Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kårepåsporet

#1
Elbiler i media / Sv: Full pris på Tau fergen
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 15:06
At fylkeskommunen velger å ta full pris for elbiler er ikke det verste!
De har også vedtatt å øke takstene med to soner, fra takstsone 15 til 17, en takstsone er et mål på hvor lang ferjestrekningen er. Jeg har ikke hørt noe om at jorden har blitt større, da har vel heller ikke ferjestrekningene blitt lenger.
Det er regelrett svindel!

Men den største svindleren er rederiet Norled som tar ågerpriser da de er alene om å gi tilbud på sambandet!
#2
Problemet er at vi som skriver her vet hvordan vi skal benytte hurtiglader, de som lager problemer leser ikke dette.
Leserinnlegg i aviser kan hjelpe, men det er ikke sikkert «de» leser aviser heller, færre og færre gjør det.....
#3
Jeg synes du burde legge ut navn på foretaket som har ansatte som ikke eier folkeskikk.
Da kan vi spre det glade budskap om å ikke benytte deres tjenester.
#4
Rogaland elbilforening / Sv: Full pris på Tauferja
søndag 29. oktober 2017, klokken 14:42
Sitat fra: Jejl på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 23:40
Lauvik - Oanes er fremdeles gratis for elbil.
Blir nok flere elbiler på denne fergen fremover.

Skal en fra Nord-Jæren og til Tau-Hjelmeland og videre innover, ja da er turen via Høgsfjorden for de spesielt interesserte.
For oss andre er det sambandet Stavanger-Tau som gjelder.
Fra Forus til Tau er det via Stavanger ca 10 km å kjøre pluss ferje, via Høgsfjorden ca 60 km å kjøre pluss ferje.
#5
Sitat fra: Crown på søndag 29. oktober 2017, klokken 11:20
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 29. oktober 2017, klokken 10:32
Brukt Leaf i det rimeligere skiktet har ingen konkurrenter. Soul og nyere Leaf koster mer og da er det også andre konkurrenter.

Leaf er Norges og verdens mest solgte elbil. Soul er en ombygd bensinbil med knøttlite bagasjerom og elendig aerodynamikk. For de som kjører på motorvei er ikke Soul egnet.
Mulighet for å fjernstyre varme fra app uansett om bilen er koblet til strøm er grunnleggende funksjonalitet - ikke kjøp bil uten.

Akkurat aerodynamikk er ikke Leaf sin sterke side heller, den er også temmelig elendig i forhold til de beste i klassen, f.eks. Ioniq. Jeg har både Leaf og Ioniq som har mye likt som Soul når det gjelder software, trodde savnet etter app kom til å bli stort, men det er det ikke i det hele tatt. Så at det er en grunnleggende funksjonalitet er også å ta litt i.

Men sånn ellers er Leaf et veldig trygt og godt valg, etter 20.000km og 1,5år på vår 30kWh har det ikke vært noen problemer annet enn utette baklykter som vi fikk skiftet på garanti. (Vanndråper på innsiden av glasset).

Har kun gode erfaringer med Soul, uten app. Feilfri bil i snaue 30000 km og drøye to år.
Har nå Ioniq, uten app, savner ikke app i det hele tatt.
Grunnen til at jeg bruker forvarming er som oftest å oppnå økt rekkevidde, både Soul og Ioniq med varmepumpe blir kjapt varm.

AK har lagt Soul for hat, kommentarer fra personen bak dette nicket bør taes med en klype salt.
Eiere av både Soul og Leaf er fornøyde.
#6
Sitat fra: Øystein16 på søndag 29. oktober 2017, klokken 09:28
Elbil er supert innanfor fungerande rekkevidde, men ein skal heller ikkje undervurdera folks behov for ventilasjon og varme - spesielt haust og vinter - spør damene - dei vil har meir varme. Det er faktisk heller ikkje alle Teslaeigarar som orkar ladestyret på langturar.

Selvsagt må en ha varme, derfor er kanskje ikke en elbil uten varmepumpe noe lurt valg. Verken med tanke på rekkevidde eller energiforbruk.

Bruker en forvarming øker en rekkevidde.

Til trådstarter: Kia Soul hurtiglader raskere enn mange andre, noe som gjør den mer egnet til litt lengre turer.
#7
Sitat fra: kenneho på søndag 29. oktober 2017, klokken 05:55
Er forvarming tilstrekkelig for å tine på vinduene i bilen, eller er det annet ekstrautstyr som sørger for slikt?
Uansett, hvilke stikkord i bilannonsene skal jeg i tilfelle se etter for å sikre at jeg får med dette - "kupèvarmer", eller er det andre stikkord man også bruker?

Av de 2015-Leaf'ene jeg har sett annonse på virker det som om kun et fåtall har kupèvarmer, men jeg er usikker på om det bare er at man ikke har nevnt dette i annonsen, eller om det faktisk ikke følger med. Det beste hadde vært om jeg kunne styrt dette med en app, men det virker som om det er enda færre Leaf'er som har støtte for dette.

Forvarming er tilstrekkelig, når en programmerer Kiaen så er det varmeapparatet som aktiveres.
Hvis Kia er aktuelt, så ville jeg kjøpt Exclusive som har varmepumpe, bedre rekkevidde på vinteren. I tillegg har den utgaven ventilerte skinnseter og varme i seter foran og bak.
Kiaen er en knall bil, og ikke minst 7 års garanti.

Når det gjelder rekkevidde så skal ikke denne undervurderes. Dere tenker gjerne på elbilen som pendlerbil, når dere får bilen vil dere oppdage at fossilbiler blir brukt i nødsfall. Og bare da!
Å bruke ekstra kroner på bedre rekkevidde er lurt, og dere vil spare inn endel ved redusert bruk av bensin/diesel.
Samt mer attraktiv bil å selge når den tid kommer.

Lykke til med valget
#8
Model X / Sv: Kåring: Tesla Model X er den minst pålitelige bilen
onsdag 25. oktober 2017, klokken 19:49
Hvem kom tredje sist på den listen?
Lite fokus på det synes jeg.
#9
Rogaland elbilforening / Sv: Lading i Sirdal
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 18:46
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. oktober 2017, klokken 13:05
Sitat fra: pudderjagar på mandag 23. oktober 2017, klokken 09:58
Heilt rett. Zaptec kostar ikkje 20 000kr som du skriver her. Den kostar 6000 kr når du kjøper bilen og vips så har du ein Zoe som du kan lade på alle typer straumnett.

Ladebøtta på 13kg er avlegs og fastmontert skilletrafo er ikkje nødvendigt når du har Zaptec.

Har Zaptec kommet med en 16A utgave nå? Hvis ikke forutsetter det jo at man har nesten et døgn til rådighet om man vil lade fra tom til full. Litt drøyt det kanskje...

Jeg vil ikke ha eneste lademulighet hjemme med 5-10 Ampere.
Jeg lader med 16-28 Ampere etter behov.
Og ladekabel må man ha med i tilfelle, skal man ha Zaptec og ingen hjemmelader må man ut og inn i bil med denne.
Og hva med gatelading med Zaptec??? Kult hvis den blir stjålet eller blir nedspylt.

Ved kjøp av Zoe må en vite hva en gjør, og jeg tror mange ikke har peiling. De fleste?
Når en ser div FB grupper og spørsmålene som dukker opp så virker det som om elbilkjøpere ikke har veldig peiling på bil generelt.
#10
Rogaland elbilforening / Full pris på Tauferja
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 18:38
Da har vinglepartiet FrP fått innført full pris på Tauferja, verdt å få med seg for eventuelle FrP velgere.....

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/zR6ab/Elbil-pa-Tau-ferja-Na-blir-det-full-pris-likevel
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla X?
mandag 23. oktober 2017, klokken 07:12
Sitat fra: terje73 på lørdag 21. oktober 2017, klokken 18:37
Volvo og Tesla lager pene biler. XC90 er tøff. TMS er lekker. V90 er et flak. TMX er en pen Keiko.
Det er Toyota som lager stygge biler.


Sent from my iPhone using Tapatalk

#12
Rogaland elbilforening / Sv: Lading i Sirdal
mandag 23. oktober 2017, klokken 07:06
Sitat fra: gr på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:09
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 19. oktober 2017, klokken 08:22
Og jeg tror ikke Byemrkjedal har Chademo, dessuten tar jo Lyse 100 lappen for en lading hvis en ikke har avtale.
Det er nettopp chademo de har der, og ingenting annet dessverre. 100-lappen er håpløst, men samtidig helt innafor om det er krise.


Takk korrigering! Jeg skrev motsatt av hva jeg mente å si, og motsatt av hva jeg skrev lenger oppe
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla X?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:35
Nordmenn er merkelige, «alle» syter og klager på at bil er dyrt i Norge.
Så har en mulighet for å velge elbil, men da er avgiftsfri elbil blitt snyltebil, jaggu mye jeg ikke forstår....

Tesla X er en fantastisk bil, om også jeg har lyst på. Noe av set som gjør den kul er at den er megaromslig, størrelsen er også ulempen, den er svær, både når en skal parkere, garasje, trange småveier, osv osv osv
I tillegg går vedlikeholdskostnader/driftskostnader opp desto større og tyngre bilen er. Feks er vel drivstofforbruk nær dobbelt av en Ioniq....
Men blir ikke vektavgiften innført og det kommer et nytt finansieringstilbud så blir gjerne også jeg X eier.....
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla X?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 08:49
Sitat fra: Taffelman på mandag 16. oktober 2017, klokken 21:45
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 16. oktober 2017, klokken 13:15Se til Danmark hvilke biler de kjører der. Der er det type VW UP og Toyota Ayogo som er storselgere, ikke diesel SUVer til 0,5 mill pluss, det er et tankekors.
Danmark er paddeflatt og mer sentralisert, tett mellom tettstedene og knapt snø om vinteren, så bilbehovene er ikke sammenlignbare med Norge hvor vi har mye tøffere geografi, klima, langt mellom tettsteder, elg, mye lavere befolkningstetthet (8 x lavere) og sannsynligvis mye dårligere kollektivdekning. Normenn elsker SUV'er, og det er helt OK.

Kyststripen i Norge gjør ikke at vi har behov for SUV.
De fleste kjører ikke mer en noen få mil om dagen. Flesteparten kjører bmvel utenom de store konsentrasjonene med elg?
Kjører selv vår lille bensindrevne bil til fjells når elbilen ikke har tilstrekkelig rekkevidde. De færreste har behov for firhjulstrekk, det kan en se på salget av SUV levert med forhjulstrekk.
SUV er forøvrig en fordyret lite praktisk bil ift en stasjonsvogn. Se fels Passat vs Tiquan.
#15
Rogaland elbilforening / Sv: Lading i Sirdal
torsdag 19. oktober 2017, klokken 08:22
Sitat fra: siddis86 på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 14:39
Hei igjen!
Tusen takk for kjempegode og engasjerende svar. Det setter jeg pris på. Tenker å gå ut å se på en leaf i dag.

Jeg starter i Stavanger (Bekkefaret)  og det er ofte kø i retning Ålgård. Hva gjør det for rekkevidden?

Zoe er vel litt liten når vi har to barn? Eller?

Hvis du skulle finne på å vurdere Zoe MÅ du sette deg inn i ladeutfordringene denne bilen har.
1: Den har ikke mulighet for hurtiglading, bare 22 kW, mens fels Ioniq er forberedt for inntil 70 kW, dagens hurtigladere er i praksis 50 kW.
2: Zoe takler ikke IT/TT fordelingsnett, og det vet en ikke før en har prøvd på ukjente steder. En risikerer mao at en ikke kan plugge i og lade i en vanlig stikkontakt.

Dette i sum gjør at Zoe kan bli utfordrende å kjøre lenger enn bilens rekkevidde, kjedelig å lade langs veien uansett, men når en i tillegg må doble ladetiden blir det ekstra ille.

Når det gjelder Ioniq så benytter den CCS hurtiglader, ikke Chademo.
Og jeg tror ikke Byemrkjedal har Chademo, dessuten tar jo Lyse 100 lappen for en lading hvis en ikke har avtale.
Skal du kjøre fredag til søndag blir det fort fare for ladekø. Det er enklere hvis målet er rundt GP, da er det både kortere og en kan ta en ladetur på feks lørdagen.
Tenk deg om hvilken bil du velger, og om en kortrekkevide elbil er noe for deg.

Hva med Tesla X når det er rentekampanje, var nettopp 100% finansiering 10 år til 0,25% rente, da er rekkevidde og plassproblem ukjente begrep.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA