Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jensnye

#1
Zoe / Sv: Zoe - angrer du på kjøp av Zoe og Zaptec ladekabel??
torsdag 30. mars 2017, klokken 09:15
Hei Lars, takk for tilbakemelding og tips.

Dessverre er graving helt uaktuelt, da jeg må hogge opp en helt ny gangvei, som er støpt med skiftersten, tykk kantstein og varmekabler osv. Det er en enorm jobb.

Som jeg skriver har jeg en 16A kurs inn i garasje nå, hvor det ikke er noe elektrisk utstyr i bruk. Den går direkte fra sikringskap og inn på en veggkontakt for f.eks utstyr som krever solid sikring. Den "vanlige veggkontakten" kan jeg fint ofre, og i mitt hode da ville Wallbox hatt en helt egen 16A kurs..?
#2
Zoe / Sv: Zoe - angrer du på kjøp av Zoe og Zaptec ladekabel??
torsdag 30. mars 2017, klokken 08:21
Hei,
Jeg fikk min nye Zoe i går, en bil jeg har vurdert lenge til min samboer som primært skal bruke bilen frem og tilbake til jobb, ca 60 km kjøring hver dag. Bilen er veldig bra, men jeg også sitter igjen noe usikker etter handelen.

Først; Det følger med en pod-point ladestasjon på 3,6kW som jeg kan få montert i garasjen, muligens med en stor trafo ved siden av. I garasje har jeg en 16A kurs, på IT nett. Vedlagt informasjonsbrev (på norsk) til dette pod pointet sier at jeg trenger 20A for å bruke denne boksen, men på Engelsk datablad står det 16A. Noen som vet hva som er riktig? Jeg kan jo ikke grave opp hele hagen for å legge trekkrør, sette opp nye kurser osv om dette er et must for pod point..

Så har jeg lest mer på nett, og jeg finner ut at Zaptec har en ladekabel. Denne skal klare å lade Zoe på IT/TN nett, og er muligens den eneste på norsk marked i dag som Zoe aksepterer (med mindre du har TN). Denne ladekabelen ble jeg aldri informert om av forhandler, og heller ikke at Bilen egentlig ikke vil lade på IT nett i det hele tatt etter hva jeg har forstått.

Slik som situasjonen er i dag, må jeg kjøre bilen rundt å lade på gratis ladestasjoner (TN). Dette er jo noe tungvint?  Om jeg ikke kan bruke Pod-point på 16A kurs, så forlanger jeg at leverandør hvertfall kan levere meg en Zaptec ladekabel. Det er jo faktisk veldig synd at det skal være sånn, for bilen i seg selv virker helt topp.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA