Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Harald Thomassen

#1
I min istruksjonsbok står det hvordan en skal åpne bagasjeluken med nøkkelen, uten å måtte ta i lukeåpneren. Dette fungerer ikke. Jeg forstår en skal holde på knappen i 3sek. og da ska luka åpne seg.
KIAen er 2015 modell. Har jeg fått en for ny brukerveiledning ?
#2
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
torsdag 16. mars 2017, klokken 13:18
Reparasjon av elbiler krever etter min mening en helt ny type av mekanikere. Å skifte komponenter ut fra at en "tror noe" er en type feilsøking som rett og slett ikke holder mål. Hvis en skifter en sikringsboks fordi man tror at her er feilen så er dette mest sannsynlig blindskudd, og bedrives slik feilsøking må dette ikke belastes kunden. Foresten, hvis vi vurdere hva som kan være feil med en sikringsboks så er det vel svært lite sannsynlig at en feil har oppstått her. Er det snakk om en kortslutning vil jo feilen være synbar. Gjentatte utladninger av 12V batteri kan være forårsaket av to forhold. (en kontant kortslutning kan en se bort fra da jeg forstår utladningen skjer over noe tid) Tilfelle 1) en komponent eller flere er ikke utkoblet når bilen er stoppet. Tilfelle 2)   lekasjsstrøm i en eller annen krets.

Tilfelle 1) skulle være greit å finne ut av. Tilfelle 2) er vanskeligere, her trengs feilssøking, og denne feilsøkingen må ikke foregå ut fra at en tror noe, feilsøkingen må gjøres ut fra en en forstår kretsene slik at feilsøkingen kan gjøres med dertil egnede måleinstrumenter. Det er i dette tilfellet jeg peker på nødvendig kompetanse. Kompetansen må være slik at vedkommende feilsøker kan bilelektro, og det er vel slik i dag at en også må ha spesialkompetanse på vedkomende bilmerke. Jeg anbefaler at hvis en forstår at bilverkstedet bedriver feilsøking ut fra tipping, så bør en ikke betale for dette. (er reparatøren heldig med sin tipping så er det selvfølgelig ok., men en er neppe heldig med slike reparasjoner).
#3
Vi er vel ale enige om at når en er på bil-tur er det liten trøst i ladestasjoner som ikke er av typen hurtigladere.
Skal en kjøre sørfra og nordover går det greit både over Dovre og gjennom Østerdalen. Nord for Levanger begynner det dessverre å skranta. Ingen stasjon i Verdal, en stasjon på Steinjker ingen på Namsos. I Finmark er det vistnok ingen stasjon. Hvorfor i allverden er det slik. Jeg har forsøkt å henvende meg til Namsos kommune. Her får jeg til svar at det finnes ingen planer i Namsos om å opprette hurtigladere. Kan noen gi meg en god forklaring på hvorfor det er slik. Det kan da ikke være slik at folk er dummere jo lenger nord du kommer ?
#4
Hva betyr 50 kW: det betyr en lade-effekt på 50 kW.
DC-ladestrøm blir da ca. 160 Amp.
Tilførselen til ladeenheten blir ved 230V AC-enfase ca.218 Amp., ved 230V AC-trefase ca 126 Amp. og ved 400V AC-trefase ca 73 Amp..
Som en ser vil det bli nokså høye strømmer inn til ladeenhetene, og dette krever selvfølgelig store kabeldimensjoner. Fortum ser ut til å ha innført "sparetiltak" på dimensjoneringen ved at kun en bil kan lade pr. stasjon. Hvis to biler lader på en stasjon ved Norby-senteret får en ikke lading fra stasjonen som står ved siden selv om denne er ledig ! Fortum sørger altså på denne måten for en halvering av nødvendig kabeldimensjon. Vi må bare finne oss i dette, men det er nok ingen god løsning på sikt etter som antall elbiler øker, og følgelig vil en risikere kødannelse når mulighetene for lademuligheter er halvert.
#5
50 og 100 kW, jeg er vel litt rask her.
Det er vel ca. 310 volt DC. Hvis en da har tre-fase tilførsel blir det vel på primærsiden ca. 126 Amp.
Mvh
Harald Thomassen
#6
Jeg ser gjerne at følgende besvares: Lading 50 kW og 100 kW. Hva betyr dette.
Etter vanlige begreper krever 50 kW ca. 218 Ampere. 100 kW det dobbelte, altså er dette helt umulig.
Jeg går ut fra at det er noe rent elektrisk som må avklares. Spent på svar.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA