Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bue

#1
Da har jeg vært å sett på og prøvekjørt Tesla i dag. Flott bil, men det var jo nybil de hadde for testkjøring (P100D).

Tenker derfor hvordan forskjellen er mot en 2013 - 14 modell? Har skjønt at det har skjedd litt med støydempingen og nye seter blant annet, men er det veldig store forskjeller? Andre store forskjeller?
#2
Sitat fra: Crown på torsdag 04. mai 2017, klokken 00:03
Erfaringen min (vi har begge) er at Ioniq bruker ca 20% mindre "drivstoff" (strøm) enn Leaf, så da kan du minke ene eller øke andre. Dekk/service har du ikke med da. En to år gammel bil har også to år gamle dekk som må skiftes før (og Tesla-dekkene koster vel 3X prisen av de andre).
Har prøvd å ta med det som utgjør de store forskjellene i regnestykket. Dekkforbruket antar jeg er noe lignende på alle, men det er selvfølgelig en forskjell i pris på dekk til Tesla og til Leaf. I og med at strømkostnaden er såpass lav som den er utgjør ikke forskjellen her det helt store (et par tusen).

Sitat fra: gr på torsdag 04. mai 2017, klokken 10:42
190km e-Golf blir nok snaut, og du må ha mer enn 10A lading på jobb iallfall deler av året. Men skal du prøve så er tiden for det nå på sommerhalvåret. Lite å tape på det, du kjører så mye at du bør bytte bil ofte uansett.
Har i det siste byttet bil omtrent en gang i året, og det blir nok ikke noe særlig sjeldnere fremover :) Skulle fått prøvekjørt en og se hvordan strømforbruker er.

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 04. mai 2017, klokken 19:54
Verditap er umulig å spå, men magefølelsen tilsier at du er optimist mht nåværende bil.
Hvis du kjøper en eGolf så tenk også over at den ikke har batterivarmer. Det koster deg rekkevidde når det er kjølig. Det blir ikke mange dager i året du kan ligge i fartsgrensen på 110 og 100 med en eGolf gen 1.


Som du sier, det er umulig å spå, og det er jo det som utgjør den store summen i bilholdet her. Har brukt samme prosent (11%) på nåværende bil og 2013 Tesla siden de er like gamle. Etter det jeg kan se av prisene på finn er det ikke den store bommen på nåværende nå som jeg har hatt bilen i et år. Det samme gjaldt forrige bil, innkjøp 207 000, verditap 22 000 ved salg etter et år og gode 40 000 km, utgjør ca 11% altså.

Det er kun 30 av de 105 km som er motorvei, resten er landevei i normalt høy fart. Om det kun er noen få dager i året den klarer motorveifart blir det snaut.
#3
Har forsøk å regne litt på ulike alternativer (regnestykke vedlagt). V60 er altså dagens bil, og prøver da å vurdere kostnaden eller besparelsen med de forskjellige alternativene. I forhold til verditap har jeg brukt noen tall jeg har funnet etter litt søking og disse er oppgitt nederst på bildet. Har tatt utgangspunkt i 200 dager med pendling.

Etter det jeg kan se er det vanskelig å komme ut i pluss med en Tesla i forhold til dagens situasjon, først og fremst på grunn av antatt verditap og rentekostnader på lån. Forsikringen blir også 4 - 5000 dyrere i året og servicekostnadene kanskje noe høyere på grunn av kortere intervall. I tillegg må det en oppgradering av det elektriske i garasjen dersom jeg skal gå for Tesla ettersom det kun er en vanlig 16A kurs der i dag. Oppgradering til 32A vil ligge på 8 - 10 000.

Ser dere noe som er glemt i regnestykket under?

Regnestykket for Ioniq blir vel ganske likt som for nye E-Golf og ny i3.


Har også tenkt på et alternativ med f.eks. en brukt E-Golf med varmepumpe på de fleste dager, men å ta dieselbilen de dagene det er for kaldt eller dårlig føre. Kan dette være et alternativ? Det forutsetter jo da bra ladetilgang på jobb.
I drivstoff er det på E-Golf tatt med 30 dager med dieselbil her, bompenger også inkludert for disse dagene.
#4
Tenkte å sjekke ut mulighet for lading på jobb i dag, men hva må være tilgjengelig for å kunne lade opp i løpet av en 8-timers dag?

Det er vanlig Schuko kontakt på veggen rett utenfor, men vil dette holde for å lade opp en bil i løpet av 8 timer? Det er også en 3 fase blå industrikontakt (230V) på samme sted, men kan denne brukes til noe?
#5
Sitat fra: gr på søndag 30. april 2017, klokken 09:01
Lading eller ikke på jobb utgjør hele forskjellen her, og bør avklares. Det gir to forskjellige valg av biler, prisklasser og leveringstider.

Får du fast lading på jobb er det mange alternativer. Har du i tillegg en hurtiglader i nærheten av jobb/langs veien kan du ha den som backupplan om det av en eller annen grunn ikke skulle la seg gjøre å lade en dag.

Alternativet er Tesla eller få kjøpt en av de tidligst bestilte Ampera-e (som absolutt er mulig).
Jeg antar det er mulighet for å få ladet på jobb ettersom det er vanlig stikk rett utenfor døra hvor man kan parkere. Men spørsmålet er vel hvor mye man kan lade med her. En vanlig stikk holder vel gjerne ikke for å lade opp en elbil i løpet av 8 timer?

Sitat fra: Luftventil på søndag 30. april 2017, klokken 12:53
Virker som en god oppsummering. Husk at Golf og i3 har Adaptiv cruise control, det ville jeg absolutt valgt om jeg skulle pendle så mye. Jeg tror imidlertid også du vil bli mest fornøyd med en Tesla med autopilot, det vil gjøre pendlinga mye mer behagelig!
Adaptiv cruise er behagelig, har det på Volvoen i dag, men brukes kun på motorveien, og trafikken er ikke så tett annet enn at vanlig cruise og fungerer greit. Har alle Golf og i3 dette?

Sitat fra: sylwester på søndag 30. april 2017, klokken 19:55
Sitat fra: gr på søndag 30. april 2017, klokken 09:01
Lading eller ikke på jobb utgjør hele forskjellen her, og bør avklares. Det gir to forskjellige valg av biler, prisklasser og leveringstider.
...

Bue skrev at det kunne være muligheter for å lade på jobben, men jeg forsto det som at hen egentlig så etter en bil som klarte tur-retur + 8 timer nedkjøling på en lading utifra dette segmentet i det første innlegget:

Sitat fra: Bue på onsdag 26. april 2017, klokken 20:07
....
Hva finnes av alternativer som klarer denne kjørelengden? Er det andre enn Tesla som klarer dette tur-retur, sommer som vinter?
...

Det er helt klart at Bue vet at Tesla klarer dette, men hva annet.. Jeg syns det blir litt dumt å foreslå noe annet enn Opel Ampera akkurat nå. Kanskje 3gen Leaf eller neste i3 klarer det, men de er tross alt ikke lansert ennå. Ergo min kommentar at en muligens må vente litt på en bil som klarer dette og hva slags NEDC som man muligens sikter etter for å se hvor nære eksisterende biler er i dag. Ny e-golf har 300km NEDC og er ikke i nærheten. Zoe har 400 og vil muligens klare det de fleste dagene i året, men ikke alle. Da gjenstår kun Opel Ampera-E som alternativ eller en fremtidig modell som ikke er lansert ennå.

Jeg har jo hatt lyst på Tesla siden 2013, men har for liten reisevei og utgifter til å forsvare kjøpet. Med 210km tur/retur og bomvei galore tror jeg regnestykket blir ganske enkelt. Både vedlikehold og strømutgiftene vil være såpass mye mindre at du har god margin til å betale ned lån og ha noe mer å rutte med i helgene au. I tillegg vil du ha dobbelt så lang garanti som konkurrenetene pga av antall km/år.
Det beste hadde helt klart vært om man kunne kjøre tur retur på en lading, men har etterhvert skjønt at det egentlig kun er Tesla som er i stand til dette. På grunn av prisen på denne og det at jeg er redd høyt verditap i kroner fremover på Tesla er jeg også interessert i andre alternativer som fungerer bra med lading på jobb.

Ser at ved billån bør jeg ha 35% i egenkapital, og derfor kan en Tesla med autopilot bli litt for dyr er jeg redd. Må ha en bil nummer 2 også, og denne vil jeg unngå lån på. For å få dette til vil jeg helst ikke ut med mer enn 160 - 170 000, og da har man i overkant av 450 000 å kjøpe for. Med autopilot blir det minst 550 000.

Men bør nok absolutt få testet en brukt Tesla. Er det mulig å prøvekjøre bruktbilene hos Tesla forhandlere? (Kristiansand)
#6
Sitat fra: nr1rayner på fredag 28. april 2017, klokken 20:30
For å gi en liten pekepinn fra en av mine turer med min 24kWh Leaf (batteri i god stand):
link til tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30718.0.html
Jeg skulle kjøre 40km i -10/-11C, stort sett 80-sone, noe 90, gikk nok stort sett 5-10km/t over fartsgrensen den dagen.
Startet med 40%.
Det burde gå tenkte jeg, men startet uansett uten varme for å få litt margin. Men, det ble ingen margin så måtte kjøre uten varme hele veien.
Endte opp med å nødlade etter 28km, med 33% forbruk.
Min totale rekkevidde skulle da bli ca 85km, uten varme..
Etter noen forsøk vi har gjort gir 10 km/t økt hastighet ca 13% økt forbruk, og du snakker om høyere hastigheter enn jeg hadde den dagen, så du kan nok enda senke mitt estimat.
30 kWh Leaf har visst egentlig ca 40% større kapasitet (ikke 25%) enn 24. (Tilgjengelig 20/21kWh og 27/28kWh).
Total rekkevidde for den på samme tur ville da bli ca 120km, igjen uten varme!
Dog, ta det med en klype salt da %-visning ikke er helt nøyaktig, men det er hverken bra for batteri eller hjertepumpa å ankomme med skilpadde støtt og stadig..

De samme 28km om sommeren forbruker vel rett over 20%.

Hva jeg vet er nok rekkevidden på 24kWh Leaf, e-Golf, MB B-klasse, i3 (den gamle) og Zoe ganske lik.
Noe bedre er Soul og 30kWh Leaf.
Jeg vil tro at en 30kWh Leaf vil dekke ditt behov så lenge det er +grader OG at du har lademulighet på jobb.
Legg merke til at 8 timer lading på vanlig stikkontakt (10A) ikke vil gi fullt batteri. 24kWh Leaf lader ca 10-11% pr time, så en 30kWh Leaf lader nok ca 7-8% pr time...
Mens med type2, vil du garantert ha fullt batteri med 3kW lader, og med 6,6kW lader er nok batteriet fullt til lunsjtid.
Så, med god ladetilgang (type2) kan du vel vurdere en 30-Leaf, ellers må du nok minst på Ioniq (like stort batteri som 30-Leaf, men ca 30% mer effektiv). Men aller helst Zoe, Tesla eller vent.
Ut fra dette er kanskje en Leaf 30 kwh også på grensen av hva som går alle vinterdager?

Står etter det jeg kan se igjen med disse alternativene:

Tesla: Dyr i innkjøpt og mulig høyt verditap i kroner. Måtte sannsynligvis blitt av de eldre, og skeptisk til støynivå her. Skulle fått prøvd en av de tidlige modellene som er aktuelle, men er ikke mye Tesla til salgs hos forhandlere.

Nye E-Golf: Skal etter det jeg forstår fint klare en vei (105 km med grei fart og temp), men må lades på jobb. Antar det er endel ventetid her om man bestiller ny hos forhandler. Eventuelt gå for noe av det på finn, men prisen virker høy. I utgangspunktet ikke veldig gira på Golf, men av de bedre elbilene utsendemessing.

Hyundai Ioniq: Skal etter det jeg forstår klare avstanden en vei uten problemer, avhengig av å lade på jobb alt utenom de beste dagene. Ser ut som en grei bil, skulle muligens ha testet en. Antar det her og vil være endel leveringstid fra forhandler, men ser det finnes noen få klare på finn. Liker overhode ikke fronten, men kan kanskje bli bedre med folie i grillen.

BMW i3 94 Ah: Bør vel og klare en vei uten problemer? Litt spesielt utsende, men ok. Usikker på hvordan denne er å pendle i med tanke på komfort. Sannsynligvis av de morsommere elbilene. Kan fåes fra rundt 280 000 ser jeg på finn.

Renault Zoe 40: Ikke spesielt begeistret for småbiler, og denne forsvinner nok ut av denne grunn. Hadde nok gjort jobben til en rimelig pris, men jeg har ikke sansen for den.

Andre alternativer jeg har glemt nå i farten. Komforten er jo også en viktig del når man bruker såpass tid i bil, så burde nok testet noen av de aktuelle.
#7
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 28. april 2017, klokken 13:34
Har du sjekket ut leasing av Leaf 30kwh? Det er visst gunstig og man kan inngå en kort avtale til Leaf 2 kommer til høsten/neste år.
Har sett kjapt på leasing, men det er vel som med "alle" andre biler og leasing, stort sett 15 000 km pr år i kjørelengde? Et problem når den ryker på 40 000 km i året.

Skjønner da at Mercedesen ikke har god nok rekkevidde. Må som et minimum kunne kjøre 105 km i normal høy fart og holde over 20 grader uansett vær.

En billig Leaf hadde vært et greit alternativ med tanke på verditapet, men skjønner ut fra det jeg leser at jeg da ikke klarer de 105 kilometerne i ett. Må etter det jeg skjønner opp på en med 30 kwh batteri, og dermed nyere og høyere verditap.
#8
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 27. april 2017, klokken 22:56
Hvis jeg forstår dette riktig skal pendlerbilen gå over 20 mil om dagen 4-5 dager i uka, altså minst 40 000km i året. Uansett hva slags bil du velger kommer den til å være brukt opp på få år (200 000 på 4-5 år) og verditap og/eller utgifter til vedlikehold, reparasjoner kommer til å være vesentlige. Du får ikke gratis bil selv om du skaffer deg elbil  :D
Det du har å velge mellom er fossilbil med høyt verditap, høye kostnader til vedlikehold og høye drivstoffkostnader. Miksen mellom kostnadene avhenger av om du har ny bil eller "skrotbil".

Forskjellen utgjøres av drivstoffkostnader som du kan regne med at blir redusert med 50-80% med en elbil.

Hvis du i tillegg har en del krav til bilen du skal pendle i, kan du glemme alt annet enn Tesla. Og du kan etter min mening også glemme Tesla uten autopilot. Ikke fordi autopiloten er så vesentlig, men fordi støyisoleringen i 1.gen Model S er slarvete. Jeg har en tidlig 2014 Model S som lånebil noen dager nå. I motorveisfart det mer støy i kupeen i lånebilen enn i en Renault Zoe.

Hvis du ikke går for Tesla fra høst 2014 eller nyere, blir jobben din å beslutte hvilke kompromisser du vil inngå.
Ampera-e har rekkevidden du trenger, hvis du får tak i en. På testene virker det som en bra bil, men du får ikke premiumfølelsen i 110 sonen. Hvis du ikke vil pendle i en Zoe, vil du neppe heller pendle i en Ampera-e.
De andre trenger lading, og det bør du tenke svært nøye gjennom. Hurtiglading underveis med påfølgende ladekøer, kommer til å gjøre deg til en elbilhater. Det er nesten en forutsetning at du har en p-plass med ditt navn og dedikert stikkontakt. I så fall ville jeg rangert bilene slik:
1) Ioniq
2) Ioniq
3) Ioniq
4) e-Golf ny
5) Leaf 30 kw
6) I3 94ah
7) Røkla
Det stemmer, det blir fort 40 000 km i året, har ligge på 40 - 50 000 km i året de siste årene. Nå har jeg garantert ikke en bil i 4 - 5 år, til nå ligger det normalt på 1 år, 2 maks. Vedlikeholdet på en elbil er jeg klar over at vil være der, på lik linje med bilene jeg har hatt til nå. Siden jeg til nå ikke har beholdt bilene så lenge har jeg unngått de veldig høye kilometerstandene, og heller ikke hatt det helt store verditapet (de siste har ligget rundt 200 000 i innkjøp og 10% tap på et år). Skal også sies at jeg på tidligere biler har fikset det meste selv, den siste har det ikke vært noe på.

Hvordan ser jeg lett om det er 1. gen Tesla eller nyere? Støy i kupeen er noe jeg liker veldig dårlig, men å kjøpe en nyere Tesla blir fort høy innkjøpspris, og dertil høyere verditap i kroner.

Hurtiglading underveis er uaktuelt, om det er risiko for det blir det fortsatt dieselbil.

Ioniq har jeg sett på, men jeg sliter veldig med utsende på denne.
E-Golf er av de bedre elbilene på utsende, uten at jeg har helt sans for Golf generelt.
Hvordan er det med Mercedes B-klasse? Vil den klare pendlingen en vei uten problemer med motorveifart og bra varme på vinteren, eller blir rekkevidden for dårlig til å klare en vei en streng vinterdag? Forutsetter da en eller annen form for lading på jobb.

Tenker at skal jeg gå for elbil bør det skje ganske fort slik at jeg drar mest nytte av fordelene som gratis bom.
#9
Brukt Tesla er absolutt et alternativ, og er vel den av elbilene som frister mest, men jeg er skeptisk til verditapet på en bil til dobbel innkjøpspris av det jeg har i dag. Vanskelig å forutse hvordan prisene på brukt Tesla vil holde seg om et år. Ender jeg med et verditap her på 50 - 60 000 i løpet av et år er det nærmest ingen besparelse på å bytte. Er det dyre reparasjoner på Tesla som er noen år?

Jeg har ikke sjekket ut med jobb i forhold til lading, men vil anta det skulle være mulig å få tilgang til en kontakt her for lading de 8 timene på kontoret. Det beste er å slippe, men åpner jo opp for endel andre alternativer.

#10
Sitat fra: Crown på onsdag 26. april 2017, klokken 21:00
Sitat fra: Ecinnaj på onsdag 26. april 2017, klokken 20:16
Den gamle e-golfen hører jeg at klarer 12 mil på vinteren.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Gamle e-Golf går omtrent like langt som 24kWh Leaf. Dvs 105km kan holde hardt med den også på motorvei i streng kulde. Hvis det i tillegg er den uten varmepumpe så kan rekkevidden være nede i 80-90km da.

Leaf 30kWh vil alltid klare 105km, men bare 210km på ideelle sommerdager. Ioniq, I3 90Ah og ny e-Golf vil klare 210km+ kanskje halvparten av dagene (regn dem som ca likeverdige mht rekkevidde). Zoe 40kWh vil kanskje klare det hver gang, selv om den bruker mye på motorvei? Selv om jeg har mine tvil på de hardeste vinterdagene med den også.

Zoe blir nok for liten bil med tanke på hva jeg vil pendle i. En brukt Leaf av første generasjon har jeg fått inntrykk av at ikke vil klare en vei (105 km) på vinteren uten å gå ned på temperatur og fart, så da gjelder dette de første e-Golf også? Hvordan er det med de første BMW i3?

Sitat fra: Luftventil på onsdag 26. april 2017, klokken 23:20
Man trenger ikke kunne mye matte for å forstå at du kommer til å spare veldig mye penger på elbil :) Hvis du lader fullt på jobb, kan nok en E-Golf av første generasjon klare det. Men jeg vil anbefale deg å kjøpe bil med litt større batteri, slik at du får en større trygghet. Nyeste i3, nye E-Golf, Ioniq og Leav 30 kwh vil nok være gode valg. Ellers er Tesla selvfølgelig den beste bilen. Dere kan ikke bytte ut begge fossilbilene med en Tesla?

Det ligger mulighet for en god besparelse i drivstoff og bom her ja, derfor tanken kom tilbake igjen. Sparer i overkant av 30000 i bom og drivstoff per år (da har jeg regnet 2 kr per km for elbil). Spørsmålet da er verditap på en elbil sett opp mot det vi har i dag, og eventuelt lånekostnader på dyrere bil. Ser for meg at en elbil til opp mot 200 000 kr kan kjøpes uten lån, over det må lånekostnader og inn i bildet.

Vi kan bytte ut begge bilene og kjøpe en billigere bensin/diesel bil, men er avhengig av en til hengerkjøring og lengre ferieturer.

Ser jo at de som kjøpte Tesla i 2013 ser ut til å ha hatt et relativt lavt verditap til nå, men hva kan man tenke seg at vil skje her fremover? En Tesla er nok det som frister mest da den klarer tur-retur uten problemer uansett, men dersom verditap og renter på denne spiser opp besparelsen på 30 000 i året er vi like langt..

Hvordan tenker dere at verditapet for nyeste i3, nye E-Golf, Ioniq og Leaf 30 kwh ser ut opp mot en Tesla av de tidlige modellene? Ser Teslaene starter rundt 450 000 på finn nå.
#11
Kjøpe elbil? / Vurderer elbil for lang pendlevei, alternativer?
onsdag 26. april 2017, klokken 20:07
Pendler 4 - 5  dager i uken til jobb som er 105 km en vei, altså 210 km tur-retur per dag. Kjører i dag en V60 diesel, men vurdere å kjøpe en elbil til pendlingen. Vi trenger 2 biler, så kommer likevel til å ha en annen bil for skikkelige langturer og kjøring med henger.

Pendlingen er 30 km med motorvei i 110+, og resten landevei i stort sett 80-90-100 km/t. Tanken er å lade mest mulig hjemme, men mulig det går an å få til lading på jobb også. Hva finnes av alternativer som klarer denne kjørelengden? Er det andre enn Tesla som klarer dette tur-retur, sommer som vinter?

Hovedgrunnen til at det vurderes er å spare endel på pendlingen. I dag går det 70 kroner per dag i bom og 6,70 kroner per mil i drivstoff til bilen, altså 140 kroner i diesel per dag i snitt.

Først tanke var å kjøpe en brukt elbil for så lite som mulig, f.eks Leaf til rundt 100 000, men etter litt lesing kan det se ut som det blir vanskelig med 105 km på streng vinterdag med 22 grader i bilen og over 100 på motorveien?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA