Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juli 2017, klokken 23:55Sitat fra: sigurdi på mandag 24. juli 2017, klokken 23:46Har et relatert spørsmål til dette med 100%
Det er tiden på 100% som er viktig som flere skriver her.
En bil som kjører svært langt på kort tid vil ikke få samme konsekvens av 100% lading som en bil som kjøres lite.
Tiden med 100% blir mindre.
Det som skjer når batteriet står på 100% er at anode og katode er i sin mest reaktive tilstand og kan binde seg permanent med forurensning i elektrolytt.
Har kjøpt robotklipper med Li-ion batteri, der står det uttrykkelig at batteriet skal lades fullt før vinterlagring hvis ikke kan det bli ødelagt.
Skjønner ikke helt dette, er det forskjell på li-ion batterier.
Det er forskjell på li-ion-batterier, men ut fra det lille jeg har lest meg til, høres det ut som et dårlig tips å lade til 100% før vinterlagring.
Ut fra det som står skrevet her http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries, vil en SoC på 30-40% være nært optimalt for lagring.
Men det er selvfølgelig også et poeng som Porsgrunn påpeker, at det kan være elektronikk som tapper batteriet etterhvert. Dersom du skal lade i løpet av vinteren, bør du passe på at batteriet holder minst 5 grader C når du lader, så du ikke får belagt anodene med litium.
Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juli 2017, klokken 23:55
Beklager hvis dette oppfattes off topik, jeg synes det er on topik.
Syns det er innafor, jeg og :-)