Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Orake1et

#1
Model S / Sv: Automatisk parkering i trang garasje
søndag 29. oktober 2017, klokken 11:39
Spent på hvilke svar du får på denne. Jeg har sett at autopark mulighet dukker opp når jeg skal rygge inn på en p-plass, men jeg har ikke turt å bruke den. Mht hvordan Tesla overselger sine produkter har jeg tenkt at autopark er en oppskrift på bulket bil.
#2
Model S / Sv: Erfaringer med vanlig stålfjær i Model S?
lørdag 29. juli 2017, klokken 12:29
Jeg har Model S med stålfjærer. Før jeg kjøpte prøvekjørte jeg både med og uten og jeg merket i praksis ingen forskjell. Det var en fartsdump hvor bilen hevet seg litt før jeg kjørte over med luft, men jeg kjørte senere over den samme fartsdumpen helt uproblematisk og komfortabelt med stålfjærer; så hva er vitsen?

Jeg mistenker at det er veldig mye "placebo-effekt" knyttet til luft. De som har det tenker kanskje at de kom over et hull i veien pga luftfjæringen og er lykkelig uvitende om at de helt fint ville klart det samme med stål. En annen effekt, som gjelder det mest av utstyr til Tesla, er at folk argumenterer for at det utstyret de har er et "must", og siden det er mange som har luft (de fleste) vil det være mange som fremstiller dette som et must.

For min del foretrakk, og foretrekker jeg, stål. Jeg ønsker at min Tesla skal være driftssikker og problemfri også etter 8 år og da har jeg ikke tro på luftfjæring. Det er en kostbar reparasjon "waiting to happen". Hvis dette virkelig var driftssikkert over tid ville man garantert hatt dette på flere biler. Tipper at mange bilprodusenter har vurdert det og droppet det pga de kostbare reparasjonene som vil oppstå på det tidspunkt, og som vil gi misfornøyde bilkjøpere.
#3
Model S / Sv: 85 kWh batterier i 75D
tirsdag 25. juli 2017, klokken 12:48
Sitat fra: krister461 på tirsdag 25. juli 2017, klokken 12:01
Kikk under bilen bak høyre fremhjul.

Der finner jeg en lapp som avsluttes med B01. Er det den? Hva skal jeg lete etter?
#4
Model S / Sv: Oppgradert performance - hva med biler på vei?
tirsdag 25. juli 2017, klokken 12:06
Sitat fra: Sjaugen på tirsdag 25. juli 2017, klokken 11:22
Ved fremre høyre hjulbue ved levering.
De som har hatt btx8 i specc har fått 85kwh.
Fremdeles usikkert på om de med btx5 i speccen, som har bestilt senere/ ikke fått utlevert, får

Ved levering, men også etter levering?

Min bil ble bestilt og produsert i mai. Har lyst til å få avklart hva jeg har fått, men aner ikke hvordan jeg skal gjøre det. Bilen ble levert i juni så jeg har ikke noen koder på myTesla, slik det er mye snakk om.
#5
Model S / Sv: Tekstil/delskinn vs. Veganskinn Seter
tirsdag 25. juli 2017, klokken 12:02
Kjempefornøyd med de hvite vegansetene. Kaffe og juice er sølt og tørket enkelt bort. Jeg har sittet i de i timesvis uten at rynker el. har oppstått og de er mykere og mer behagelig enn ekte skinn.

Skal vente noen år før jeg feller endelig dom, men jeg tror at dette er en klar forbedring sammenlignet med ekte skinn og at dette er fremtiden.
#6
Model S / Sv: 85 kWh batterier i 75D
tirsdag 25. juli 2017, klokken 11:59
Sitat fra: krister461 på mandag 24. juli 2017, klokken 20:30
Foreløpig virker det bare er noen få heldige med biler bestilt/produsert i mai som har fått 85 kWh. Ønsker du en slik er det beste sikkert å leite etter en inventory med riktig kode.

Min bil ble bestilt og produsert i mai, men jeg aner ikke hvilken kode den har. Den ble utlevert i juni, før kode var interessant.

Er det noen mulighet til å finne ut dette på en bil som er utlevert? Har selgerene eventuelt slik info? Kan jeg kikke under bilen?
#7
Har de også gjort en endring ift at de ikke tar innbytte lenger? Finner ikke innbytte-valget som jeg mener jeg fant før på nettsidene...
#8
Har Tesla nå fjernet muligheten for innbytte? Finne ikke noe om det på sidene deres...
#9
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
søndag 23. juli 2017, klokken 10:58
Sitat fra: anorway på søndag 23. juli 2017, klokken 10:40
Noen som har erfaringer med "Vegan Leather" ?

Jepp, har de hvite vegan i bilen og jeg ville uten tvil valgt vegan fremfor skinn på nytt. Det er en forbedring! Jeg skjønner at nostalgikere kan bli skuffet, men det vil gå over når setene er prøvd og brukt en stund.
#10
Model S / Sv: New performance enhancements
tirsdag 11. juli 2017, klokken 22:32
Sitat fra: Softblue på tirsdag 11. juli 2017, klokken 21:40
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 04. juli 2017, klokken 19:40
Model S:

Large Rear Drive Unit
1002633-00-Q   A​S​Y​,​P​-​T​R​A​I​N​,​M​E​C​H​,​C​O​M​P​L​E​T​E​,​R​C - BASE
1002633-01-R   A​S​Y​,​P​-​T​R​A​I​N​,​S​P​O​R​T​,​M​E​C​H​,​C​O​M​P​L​E​T​E - SPORT

Small Rear Drive Unit
1037000-00-F   ASY,DRIVE,UNIT,COMPLETE, 3.0-150,REAR - For Dual Motor - rear small drive unit.

Front Drive Unit Assembly
1035000-00-J   FRONT DRIVE UNIT W/ MOUNTS - DUAL MOTOR - DUAL MOTOR - Installed on vehicles built on or after June 8, 2016.

Model X:

Identisk med Model S. Bortsett fra at Large Rear Drive Unit ikke har noen "BASE"-variant (kun "SPORT")

Mine spekulasjoner:
Mistenker Large Rear Drive Unit DU00 (Base) er utgått for S75 RWD, og erstattet av DU01 (Sport), for å redusere antall driveuniter i produksjonen, siden DU00 (Base) ikke brukes på model X, 90, 100 og P-modeller.
Det forklarer nok at min bestilte "gamle" S75 bygd før 19.06.2017 har spesifikasjon DU00 (Base) og de nye har DU01 (Sport).
Siden de "billigere" S75 RWD med DU01 (sport) ville få raskere akselerasjon enn D-utgavene, så var de nødt til å senke 0-100 på D-utgavene også for å opprettholde salget av dem.

Fin teori, men oppgraderingen er kun software. Regner med at dette etterhvert blir alment kjent og at vi som har S75 uten software oppdatering da vil få kranglet oss til oppdateringen.
#11
Sitat fra: tiger``n på mandag 10. juli 2017, klokken 21:07
Det betyr det det står.
Full garanti for annenhåndsverdi når man følger serviceplanen.
Tesla garanterer at bilen din er verdt en viss sum etter så og så mange år og gir gode priser på innbytte.

Gjør de fortsatt det eller er dette noe de gjorde før? Kjøpte nettopp ny S og jeg har ikke hørt noe om en slik garanti
#12
Sitat fra: olabt på onsdag 05. juli 2017, klokken 22:17
Driver å vurderer spec selv og er egentlig mest usikker på lakken. missfornøyd med lakk-kvalitet på begge bilene vi har nå..   Er metallic fargene noe bedre enn standard svart på tesla? (teknisk sett) .. og er "multi-coat" noe tess? Er det bedre å legge penger i en av de dyrere lakk alternativene eller å gå for standard og heller foliere bilen ?

Lakkene er like (lite) sterke. Forskjellen er at riper synes marginalt mindre i metallic-lakken fordi metallbitene i lakken kan kamuflere mindre riper.

Personlig gikk jeg for standard svart og har spart de 8000 til foliering, eller omlakkering om noen år.
#13
Model S / Sv: Oppgradert performance - hva med biler på vei?
onsdag 05. juli 2017, klokken 17:13
En tanke som slår meg: Hvis Tesla gjorde en endring som medførte bedre akselerasjon og billigere pris, men dårligere XXX, så ville de fremstilt dette som en forbedring, selv om det kanskje totalt sett ikke var det...

Det er noe ulogisk ved de ryktene som nå spres. Det nærmeste jeg kommer noe halvveis fornuftig er at dette er en software endring som Tesla i første omgang kun tilbyr nye biler for å booste salget. Videre kan det være at de bruker endringen for å kamuflere en annen ulempe...

Nøkkelspørsmålet: Når biler fra før endringstidspunktet får kranglet seg til denne oppdateringen; hvilken bil er da best; de nye eller gamle?
#14
Model S / Sv: New performance enhancements
mandag 03. juli 2017, klokken 14:31
Sitat fra: Softblue på mandag 03. juli 2017, klokken 13:40
Det var uke 25 som begynte 19.06.2019.
S75 RWD bygd før denne datoen vil altså ha foreldet hardware og software, uten mulighet til fix.

Forbasket...

Jeg trøster meg med at det ikke er opplagt at endringen - totalt sett - er en fordel. Kanskje de også har endret noe annet, som vil gi en ulempe på sikt?
#15
Bestilling og levering / Sv: Bil i transitt, hvilket skip?
fredag 23. juni 2017, klokken 21:35
Sitat fra: knut3448 på fredag 23. juni 2017, klokken 21:31
Ser det har blitt registrert en sort S75 med chassisnr 2006xx i dag. Min ribba S75 bestilt og bekreftet 05.05 med 199xxx har knapt nådd europa. Vet ikke om det er valg av farge, tak, interiør el. som gjør at det går raskere for enkelte...

Hvor ser du det?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA