Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vannkraft

#1
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 28. september 2017, klokken 20:04
.. Det er mulig å sende en epost til Grønn kontakt og spørre om de kan oppgradere laderene på Langebru til å inkludere CCS.
.. Eller spørre Fortum om de kan sette opp noen nye ladere på Eiker sentret.

Done - both
#2
Det kan se ut som om Fortum og Grønn kontakt har glemt en ganske lang og trafikkert veistrekning.

E134 fra Drammen til Kongsberg har ingen CCS ladere. Kjører man rv 40 Nordover er første lader på Lampeland. Skal man vestover på rv 37 er det ingen lader før Rjukan.

Kongsberg har 5 bensinstasjoner og en Chademo lader - her er det grunnlag for noen CCS'er også.
#3
Sitat fra: bno på mandag 14. august 2017, klokken 08:53
Innledning
Hadde bilen inne forleden og et av ankepunktene var treg omskifte til hovedlys og vica versa. Tilbakemeldingen er at det ikke går ann å justere følsomheten her får å få raskere respons. Ser at biler som kjører foran meg i tunneler skifter omtrent umiddelbart. Det gjelder ikke AE der det tar mange sekunder og man er godt inne i tunnelen før noe skjer. Detter kan ha uante konsekvenser og historien under er et eksempel.


Min erfaring er at få biler har en rask og perfekt automatisk funksjon for fjernlys. Amperaen er mye bedre enn den gamle Mocca'n den erstattet så det var en positiv overraskelse. Når jeg sammenligner med min mer enn dobbelt så dyre Audi så er det ikke stor forskjell.
#4
Sitat fra: E_S på søndag 30. juli 2017, klokken 21:23
Det er ikke noe generelt "forbud" mot mer enn 20A på 1-fas. Det er helt opp til netteier å avgjøre, og kan også variere fra sted til sted innenfor området til samme netteier..

Hafslund Nett skriver litt om "Skjevspenning" på sine sider. Det kan fremstå som om de teknisk sett ikke kan nekte en skjevbelastning på 32A, men at du er ansvarlig for alle mulige konsekvenser av slik skjevbelastning, og følgelige - "Don't do it!"



Skjevspenning
Hvis en kunde forårsaker skjevspenning hos andre kunder, må vedkommende fjerne årsaken til skjevlasten.

I praksis betyr det at lading på 1-fas 230 volt med for høye strømstyrker øker risikoen for skjevspenning, flimmer, overharmoniske spenninger og andre forstyrrelser som faller inn under Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet.

Nye elbilmodeller har mulighet for raskere lading ved bruk av høyere strømstyrke. Derfor er det viktig å være klar over at lading av elbiler i enkelte tilfeller kan føre til uønskede konsekvenser for strømnettet.

Skjevspenning
Hvis en kunde forårsaker skjevspenning hos andre kunder, må vedkommende fjerne årsaken til skjevlasten.

I praksis betyr det at lading på 1-fas 230 volt med for høye strømstyrker øker risikoen for skjevspenning, flimmer, overharmoniske spenninger og andre forstyrrelser som faller inn under Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet.

Nye elbilmodeller har mulighet for raskere lading ved bruk av høyere strømstyrke. Derfor er det viktig å være klar over at lading av elbiler i enkelte tilfeller kan føre til uønskede konsekvenser for strømnettet.

Skjevspenning
Hvis en kunde forårsaker skjevspenning hos andre kunder, må vedkommende fjerne årsaken til skjevlasten.

I praksis betyr det at lading på 1-fas 230 volt med for høye strømstyrker øker risikoen for skjevspenning, flimmer, overharmoniske spenninger og andre forstyrrelser som faller inn under Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet.

Nye elbilmodeller har mulighet for raskere lading ved bruk av høyere strømstyrke. Derfor er det viktig å være klar over at lading av elbiler i enkelte tilfeller kan føre til uønskede konsekvenser for strømnettet.

Hurtiglading hjemme
Vi anbefaler ikke installasjon av 1-fas lading med over 20 ampere strømstyrke, da dette kan skape skjevspenning og forstyrrelser i strømnettet. Det kan gi forstyrrelser og skader på elektrisk utstyr i eget hus, og det kan i verste fall også påvirke naboene. Vær oppmerksom på at det i Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet står at den kunden som forårsaker støy selv er utbedringspliktig.

Ønsker du høyere ladeeffekt kan du få installert en 3-fas ladestasjon for IT 230 volt. Denne ladestasjonen inneholder en transformator som transformerer spenningen opp til 400 volt. Med 3-fas anlegg unngår du skjevspenningsproblematikk og kan lade med 1,7 ganger høyere effekt per ampere. Det vil si at 3,6 kW 1-fas tilsvarer 6,3 kW 3-fas. Dette forutsetter riktignok at ladeinntaket på bilen håndterer 3-fase tilkobling, noe du må sjekke med leverandøren av bilen. Lad alltid bilen i henhold til leverandørens spesifikasjoner.

#5
Lade hjemme / Sv: Ladestasjon for 3-fas IT 230V for Opel Ampera-e?
søndag 30. juli 2017, klokken 21:09
Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. juli 2017, klokken 08:10
De kan brukes uavhengig av hverandre og krever hver sin ladestasjon ja.
En Ampera-E kan fint lade på en TWC koblet som 230V 3-fase, den vil bare hente ut en av fasene.
eGolf vil lade på 2 faser akkurat som Tesla på en slik.

Vel den da "skjevlade" og selvom om man har en 32A 3-fas IT så skal den da egentlig begrenses til 20A?
Med 2 slike Teslabokser vil de da dele den ene 20A fasen, eller kan de kobles slik at de utnytter fasene bedre?

#6
Bump

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:32
Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
230V 3-fas (IT) kan ikke brukes sånn du skisserer i siste punkt. 400V 3-fas (TN) kan brukes på denne måten. :)

Ikke helt nei, en 3x32A 230V kan dog levere 18A til 3 forskjellige biler. 3x4,1kW altså. Evt. kan man sette det opp som 2x16A+1x20A.

Og disse kan brukes helt uavhengig av hverandre?
Men krever hver sin ladestasjon?

Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
Tesla Wall Connector kan lade alle biler med type 2-kontakt, ja. Uansett lader og kapasitet. Eneste ulempe er at siden den har fast kabel kan den ikke brukes på biler med type 1-kontakt. (Leaf, Soul, trilling etc.)

Hva får man ute av en Tesla WC som er koblet til en Ampera-e? 
Tesla montasjeveiledningen for IT 3-fas 230V presiser at denne koblingen bare gjelder Tesla. Må den kobles anderledes for å "fore" en Ampera-e?

Når Audi'en blir byttet ut med noe elektrisk om kort tid så kan en potensiell hjemmelade idyll bestå av 2 stk Tesla ladere som snakker sammen og utnytter kursen maksimalt.  Korrekt eller tullpreik?
#7
Lade hjemme / Sv: Ladestasjon for 3-fas IT 230V for Opel Ampera-e?
lørdag 22. juli 2017, klokken 20:42
Minner om tema:

Emne: Ladestasjon for 3-fas IT 230V for Opel Ampera-e?
#8
Vi skulle kjøre 500km i går og jeg følte behov for å regne litt på saken.

Derfor lagde jeg dette regnearket som viser:
- Forbruk ved forskjellige distanser og forskjellige grader av økonomisk kjøring
- Hvor mange Kwh har du igjen når du kommer frem, alternativ hvor mange mangler du
- Hvor mange minutter tar det å skaffe de Kwh du mangler ved  å lade på en hurtiglader ved 40Kw
Du kan angi hvor fulladet batteriet er når turen starter, og hvor mye du vil ha igjen i reserve når du er fremme.

Nedenforstående link gir bare lesetilgang - Hvis du vil modifisere eller leke litt med modellen lag deg en kopi (krever at du har en gmail konto)
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1tbA4oTLQLi8T815aLEyUWxOoJZMNXeTpDC08Utr3mZ0/edit?usp=sharing

PS - Med alle forbehold om mulige feil (Ref lov om regneark nr 1 - Regneark inneholder alltid en feil)
#9
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Dårlege lys på Ampera-e?
fredag 21. juli 2017, klokken 23:47
YES

Og automatisk av og på fungerer rask
#10

Nå ble det fart i tråden - takk for mange gode innlegg

Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
Ladestasjon eller ei har ingen betydning - den begrensende faktoren er strømmen inn (1- eller

Hva gjør egentlig en ladestasjon? Er den virkelig verdt 5-10.000,- ?

Sitat fra: KjellG på torsdag 20. juli 2017, klokken 15:59
En fordel med 230V 3-fase er at du da har fått 3-fase til garasjen. Kanskje kan den brukes til verktøy også?

Bra poeng
- jeg har en slik maskin stående som venter på 3-fas

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:32
Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
230V 3-fas (IT) kan ikke brukes sånn du skisserer i siste punkt. 400V 3-fas (TN) kan brukes på denne måten. :)

Ikke helt nei, en 3x32A 230V kan dog levere 18A til 3 forskjellige biler. 3x4,1kW altså. Evt. kan man sette det opp som 2x16A+1x20A.

Og disse kan brukes helt uavhengig av hverandre?
Men krever hver sin ladestasjon?

Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
Tesla Wall Connector kan lade alle biler med type 2-kontakt, ja. Uansett lader og kapasitet. Eneste ulempe er at siden den har fast kabel kan den ikke brukes på biler med type 1-kontakt. (Leaf, Soul, trilling etc.)

Hva får man ute av en Tesla WC som er koblet til en Ampera-e? 
Tesla montasjeveiledningen for IT 3-fas 230V presiser at denne koblingen bare gjelder Tesla. Må den kobles anderledes for å "fore" en Ampera-e?

Når Audi'en blir byttet ut med noe elektrisk om kort tid så kan en potensiell hjemmelade idyll bestå av 2 stk Tesla ladere som snakker sammen og utnytter kursen maksimalt.  Korrekt eller tullpreik?


#11
Lade hjemme / Sv: Ladestasjon for 3-fas IT 230V for Opel Ampera-e?
torsdag 20. juli 2017, klokken 08:37
For å komme litt tilbake til utgangspunktet... forsøker jeg med noen oppsummerende spørsmål?

Er det slik at selvom man har 3-fas 230V inn i huset og potensielt en 32A kurs til garasjen, så kan man ikke nyttegjøre seg denne med mindre det sitte en 3-fas lader i bilen?

For en Ampere-e eier kan man teoretisk belaste med 32A på 1-fas 230V som gir tilgang til 32x230= 7,3Kw (som jo passer en Ampera-e misstenkelig bra), men netteierne liker det ikke og sier at du ikke får belaste med mer enn 20A. Mao 20x230 = 4.6Kw. Korrekt?

Hvordan takler Ampera-e tilgangen på 4.6Kw?

Er det riktig at selvom man installerer en ladestasjon i et slikt IT 320V nettverk så får man fortsatt bare tilgang til 4.6Kw?

Tesla hevder at deres hjemmeladestasjon med Type2 kontakt kan lade andre el-biler. Gjelder det kun de som har 3-fas lader?

Kan en slik 3-fas 32A utnyttes til å lade 2 elbiler (2x4.6Kw) ved å velge forskjellige faser slik at det ikke blir skjevbelastning? Ville man teoretisk kunne lade med 32A 7,3Kw hvis disse ble ladet samtidig?

Jeg bare spør ;-)

#12
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Sommertur med Ampera-E
onsdag 19. juli 2017, klokken 01:04
Kikket på den svenske siden til Clever.

- 5,00 SEK pr kw for kort uten noen abonnement - Clever Fri
- 2,50 SEK pr kw og 99,- pr måned for Clever Mer
- 5,00 SEK for kontantkort forhånedbetalt (300,- eller 600,-)

På de danske sidene fremgår det:

- 8,75 DKK  SMS lading 20 eller 40 Kwh
- 5,50 DKK Refill - forhåndbetalt 500,-
- 5,80 DKK Prepaid 225 Kwh
- 6,00 DKK Prepaid 100 Kwh
- 6,67 DKK Prepaid 45 Kwh
- 5,50 DKK Clever (350,- opprettelse)

(med forbehold om mulige tastefeil)

I tillegg til å være uoversiktlig og komplisert så er vel ikke dette noe særlig fristende tilbud?

Hvilke alternativer er det?
#13
hei

Har noen forsøkt å lade en Opel Ampera-e på en Tesla Wall Connector
#14
Se det

Hvilken ODBC-2 enhet har du?
#15
Hva tenker forumdeltagerne om noe slikt?

Kjære leverandører av hurtigladestasjoner

Etter å ha kjørt en el-bil noen uker forundres jeg veldig over hvorfor så mange hurtigladestasjoner plasseres på bensinstasjoner og andre steder hvor det er lite å foreta seg.

En bensinstasjon er laget for korte besøk hvor målet er å bruke minimalt med tid. Selvom hurtigladerne er mye hurtigere enn hjemmelading så er det stykke til at et stopp ved en hurtiglader kan konkurrere med 4 minutters fylling av drivstoff fra en vanlig bensinpumpe.

Selv korte ladinger på 15-20 minutter blir fort kjedelige på en bensinstasjon uten annet å gjøre enn å kjøpe kaffe, pølse og is.

Hurtigladere hører hjemme der vi kan bruke ladetiden til å gjøre noe annet - utenfor kjøpesenterne, hagesentra, byggvarehandlere, men også på steder hvor man kan sette seg ned å slappe av en halv time eller få noe å spise(men ikke stående buffe), eller få litt underholdning - kanskje siste episode av Game of Thrones 

Selv skulle jeg sette pris på å kunne pusle litt med bilen, støvesuge litt,  kanskje sågar vaske den (det lar seg sikkert få til selvom om strøm og vann ikke hører sammen)

Jeg tror at rett plasserte hurtigladere kan være et konkurransefortrinn for de som velger å installere disse hos seg, gitt at de har noe å tilby.  Selv tror jeg ikke det er ved bensinstasjonene.

Lykke til med fortsatt kraftig utbygging av hurtiglader nettverket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA