Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sunshine

#1
e-Golf / Sv: Lading nye 2017 e-golf
torsdag 27. april 2017, klokken 21:59
vi har også bestilt nye e-golf nå så ser også på lademulighetene. Skjønt at vi ikke trenger å investere i ladestasjon før vi ser hvordan behovet blir.Har 16A og 3-fas ut i garasjen
Så regner med at vi kan lade med vanlig kabel på det (slik jeg skjønte når jeg spurte her inne) Men vi får sjekke litt nærmere,tar vel litt tid før bilen er her. Mange kompiser som er elektrikere så høre litt med de :)
#2
Sitat fra: arthur på lørdag 22. april 2017, klokken 19:14
Sitat fra: Sunshine på lørdag 22. april 2017, klokken 13:40
Sitat fra: arthur på lørdag 22. april 2017, klokken 13:33
Vi har gjort som andre her, med andre ord absolutt ingenting. Lader bilen med laderen som fulgte med og på en 16A kurs i garasjen. Har fungert greit for oss i tre år.

Men det tar jo veldig lang tid?? Sånn stort sett vil det nok gå greit,men de gangene man parkerer om kvelden nesten tom og skal tidlig på om morgenen feks? På golfen som vi vurderer nå sa han ca 17 timer med vanlig kontakt?det var vel fra helt tom til helt full da,men uansett vil det vel ta litt tid om det bare er nesten tomt til nesten fult?

Hvor ofte kjører du bilen helt tom før du vil lade? Vi har aldri opplevd at bilen ikke er fulladet om morgenen, men vi er alle foskjellige og har forskjellig forbruksmønster. Man skal dog ikke glemme at det finnes noen ladestasjoner rundt omkring hvis det skulle knipe. Som sagt; på tre år har vi ikke hatt dette som noen bekymring eller problem.

det vi ikke aner,da vi ikke har hatt elbil før ;) men etter svarene her tenker jeg vi prøver uten ladestasjon hjemme først,bare kontakten også får vi se ann behovet etterhvert :)
#3
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 22. april 2017, klokken 16:06
Sitat fra: Sunshine på lørdag 22. april 2017, klokken 13:40
Sitat fra: arthur på lørdag 22. april 2017, klokken 13:33
Vi har gjort som andre her, med andre ord absolutt ingenting. Lader bilen med laderen som fulgte med og på en 16A kurs i garasjen. Har fungert greit for oss i tre år.

Men det tar jo veldig lang tid?? Sånn stort sett vil det nok gå greit,men de gangene man parkerer om kvelden nesten tom og skal tidlig på om morgenen feks? På golfen som vi vurderer nå sa han ca 17 timer med vanlig kontakt?det var vel fra helt tom til helt full da,men uansett vil det vel ta litt tid om det bare er nesten tomt til nesten fult?
I løpet av 55 tusen km, har det skjedd en gang at jeg har kommet så sent og dratt så tidlig at det ikke har vært fulladet.
Det har vært nevnt tidligere at de fleste overvurderer behovet for ladefart.
Har en en hurtiglader ikke alt for langt unna så redder det de fleste situasjoner.
Sannsynligheten for at en er helt tom og har behov for helt full, er skjelden, på grensen til ikke eksisterende [emoji57]

Hehe,ja det er vel fort gjort å overvurdere litt der,spesielt når man ikke har noen erfaring ;) men blir vel å prøve uten først også får man heller ettermontere om man ser behovet:)
#4
Sitat fra: arthur på lørdag 22. april 2017, klokken 13:33
Vi har gjort som andre her, med andre ord absolutt ingenting. Lader bilen med laderen som fulgte med og på en 16A kurs i garasjen. Har fungert greit for oss i tre år.

Men det tar jo veldig lang tid?? Sånn stort sett vil det nok gå greit,men de gangene man parkerer om kvelden nesten tom og skal tidlig på om morgenen feks? På golfen som vi vurderer nå sa han ca 17 timer med vanlig kontakt?det var vel fra helt tom til helt full da,men uansett vil det vel ta litt tid om det bare er nesten tomt til nesten fult?
#5
fikk med et hefte ed tilbud om ladestasjon fra vw i går,sjekket nettsiden dems også og ser ut som det er 1-fas som er anbefalt på de fleste boksene derfra. Men i følge mannen er det 3-fas i garasjen (sier ikke meg mye da) Men er det noe problem? kan man montere boks på det også? *grønn* kommer til å kontakte firma når vi har bestemt oss for å få konkrete svar,men greit å sjekke ut litt på forhånd :)
#6
e-Golf / Sv: volkswagen forsikring
fredag 21. april 2017, klokken 16:43
Sitat fra: Rumshot på fredag 21. april 2017, klokken 15:58
Fikk tilbud på en plass mellom 200-250 kr mnd (75% bonus)

550,- i mnd her kom vi ut med. Full bonus. 16.000 i kjørelengde.
Sjekka gjensidige,de tok den til 370,-mnd,med pluss forsikringen.
#7
e-Golf / volkswagen forsikring
fredag 21. april 2017, klokken 15:05
er det noe must,eller er den som "alle andre"?,ser gjensidige matcher lett den prisen vi fra forhandler i dag,men har jo da bonuser i gjensidig? Rakk ikke å studere/spørre om det i dag,prøve å se om jeg finner noe på nettet,men spør her også :)
#8
e-Golf / Sv: prøvekjøre nye E-golf på fredag :D
fredag 21. april 2017, klokken 14:59
da var vi ferdig kjørt :) Veldig fornøyde. Vi har jo ikke så veldig mye å sammenligne med,men vi likte denne klart bedre enn Ioniq hvertfall.
Fikk et tilbud så da er det bare å tenke litt og vente på å få en innbyttepris på den vi har så får ve se hva vi gjør til slutt :)
#9
Focus / Sv: for og i mot nye focus??
torsdag 20. april 2017, klokken 08:55
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 19. april 2017, klokken 23:15
En mangel ved Focus Electric er et selgerkorps som varierer mellom lite engasjert og direkte feilinformerende:  Det jeg husker best er selgeren som pekte i brosjyren for å bevise at den medfølgende ladekladden kunne brukes til å lade med 32 ampère...

Ja,jeg snakka med en for å høre når demo bil kom på plass for å prøvekjøre. Virket ikke så veldig engasjert i grunn,og slang på et "blir sikkert forsinka også"så han virket ikke så optimistisk heller :P (selv om man selvfølgelig vet det kan skje,var det litt måten han la det fram på ;)
Det som trekker frem er prisen,men nesten så vi vurderer den gamle e-golfen isteden om vi vil ned på den prisklassen. Men skal prøve den nye først nå så får vi se :)
#10
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. april 2017, klokken 15:50
En elbil koster i området en tredjedel til en femtedel av det det koster for en tilsvarende fossilbil per km. Nærmere en tredjedel sammenlignet med diesel og nærmere en femtedel sammenlignet med bensin. For å si noe mer nøyaktig må man nesten sette spesifikke biler opp mot hverandre.

Men ett typisk forbruk for en elbil av medium størrelse kan være 200 Wh/km (inklusive tap i lading og forvarming). Kjører man da 20.000 km/år, kun lader hjemme og betaler 1 kr/kWh, så bruker betaler man 333 kr/mnd i strøm til elbilen.

takk for svar :D
#11
om man lader hjemme? Kommer jo selvfølgelig ann på hvor mye /ofte man lader og type bil også kanskje.
Men er det noen som har en viss peiling sånn ca hva de bruker``og hvor mye kjører du da? Så man vet ca hvor mye besparelse det er kontra bensin/diesel?
#12
e-Golf / Sv: prøvekjøre nye E-golf på fredag :D
tirsdag 18. april 2017, klokken 19:49
Sitat fra: brako79 på tirsdag 18. april 2017, klokken 18:57
Sitat fra: Sunshine på tirsdag 18. april 2017, klokken 12:42
Blir spennende å se hva vi synes om den kontra ioniq som vi har prøvd :)
Hvor lenge får dere ha den?
Jeg skal prøve den på lørdag.

Satt av en time bare foreløpig,men var opp til oss,de måtte bare vite hvor lenge de skulle sette den som utilgjengelig. Men får testet den litt både i "by" og motorvei. Så får vi heller booke en gang til en dag med bedre tid om vi føler behov for det :) Rekker ikke lengre denne gangen.
#13
e-Golf / prøvekjøre nye E-golf på fredag :D
tirsdag 18. april 2017, klokken 12:42
Blir spennende å se hva vi synes om den kontra ioniq som vi har prøvd :)
#14
Focus / Sv: for og i mot nye focus??
fredag 14. april 2017, klokken 23:07
Sitat fra: kaiat på fredag 14. april 2017, klokken 21:30
Sitat fra: telcontar på fredag 14. april 2017, klokken 19:38
Stor imot, Ford legger ned produksjonen av den.

Bare produksjonen her i Europa. Focus produseres også i USA og der fortsetter den. Europa får biler fra USA i stedet.

Men hva vil det ha å si for oss som forbruker? Vil det få noen betydning på noen måte?
#15
Focus / Sv: for og i mot nye focus??
fredag 14. april 2017, klokken 19:57
Sitat fra: Sunshine på fredag 14. april 2017, klokken 19:54
Sitat fra: telcontar på fredag 14. april 2017, klokken 19:38
Stor imot, Ford legger ned produksjonen av den.

Gjør de? så det blir ikke noe av den? link?

Fant linken i et annet innlegg her nå
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA