Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Geir68

#1
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
søndag 01. oktober 2017, klokken 15:00
Sitat fra: Lynet på søndag 01. oktober 2017, klokken 13:04

Kanskje gode gamle intervallpussern også blir en mulighet. Ikke alltid auto funker bra ved lett yr.
[/quote]

Invervall er eneste mulighet, da det ikke er noen auto.
#2
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
onsdag 06. september 2017, klokken 09:11
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 05. september 2017, klokken 18:15
Spørsmålet da er om gabrielsen, SAS og AWD kun blir tilgjengelig i kombinasjon med det store batteriet.
Dette vil være å "melke" markedet, men siden stor batteripakke, AWD og delvis SAS kan forsvares teknisk ifm installasjon av gabrielsen er det ikke umulig dette blir en realitet.

  • AWD vil spre den økte varmeutviklingen over to enheter
  • SAS kan brukes for å justere vinkel ved for mye vekt på gabrielsen(skjevlasting)
  • LR batteripakken vil kompensere for bruk av gabrielsen, som vil øke forbruket.
Innføringen av ekstrautstyr i pakkeløsninger gjør dette enkelt å innføre i bestillingsystemet og vil redusere antall varianter i produksjonen.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: POLL - Hva stemmer vi elbilister til høsten?
fredag 01. september 2017, klokken 10:45
Sitat fra: doldis1 på torsdag 31. august 2017, klokken 14:47
Tja, du argumenterer godt ,men nå er det engang slik at for å kjenne framtiden må du kjenne fortiden.
Fortiden ,i form av grafer som strekker seg fram til nåtiden viser, uten unntak, at framtidens energi kommer
fra fornybare kilder ...

Merk at jeg sa med dagens teknologi. Jeg har tro på at vi i fremtiden klarer å løse dette teknisk, men dette kommer til å ta noen årtier. Utgangspunktet mitt er at vi ikke er klar til å fase ut oljeindustrien enda som MDG ivrer for, da vi ikke har teknikken klar enda for en fullstendig  fornybar energiforsyning.

En overgang til alternative energikilder vil automatisk tvinge seg frem vha kapitalistiske metoder når verden er klar for dette. Ved å tvinge dette igjennom før teknikken er klar, får land som prøver dette Tyske/Australske tilstander med "black-outs" og nødløsninger basert på kull/diesel. Norge er i en særstilling her med mer enn 100% dekning fra vannkraft.
#4
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
fredag 01. september 2017, klokken 10:35
Sitat fra: Amoss på torsdag 31. august 2017, klokken 23:49
Hmm... Når de altså kobler luftfjæring med Dual, så er det kanskje ikke så utenkelig at det samme gjelder det utstyret jeg knapt lengre tør å nevne i noen tråd her ;)
Og det forklarer hvorfor "utstyret du ikke tør nevne" ikke ble presentert ved avdukningen. Mulig luftfjæring er et krav for å få dette montert. Er det noen som vet om karosseriet er mye endret på luftfjæring i forhold til stålfjærer? Kan det være at de har kombinert support for  "utstyret du ikke tør nevne" med karosseriendringen for luftfjærer. Dette vil redusere antall variasjoner av karosseri...
#5
Sitat fra: Burger på onsdag 30. august 2017, klokken 20:33
* Produsere hydrogen av overskuddsenergi
* Pumpe vann i fra og opp i kunstige dammer
* Pumpe gruver fulle av luft
* Fylle gruver med vann og pumpe opp
* Kjøre betongblokker opp en slag bakke med autonome tog
* Dumpe betongballer ned i sjøen til 700m og bruke trykkluft for å presse vannet ut.

Joda, det finnes tekniske løsninger for lagring av energi, men alle har en ting til feller : De koster mye energi og resurser å realisere. For alle systemene må du ha dobbelt opp: Et system for å lagre (pumpe vann til et høyere nivå) og et system for å hente ut energien (vannkraftverk/generator). Dette kommer i tillegg til kostnaden av solceller og/eller vindmøllen.

Dette vil gjøre grønn energi, som allerede er ca 3 ganger dyrere enn annen energi enda dyrere. Danmark og Tyskland har allerede verdens dyreste strøm pga høy andel av fornybar energi, og med et lagringsystem på toppen av dette vil økonomien bli håpløs.

EnergiReturnOnEnergiInvensted(EROI) er beregnet til 3.9 for vindmøller med lagring ved pumping av vann opp i et reservoar. Med batterllagring faller verdien enda lavere. En australsk forskningsrapport hevder at et høyerestående samfunn som Tyskland trenger en EROI på over 7 for å eksistere. Dette fordi man trenger energi til en rekke støttefunksjoner som utdanning, sykehus etc og at folk forbruker energi i deler av livet man ikke er yrkesaktiv.

Slik jeg ser det kan aldri grønn energi bli noe annet enn et supplement til en hovedenergikilde.
#6
Sitat fra: Arha på onsdag 30. august 2017, klokken 15:44
Kan du forklare hva du synes er så positivt med temperaturøkningen de siste 20 årene?
https://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/

Det som er positivt er at temperaturen stiger med ca 1/3 av det datasimuleringene CIMP-5 som IPCC baserer sin "Recommendation for policy makers" på.
Figuren under ble konstruert av John Christy, atmosfæreforsker og professor fra universitetet i Alabama, og vist frem under en senatshøring. Den røde linjen er snittet av 102 forskjellige klimamodeller, mens reell temperatur er vist for de siste 37 årene fra satelitt- og værballongmålinger.

I klartekst overestimerer datamodellene temperaturen som betyr at atmosfæren/havet varmes opp tregere enn det vi ble forespeilet.

Ingen med realteknisk kompetanse benekter at CO2 fører til oppvarming, men slik det ser ut nå så er klimasensitiviteten til CO2 langt lavere enn det FN, grønne politikere og pressen har gitt uttrykk for. Om 10-20 år får vi fasiten...
#7
Sitat fra: cra på onsdag 30. august 2017, klokken 13:06
Da er det jo litt rart at ikke Norge er mye mer "på ballen" når det gjelder Thorium?

Dette er drømmen min. At Norge bruker av oljeformuen til å forske på Thorium reaktorer. Tenk om vi i fremtiden kunne produsere og selge thoriumkraftverk og drivstoff som erstatting for oljebransjen. Dessverre mangler politikere vyer av dette slaget, og håper at grundere og det private næringsliv selv skal klare å skape alle arbeidsplassene vi trenger i fremtiden når oljeinntektene reduseres.
#8
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 26. august 2017, klokken 22:16
Og videre på kapitaliststaten Tyskland og sosialiststaten Kina er foregangsnasjoner
mht avvikling av fossilsamfunnet og overgang til fornybar samfunnet.

Joda, kapitalistiske Tyskland har virkelig prøvd seg på en overgang til fornybar energi, men fasiten er  begredelig. Merkel fikk panikk etter Fukushima og satte som målsetning om å stenge alle atomkraftverk og erstatte dette med vindmøller og solceller. 
Den variable energiproduksjonen fra grønn energi uten mulighet for lagring, har tvunget Tyskland til å bygge ut 10 GWh med kullkraft de siste 5 årene. Dette fungerer både som erstatting for nedlagte atomkraftverk og som buffer når det ikke blåser og sola ikke skinner. Fasiten er at Tyskland CO2 utslipp steg i 2016, på tross av en verdensledende satsing på grønn energi.
Kilde : http://instituteforenergyresearch.org/analysis/france-germany-turn-coal/

Uten en effektiv og billig lagringsløsning kan aldri fornybar energi erstatte fossil energi og Tyskland har for hele verden vist at kun atomkraft kan (med dagens teknologi) redusere et samfunns CO2 utslipp nevneverdig.
Dette er det ingen politisk vilje til, så da går det til helvete hvis vi skal legge klimaforskernes projeksjoner for global temperatur til grunn....
Disse bommer heldigvis grovt på den virkelige temperaturutviklingen vi har hatt globalt de siste 20 årene, så vi har litt lenger tid igjen som rase på jorden enn det skingrende ungjentestemmer fra MDG prøver å innbille oss.
#9
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 20. august 2017, klokken 13:48
H, Ap  og SP er i teorien enig i det internasjonale klimaforliket,
men vil i strid med dette fortsette norsk fossil virksomhet og bruker ordmagi som unnskyldning.

Jeg mistenker heller at de jatter med dere grønne, da det ikke lenger er sosialt akseptert å tvile på at dommedag nærmer seg med stormskritt. Gro Harlem Brundtland påsto selv at det var umoralsk å tvile på IPCCs profetier. Høyre og AP er partier som tar ansvar for landet vårt og vet at uten oljepenger så måtte levestandarden reduseres så mye at det vil være politisk selvmord å gjennomføre slik politikk.

Min største skrekk er at MDG havner på vippen, nå som AP stuper på meningsmålingene. Da blir Jonas nødt til å innføre noe av den selvdestruktive partiprogrammet til den grønne mafiaen.
#10
Model 3 / Sv: Model 3 Long range med 80 kw batteri
tirsdag 15. august 2017, klokken 19:07
Jeg synes det er rart at ikke Tesla "skryter" over å ha puttet 80kWh i LR utgaven!
Andre fabrikanter som VW, BMW og Nissan har brukt batteristørrelsen i markedsføring når de oppgradert dette, og så kommer Tesla og overgår alle konkurrentene uten å slå seg på brystet.

Er det mulig Tesla har så stor tro på effektiviteten til Model 3 at de vil "tjene" på å oppgi rekkevidde istedet for batteristørrelse? At Model 3 vil gå lenger enn en Leaf med samme batteri?
#11
Model 3 / Sv: Er det noe poeng å sitte på en reservasjon?
lørdag 12. august 2017, klokken 08:50
Etter å ha tygd på Espen og Knut sine argumenter om at Tesla vil gjøre det de tjener meste penger på, er jeg tilbøyelig til å være enig.
Vi "utlendinger" kommer nok i snitt til å bestille dyrere utgaver av Model 3 enn den gjevne amerikaner, og Tesla vil sannsynligvis prioritere LR/premium biler fremfor $35k versjonen når køen begynner å skrumpe. Det store spørsmålet er når vi når dette punktet hvor Tesla vil prioritere økonomi fremfor lojalitet til lokale kunder.

Det som taler i mot dette:
På direkte spørsmål om hva Tesla kommer til å gjøre mhp skattefordelene i USA svarte Elon Musk "We are going to do the right thing".
Mens jeg leste meg opp på skattefordelene, kom jeg over at 58% av Tesla produksjon tidligere har gått til hjemmemarkedet. Jeg syntes det var interessant, da jeg kan ikke huske å ha lest dette før.
Link: https://forums.tesla.com/forum/forums/updated-projection-us-tax-credit-phase-out-updated-070317-after-ems-tweets-m3
Hvis vi legger dette til grunn for Model3 bestillingene også, har Tesla nok amerikanske bestillinger for hele produksjonen i 2018...
#12
Model 3 / Sv: Er det noe poeng å sitte på en reservasjon?
fredag 11. august 2017, klokken 14:54
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 11. august 2017, klokken 10:59
Sitat fra: Løve på fredag 11. august 2017, klokken 10:45
...de ønsker at flest mulig av kundene i USA skal kunne få utnyttet de fulle skattekredittene. Selv om Tesla skalerer opp tregt, så er disse trolig oppbrukte i Q2 2018. Da er det uansett ikke noe som står i veien for at Tesla starter leveransene i Europa og Asia i Q3 2018.

Nå er det to kvartaler med nedtrapping av skattekreditt etter at 200k grensen er nådd. Hvis det er nok amerikanske reservasjoner, så kan det tenkes Tesla prioriterer hjemmemarkedet i hele denne perioden også(Q3 & Q4).
#13
Model 3 / Sv: Hvorfor jeg trolig ikke henter ut min Model 3
fredag 04. august 2017, klokken 14:43
Mangel på bakluke kan delvis kompenseres med et hengerfeste. Skal man kjøre noe stort (Ikea, møbel etc) kan man hekte på den lille hengeren.
Mangel på både bakluke og hengerfeste vil også for meg føre til kansellering, men "må ha" følelsen er sterkere enn noen gang.

Fester for takbøyler teller positivt for meg som kjører sykler og kajakk på taket flere ganger i måneden.
#14
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.
fredag 04. august 2017, klokken 14:36
Sitat fra: vegard89 på fredag 04. august 2017, klokken 09:07
Takluke bygger bare ned, jeg tror ikke det gir meg noenting. Noen som vet om man kan bruke takboks uten takluke på tm3?
TMC bekreftet at bilene de fikk se på lanseringen hadde fester for takbøyler under dekslet langs kanten av glasstaket. Det er vel ingen som vet noe om takluke overhode.

Sitat fra: Thomas N på fredag 04. august 2017, klokken 11:58
Setevarme forran er vel standard?

Ja, det er setevarma bak som tilhører priemium pakken.

#15
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.
torsdag 03. august 2017, klokken 16:55
Har man først prøvd varme i ratt, så er det ingen vei tilbake...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA