Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - coffeeh

#1
Hyundai Ioniq / Sv: Negative erfaringer
lørdag 06. mai 2017, klokken 07:34
VESS merket jeg på prøvekjøring - veldig fint å ha i Oslo sentrum, men bare plagsomt på bygda der jeg bor.. Ikke plagsomt nok til at jeg tror det blir et problem, men... Jaaa? Kaaanskje?

Mørkt interiør? Tenker du på farger? (i så fall - smaken er som baken, og jeg foretrekker egentlig mørke farger på bil-interiør :))

Må innrømme at det var et par knapper jeg gjerne skulle omplassert - men liker å tro det blir en vanesak?

Hardplast merket jeg og - men deg følte jeg var kun fordi jeg så etter det? Hvilken hardplast er merkbar til daglig?

Stereoen som til man forlater bilen liker jeg egentlig - skulle gjerne sett at det var standarden.

Men ladeporten på sia.. Den.. Merket jeg fort at kan bli en irritasjon - et det så ille som det virker? Eller er det eeegentlig ok?

Tusen takk for svar! :D
#2
Hyundai Ioniq / Negative erfaringer
lørdag 06. mai 2017, klokken 06:40
Såå..
Jeg sitter nå og venter på en Ioniq. Burde få den "i sommer en gang".. Men ventetiden er egentlig helt ok for meg. Den som venter på noe godt etc..

Men etter å ha lest det meste som er tilgjengelig  så lurer jeg litt: dere som har hatt bilen en stund - hvis dere er 100% ærlige - hva misliker dere mest med bilen, hva er det værste dere kan si om ioniq, hvilke irritasjonsmomenter plager dere innimellom etc..?

Selv var jeg kun på en prøvekjøring før jeg bestilte, så en lengere prøvekjøring etter kontrakten var signert, og har så langt ikke opplevd noe som får meg til å angre på bestillingen, men tenkte dere som eier bilen kanskje har erfaringer jeg burde ta til etterretning? :)

Nå ber jeg egentlig om noe vanskelig - jeg ber dere om å rakke ned på eget kjøp, men håper på ihvertfall noen tanker, men såklart - "alt er egentlig bare helt fantastisk" er også et bra svar :)
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Hva er en grei pris på Ioniq i dag?
tirsdag 02. mai 2017, klokken 16:35
16.000? Da ville jeg vurdert å skaffe på egen hånd tror jeg.. Vet ikke hvor mye kluss det blir med dekktrykksensorer, men er vel et par andre tråder her inne der det er blitt grundig diskutert :)

Selv får jeg med orginale felger med nokian hakkapeliitta piggfri til ca 11.700..
#4
Hyundai Ioniq / Sv: Induksjonslading
lørdag 22. april 2017, klokken 03:06
Sitat fra: moby666 på fredag 21. april 2017, klokken 23:18
Noen som vet om s8+ får plass i ladeboksen?

Vet ikke målene på s8+, men kan ihvertfall bekrefte at både iphone7+ med case, og Motorola Nexus 6 får plass.

Tviler på at den er bredere enn de (spesielt Nexus 6), så da burde den passe :)
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Understellsbehandling?
tirsdag 18. april 2017, klokken 13:22
Hei!

I følge denne tråden blir alle Hyundaier understellsbehandlet i Drammen når de først kommer til Norge :)
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=32265.0
#6
Hyundai Ioniq / Sv: service priser
fredag 07. april 2017, klokken 22:07
Sitat fra: tiger``n på fredag 07. april 2017, klokken 20:21
Og dette er påkrevd for å beholde garanti?
Eksakt hva gjør de på slike servicer?

Det spurte jeg helt ærlig ikke om.. Men sånn jeg ser det - har jeg råd til å bruke nesten 300.000kr på bil, så har jeg råd til å bruke 2000 i året på at folk som kan bil mye bedre enn meg kan ta seg av vedlikeholdet. Om det så bare er programvare-oppdatering og visuelle inspeksjoner, så vil jeg føle meg tryggere av å vite at bilen kontrolleres en gang i året av folk som vet hva de driver med - og trygghetsfølelsen har jo en verdi den og :)
#7
Hyundai Ioniq / Sv: service priser
fredag 07. april 2017, klokken 18:56
Slenger meg på her.

Hørte med forhandler, og fikk høre at de ikke har spikra noen priser ettersom de ikke har hatt noen Ioniq på service enda, men planen er 2000,- for årlig/15.000km service og 1500,- ekstra dersom bremseservice trengs.
#8
Hyundai Ioniq / Sv: Så var den bestilt
fredag 07. april 2017, klokken 18:41
Gratulerer med ny bil! Og velkommen i "vi-som-venter-på-ioniq"-klubben :)

Såvidt jeg skjønte på forhandler når jeg bestilte så har ikke fargevalg noe å si på ventetiden, ettersom bilene våre for øyeblikket uansett er i kø for produksjon og det ikke er noe "restlager" noe sted.. (Jeg bestilte oransje, og søstra mi bestilte blå samme dag - forhandler syns forøvrig det var morsomt at to søsken kom innom, lånte en bil i et par timer, og begge bestilte :p )

I forhold til leveringstid fikk vi høre "i sommer en gang", og det står "ca aug" på kontraktene. Han sa at de rett og slett ikke vet, så det kan komme en bil i juni, eller det kan bli så sent som august..
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
lørdag 01. april 2017, klokken 00:42
Sitat fra: Seram på fredag 31. mars 2017, klokken 21:43
Sitat fra: coffeeh på fredag 31. mars 2017, klokken 09:14

Jeg bestilte 16. mars, og får bilen min "i sommer en gang"  :-\


Uff-uff... Jeg bestilte bilen 26.01.2017 og får den "fra mai til august". I kontrakten på leverings delen står ingenting, helt tomt...  :P
Jeg har lest hva dere skriver her om kommunikasjon med selgeren, og jeg bestemte meg for ikke å ringe selgeren så langt. Bedre ikke høre dårlige nyheter... Jeg skal prøve å vente for en overraskelse!   :o

Hos meg står det "ca august" og det jeg fikk høre fra forhandler er at jeg burde mentalt forberede meg på august, så kan jeg heller krysse fingra for mai, og forhåpentligvis bli positivt overrasket hvis den plutselig dukker opp i juni/juli. De vet virkelig ikke noe mer nøyaktig enn det selv :/

Så i mellomtia smører jeg meg med tålmodighet, og krysser det som er av fingre og tær for mai :D
#10
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
fredag 31. mars 2017, klokken 09:14
Sitat fra: Svholte på fredag 31. mars 2017, klokken 07:52
Jeg bestilte bilen ca 15.februar, skal dog sies den allerede var på vei til Norge på det tidspunktet.
Fikk da selvfølgelig ikke gjøre noe valg av utstyr eller farge, men denne var godt utstyrt og i en tøff farge så d var det bare å slå til  :)

Wow - flaks!
Jeg bestilte 16. mars, og får bilen min "i sommer en gang"  :-\

I mellomtia får du kose deg litt ekstra på vegne av oss som venter :D
#11
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
torsdag 30. mars 2017, klokken 17:22
Sitat fra: Cantona på torsdag 30. mars 2017, klokken 10:11
Fargen på bilen på finn.no er rød  :) fin den også men håper oransje er ennå finere (håper jeg) Er det noen som har fått oransje ionic?

Jeg så denne fargen på utstillingsbil hos forhandler (Roa auto på Hadeland), og vil si den er penere enn den fremstår på bildene. Den er som nevnt over her absolutt mer rød enn den er oransje, men det er ganske mye oransje-skinn der lyset treffer.

Personlig syns jeg fargen var såpass stilig at jeg bare sa "jeg vil ha den" og pekte på utstillingsbilen :D
#12
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. mars 2017, klokken 08:59
Sitat fra: coffeeh på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:58
En annen ting jeg lurte litt på var at en kollega av meg mente at man ikke bør kjøre enfase lading over trefas kurs da det kan føre til ubalansert nett eller noe sånt? Stemmer dette? Eller er han på bærtur? (Jeg er helt agurk på det her, så beklager hvis det er et dumt spørsmål  :-X )

Store 1-fase laster _kan_ føre til ubalanse i nettet, men det har null betydning om selve kursen er 1-fase eller 3-fase. Endel nettselskaper tillater ikke store 1-fase laster pga. dette. Hvor de setter grensen varierer endel, kan være 16A, 18A, 20A, 25A osv. Avhenger ofte også av trafokapasiteten i det aktuelle området.

Aha! Da blir det fort en e-post/telefon i retning nettselskapet for å se hva jeg kan gjøre videre her.

Mistenker vel egentlig at jeg går for løsningen med overgang til 1-fas 16A (fra din nettside hvis jeg ikke tar helt feil?) og bruker standardkabelen, så får jeg se om jeg noensinne føler behovet for raskere lading enn 9/12A.

Takker og bukker  :)
#13
Hei alle sammen!

Takk for flere gode svar - fantastisk for en newbie for meg å få hjelp med dette :)

Innså nå at jeg helt glemte å nevne det i min opprinnelige post, men jeg overlever helt fint med 9/12A lading med min daglige bruk, spesielt med tanke på at jeg har en Fortum CCS-hurtiglader ca 10min kjøring hjemmefra hvis det skulle være krise en dag :)

Sitat fra: Jon Aafoskaas på tirsdag 21. mars 2017, klokken 21:54
Svaret på denne er både best, enklest, billigst og tryggest(?)

Kjøpte ladekabel med CEE i enden. 32A rett i bilen.
<snip..>

Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. mars 2017, klokken 13:31
Kjøpe en overgang til vanlig stikkontakt og bruke medfølgende ladekabel med kladd. Tror denne er begrenset til 9A på Ionic.
<snip..>

Fra et økonomisk standpunkt er dette to veldig fristende løsninger. Er dog litt nysgjerrig:

  • Hvordan er sikkerheten på dette i forhold til ladestasjon? Er det noe å bekymre seg for, eller er det sånn at industrikontakter har så mye å gå på at det ikke er noe å bekymre seg over?
  • Vil det være mulig med en kombinasjon her - altså overgang fra 4-pin til 3-pin CEE, så kabel med lading opp til 32A lading? (får jeg i det hele tatt 32A enfase fra 32A trefas med overgang?)
  • Vil det være tryggere å holde seg til 9/12A enn å gå "all in" med 32A uten ladestasjon? (Ser mye snakk om varmgang i kontakter og denslags?)

En annen ting jeg lurte litt på var at en kollega av meg mente at man ikke bør kjøre enfase lading over trefas kurs da det kan føre til ubalansert nett eller noe sånt? Stemmer dette? Eller er han på bærtur? (Jeg er helt agurk på det her, så beklager hvis det er et dumt spørsmål  :-X )
#14
Hei!
Aldri hatt bil i eget navn før, og kom fram til at dersom jeg først skal kjøpe ny bil så må det nesten bli en elbil ;) Så plutselig sitter jeg her med en Ioniq i bestilling og levering til sommern en gang :)

Etter å ha lest litt rundt her inne virker det veldig som at den klare anbefalingen er å få montert en skikkelig ladestasjon hjemme, og da vil jeg jo gjerne ha det på plass innen bilen kommer. I garasjen er det montert en blå industrikontakt av noe slag. Jeg tror det er en 3-fas 32A 230V? (legger ved bilder)

Det er den eneste kontakten i garasjen på egen sikringskurs (altså ikke i bruk til andre ting), og jeg lurer på om jeg på et eller annet vis kan bruke den til å lade Ioniqen, og i så fall hvordan? Hvis det vil innebære mye dyrt utstyr, er det andre alternativer som blir billigere?

For å gjøre det enda litt vanskeligere så vet heller ikke helt hvor lenge jeg blir boende her, så vil helst ikke legge altfor mye penger i fastmontert utstyr..  :-\
(Da igjen så har jeg akkurat lagt nærmere 300k på bordet for bil, så.. Må man så må man..)

Jeg er som dere kanskje skjønner temmelig blank på det her, så setter veldig stor pris på all hjelp dere kan gi :)
#15
Hyundai Ioniq / Hvor bra tilbud har du fått på din ioniq?
torsdag 16. mars 2017, klokken 21:40
Skrev kontrakt i dag - teknikkpakke med skinn, metallic (phoenix orange var litt for fristende når jeg så den hos forhandler ;D), vinterdekk med pigg på orginalfelger med TPMS (continental eller nokian dekk, avhengig av hva de har inne ved overlevering)

nøkkelklar bil 292.420,-

Egentlig ikke vært rundt hos andre forhandlere, rett og slett fordi jeg har hørt fra for mange i nærområdet at folka på Roa Auto er voldsomt gode å ha med å gjøre hvis det skulle dukke opp noen problemer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA