse - og det er at Opel ikke kan øke pris dersom kontrakten har fastsatt leveringstid uten reservasjoner. Det å ukritisk inngå kontrakt på biler uten å ha kontroll på hvor mange biler de får fra fabrikk - er ikke Force Majeure. Videre at man har krav på erstatning for eventuelle tap som følge av forsinkelsene. Forbrukerrådet er gratis og det samme er Forbrukerklageutvalget - og får man klar beskjed på at det er en håpløs sak, så stopper man da bare. Men som sagt - det er bedre å bruke fagfolk en synsere.

#8
Eller muligens bløffe med en lav pris for å få applaus i media, for så å skrive kontrakt på tusenvis av biler mens de holdt tett om at leveringstiden i realiteten var opp mot 2 år.

Hadde de i utgangspunktet opplyst om høyere pris og reell leveringstid - så tror jeg antallet kontrakter hadde gått kraftig ned - og konkurrentene som hadde biler å levere kunne solgt istedet.

Opel startet ifølge Wikipedia produksjon av biler i 1899 - som nå er 118 år siden. At de ikke klarer å holde oversikt på antall solgte mot produksjonstakt - eller ikke evner å få klarlagt produksjonsvolum før de setter igang med å skrive kontrakter - tror jeg NULL på. Det er ikke snakk om amatører dette her, og jeg heller mer til teorien jeg beskriver over - og at det har skjedd med overlegg for å skrive flest mulig kontrakter for så å håpe at kundene ville svelge både forsinkelse og prisøkning.
#9
Sitat fra: Olemann på søndag 07. mai 2017, klokken 21:53
Et delpoeng var og er at det hjelper om man liker krangel og rettsaker om man vil kjøre dette som en erstatningssak for domstolene.

Men det å antyde at man liker krangel og rettsaker dersom man vil kjøre dette som en erstatningssak for domstolene - ja DET er selvsagt helt vanlig på dette forumet? Så var det dette med flisen i eget øye osv..  ;D

Enkelte kan slenge med leppa om folk de ikke er enige med - mens hvis andre svarer...
#10
Det handler ikke om å like å krangle. Det handler om at dersom man skriver en kontrakt med en seneste levering - så må man også mene noe med det - og etterleve det. Hva skal man egentlig ellers med kontrakter?

Det virker som om Opel mener at den eneste som må følge kontrakten er kjøperen, og ikke Opel. Hva tror man hadde skjedd om en kjøper trakk seg fra en kontrakt - hadde de bare latt kjøperen gå sånn uten videre - uten å kreve erstatning?

En kontrakt er til for å beskrive hva som er avtalt - og for at begge parter skal følge kontrakten. At Opel ikke har kontroll med hva de selger opp mot hva de kan levere - er deres problem og ikke noe de kan lempe over på kundene - og attpåtil legge på prisen med 15.000.-

Det er Opel som har brutt kontrakten - ikke kundene - og derfor blir det grunnleggende feil å legge på pris som et resultat av Opels egne forsinkelser. Om noen mener at dette er helt normalt og helt i orden, så vil jeg anta at dere har en eller annen binding til Opel..?
#11
Jeg skrev kontrakt med Mobile i Tønsberg 14/12-16.

Der står det: "Seneste levering Desember-2017", og det er IKKE krysset av i kontrakt for at denne seneste leveringstiden er usikker (noe det er en egen avkrysningsboks for). Det hadde da også vært totalt meningsløst å ha med teksten om seneste levering desember-2017 dersom forhandler mente at leveringstiden var usikker.

Før en forhandler underskriver en kontrakt med et slikt løfte om seneste leveringstid - så sjekket de selvsagt med Opel at den lovte seneste leveringstiden ville holde.

Jeg har mao en bekreftet seneste leveringstid som står i min kontrakt.

PR-sjef Stein Pettersen hos Opel har skrevet på dette forumet (også gjengitt i TU-artikkelen for få dager siden) at de som IKKE har en bekreftet leveringstid ville motta brev om utsatt levering nå sist fredag.

Men hva skjer? Til tross for at jeg har kontrakt med en bekreftet leveringstid - har jeg direkte fra Bernt G. Jessen, sjef for Opel i Norge - mottatt en epost vedlagt brev om utsatt levering og økt pris.

Dermed er det Opels PR-sjef Stein Pettersen skrev på dette forumet for få dager siden - ikke verdt tastetrykkene han brukte.

Det er Opel som har ansvaret for forsinkelsene, og da blir det for drøyt å komme med prisøkning fordi man en eller annen gang i fremtiden vil motta en bil som er av en nyere årsmodell enn den man var lovet.

Jeg kansellerer ikke, men har tatt kontakt med Forbrukerrådet og fått informasjon som gjør at jeg til mandag vil sende inn klage på kontraktsbrudd med krav om levering, samt erstatning for bensin, bompenger, parkering osv som påløper  fra kontraktuell leveringstid og frem til faktisk levering. Ut fra lovverket vil jeg også kreve erstatning for de 15.000.- som Opel krever nå - fordi dette er en ekstra kostnad som er et direkte resultat av forsinkelsen - det skriver jo Opel selv i brevet som kom igår.

Oppfordrer alle andre som har en bekreftet leveringstid om å gjøre det samme - heller ikke Opel kan bare se bort ifra en kontrakt.

Det er kjøpslovens Kapittel 5 - §19 som fastsetter kjøpers krav ved forsinkelse: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_5

"Oppskrift dersom du har en leveringstid Opel nå ikke vil holde":

1: Send en skriftlig klage til forhandler der du henviser til kontrakt med leveringsdato og pris. Henvis til brevet du har mottatt fra Opel om forsinkelse og økt pris so skyldes ny modell som igjen skyldes forsinkelsen som Opel selv har ansvaret for. Henvis til Forbrukerkjøpslovens §19 og krev levering og pris ihht kontrakt - det er altså IKKE din skyld at Opel ikke klarer å overholde kontraktuell leveringstid og dermed også må øke prisen - og dermed skal du heller ikke betale mer.

Legg inn krav om levering til tid og pris som avtalt i kontrakt. Legg også inn at dersom de ikke overholder avtalt leveringstid - så vil du kreve erstatning for tap slik §19 åpner for. Dette kan være for det penger du taper på at Opel ikke leverer iht kontrakt - altså f.eks  bensin/diesel, bompenger, parkering osv fra den dagen de skulle levert til den dagen de faktisk leverer. Strøm kunne du ladet gratis på kommunale ladestasjoner. Legg da også inn krav om 15.000.- som er økt pris forårsaket av Opel.

Husk på å skrive inn en dato for svarfrist. Det kan også være lurt å sende brevet rekommandert selv om det koster 160.-

2: Dersom du ikke får et svar eller du ikke får et svar du er fornøyd med - gå inn på https://www.forbrukerradet.no/klageguide/ og registrer en klage der du legger ved ditt brev og svarbrev fra forhandler, samt kopi av kontrakten og det brevet Opel sendte ut. Der legger du inn klage med krav om levering og pris til avtalt tid - eventuelt levering og erstatning for tap iht §19 i Forbrukerkjøpsloven. Det er gratis og det er flinke folk som jobber der!

3: Om ikke Forbrukerrådet får Opel til fornuft, kan du klage inn til Forbrukerklageutvalget som har myndighet til å avsi en dom - og den må da Opel enten følge eller anke. Dette er også gratis, mens en eventuell anke må du selv dekke advokat og saksomkostninger. Taper du, kan du også risikere å betale Opels saksomkostninger - som på sin side må dekke dine dersom de taper.

Lykke til!
:)
#12
Jeg skrev kontrakt med Mobile i Tønsberg 14/12-16.

Der står det: "Seneste levering Desember-2017", og det er IKKE krysset av i kontrakt for at denne seneste leveringstiden er usikker (noe det er en egen avkrysningsboks for). Det hadde da også vært totalt meningsløst å ha med teksten om seneste levering desember-2017 dersom forhandler mente at leveringstiden var usikker.

Før en forhandler underskriver en kontrakt med et slikt løfte om seneste leveringstid - så sjekket de selvsagt med Opel at den lovte seneste leveringstiden ville holde.

Jeg har mao en bekreftet seneste leveringstid som står i min kontrakt.

PR-sjef Stein Pettersen hos Opel har skrevet på dette forumet (også gjengitt i TU-artikkelen for 3 dager siden) at de som IKKE har en bekreftet leveringstid ville motta brev om utsatt levering nå sist fredag.

Men hva skjer? Til tross for at jeg har kontrakt med en bekreftet leveringstid - har jeg direkte fra Bernt G. Jessen, sjef for Opel i Norge - igår mottatt en epost vedlagt brev om utsatt levering og økt pris.

Dermed er det Opels PR-sjef Stein Pettersen skrev på dette forumet for få dager siden - ikke verdt tastetrykkene han brukte.

Det er Opel som har ansvaret for forsinkelsene, og da blir det for drøyt å komme med prisøkning fordi man en eller annen gang i fremtiden vil motta en bil som er av en nyere årsmodell enn den man var lovet.

Jeg kansellerer ikke, men har tatt kontakt med Forbrukerrådet og fått informasjon som gjør at jeg til mandag vil sende inn klage på kontraktsbrudd med krav om levering, samt erstatning for bensin, bompenger, parkering osv som påløper  fra kontraktuell leveringstid og frem til faktisk levering. Ut fra lovverket vil jeg også kreve erstatning for de 15.000.- som Opel krever nå - fordi dette er en ekstra kostnad som er et direkte resultat av forsinkelsen - det skriver jo Opel selv i brevet som kom igår.

Oppfordrer alle andre som har en bekreftet leveringstid om å gjøre det samme - heller ikke Opel kan bare se bort ifra en kontrakt.
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / !
onsdag 03. mai 2017, klokken 17:52
OK - jeg skrev feil - det er model X som ble forsinka og utsatt flere ganger, mens model 3 er en drøm i det fjerne som færre og færre gidder å vente på.

Uansett er jeg glad for at jeg passet på å få inn i kontrakten at jeg kan kansellere den kostnadsfritt om Opel Ampera-e ikke er levert til meg innen 2 måneder etter leveringstiden som står i kontrakten.

Hvorfor passet jeg på å få inn det i kontrakten?...... Fordi det var Opel med sitt Opel-rykte som jeg alltid har ansett å være det desidert mest elendige bilmerke i Norges land - noe som nå er bekrefta av en utsettelse av levering og visstnok også prisøkning ut over kontrakt på 15.000.-

Ved å selge for en pris som fikk applaus i media - har de solgt enda flere biler. Biler som de i svært mange tilfeller IKKE ville få solgt om de hadde opplyst om virkelig leveringstid. Slikt kalles "bondefangeri" og er åpenbart en "Opelsk" måte å behandle kunder på. Så spørs det om det er noe de vil tjene på i det lange løp...

Med denslags holdning til kundene - hvordan blir det da med service, deler osv? Denne historien stinker det OPEL av! :-1-:  :-1-:  :-1-:






#14
Leser i innlegget over mitt at Opel nå også øker prisen med 15.000.- !!!

Ja... man har vel sett muligheten for å melke kundene ved først å love de en leveringstid så de bestiller - for så å få mye positiv omtale i pressen bl.a. FOR DEN LAVE PRISEN - for så å komme med utsettelser (som de selvsagt på ingen som helst måte har hatt oversikt over tidligere...) og nå altså en prisøkning på 15.000.-

Jeg oppfordrer folk til å slå opp ordet "BONDEFANGERI"...

Mulig det må til med en gruppe kunder som organiserer seg samlet juridisk mot Opel Norge?
#15
At den utsettelsen kommer overraskende på Opel - tror jeg ikke et sekund på. Opel Norge er tross alt en proff organisasjon som selvsagt har visst hvor mange biler de får levert når. Det å love leveringstid på 1 år når de etter all sannsynlighet har visst at de ikke vil klare det - kalles BONDEFANGERI - og vil isåfall være noe de har gjort for å lure kundene på kroken...

Noen som kjenner igjen denne historien fra Tesla Model 3 - de som har bestilt den har jo fått så mange utsettelser at de ikke engang husker antallet?

Personlig går jeg i tenkeboksen på hvorvidt å ganske enkelt avbestille Opel Ampera-e. Ikke for å "straffe" Opel, men for selv å ikke bli irritert gang på gang på gang på gang med stadig nye utsettelser de neste 1-3 årene fra det jeg anser som en totalt useriøs forhandler - som jeg nå innser at er helt i henhold til ryktene man har hørt om Opel i alle år. Jeg hadde opprinnelig lovet meg selv aldri å kjøpe en Opel, men falt for fristelsen i en Ampera-e - som altså nå viser seg kun å være basert på tomme Opel-løfter om en leveringstid som aldri noen gang har vært reell.

Tenk over dette:
En bil som ble solgt i f.eks desember-2016... På hvilken måte kan det at man ETTERPÅ har solgt tusenvis av biler ha noen som helst innvirkning på leveringstiden av den bestilte bilen? Kan det forsinke produksjon av en bil at noen har bestilt flere biler for seinere leveranse - selvsagt ikke. Det sier seg selv at dette er tåkeprat - og intet annet!

En annen tanke er at dersom Opel ikke engang klarer å holde en leveringstid på en ny bil - hvordan er da ellers å være kunde hos Opel all den tid det virker åpenbart at fornøyde kunder er det siste de bryr seg med - bare de får signert kontrakter fra naive kunder som tror på en lovet leveringstid.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA