Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - superluxus

#1
OK, takk! Dette er til en Volvo ladbar hybrid og det følger dessverre ikke med noen T2-T2 kabel. Bare Schuko til T2 med ladeklump.

Da tror det blir bra med en 16A, 1-fas, T2-T2 kabel. Den er betydelig lettere og tynnere enn 32A - både 1-fas og 3-fas.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Jeg skal kjøpe en Type2-Type2 mode 3 ladekabel.

Bilen kan bare lades på 16A, 1-fas, men bør jeg allikevel kjøpe 32A 1-fas hvis dette skal fungere på alle offentlige ladestasjoner? Har lest at dette kan by på problemer noen steder, men hvor stort er problemet i praksis?

Hvor lang kabel bør jeg kjøpe? 4m holder lenge hjemme, men er det noen hensikt å kjøpe 7.5-8m til bruk på offentlige ladestasjoner? Erfaringer?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Maks ladeeffekt på 230V IT nett
søndag 26. februar 2017, klokken 09:14
Siden Hafslund har denne begrensningen 20A; hvilken sikringsstørrelse (A) bør elektrikeren min sette inn? 16A, 20A eller 25A (for litt margin, men begrense lading til maks 20A i ladestasjon).


Sent from my iPhone using Tapatalk
#4
Avansert: Batterier og Lading / Maks ladeeffekt på 230V IT nett
lørdag 25. februar 2017, klokken 22:30
Jeg har 230V IT nett inn til huset med 3x63A hovedsikring.

Etter å ha lest en del rundt på forumet, ser det ut til at min maksimale ladeeffekt per kurs/bil vil være 16A (3.7kW). I hvert fall ikke mer 20A per kurs/bil slik Hafslund nett ønsker det.

For høyere strømtrekk (32A) må 400V 3-fas benyttes. Dette krever TN nett eller en transformator i mitt tilfelle med IT nett.

Nå holder nok 3.7kW i de fleste tilfeller, men kan noen bekrefte at jeg har forstått dette rett?

#5
Sitat fra: elektrolux på fredag 24. februar 2017, klokken 07:25
Sitat fra: Griffel på torsdag 23. februar 2017, klokken 23:59
elektrolux og nofuel kunne kanskje oppgi hvor mange de har solgt?

Har ikke solgt mange av disse, til tross for at vi i god Elbilhjelpen.no tradisjon har holdt markedets beste pris på disse.
Hvor mange har dere solgt av ZapCharger'n som har en del av den samme "cloud" funksjonaliteten? Tenker på app med kW måler, tidsstyrt oppstart etc...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#6
Jeg antok at disse ladestasjonene kun skulle brukes til lading av elbil, og ingenting annet, men det stemmer tydeligvis ikke helt...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#7
Sitat fra: Homecast på tirsdag 21. februar 2017, klokken 23:07
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. februar 2017, klokken 21:08
Vår anbefaling er Zapchargeren, men den koster jo en del mer.

Beklager å støte Homecast igjen. Best å støvsuge bilen en annen plass. Eller dra en skjøteledning fra huset og ned i garasjen for anledningen.  ;)  Satser likevel på at elsykkelen og lading av 12V batteriet på elbilen er innafor?

Igjen så støter du ikke meg, du gir feilaktige råd til kunde, og du som da blir sett på som rådgivende ber de faktisk å bruke et produkt ulovlig

At du helst har lyst til å selge skjønner jeg, men vær seriøs og hold deg til hva som er lov, ikke det du finner for godt...
Kan du forklare hva som ikke er tillatt her med Zapchargeren? Elektrikkeren min anbefaler også denne...

Jeg har egen kurs/stikk til forbruksstrøm i garasjen uansett, så laderen vil bare benyttes til det den er ment for - lade elbil ;)


Sent from my iPad using Tapatalk
#8
@elektrolux Hvordan er byggekvaliteten på de to? Hvilken av de to ville du anbefalt?

Vet du om Zaptec har kommet ordentlig igang med produksjonen eller er det fremdeles småskala?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
Er det noen som bruker denne laderen  daglig og kan si noe om hvordan den fungerer? Wifistyring, strømmåling, tidsprogrammering m.m. Lurer på denne opp mot ZapCharger. Trenger bare 16A 1-fas (Volvo), så ZapCharger virker litt "overkill"...


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA