Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Krsand

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Trenger tips for innkjøp av elbil
onsdag 17. mai 2017, klokken 16:51
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. mai 2017, klokken 15:15
Er vel to grunner.
1. 9000 kr
2. Måtte ha med en tung og uhåndterlig lader.

Men det kan jo være TN nett på jobben og da er det ingen grunn [emoji1360]

Haha - Joda ser den. Men selv med laderen medregnet blir ikke nødvendigvis totalprisen et dårlig kjøp.
Når det gjelder stor og uhåndterlig er jeg ikke uenig, men som nyfrelst i elbilmenigheten må jeg si den er langt mer plasseringsvennlig enn jeg fikk inntrykket av på forumet før kjøpet. Når det er sagt er jeg glad for at jeg slapp unna den gule versjonen som var tidligere [emoji1]
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Trenger tips for innkjøp av elbil
onsdag 17. mai 2017, klokken 14:59
Sitat fra: Sjefen på onsdag 17. mai 2017, klokken 14:32

Lademulighetene på jobb er rett og slett vanlig stikkontakt. Jobber døgnturnus, så har muligheter for å ha bilen på lading i 24 timer, så sånn sett skal ikke dette være et problem. Antar at jeg kan utelukke Zoe mtp. lademulighetene på jobb, ettersom den ikke kan lades med vanlig uttak?

Det er ingen grunn for å utelukke Zoe på grunn av dette, siden lademuggen til NoFuel løser dette på en grei måte. http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
#3
Model S / Sv: Skrytebilder! :)
lørdag 13. mai 2017, klokken 18:55
!


Sent from my iPhone using Tapatalk
#4
e-Golf / Sv: Forsikring E-golf
torsdag 27. april 2017, klokken 20:05
Sitat fra: Ecinnaj på torsdag 27. april 2017, klokken 19:00

Morselskapet?


Enter forsikring er datterselskap av Tryg
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Fergepriser for elbil i Norge
tirsdag 18. april 2017, klokken 10:07
Sitat fra: cra på tirsdag 18. april 2017, klokken 09:43
Møre og Romsdal skiller ikke lenger mellom EL-bil og fossilbil. Full takst for bil, priser finnes i rutehefte/på fjord1.no  :(
Endret for alle rutene fylkeskommunen styrer, men man betaler enda ikke for bilen på riksvegferjene i MR. Så på Volda-Folkestad, Festøya-Solavågen, Molde-Vestnes og Halsa-Kanestraum betaler du kun for fører/passasjerer.
#6
Kjøpe elbil? / Vurderer elbil: KIA Soul eller Renault Zoe?
lørdag 08. april 2017, klokken 20:46
Ladeproblemene går på om strømnettet der du skal lade er IT-nett eller TN-nett. IT-nett er mest vanlig i Norge og der får du ikke ladet Zoe med kun ladekabel. Alternativene er da å velge bort installasjonen av hjemmelader å få med en spesialladekabel (zaptec) som kan brukes på alle vanlige stikkontakter, eller kjøpe den såkalte lademugga som har samme nytten til en lavere pris men som er noe mer uhåndterlig. I tillegg kan man lade på stikkontakter og ladepunkter med vanlig kabel hvor det er TN-nett, men dette er det ikke godt å finne ut av på forhånd eller ved å se på ladepunktet. Alt dette gjelder for "saktelading". På ladepunkter med 11kW eller mer er det uansett TN-nett slik at du kan koble til Zoe med vanlig kabel som følger med bilen.


Jeg bor i en del av landet hvor det stort sett kun er nye forretningsbygg som har TN-nett så jeg har fått installert hjemmelader og har i tillegg kjøpt lademugga for å ha som alternativ når jeg reiser hjem til familien eller for nødlading på jobb.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer elbil: KIA Soul eller Renault Zoe?
lørdag 08. april 2017, klokken 15:19
Til det kjøremønsteret du angir vil begge bilene være gode. Ville prøvekjørt begge og ikke minst prøvd barnesete i begge bilene. Jeg er selv forholdsvis ny eier av Zoe og er strålende fornøyd, men ser for meg det kan bli noe trangt i baksetet om barnesetet bygger mye. Zoe har i alle fall isofix på to seter i baksetet og på passasjersetet foran. Her er også dab+, ryggekamera og Bluetooth så det er bare å krysse av. Som ecinnaj nevner er det ikke mulighet for å hurtiglade Zoe (godt beskrevet i zoedelen av forumet) så det er en vurdering du må ta dersom du skal ha mange langturer. Det er imidlertid etter min erfaring ofte mindre trafikk og dermed mindre ladekø på AC-laderene så det igjen er en fordel. Jeg kjører 3-4 dager i uka 11 mil hver vei på jobb, og lader kun hjemme. Så for min del er det verdt å stå litt lenger på lading når jeg er på langtur for å slippe å styre med lading på jobb hele året ellers.
Bagasjerommet på Zoe er forholdsvis romslig, og jeg får god plass til tubaen min så vil tro en vanlig barnevogn skal gå fint ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
Zoe / Hvilken zoe bør jeg velge?
onsdag 22. mars 2017, klokken 14:36
Sitat fra: El Electrico på onsdag 22. mars 2017, klokken 13:06
takk - 220km kjørt og min. 10% igjen - hva var snitthastighet?

Litt bykjøring og parkering innimellom på turen så snitthastigheten ligger vanligvis på rundt 60-65 uten at jeg tør si det helt sikkert for akkurat disse turene siden jeg er elendig til å huske å nullstille kjørecomputeren [emoji58]

Skal nulle ut før hjemreise i kveld så jeg kan gi et bedre svar.
#9
Zoe / Sv: Hvilken zoe bør jeg velge?
onsdag 22. mars 2017, klokken 12:57
Sitat fra: El Electrico på onsdag 22. mars 2017, klokken 12:29
Hva er rekkevidde på 40kw Zoe på kalde vinterdager og snitthastighet på 90? Lurer på opplevd rekkevidde og ikke teoretisk!
Jeg bor i feil del av landet til å ha så høy gjennomsnittshastighet dessverre, men kjører 11 mil hver vei noen dager i uka, og da med ca. 9 mil med 80-sone. Denne uka her med 2-5 minusgrader og en del snø og slaps i veien har jeg kjørt frem og tilbake og har hatt mellom 11 og 17% batteri igjen på turen. Da er riktignok bilen forvarmet før jeg reiser om morgenen, og har stått i parkeringshus (uten lading) når jeg er på jobb. Kjører da med varmeapparat og stereo som i en vanlig bil. Nå er jeg forholdsvis fersk elbileier, så de med mer erfaring får nok bedre tall.
#10
Zoe / Sv: Hvilken zoe bør jeg velge?
onsdag 22. mars 2017, klokken 07:07
Sitat fra: Domenenavn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:30
Alt til sitt behov, men har du ikke mulighet å ha ladestasjon hjemme, og avhengig av å lade i kommunale ladesasjoner over natten osv, så anbefales ikke Zoe i det hele tatt!

Her er du inne på noe. Man må ta en vurdering på hva som passer til sitt eget bruk før man handler. For min del er Zoe helt genial med tanke på at jeg kan lade bilen i ladestasjonen hjemme, og har rekkevidde nok til å komme meg til og fra jobb uten å måtte tenke på lading i løpet av dagen. Hadde jeg valgt en annen bil måtte jeg ladet alle kalde dager på jobb for å komme meg hjem siden jeg kjører i underkant av 22 mil tur/retur.

Dette var en vurdering av fordeler og ulemper jeg tok før jeg kjøpte bilen. Jeg fikk grei informasjon fra forhandler og fant mye god informasjon her på forumet om hvordan dette fungerer. Til mitt bruk er derfor Zoe et godt valg. Har du ikke mulighet til å sette opp ladepunkt hjemme er jeg enig i at det finnes andre alternativer som høres enklere ut. Når det er sagt er det likevel ingen grunn til å fraråde kjøp av Zoe på generelt grunnlag, og det er heller ikke nødvendig å spamme alle tråder om Zoe med den samme leksa. Ladingen på Zoe er ikke noen statshemmelighet og er diskutert en rekke ganger på forumet. Diskusjonen om informasjonen du har fått fra forhandler håper jeg kan tas i en egen tråd slik at vi fremdeles kan ta opp andre ting om bilene våre uten å måtte ta denne diskusjonen hver gang i alle tråder. Vi har skjønt at du er misfornøyd med informasjonen fra forhandler, men det gjør likevel ikke dette til en dårlig bil.
#11
Zoe / Sv: TIng jeg lurer på med Zoe!?
tirsdag 21. mars 2017, klokken 16:37
Sitat fra: Domenenavn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 15:53
Anbefaler dere ikke å kjøpe Zoe.
Ja, du kan lade hjemme med egen instalert hjemmelader. Men skal dere ut på tur, vil det være umulig å lade på veien. Lading hos Fortum/Grønn kontakt tar flere timer.
Og du kan ikke lade i vanlig stikkontakt. Slik at om du er på besøk hos venner eller vil lade f.eks i kommunale ladestasjoner rundt omkrin, så går ikke det. Selv om du bruker vanlig type 2 kabel som følger med.

Disse kan overraskende ikke brukes i offentlige ladestasjoner.

En ting er deres behov - men husk om du skal selge bilen om noen år, og tror neppe noen vil kjøpe den da

Fullt så ille er det strengt talt ikke selv om det riktignok ikke er mulig å hurtiglade. Dette temaet er godt dekket ellers i forumet.

Lading i vanlig stikkontakt kan gjøres med zaptec-laderen eller med ladebøtta til NoFuel. Begge disse løsningene kan også benyttes på offentlige ladepunkt rundtom. For ladestasjoner med TN-nett kan vanlig type2-kabel benyttes, men dette kan riktignok være vanskelig å vite på forhånd hvilke punkter det gjelder, men det har vært forklart på forumet tidligere at i alle fall alle ladepunkt med 11kw eller mer vil være slik at de kan benyttes på Zoe.

Så ja; det er noen velkjente begrensninger angående lading som kan være greit å merke seg, men det er på ingen måte umulig.
#12
Zoe / Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
mandag 13. mars 2017, klokken 12:18
Ja er helt enig i det. Dette tar montøren seg av selv heldigvis :) Var kun ment som en avklaring på at den lokale sikringsboksen som regel må være på plass.
Setter forresten veldig stor pris på denne guiden. Her kommer svarene på mye av det jeg har lurt på i forberedelsene til å få min første elbil :D Når det gjelder zaptech/ladebøtte kan det være greit å presisere at denne også kan benyttes på TN-nett så man slipper å tenke på hva slags nett det er.
#13
Zoe / Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
mandag 13. mars 2017, klokken 11:50
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. mars 2017, klokken 09:39
Har du tips, oppklaringer eller synspunkter tar jeg gjerne i mot dette , slik at guiden blir så lett å forstå som mulig.

På bildet av podpointen, som jeg fant i en annen tråd på forumet, er det ledning inn i en lokal sikringsboks, så inn i trafo, tilbake til sikringsboks og så inn i podpointen.

Er dette vanlig?, eller utelates stort sett denne lokale sikringsboksen?


Lars
Det er sikring (egen kurs i sikringsskap) før trafo, og sikring+jordfeilbryter mellom trafo og PodPoint. I mitt tilfelle går kabelen direkte fra sikringen i skapet til trafoen, og deretter videre til jordfeilvern+sikring i egen sikringsboks montert på veggen og deretter kabel rett i podpointen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#14
Zoe / Sv: Newbiespørsmål om ladekabel
torsdag 09. mars 2017, klokken 20:49
Takk for hjelpen :-) Da var det som jeg trodde så da fullfører jeg bestillingen :-D
#15
Zoe / Newbiespørsmål om ladekabel
torsdag 09. mars 2017, klokken 20:01
Beklager for et skikkelig rookiespørsmål, men jeg er helt blank. Har sett gjennom de fleste postene i forumet men har ikke funnet helt ut av dette.

Venter spent på levering av ny Zoe men har konkludert med at jeg vil ha en ladekabel hengende fast på ladestasjonen hjemme slik at den andre kan ligge klar i bilen til jeg plutselig trenger den. Lurer bare på hva slags kabel jeg faktisk trenger for at det faktisk skal fungere. Skjønner jeg må ha mode 3 kabel med type 2 kontakt i begge ender, men skal jeg ha 16A eller 32a, og må jeg ha 3fas eller holder det med 1fas?
Har fått montert PodPoint 3,6KW wallbox så det er begrenset hvor mye strøm som leveres, og denne kabelen skal ikke brukes til lading andre steder da jeg har originalkabelen til dette.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA