Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mnemo

#1
Model S / Sv: Daglig lading til 100%
tirsdag 25. juli 2017, klokken 01:20
Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juli 2017, klokken 23:55
Sitat fra: sigurdi på mandag 24. juli 2017, klokken 23:46
Det er tiden på 100% som er viktig som flere skriver her.
En bil som kjører svært langt på kort tid vil ikke få samme konsekvens av 100% lading som en bil som kjøres lite.
Tiden med 100% blir mindre.

Det som skjer når batteriet står på 100% er at anode og katode er i sin mest reaktive tilstand og kan binde seg permanent med forurensning i elektrolytt.
Har et relatert spørsmål til dette med 100%

Har kjøpt robotklipper med Li-ion batteri, der står det uttrykkelig at batteriet skal lades fullt før vinterlagring hvis ikke kan det bli ødelagt.
Skjønner ikke helt dette, er det forskjell på li-ion batterier.

Det er forskjell på li-ion-batterier, men ut fra det lille jeg har lest meg til, høres det ut som et dårlig tips å lade til 100% før vinterlagring.

Ut fra det som står skrevet her http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries, vil en SoC på 30-40% være nært optimalt for lagring.

Men det er selvfølgelig også et poeng som Porsgrunn påpeker, at det kan være elektronikk som tapper batteriet etterhvert. Dersom du skal lade i løpet av vinteren, bør du passe på at batteriet holder minst 5 grader C når du lader, så du ikke får belagt anodene med litium.

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juli 2017, klokken 23:55
Beklager hvis dette oppfattes off topik, jeg synes det er on topik.

Syns det er innafor, jeg og :-)
#2
Model S / Sv: Servicenivået til Tesla....
mandag 26. juni 2017, klokken 21:12
Sitat fra: nie på torsdag 22. juni 2017, klokken 16:22
Sitat fra: NilsG på torsdag 22. juni 2017, klokken 12:46
Syns det høres veldig rart ut hvor forskjellig man opplever servicenivået hos Tesla!

Det er ikke noe rart i det hele tatt.
Tesla i Norge er et mangehodet troll og når det gjelder service.
I en del distrikter er det altfor mange biler i forhold til service-kapasitet og da blir servicen lidende under dette.
Virker vel på meg som at Ålesund, Brumunddal og til dels Kristiansand har mer fornøyde verkstedskunder enn en del andre områder av landet. Tror rett og slett at verkstedene i disse distriktene har færre kunder, kortere ventetider og generelt bedre forutsetninger for å yte god service.

Har bare erfaring med Tesla Ålesund, men den er til gjengjeld meget god. Har vært innom tre ganger på 4 måneder med en 3 år gammel bil, fått leiebil hver gang, alt har blitt fikset samme dag, saker jeg ikke har lagt til merke i første omgang har blitt fikset etter å ha spurt meg på telefon, og det er en hyggelig tone og serviceinnstilling hos samtlige ansatte jeg har snakket med. Kudos!

Leit å høre fra dere som har dårlige erfaringer. Håper Tesla får bukt med problemene på de mest pressede stedene. Det er åpenbart rom for flere verksteder/servicesentre enkelte plasser i landet.
#3
Model S / Sv: Er Teslaene på Finn.no fryktelig overpriset?
søndag 09. april 2017, klokken 05:06
Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. april 2017, klokken 00:03
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 08. april 2017, klokken 23:59
Jepp. Annonsert for 395 eller 399. Husker ikke i farten.
Hmmm

Da begynner det å bli tålelig med noen reparasjoner også.....

Må følge enda nøyere med [emoji85]

Kan være auksjonsbil. De starter jo på latterlig lave summer for å få oppmerksomhet fra mange.

Når det gjelder det generelle prisnivået har jeg forstått det slik at Tesla gir en relativt god innbyttepris (sån midt på 400-tallet et sted) på en Model S når man kjøper en Model X, og kan hende er det derfor prisen holder seg så høy. Mange av de som selger en Model S nå gjør det for å finansiere en Model X.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA