Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Farmer

#1
Hei
Er det noen som har noen oversikt over hvilke kommuner som har valgt disse bilene som tjenestebiler de siste årene?
Sitter som lokalpolitiker i en kommune i Nordland, hvor administrasjonen er meget konservativ og "vil ikke" slik vi oppfatter det, og bruker ulike argumenter for å få regnestykket slik at dette helst ikke blir noe av her.

Kjører selv en Ion på 5 året, med snart 90.000 på telleren, og ser ikke at nettopp denne bilen ikke skal kunne være en utmerket kandidat, med lav pris og "grei" ytelse for biler som sjelden skal gå mer en 4-5 mil pr da..

Noen som kan hjelpe med eksempler på kommuner med disse bilene vi kan få litt info fra ?   
#2
Merkelig sak dette, og som dere kan se på bildet her, når bilen står på bukken på verkstedet sprakk "huset" på oversiden, hvor tannjul og boltet ramlet ut ved oppstart ut fra parkeringen skjedde. Sterke krefter, og en type skade Peugeot ikke har sett før.
Noe her nevner at dette er en "kjent" sak!
Kan dere utdype mens jeg venter på at det skal komme en avgjørelse rundt dette med garantien på denne 
#3
Ja, som flere har bemerket var det girkassen som gikk i knas her, hvor den ene differensialen rett og slett gikk i oppløsning og laget stort hull.
I følge verkstedet har dette skjedd noen ganger på denne biltypen, men fikk lånebil over påsken og lovnad om at når de bare fikk deler var det snakk om noen få timers arbeide å bytte ut det som var ødelagt.
#4
Etter over 70.000 problemfrie kilometer med vår 2011 modell Peugeot iOn ble det bråstopp i dag ved utkjøring fra et butikksenter.
Delene lå strødd under og bak bilen, og det ser ut til at godset i huset til elmotoren/girkassen må ha sviktet.
Har noen andre opplevd noe lignende ?
Heldigvis ett år igjen av garantien, men likevel ergerlig! 
#5
Sitat fra: tomrh på lørdag 31. mai 2014, klokken 09:18
Veldig fornøyd vi også! Når du sier at batteriet viser 89% av opprinnelig, hvor mange Ah er det? Jeg har nemlig aldri sett en ordentlig definisjon av 100%. Jeg tror tilstanden til batteriet ditt er enda bedre enn du tror, for slitasjekurven flater ut. :) Det med spissingen opplevde vi også faktisk. Måtte skifte dekk foran siden de var skeivslitte.

Nå vet jeg ikke helt hvor mange Ah dette er, men dette var det de tydet en kryptisk rapport som kom ut etter at Peugeotverkstedet i Mosjøen hadde kjørt denne rett så lange prosedyren som tok nesten hele dagen.
Selv merker vi svært liten forskjell i den daglige bruken hvor bilen ruller mellom 60 og 120 km de fleste hverdager nå, og lading foretas i garasjen hjemme på natten ettersom det ikke finnes ett eneste offentlig ladepunkt her oppe ennå.     
#6
I dag tenker jeg på at det at vi kjøpte oss Elbil for ganske nøyaktig 3 år siden har vært en stor praktisk og økonomisk suksess for vår familie!
Det har vært så å si helt problemfritt, og eneste feil så langt har vært en bryter til vindusheisen som sluttet å virke, men som ble fikset på garantien.
I tillegg var det oppstått en liten feil i spissingen av forhjulene som hadde medført litt skjev slitasje av framhjulene, noe som ble justert på 50.000 servicen.
Bremseklossene var også slitt såpass at bytte var påkrevd, noe som var litt overraskende .
Det ble også foretatt diagnose av batteriet, og dette viser 89% av full kapasitet, slik at det blir jo spennende å se om det er under 80% innen det har gått 5 år/120.000 km

En liten oppsummering på driftskostnadene  så langt etter å ha hentet bilen på 50.000 km servicen:

Årsavgift : 3 x 425 kr = 1275 kr
Drivstoff ( Strøm) = 5000 kr
Forsikring 3 x 2600 = 7800 kr
Service 25.000 km = 1200 kr
Service 50.000 km = 2400 kr
Bytte av bremseklosser= 2200 kr
Ett sett nye sommerdekk = 3200 kr
Spylervæske = 400 kr
Totalt på 3 år = 23475 kr !


Stort billigere enn dette blir det ikke, og med tanke på at denne bilen, Peugeot Ion nå selges for kun 139.900 helt ny, og med 5 år garanti kan jeg ikke si annet enn LØP og KJØP
#7
Mange av oss som kjører elbil har jobber som gjør at vi flyr ofte, men Avinor er en sinke når det gjelder å tilrettelegge med parkeringsplasser hvor vi kan lade.
Kan Elbilforeningen ta saken opp med Avinor sentralt ?
#8
Takk for informasjon, men det blir nok i dyreste laget det der, og jeg får bare satse på å lade hjemme på nettene inntil videre.
Vi har hatt bilen i over et år allerede, og 25.000 km er passert. Vi kjøpte denne som en "nummer 2" bil for å ha til dagligkjøringen, men jammen med Dieselmonsteret omtrent parkert etter noen uker, og den går knappe 4000 km pr år nå.

Nå skal kommunen her etter sigende inn med inntil 10 el-biler i løpet av noen måneder, men om det da blir noen hurtigladere eller semi-hurtiglader tilgjengelig for offentligheten er det ikke kommet noen signaler om så langt. 
#9
Hei.
Jeg har tilgang til trefasestrøm med 32A i garasjen hjemme.
I den anledning undrer jeg på om noen kjenner til om det finnes noen løsning som kan brukes slik at vi kan få ned ladetiden?Her nord ( Mosjøen) finnes det dessverre ikke en eneste offentlig ladeplass ennå, slik at vi må løse det hele så godt vi kan selv.       
#10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: ekstern lader?
søndag 19. februar 2012, klokken 20:09
Finnes det noen lader jeg kan koble på den 3-fasekontakten jeg har i garasjen hjemme? Synes ladetiden på 16A er litt for lang i enkelte tilfeller.
#11
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 12. desember 2011, klokken 13:50
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 11. desember 2011, klokken 22:26
Det er vel ikke tillatt å blande pigg og piggfritt på samme bilen!?

Nei:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html
§ 1-4. Hjul
4 a)   Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems eller motorsykkel utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.

Hvis bilen har totalvekt over 3.500kg derimot...

Thomas


Her er det litt pest eller kolera ...  Uten piggdekk kommer jeg rett og slett ikke opp de bratte gårdsveibakkene. Må vel skru i et par manuelle pigger i framdekkene noe sted, slik at det pr definisjon er piggdekk på begge akslinger :-X
#12
Sitat fra: Kjelli på søndag 11. desember 2011, klokken 20:49
Fikk du nye dekk som er laget for mer en 5 år siden?

Kjell

Ja, de var "nye" men produsert for mer enn 5 år siden. Men, om de er lagret korrekt, skal dette forhåpentligvis ikke ha så mye å si.
#13
Endelig fikk jeg tak i vinterdekk foran til min Peugeot iOn. Dekkonline.com ble redningen, og etter 3 ukers venting fikk jeg dekkene, som dessverre er piggfrie. Men, tydeligvis er dette dekk som både er sære å få fatt i. Dekkene som ble levert ( Continental Wintercontact) var da usedvanlig godt lagret, ettersom de var produsert i uke 32 i 2006.
Så nå ruller jeg rundt på islagte veier med pigger bak og piggfritt foran og får nok bare sette bilen i garasjen på de 10-15 verste dagene på fjellveien min og ta Dieseldyret med 4WD :D
#14
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 02. november 2011, klokken 09:53
Det er ikke lett å få tak i vinterdekk i det heletatt, så man må ta til takke med det som forhandler greier å oppdrive, hvis han greier å finne noe i det heletatt. Å se på "best i test"-resultater blir dermed håpløst. :-[

Sliter fortsatt med å få tak i vinterdekk foran her nord. Alle dekkforhandlere jeg har vært i kontakt med siden september melder at denne dimensjonen er "umulig" å skaffe nå, men muligens kommer det inn et parti første uka i desember  ???
Så langt har jeg blitt berget av en usedvanlig varm november, og funderer som en nødløsning å pigge opp sommerdekkene foran slik at det er noe som striker i isen i de bratte bakkene jeg frekventerer hver eneste dag. Piggdekk bak var ikke noe problem, og de er allerede satt på . Helt utrolig at det er mulig å selge biler som det ikke er mulig å få vanlige dekk til! 
 
#15
Sitat fra: egonolsen på tirsdag 30. august 2011, klokken 01:16
Hei

Du kan prøve denne adressen. Dekkonline.com   Denne brukte jeg i vinter fungerte fint.

Du kan også prøve Nordendekk.no

Egon, klarte disse å levere piggdekk i fjor vinter ? De sliter visstnok i år
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA