Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - zementh

#1
e-Golf / Sv: Ratt på ny e-golf
torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:52
Ja det er alltid svart søm når man velger skinnseter. Kun stoffseter som har blå søm på ratt og girspak.
#2
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
lørdag 21. oktober 2017, klokken 18:19
Det er nesten som man blir litt mistenksom av motviljen mot å vise batteriprosent. Er mange konspirasjonsteorier på goingelectric.de om temaet. Jeg skrev til Møller at jeg håper de bringer videre at det er et sterkt ønske fra mange å kunne se prosent, og det var det jeg fikk denne redegjørelsen, men ingen ord om at de bringer ønsker videre til VW. AID er jo nesten bare en ekstra navigasjonsskjerm med litt dårligere «tankmåler» i forhold til analogt speedometer. Er jo litt meningsløst at det må se likt ut som et analogt display, med store runde sirkler som tar nesten all plass. Ser ut som AID 2 som Polo leveres med er mye bedre, der kan man ta bort de store sirklene.  Men er nok liten sjanse for at Vw kommer til å oppgradere nåværende biler kjenner jeg de rett.
#3
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
fredag 20. oktober 2017, klokken 22:41
Sitat fra: rossifan46 på fredag 20. oktober 2017, klokken 19:40
Så dette bildet i en annonse for eGolf på Finn.no, bilen var førstegangsregistert i juni 2017. Er det slik at det er denne fine batteriindikeringen oppdelt i 10 streker som er fjernet nå?

Har lik bil hentet i september, men klarer ikke å få frem denne menyen.

[attachment id=0 msg=624365]

Ja det stemmer. Her er svaret fra Møller på hvorfor:

Volkswagen har redegjort for forbruksvisningen slik:

Grunn 1: Redusering av antall visninger av gjenstående rekkevidde (3 steder i kombiinstrumentet i tillegg til profilen «effektivitet»

Grunn 2: Gjenstående rekkevidde gir ikke korreksjoner for endring i kjøremønsteret og andre påvirkninger

En videre inndeling av skalaen i batterivisningen ble på bakgrunn av dette forkastet og det oppfordres derfor å benytte visningen «effektivitet» for å overvåke restkapasiteten til batteriet. Denne korrigeres kontinuerlig basert på kjøremønster og gir derfor en mye mer sannsynlig og pålitelig oversikt over restkapasiteten til batteriet.
#4
e-Golf / Sv: Orkanger-Tønsberg
onsdag 18. oktober 2017, klokken 14:00
Det kommer jo selvsagt an på hva du foretrekker. Men du sparer litt tid i lademinutter om du lader kortere på flere ladere, enn lenge på få. Jeg villen nok lagt inn minst en stopp til siden du må nok lade over 80% på så lange strekninger. Temperaturen begynner å synke nå og da trenger du mye strøm til å varme opp i bilen. Feks Orkanger-Kvikne-Evenstad-Jessheim-Tønsberg. Da slipper du å måtte kjøre med eco eller bekymre deg for å gå tom. Husk at batterinivået synker veldig fort når du passerer Elverum/Kolomoen og fartsgrensen er 110kmt, det går an å ligge i 80, men det er veldig kjedelig :)
#5
e-Golf / Sv: Orkanger-Tønsberg
onsdag 18. oktober 2017, klokken 10:30
Begge veier skal gå helt fint med FL egolf. Men Østerdalen er jo noen mil kortere og har flere ladere, så jeg ville iallfall valgt den veien. Oppdal-Otta (125km) blir vel den lengste distansen på E6 mellom to ladere. (regner med du ikke vil satse på Arctic roads) I Østerdalen er det vel knapt noe sted med særlig mer enn 50km mellom laderne. Har selv kjørt Oslo-Røros og det var veldig behagelig siden man da heller kan lade litt her og der.
#6
e-Golf / Sv: Dekk som ikke støyer?
fredag 13. oktober 2017, klokken 09:32
Jeg har ContVikingContact 6. Tror det er bra dekk, men de støyer betraktelig mer enn sommerdekkene, dog uten den "syngende" lyden. Jeg hadde Michelin vinterdekk på min fossil SUV, og da jeg byttet til Goodyear var det som natt og dag. Virker som Goodyear er flinke på å lage dekk med lite støy. Jeg har også Goodyear sommerdekk på den andre bilen, men på den er vinterdekkene mye mer stille enn sommerdekkene.
#7
e-Golf / Sv: Dekk som ikke støyer?
torsdag 12. oktober 2017, klokken 23:56
Sitat fra: j-Golf på torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:44
Jeg genopliver lige denne tråd. Jeg har netop fået min FL300 egolf, og kan høre den summende tone. Frekvensen er konstant og uafhængig af omdrejningshastighed på hjulene.
Der var snak om i denne tråd, at problemet kunne være en resonans i Astana fælgene. Har nogen prøvet andre fælge som synes lyden forsvinder? Dækkene kan også være problemet.
Jeg tror ikke det er pga felgene. På min bil bruker jeg originaldekk, men på Skodafelger på sommerdekk. Og det er også en summende/syngende lyd. Minner litt lyden jeg får på min offroadsykkel i høy fart når dekkene har maksimalt lufttrykk. Jeg har akkurat lagt om til vinterdekk på Astana, og de har ikke den lyden. Men derimot er det mer av annen dekkstøy som oppstår på de, høres mer ut som vibrasjoner fra det grovere mønsteret. De har 2,5 i lufttrykk, sjekket aldri hva sommerdekkene som kom på bilen hadde, regner med det var 2,8. Så jeg tror det er kombinasjonen av dekk og høyt lufttrykk som lager mye av lyden, uten at jeg testet med forskjellig trykk på samme dekk.
#8
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:39
Jeg fikk akkurat samme intetsigende svar fra Møller. Trodde noe av poenget med et programmerbart display var at man kunne velge selv hva som hva som var overflødig eller ikke.
#9
e-Golf / Sv: Navigasjon på E-golf
torsdag 21. september 2017, klokken 14:02
Sitat fra: skshenke på torsdag 21. september 2017, klokken 13:20
I have a problem to use Google earth
I have connected WLAN to iphone and I can see the trafic. But still no option for google earth.

The Google earth option is removed from the 2018 facelift.
#10
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
onsdag 20. september 2017, klokken 15:00
De ganger jeg har koblet til Grønn kontakts flexiladere, har jeg hver gang bare fått ca 4,4 kw med medfølgende kabel, det blir vel omtrent 20A. Men de er kanskje annerledes enn ladebokser folk har hjemme.
#11
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
torsdag 14. september 2017, klokken 21:22
Siden jeg fikk min e-golf FL levert med bare 20A kabel, har Møller tilbydd meg å bytte til denne https://www.volkswagenbutikken.no/shop/no/vw/ladekabel-til-e-golf-70784xd-p uten kostnad. Vil det være noen ulemper utover at den er tyngre og tykkere enn originalkabel. Det står på nettsiden at den bare er 1-fase. Vil det da være ladestolper den ikke vil gi noe mer enn medfølgende 20A kabel? Skal ikke brukes til hjemmelading.
#12
e-Golf / Sv: Erfaring VW plug & play sound system
tirsdag 29. august 2017, klokken 21:34
Det er faktisk feil det som står der. Her http://www.golfgte.no/?PHPSESSID=u8m071qisrmvb5ik90r0rr9pp2&topic=295.0 er det iallfall noen som har fått den montert av forhandler i en GTE. Så jeg regner i grunn med at den vil fungere i e-golf, men Møller kundeservice kunne ikke gi noe svar. Så håpet at noen her kanskje hadde fått det gjort. Men anlegget er jo ikke likt på gamle e-golf/GTE som på facelift, så det kan jo også være et issue.
#13
e-Golf / Erfaring VW plug & play sound system
tirsdag 29. august 2017, klokken 21:04
Jeg valgte å kjøpe e-golf FL uten Dynaudio siden jeg trengte ekstra plass i høyden bak. Men ønsker noe mer trøkk i anlegget og lurer på om noen har fått satt inn en slik? Først og fremst lurer jeg på om den i det hele tatt passer til e-golf? Denne skal også være veldig enkel å ta inn og ut om man behøver plassen bak, da bare kobles det til en kortslutningadapter i kabelen, og anlegget er som originalt igjen.

https://www.volkswagenbutikken.no/shop/no/vw/volkswagen-plug---play-sound-system-000051419a-p
#14
e-Golf / Sv: Astana originalfelger
torsdag 17. august 2017, klokken 22:27
Takk for svar. Ja som du skriver så er det mange innlegg om temaet, men de fleste dreier seg om større felger, bredere dekk og lavere profil, og da blir det vel ofte en større forskjell i forbruk. Men det er jo betryggende å vite at der man trolig kan merke en liten forskjell på Astana og andre felger trolig bare er ved høy fart og ikke ved vanlig hverdagskjøring. Og tross alt er det jo kanskje om vinteren man trenger mest mulig rekkevidde om det er noen forskjell i det hele tatt.
#15
e-Golf / Astana originalfelger
onsdag 16. august 2017, klokken 16:15
Jeg får snart en FL e-golf og må derfor nå bestemme meg for felger til vinterhjul. Jeg syns jo ikke originalfelgene er veldig vakre, så jeg vurderer om jeg skal bruke de til vinterhjul. Men jeg gidder heller ikke å bruke mange tusen på nye sommerdekk og større felger, så jeg vurderer å kjøpe noen andre 16" felger som jeg kan få lagt originale sommerdekk over på. Det jeg lurer på er om noen har testet hvorvidt forbruket er merkbart høyere med andre 16" felger på originale sommerdekk? Siden Astana-felgene er laget såpass spesielle som de er, så burde det jo være en forskjell.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA