Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Berra

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rekkevidde P85D
søndag 01. oktober 2017, klokken 07:48
Sitat fra: GOS på lørdag 30. september 2017, klokken 17:53
Den oppgitte rekkevidden din er helt i tråd med det som er vanlig for P85D.

I starten så var S85D og P85D oppgitt med noenlunde like tkm  på 100%, men så justerte de for forskjellen i forbruk og da gikk rekkevidden opp på S85D og ned på P85D. P85D endte da opp i ca samme rekkevidde som S85 RWD som typisk ligger mellom 380 og 390 på 100% lading om en har ett veldig godt batteri.


Jeg får 354/355 tkm på 90% på min, jeg vet ikke om noen som får høyere, så jeg anser meg veldig heldig med batteriet.

Så ikke denne i går. Ja men da er det helt normalt. Bare dumt å bekymre seg mao. Da får jeg nyte bilen. Takk for alle innspill  :+1: :)
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rekkevidde P85D
lørdag 30. september 2017, klokken 18:10
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 30. september 2017, klokken 18:01
Sitat fra: Berra på lørdag 30. september 2017, klokken 17:36

380 på 90% burde jo tilsvare 422 ved 100%. Det er betydelig bedre enn på min. Noen andre som har noen erfaringer her? Hvis det er sånn at batteriet mitt har såpass mye dårligere kapasitet så lurer jeg litt på hva årsaken er. Bilen har bare gått 29 000 km
Det stemmer - har vært oppe i 423 på 100% og ofte 381 på 90. Lader jo sjelden så høgt opp derfor mindre erfaring med max. Jeg rundet av ;)
OK, så da var det som mistenkte. Da lurer jeg på hva som er årsaken til det? Har forrige eier brukt hatt en elendig ladekultur? Eller er det forskjeller fra batteri til batteri? Eller andre årsaker?
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rekkevidde P85D
lørdag 30. september 2017, klokken 18:06
Mulig jeg var litt uklar med første innlegg her i tråden. Jeg får oppgitt rekkevidde på 385 km når bilen er ladet til 100%. Dette er hva som står både  i displayet og i appen. Kjørte lang tur til Sverige i uken, totalt 1250 km, opplevde da at rekkevidden var betydelig lavere. Sannsynlig fordi jeg kjørte ca halve veien på motorvei og lå da mye i 120 km/h.
Det jeg lurer på om det helt innenfor med oppgitt rekkevidde på 385 km på et fulladet 85 kW-batteri?
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rekkevidde P85D
lørdag 30. september 2017, klokken 17:36
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 30. september 2017, klokken 17:10
Ved ikke hvor mye P utgjør for 85D. Jeg oppnår 420 på min snart 2 år gamle S85D som har kjørt 46k. 380 på 90%.

380 på 90% burde jo tilsvare 422 ved 100%. Det er betydelig bedre enn på min. Noen andre som har noen erfaringer her? Hvis det er sånn at batteriet mitt har såpass mye dårligere kapasitet så lurer jeg litt på hva årsaken er. Bilen har bare gått 29 000 km
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rekkevidde P85D
lørdag 30. september 2017, klokken 17:03
Ny P85d-eier her. Må si at det er en fet bil med vanvittige ressurser  :D Har et spørsmål hva gjelder rekkevidde dog. Når jeg lader for langtur til 100% så sier displayet 385 km. Er det normalt? Hadde forventet litt bedre rekkevidde. Opplever og at reell rekkevidde er betydelig mindre, også når jeg er lett på høyrefoten
#6
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 28. juni 2017, klokken 13:52
Sitat fra: shufu på mandag 21. november 2016, klokken 00:10
Høres ut som en god valg. Jeg nesten gikk for Cybex Solution M-fix selv, som ser bedre ut for nake/hodet støtte.
Den besafe er kanskje litt bedre for sidecollision. Nølte lenge.
Ellers er jeg ikke veldig fornøyd med hodet støtte på Tesla bak sete som forstyrrer litt... hvorfor kunne ikke disse fjernes som alle andre biler...

Beklager Necro, men skal ha ny beltestol til 3,5 - åringen, og sjekka ut Cybex sine, som jeg er fornøyd med fra Sirona, men hørte med Cybex ang. Q3-fix til Tesla, og dette er det jeg fikk til svar, ikke særlig betryggende:

Sitat fra: Cybex customer serviceThank you for your inquiry

None of my 15-36kg got approved for the Tesla model S

The cars headrest in the back is not removable, or adjustable.
This means that there will be a too big gap between the  Carseat and the Childseat, and then CYBEX cannot guarantee for the childs safety.

Have a nice day

Hvilket betyr at det er monteringsproblemer med tanke på hodestøtten, er det noen som har erfaringer i praksis med disse i det siste?

Fant du noen løsning for beltestol? Skal kjøpe en Model S men må si jeg synes det er merkelig å lese om alle problemer i denne tråden med å få til bra løsning for barneseter.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85d vs 85d
torsdag 04. mai 2017, klokken 23:13
Har vært på Finn.no de siste ukene for å se hva som finnes av P85d og 85d. Det som slår meg er hvor relativ lite forskjell det er på pris på de to modellene, særlig med tanke på at de fleste P85d har høyere utstyrsnivå. Det skiller jo mange hundre tusen på en ny P100d og en 100d.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85d vs 85d
mandag 24. april 2017, klokken 23:44
Sitat fra: lasergnu på mandag 24. april 2017, klokken 18:32
Den "specially designed performance suspension" som kom på tidlig utgave av P85D gjør underverk. Responsiv styring, rask turn-in, masse grep i svinger, minimal krenging samtidig som man beholder komforten over utfordrende vei-forhold gjør att den er svært underholdende på svingete veier.

Ikke 85D men i noen uker lånte vi en pre-facelift S90D med de høye og myke original-fjærene og 19" felg. Før en gyngete bil!

Beste er å prøve selv. 

Finn ut hvis den P85D du prøvekjører faktisk har det stivere understell eller ei.  Den mest pålitelige metode: Tryck på "Very High", snu forhjulene til siden og se etter del-nummer: 1030608-01-A

https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/suspension2-png.191363/
https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/front-driver-shock-jpg.108902/

Nyttig info! Har sett noen P85d som annonseres med "plussunderstell", er det dette understelllet du beskriver?
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85d vs 85d
søndag 23. april 2017, klokken 22:57
Hmm... dette blir ikke lett. Takk for input. Jeg synes dog at bilen ser mye bedre ut med 21 turbine-felgene og det er ikke mange med dem på 85d på Finn. Ser at jeg må ha pano-tak hvis jeg skal ha takboks. Har og forstått at det har vært en del problemer med lekkasjer på disse. Har Tesla kommet med en fiks på dette? Får man ordnet det uten å trenge å krangle masse?
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85d vs 85d
søndag 23. april 2017, klokken 17:37
Takk for mange svar  :). Så hvis fornuften skal råde så burde jeg kjøpe 85d, men så er det det her med helt avsindig akselerasjon.... Får tenke på saken. Er det mulig å kombinere sportsunderstell med luftfjæring eller utelukker de hverandre?
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85d vs 85d
søndag 23. april 2017, klokken 00:01
Sitat fra: krister461 på lørdag 22. april 2017, klokken 23:53
Jeg synes ikke P85D er for stiv. Kreftene kommer bare frem når man 'ber om de', så ingen problem for kone å kjøre den som en hvilken som helst model S...

OK, det høres bra ut. Er det et poeng å se etter en bil med luftfjæring?
#12
Model S 2013 - 2022 / P85d vs 85d
lørdag 22. april 2017, klokken 23:44
Vurderer å kjøpe min første el-bil. Da bra prestanda, lang rekkevidde og 4x4 er krav så blir det en Tesla. Jeg tenker kjøpe brukt bil og har sett på 2015 års modeller av P85d og 85d. Er veldig sugen på P85d men er litt redd at den kan bli litt for voldsom for kona som kommer å kjøre den mye. Finnes det en Comfort mode i tillegg til Insane og Sport? Jeg har sett litt forskjellig vedrørerende det på forum rundt i kring.
Trenger råd fra dere som har erfaring med begge biler. Er det stor forskjell på kjørekomfort på P85d og 85d? Med 21 tommers hjul og sportsunderstell blir kanskje P modellen for stivt satt opp? Vil jo kunne kjøre den på litt dårlig vei og når det trengs uten at innvollene blir ristet ut av kroppen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA