Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tomv.h

#1
Focus / Sv: Spesielle felger på elbil?
tirsdag 22. august 2017, klokken 21:06
Sitat fra: Nysgjerrigfocus på tirsdag 22. august 2017, klokken 17:40
Okei, men må man bare kjøpe lettere felger da eller? Har med delskinn og ladekabel :-)

Dette er ikke noe jeg kan, men tror at du må ha felger som er godkjent for bilen. En av grunnene til at det er forskjellige felger kan være at det er høyere lastindeks / totalvekt på El. Focus. Det betyr da at dekk og felger må tåle mer vekt enn for standard Focus.

Fikk du ikke tilbud av forhandler om pakke med felger og vinterdekk?
Jeg fikk tilbud på originale 17" felger med vinterdekk til rett under 17k ferdig med bilen.

Vet at det er noen som har kjøpt standard 16" istedet til vinterdekk for å spare noen kroner.
Usikker på hvilken risiko en tar ved å gjøre det så lenge felgene er i riktig dimensjon.
Det kan muligens skape problemer på EU kontroll hvis en har på feil felger/dekk.


#2
Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 09:21
Send bildet til Grønn Kontakt?

Har sendt en melding og tipset de om denne tråden
#3
Focus / Sv: Noen som har bestilt/ prøvekjørt nye fokus?
tirsdag 22. august 2017, klokken 00:06
Da har jeg vært med i den "eksklusive" klubben av Ford Focus Electric eiere i en uke. :) :) :)

Sålangt svarer bilen til forventningene. Foreløpig kun til og fra jobb som er ca 46km t/r. Så har ikke fått testet ut hvor langt jeg kan tøye rekkevidden. Snittforbruk t/r ifølge logg ca 160wh/km.

Ser ut som, og kjører som en standard Focus, bortsett fra at det ikke er noe lyd når man setter i gang.
Litt dekkstøy i 80-90kmh, men det er vel vanskelig å ikke legge merke til da det ikke er noe annet som lager lyd.

Kan man klare seg med det litt begrensede bagasjerommet så er dette et veldig godt alternativ i dag.
(hvis man da klarer å få tak i en ;)). 

Noen betraktinger:
- Man må bestille skinnseter for å få varme i setene (Var klar over det før jeg bestilte, så det er på plass)

- Type2 ladekabel følger ikke med, medfølgende ladekabel er 10A.

- Ikke adaptiv cruisecontrol, så man må passe avstand selv. Ikke noe problem, men kan bli litt ekkelt når man er vant til det fra den andre bilen.

- Sync3, Fords siste versjon av infotainment, med støtte for Android Auto og Car Play. AA var plug & play på min telefon.
  Men den integrerte navigasjonen er også veldig bra, med mulighet for å søke etter ladestasjoner i nærheten.
  Ladestasjoner skal oppdateres automatisk dersom kobler bilen til nett (Wifi f.eks hjemme)

- App for status og kontroll, rask oppdatering av status på bil. Også sporing av bilens posisjon

- Forvarming kun med ladekabel tilkoblet, og tidspunkt må settes i kalender. Har ikke funnet funksjon for "start nå"
#4
Sitat fra: goggo på søndag 20. august 2017, klokken 10:24
Sitat fra: tomv.h på søndag 20. august 2017, klokken 00:00
GK har nettopp satt opp 3 nye hurtigaldere av typen Veefill ved Obs, Sørlandssenteret.
(Se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34229.msg600217.html#msg600217)

Men kablene var veldig korte, og laderne var plassert langt inn på murplattingen, i tillegg er det satt opp en solid bøyle foran laderen slik at den ikke skal bli påkjørt.

Grønn Kontakt har offisiell åpning av denne ladestasjonen lørdag 26.august kl 12-14.
Hvis du har muligheten til å stikke innom der da så har du en god anledning til å demonstrere problemet for dem. Eventuellt om du tar kontakt med dem og spør om de vil møte deg der på et annet tidspunkt.
Jeg er sikker på at de er takknemlige for tilbakemelding - de ønsker jo fornøyde kunder og størst mulig trafikk på sine ladere. 
Dette problemet er jo spesielt kritisk der hvor det bare er Vefill stasjoner, og kan jo enkelt løses ved at de setter på en litt lengre ladekabel på disse laderne.

mvh
Hugo

Prøvde meg på en ny test når det ikke var så mange folk tilstede  :)

Ved å plassere bilen halvveis over på plassen til høyre og tyne fronten helt inn mot laderen så rakk kabelen akkurat. Uten park sensorer foran og alene i bilen så føltes dette ikke helt trygt.

Dette er helt på grensen av hva som er mulig. Det medførte også sideveis belastning på ladekontakten som nok ikke vil være bra i lengden.
Så dersom det finnes alternativer i nærheten så hadde jeg nok heller valgt det. Alternativt parkert med siden til og okkupert minst 2 plasser.

30 - 50cm ekstra lengde på kabelen, så hadde dette ikke vært noe problem.
Legger ved noen bilder for å illustrere situasjonen.
#5
Focus / Sv: Spesielle felger på elbil?
mandag 21. august 2017, klokken 16:45
Hei

Har også ny Focus Electric.
Min forhandler sa at det var spesielle felger pga høyere totalvekt på El focus enn på standard, derfor spesielle felger.

Ifølge vognkort så har El.Foscus høyere lastindeks (94) på dekk/felger enn standard Focus (91)
Det er også høyere totalvekt, 2085kg på El. Focus og 1900kg på vanlig 5 dørs.
Så jeg antar at det er forklaringen på at det er andre felger.

Et par andre tips:
- For å få varme i setene så må du bestille seter med delskinn.
- Det følger ikke med type2 ladekabel, må bestilles separat.
#6
Tar opp igjen temaet i denne tråden.

Har nettopp fått meg elbil og tenkte jeg skulle prøve meg på å hurtiglader før jeg legger ut på langtur.

GK har nettopp satt opp 3 nye hurtigaldere av typen Veefill ved Obs, Sørlandssenteret.
(Se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34229.msg600217.html#msg600217)

Men kablene var veldig korte, og laderne var plassert langt inn på murplattingen, i tillegg er det satt opp en solid bøyle foran laderen slik at den ikke skal bli påkjørt.

Jeg har en Ford Focus Electric, og der er ladeporten plassert bak forhjulet foran på venstre side.
Parkerte med fronten inn med det jeg mente var nødvendig avstand til kant/bøyle foran laderen. Men da var kabelen ikke lang nok. Siden dette bare var en test så prøvde jeg ikke mer.
Mulig jeg kunne fått det til hvis jeg hadde trykket bilen helt inn til laderen og justert litt sideveis. Men da hadde jeg fort okkupert 2 plasser da laderne også står ganske tett.

Er dette standard på denne type lader? Slik at man i tillegg til å lete etter hurtiglader også må lete etter de som har kabel med riktig lengde?

Nå er det ikke aktuelt for meg å hurtiglade her, da jeg bor i nærområdet. I tillegg er det flere andre hurtigladere i området med kabler som er lange nok.



#7
Focus / Sv: Noen som har bestilt/ prøvekjørt nye fokus?
lørdag 19. august 2017, klokken 13:06
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 16. august 2017, klokken 10:33
Sitat fra: Mmore1875 på fredag 23. juni 2017, klokken 21:57
Skal signere kontrakt neste fredag, så etter signering er det bare å smøre seg med tålmodighet.
Kunne være opp til 30 uker leveringstid i følge forhandleren og bestillingen tredje ikke i kraft før i september i følge forhandleren.

Noe sier meg at Ford overhode ikke er interessert i å selge denne bilen... Du signerer kontrakt i mai, men besillingen vil ikke bli godkjent før i september, med levering etter over 1/2 år, på en bil de i utgangspunktet ikke har problemer med å produsere....

Du er nok inne på noe vesentlig her. Forhandlerne er nok mer enn interessert i å selge bilen, men Ford sentralt  ser ut til å ha innført en del begrensinger i forhold til de andre bilene de selger.

#8
For meg blir denne ca 1000,- rimeligere enn nybilforsikringen jeg tegnet gjennom forhandler. (Ford/If)

Prøvde også å legge inn bil nr 2 Mondeo) sammen med elbilen, og den prisen var også bedre enn det jeg betaler i dag. Så for meg ser dette ut som en veldig bra deal i forhold til det jeg har fra før.

#9
Focus / Sv: Noen som har bestilt/ prøvekjørt nye fokus?
tirsdag 20. juni 2017, klokken 19:50
Bestilte meg ny Focus tidligere i vår. Regner med å få den første uka i juli.

Har kun prøvekjørt forrige versjonen, men i utgangspunktet er det vel samme bilen, bortsett fra større batteri, hurtiglading og sync3. Vurderte også Leaf, men fant meg ikke helt til rette i den. Synes Focusen var mer bil, og den havnet omtrent på samme pris som ny leaf med tilsvarende utstyr.

Her er en nylig gjennomført test: https://elbil.no/test-av-ford-focus-en-sterkt-forbedret-elbil/ og her er sammenligning mellom e-Golf, Soul og Focus: https://elbil.no/stor-sammenligningstest-volkswagen-e-golf-mot-ford-focus-og-kia-soul/

Og en annen test: http://www.mannblogg.no/2017/05/14/elbil-provd-nye-ford-focus-electric/

Nye e-golf ser også bra ut, men for vår del der dette skal være en nr 2 bil som erstatning for en antikvarrisk bensinbil så spiller også prisen inn. Elbilfordelene gjørt at i stedet for å kjøpe en brukt fossilbil til ca 100k havner vi på ca samme kost pr mnd med den ny elbilen med vårt bruksmønster.

Det kan virke som ford sentralt (Tyskland?) ikke er så veldig interessert i å selge for mange biler. Forhandlerne har etter det jeg har forstått ikke fått lov å ta inn biler til lager. "Min" forhandler hadde likevel noen biler i bestilling slik at jeg fikk mulighet til å slå til på en av de.

Registrering av nye El Focus har vært ganske labert de siste måneden, men bør gjøre et lite hopp kanskje i slutten av denne måneden og juli når det begynner å komme inn biler som har vært i bestilling.
#10
Focus / Sv: Nye Ford Focus 2017
tirsdag 13. juni 2017, klokken 16:43
Her er en som har vært ute å prøvekjørt nye focusen: http://www.mannblogg.no/2017/05/14/elbil-provd-nye-ford-focus-electric/



#11
Focus / Sv: Nye Ford Focus 2017
tirsdag 16. mai 2017, klokken 11:49
Sitat fra: kaiat på onsdag 10. mai 2017, klokken 13:45
De 2017-modellene er produsert i Europa ifølge https://www.etis.ford.com. Siden den oppgraderte Focus'en ikke skal produseres i Europa, er dette trolig "gamle" biler. Noen av disse 2017-modellene er forøvrig produsert i 2016, sannsynligvis lagerbiler.

De siste bilene som er registert nå med understellsnr som begynner på WF05XXGCCEH er produsert i 2017 og har Sync 3, den forrige versjonen hadde kun Sync 2, så dette er nok nye versjonen med større batteri.

Det er også registrer biler i det siste med WF05XXGCCEG..., disse er produsert i 2016 og er nok lagerbiler.

#12
Focus / Sv: Nye Ford Focus 2017
søndag 14. mai 2017, klokken 13:00
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 13. mai 2017, klokken 22:39
Sitat fra: Anders Jensen på tirsdag 02. mai 2017, klokken 13:02
Når det gjelder motor og effektivitet så er vel den de bruker en av de som er mest gjerrige.
Jeg kjørte min El focus på 95Wh/km til og fra jobb.
mercedesen skal man holde hardt for å få ned i under 130Wh/km på nøyaktig samme strekning og kjørestil.
Correct me if I'm wrong, men:
MB (og BMW?) regner forbruket annerledes såvidt jeg husker, de inkluderer ladetap i forbruket man får opp i displayet.
Anyways, 95 Wh/km er jo meget pent.


Som kjent er ikke NEDC mye å stole på. Den siste 24-kWh Leaf har 199km, Soul har 212km.
Men Soul har i praksis nærmere rekkevidde som 30-kWh Leaf, altså 250km.


Her er en sammenligning av EPA rekkevidde på de fleste elbiler på markedet i dag:
http://pushevs.com/range-efficiency-table/ (Av en eller annen grunn er ikke Zoe eller MB med)

EPA kombinert rekkevidde:

  • 2017 e-Golf - 201km
  • Ionic - 200km
  • 2017 Focus Electric - 185km
  • i3 94Ah - 183km
  • Leaf 30kWh - 172km
  • Soul - 150km
EPA rekkevidden inkluderer vel også ladetap og skal være mer realistisk enn NEDC.

Prismessig må også nye FFE være gunstig, kan få en ny FFE med det meste utstyr til samme pris som en ny Tekna 30kw med dagens kampanjer fra Nissan.
(Dette endrer seg kanskje når neste gen Leaf kommer.)

Største usikkerheter er kanskje om/når det blir biler tilgjengelige i Norge, og hvor mange biler Ford er interessert i å selge.
#13
Focus / Sv: Nye Ford Focus 2017
onsdag 10. mai 2017, klokken 12:10
Ser ut som det har begynt å komme noen nye biler, ikke mange registrert enda, 5 til nå som ser ut til å være nye 2017 modellen.

http://www.itanywhere.no/Elbil-reg.php?car=Ford-cng-technik%20Focus%20Electric&mnd=%25&year=%25
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA