Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - NecessarySmile

#1
Sitat fra: TM på lørdag 07. oktober 2017, klokken 16:39
Om renten er 0,25% eller 3% utgjør ikke så mye, men Tesla er en gigatisk sedan som har steget mye i pris siden introduksjonen på grunn av dollarkursen. Det har nok gitt hyggelig verditap for de som kjøpte da prisen var lavere, men utgjør en stor risiko når den norske kronen forventes å styrke seg. Store sedaner er tradisjonelt biler som ikke er så populære i bruktmarkedet, så når Model 3, Nye Leaf med 64 kwh, Kona, Mercedes ECQ, Jaguar i-Pace, Audi e-tron mfl, så tror jeg bruktmarkedet for Model S  blir vanskelig. Tesla er heller ikke kjent for å være de mest feilfrie bilene på markedet.  Mitt råd er å satse på en Leaf 40 kwh hvis man ikke kan vente på en av de nye med lenger rekkevidde.

Tror det du sier er veldig fornuftig. Nye Leaf virker absolutt interessant. Jeg er bare usikker på om vi får hundeburet inn i bagasjerommet der. Vet vi dimensjonene på bagasjerommet ennå?
#2
Sitat fra: nix på lørdag 07. oktober 2017, klokken 16:16
Er virkelig en Tesla heeeelt utelukket, gitt den særs gunstige 0,25% renten man kan få?

Det koker vel kanskje ned til hva man ønsker å bruke på bil pr måned. Om man strekker løpetiden litt, så er det vel ikke veldig mye dyrere pr mnd. I tillegg har man tilgang på superladerne, og får en bil man også kan bruke på langtur både i Norge og Europa.

For all del, det er veldig fristende. Jeg liker både bilene og Tesla som selskap veldig godt. Men det er nok mer enn jeg vil bruke på bil nå, uansett. I tillegg hadde jeg måtte kjøpt/leid en garasjeplass. Det er så vidt jeg kommer meg ut av Aurisen vår på plassen vi har i kjelleren (betongvegg på begge sider). En bil som er 20cm bredere tror jeg ikke hadde funket. Kanskje en Model X, dersom jeg kun gikk inn og ut av bilen via baksetet.
#3
Sitat fra: gr på lørdag 07. oktober 2017, klokken 15:45
Samboeren kjørte vår 190km e-Golf fra Sandnes til Horten i går, for andre gang, med tre barn, bagasje, barnevogn (normal sportsvogn, Babyjogger City Elite). Se vedlagt bilde for kjøredata.

De startet med ca. 85% på batteriet. De ble stående en stund i sprengningskø ved Skien, så forbrukstallene økte og snittfarten gikk ned av stillstand, det tok litt ekstra tid så hun måtte ha en liten timinutter på Fokserød (Sandefjord), men frem til det hadde hun ladet 75 minutter (Moi, Kristiansand og Brokelandsheia). Da vi kjørte samme tur i sommer med fossil-X5en stoppet vi faktisk akkurat like lenge, fordelt på tre stopp som vi følte var sånn passe effektive.

Tviler på vi prøver å ta turen med vår e-Golf i -10, men med 300km eller Ioniq bør det gå helt fint. Du må kanskje regne noe mer ladetid, men med større batteri så har de også noe høyere ladefart.

Hvis det er en del ladere langs veien dere skal kjøre så er det bare å hoppe i det. Prøvekjør begge og velg den du liker best og som har akseptabel leveringstid, og gi det et forsøk et år. Det er vanskelig å se for seg hvordan det kan bli før man har prøvd langtur med elbil.

PS: Når de er tilbake fra turen vil den ha kostet ca. 430,- med e-Golf mot 3000,- med X5en.

Takk, fint å høre at det går an - spesielt siden det er samme strekning vi kjører (E18 fra Oslo til Kristiansand, E39 videre vestover). Jeg kjenner det sitter litt langt inne å bruke så mye som 75 minutter ekstra hver vei, spesielt siden vi gjerne kjører nedover fredag kveld etter en lang arbeidsuke. Men elbil er så behagelig å kjøre...
#4
Hei!

Jeg kjører daglig 17km t/r til jobb, og må gjennom bomringen i Oslo daglig. Vi vurderer derfor å bytte ut Aurisen vår (hatchback, ikke stasjonsvogn) med en elbil av tilsvarende størrelse (eller større). 36kWh eGolf eller Hyundai Ioniq virker som de mest fornuftige valgene. Den daglige pendlingen vil selvsagt en hvilken som helst elbil takle. Utfordringen er langturer, som det blir en del av. Vi har bare én bil, og ønsker ikke å gjøre oss avhengig av å leie bil for å dra på langtur.

Våre krav:
- Må klare etapper på ~120km selv på vinteren. Svigerfamilien bor litt under 480km unna. 3 ladepauser á 20-30 min er akkurat innenfor det vi klarer å godta på denne turen
- Må ha et praktisk bagasjerom. Vi har en relativt liten hund, som sitter i hundebur i bagasjerommet. Buret passer perfekt i Aurisen vår, og vil nok passe fint i en eGolf også. Her vil nok kanskje Ioniq'en slite litt.

Er det andre alternativer vi burde vurdere? Vi vil helst unngå å bruke alt for mye penger på bil, så en Tesla eller lignende er utelukket. Vil en 36kWh eGolf klare etapper på 120km etter 20-30min hurtiglading på vinteren (med varmt batteri)?

Takk for hjelpen!
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøper du nye Leaf?
søndag 06. august 2017, klokken 10:16
Sitat fra: Finnøy på lørdag 05. august 2017, klokken 10:15
Sitat fra: Troald på torsdag 03. august 2017, klokken 07:39
Jeg er avventende og bestemmer meg i september eller når vi vet alt om bilen.
...
Min fremtidige bil skal maks koste 350k og kjøre 50 mil med maks halvtimes ladepause og ha 4 mennesker med bagasje ombord. ...

50 mil reell rekkevidde blir en vanskelig match ved disse kriteriene, per i dag er det bare TMS 100 som har denne rekkevidden. Nye Leaf med 60kWh lander mer sannsynlig på en WLTP/EPA rekkevidde ca rundt Bolt/AmeperaE, dvs ca 38-40mil.

Nå skrev han heldigvis at han ville ha 50 mil med en halvtimes ladepause, da. Ikke uten lading.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA