Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - teod

#1
Takker for tips alle sammen!

Lars - dette er i Trondheim ja. Skal høre med lad24.no om hva de kan tilby.

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. februar 2017, klokken 13:19
Zaptec har 2 års forsprang på et system som både last og fasefordeler. Uendelig mange ladepunkt kan kobles til, og det er ikke behov for noen fordelings skap.
...
http://www.zaptec.com/zapchargerpro

Bra - betyr dette også at Zapcharger kan håndtere varierende inngangseffekt, ikke bare last-/fasefordeling på utgangene?

Vet du forresten om Zapcharger håndterer de viktigste funksjonene (effektjustering, last-/fasefordeling og lading) også uten å være tilkoblet internett? Tenker på tilfeller f.eks. ved nedetid eller om leverandøren skulle endre betalingsmodell på sikt.

Sitat fra: Homecast på tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:56
Spør Salto om Mini Clu  ;)

Will do! :)
#2
Hei!

Sameiet jeg bor i har planer om å bygge ny garasje med lademuligheter. Det blir 4 ladeplasser, og vi ønsker én felles kabel fra huset til garasjen, og lastdeling mellom ladeboksene der. 

Det jeg lurer på er om det finnes løsninger på markedet som kan tildele totaleffekt til ladestasjonene dynamisk ut fra hva som finnes ledig i huset til enhver tid? Vi har i dag 80A 3-fas inntak som fordeles på 4 x 32A 1-fas til hver leilighet. Tanken er altså å fordele det som ikke brukes i huset til enhver tid som makskapasitet til lading i garasjen.

Har søkt litt på forumet her men har ikke funnet noe konkret, bare lastdeling på en fast tildelt kurs til ladestasjonene. Siden strøminntaket hos oss allerede er ganske godt utnyttet var håpet å kunne få mer effekt til garasjen med en dynamisk løsning.

Hvis noen har tips / erfaringer om dette setter jeg stor pris på det!

Er det forresten uproblematisk å øke/senke/stoppe/starte lading når en bil allerede er i gang med å lade, håndterer alle elbiler dette uten problemer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA