Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lars Henrik Jensen

#1
Jeg sitter å vurderer å bygge om min Opel Meriva 2004 som har EasyTronic girkasse om til ELbil med god batterikapasitet. Noen som har noen råd og tips å komme med på veien.

Årsaken til at jeg leker med tankene er at det er en god bil generelt å kjøre, sitter høyt og tåler å bli påkjørt bakfra uten at bagasjerommet blir presset inn i baksetet, jeg ble påkjørt bakfra i fjor høst i Strømsåstunellen, og ble påkjørt av en VW Transporter..... Reparasjoner ble gjort på egen regning, men i ettertid har denne bilen kosta meg ekstremt mye i vedlikehold som at man måtte bytte girkasse, clutchsett (helautomatisk manuellkasse) og nå gjenstår registerreim og vannpumpe.
Går det an å ta en Nissan Leaf motor inn og elektronikken inn om man gjør om hele dashbordet eller er det teknisk umulig å få til??
#2
Sitat fra: Electrix på tirsdag 28. februar 2017, klokken 08:02
Sitat fra: Lars Henrik Jensen på mandag 27. februar 2017, klokken 22:32
Jeg lader alltid på den McDonalds Åssiden når jeg har reiserute fra Oslo til Krokstadelva.
Men jeg lader der 2 ganger, både til og fra. Når jeg parkerer i Oslo så er det ladetid på Kiwi Bogstad, før det kommer lademuligheter i den garasjen jeg parkerer i, elektriker kommer i morgen og setter opp husholdningskontakt og 10A sikring og Jordfeilbryter med B vern (DC) samt egen måler. Mulig jeg lader mer enn jeg egentlig behøver fordi jeg fikk elbil å disponere for knapt 1 uke siden.
Jeg har alltid kjøpt meg burger på McDonalds selv om det ikke smaker noe spesielt godt sånn ala 10 kroners burger verdi etter min mening. Men jeg trenger noen gode råd og tips hvordan jeg kan kjøre økonomisk og samtidig kunne ha varme uten at jeg slipper å ha på meg Svalbardbunaden og ullklær og skjærf og votter...
Nå er vi jo ganske off-topic her, men siden det kan være nyttig vil jeg gi deg noen korte tips.
1 Sjekk Leaf-delen av forumet. Leaf er en elbil som var tidlig ute og har vært i markedet i mange år, det finnes veldig mye tips og råd der.
Nissan Leafhttp://elbilforum.no/forum/index.php/board,46.0.html
Leaf for dummieshttp://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24589.0.html
2 Ikke tenk for mye på gjettometeret som viser gjenværende km. Dette regner ut fra de siste kjørte km og tallene går opp og ned ettersom du kjører fortere/senere eller opp/ned. Bruk prosentvisningen som bilen har og venn deg til hvor mange prosent du bruker pr km eller på de faste strekkene du kjører.
3 Leaf hurtiglader raskest med lite på batteriet. Selv hurtiglader jeg normalt ikke opp over 60% med mindre batteriet er ganske varmt etter en del hurtigladinger og lader raskt. De fleste hurtigladingene mine er på 15 min, når hastigheten synker kjører jeg videre til neste hurtiglader. Kaldt batteri lader også senere så om vinteren forsterkes dette.
4 Luftmotstand og kulde er Leafs hovedfiender. Forbruket pr km øker kraftig med økt hastighet, 110km/t gir deg f.eks. kortere rekkevidde enn 90km/t, men i stedet for å kjøre som en sinke på motorveien kan du følge trafikken tett. De anbefalte 3 sekunder er en grei regel, og ligg gjerne bak en bil som er større enn din.
5 Man kan spare rekkevidde med å kutte varme, men selv kjører jeg med varme i rattet og setet og sånn passe varme i bilen, jeg gidder ikke fryse med mindre jeg MÅ rekke fram til en hurtiglader.

Takk for tipset, ja, jeg ligger stort sett bak trailere, og det gjorde jeg også med bensinbil også.
Hvor mye forskjell er det på strømforbruk på rattvarme og setevarme vs varmepumpa?
Så den gjett-o-meteret bare regner seg fram til rekkevidde på tidligere kjørt strekning, i mine tilfeller er det trafikkork med stillestående kø?
Ja, er litt off topic ja, men dette hjelper meg også som ny elbilist. Ja, jeg kommer til å bruke de rette kategorier heretter også, jeg er nemlig ny på internett også, har ikke hatt interesse for internett og data før nå ganske nylig. Også off-topic: Internett over oppringt analog linje.... Får ADSL til uka..

For å skli inn i emnet igjen: Det bør ikke innføres rushtidsavgift på hurtigladere, men bare etablere flere ladere, mulig der vi er medlem av "Elbilforeningen" kan hjelpe oss å få aktørene til å sette opp flere, det er ikke alle plasser det er kameraovervåkning slik at de ikke kan se ladekøen.
#3
194 000,- og gått knapt 27 000 km
#4
Jeg lader alltid på den McDonalds Åssiden når jeg har reiserute fra Oslo til Krokstadelva.
Men jeg lader der 2 ganger, både til og fra. Når jeg parkerer i Oslo så er det ladetid på Kiwi Bogstad, før det kommer lademuligheter i den garasjen jeg parkerer i, elektriker kommer i morgen og setter opp husholdningskontakt og 10A sikring og Jordfeilbryter med B vern (DC) samt egen måler. Mulig jeg lader mer enn jeg egentlig behøver fordi jeg fikk elbil å disponere for knapt 1 uke siden.
Jeg har alltid kjøpt meg burger på McDonalds selv om det ikke smaker noe spesielt godt sånn ala 10 kroners burger verdi etter min mening. Men jeg trenger noen gode råd og tips hvordan jeg kan kjøre økonomisk og samtidig kunne ha varme uten at jeg slipper å ha på meg Svalbardbunaden og ullklær og skjærf og votter...
#5
Jeg har vurdert ruta fra Bromma og opp, men veien der på vinterføre der tilsier bruk av kjetting og piggdekk.
Har 17" felger da dette er Nordic utgaven.
Elektriske anlegget hører hjemme på museum gitt: Skrusikringer og inntakssikring på kun 24A.
Forhandler i Oslo lovet at bilen skulle ha tilstrekkelig med rekkevidde og selgeren sa at den var bare 3 mil kortere rekkevidde enn den 30 kWh utgaven har, men jeg har kun klart å oppnå i oppvarmet garasje å få ut på den såkalte rekkeviddemåleren 15 mil, og sammenlignet med en i samme garasjeanlegg som har det høyeste batteriet som har hele 21 mil fra 100% batteri. Men jeg er ikke direkte imponert av en Nissan forhandler som har løyet til mor mi rett opp i ansiktet når det gjelder rekkevidde at det kun var veldig lite forskjell mellom 24 kWh og 30 kWh i rekkevidde.
Det er nok lufttrykk på dekkene også.
#6
Jeg har iallfall rekkeviddeangst.
Selv om det er bare gått 2 streker ned på batteri, så viser den 112 km igjen uten viftesymbolet på.
Jeg skal fra Oslo til Krokstadelva og tilbake igjen, hver vei er dit herfra 5,8 mil. Kjører stort sett alltid i B og ECO og absolutt 0 varme, bare sette på setevarme så går rekkevidden ned til 80 km og enda verre om jeg starter vanlig varme som jeg er vant til med fossilt drivstoff bil, da er man nedi 65 km...
For tiden så tør jeg ikke kjøre den strekningen med elbil ennå med tanke på at det er 2 bakker som er forferdelige bratte: Lierbakkene og bakken opp Langrand og opp Spikerveien hvor det er stigning godt over 2 hushøyder (3 etasjer's) bare på 30 meter den siste kneika. Det er så veldig lett å velge bensinbilen gitt fordi den veit jeg bruker knapt drivstoff, er nedi 0,25 l/m, men hadde det vært hurtigladere nok og plassert flere steder så hadde jeg kjørt elbil mer enn bare innad Oslo.
#7
Det er dessverre min mor som bestemte etter 30 000,- hittil i år på bilverksted at det ble EL bil.
Bilen jeg brukte før måtte jo bytte: Gearacculator, Clutchsett, Girkasse, og det gjenstår motorfeste og registerreim...
Jeg er både på fornavn og etternavn med bilbergere allerede, har til og med direktenummere til disse og sender enkelt tekstmelding og er de i nærheten så kommer de raskt.
Jeg er fornøyd med selve bilen, god og kjøre o.s.v. men rekkevidde er håpløst elendig, jeg ville ha Renault Zoe den nyeste, den ville jeg sluppet å blitt hentet med bilbergere på, men mor mi sa nei, det var ikke god nok plass i baksetet, hun sitter i det baksetet kanskje 2 ganger i året... Men det ble dessverre Nissan Leaf 2015, Nordicutgaven med 24 kWh batteri. Jeg kunne kanskje klart strekningen med 30 kWh batteri, men det er vel umulig å bytte batteripakken på 2015 modellene??
#8
Man betaler jo for å hurtiglade. Men skal jeg dit jeg skal ved 80% batteri så er rekkevidden på mitt batteri kun 80 km i ECO og B modus når jeg skal til Oslo fra Drammen så går jeg fort tom for strøm lenge før Asker. Har allerede blitt henta 10 ganger med bilberger, og ja, jeg har ikke engang på varme i Nissan Leaf 2015 med 24 kWh batteriet engang. Lierbakkene suger 30 km av rekkevidden.

Om dette problemet med både mangel på ladeplasser og at det blir dyrere å lade da kjøper jeg Dieselbil gitt.
#9
Det store problemet jeg har daglig er hvordan jeg kommer meg hjem til Eggedal (leier bolig der) (Nordbygda) med Elbil, pr. dags dato betaler jeg ganske mange hundre kroner til en bergningsfirma som kjører meg og bilen og det koster 1500,- pr. vei, så for tiden bor jeg hos mine foreldre i Oslo fordi jeg regelrett ikke har råd til å betale flere tusener av kroner hver gang jeg skal noen plasser. For meg er dessverre elbil en stor flopp fordi det ikke finnes hurtigladere, men Tesla koster 10x mer enn min inntekt før skatt og de som går i bygda er sånne rikmannsbiler til 1,1 millioner kroner som kjører og de har jo batterikapasitet som er fullstendig erstatter for bensin og dieselbiler i sin helhet, mens den jeg kjører klarer knapt 6 mil på vinteren uten varme og jeg har den i B og ECO i tillegg og fryser rett og slett i hjel..

Om det kommer hurtigladere for de fleste elbiltyper så kommer nok folk til å ønske å bosette seg på bygda. For å dekke best mulig så bør det komme overalt i hele Sigdal med 3-4 mils mellomrom fordi det er utrolig mange hyttefolk som gjerne skulle ha kjørt elektrisk enn at de må leie en forurenser deluxe for å komme seg fram og tilbake.
#10
Bedre at man heller kun lader til 80% og lar nestemann få tilgang til laderen, normalt så vil elbiler som for eksempel Nissan Leaf bare lade til 80% og stoppe på hurtigladeren da, mens skal man lade til 100% så må man starte ny lang ladeperiode. Det er best for alle parter at man maks lader opp til 80% og har en lapp på frontruta på bilen med telefonnummer man kan kontakte fører, slik at nestemann på ladekøen ser at bilen foran seg har oppnådd 80% og at man må la nestemann få lade.

Jeg personlig lader maks til 80%, men er det ingen andre på ladeplassen eller ingen kø så lader jeg gjerne lengre, men avbryter ladeprosessen når jeg ser det begynner å komme andre som skal lade, da forlater jeg gjerne uten å lage sure miner om dette, siden jeg kan selvfølgelig lade resten av mine batteriprosenter når jeg er hjemme, dessuten så er det ikke sunt å lade til 100% heller hver gang da det tærer på batteri og rekkevidde på sikt, samme som det gjør på en mobiltelefon, som jeg også lader bevisst til 80% og det samme gjør jeg på en pc også og jeg har aldri hatt behov for batteribytte fordi man aldri lader fullt opp.

Derfor er min oppfordring heller at man ikke innfører ekstra kostnader, men heller at man samarbeider litt de som skal lade som gjør at man lader kun til det absolutt nødvendige og gjør kø og ladeprosessen kortere og smidigere enn å oppføre seg som egotrippere.
#11
Hei

Jeg kjører nå til vanlig nå Nissan Leaf fra 2015 som har utrolig elendig rekkevidde, en ladning til 80% på hurtigladeren i Åmot i Modum kommune så sier bilen at jeg har 8 mil når jeg ikke har på varme overhodet, jeg kjører i B modus og ECO og kjører sakte og pent, men jeg kommer meg ikke dit jeg skal som Haglebu, jeg går tom for strøm allerede ved Eggedal, fra Åmot til Eggedal er det 6 mil ca, men problemet er at jeg også skal tilbake etter endt arbeid, noe som alltid har resultert med bilberger for å lade meg opp igjen samme sted jeg tok før jeg prøvde meg på veien oppover til Eggedal. Det er ikke muligheter å lade nok tilstrekkelig tid da jobben jeg er på er kanskje i toppen 4 timer. Veit noen om hurtigladere som kommer snart??

Har alltid ønska meg lademuligheter både i Prestfoss, Nedre Eggedal og Eggedal, Tempelseter og Haglebu, men jeg ser ikke noen ting på noe dekningskart over lademuligheter som har nok spenning til å lade på kort tid.
#12
Erfaringsmessig når det gjelder strøm til EL bil:
Billigste løsningen med elektriker:
2x 2,5 mm2 kabel
10A treg sikring
Jordfeilbryter klasse B
DC returstrømsperre
Vanlig klapplokk kontakt

Med denne billigste løsningen så bruker man laaaaaang tid å lade bilen, og koster ca 15 000,- med jobben til elektrikeren.

Da har man 230V 10A til å lade med, men erfaringsmessig så setter mange opp 16A sikring for å være på sikker side og mulighet å ha dobbelkontakt for å ha til belysning i mørk garasje for å klare å finne ladekontakta.

I borettslaget her så måtte man i tillegg sette opp egen måler fordi man må betale for strømmen selv, og kunne maks bruke 16A siden det ikke er nok kapasitet på høyspenttrafoen til å håndtere om folk skulle lade noe raskere hjemme over 3 fas og 20A.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA