Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jakja83

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Renauelt Zoe . Noen med erfaring?
onsdag 12. juli 2017, klokken 13:14
Var innom og så på en i går. Litt enkel og plastikk-følelse innvendig, men helt greit. (Jeg er ikke så kresen på slik, men den virker billig jf. med Kia/Nissan også.)

Dårlig benplass bak, dum løsning på dørhåndtak bak om ungene skal kunne komme seg inn greit. Forhandler mente jeg burde lease en, eller vente til våren 2018. Han mente det kom nyheter da.
#2
Sitat fra: gr på torsdag 20. april 2017, klokken 09:29
Sitat fra: Crown på onsdag 19. april 2017, klokken 18:30
Er det kaldt så er det dog store forskjeller i ladehastigheter på bilene, jeg har f.eks. både Ioniq og Leaf og Ioniq lader superraskt i forhold til Leaf da, pga batterivarmer.
Hurtiglading av kaldt batteri er ikke allverdens relevant på langtur, etters
om noe energi går over i varmeform både under utlading og opplading. Ioniq lader vel betydelig raskere enn Leaf uavhengig av temperatur...?

En ting er lading, det Ioniq mangler er jo normal takhøyde bak. Hva hjelper rekkevidde dersom man må sitte bøyd hele veien.  :+1:
#3
e-Golf / Sv: Nye E-golf
fredag 07. april 2017, klokken 16:52
Sitat fra: moby666 på fredag 07. april 2017, klokken 14:44
Jeg vil nå mene at både Hyundai, BMW og Nissan er relativt store produsenter ;)

IONIQ leverer på effektivitet og lavt forbruk. Veldig energieffektiv drivlinje og ventilasjonsanlegg. Dette er veldig viktig i tiden fremover. Hyundai har også klart å levere en veldig bra bil til en lav pris. Synes også dette er veldig viktig. Allerede senere i år kommer det nye modeller fra Hyundai/Kia.
I går hadde feks en kjøretur på 26 mil uten å lade med et gjennomsnitt forbruk på 9,2 kwh/100km, gjør dette i en annen elbil :)

Den leverer ihvertfall ikke på takhøyde i baksetet.  ;D

Er jo som å komme inn i krypkjelleren...
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Mercedes-Benz eller Kia Soul?
fredag 07. april 2017, klokken 06:46
Hurtiglading og 100 km ekstra på Mercen hadde ikke vært feil. Det er den beste elbilen utformingsmessig mtp. brukbar plass og den skriker ikke "elbil!" som flere andre.
#5
e-Golf / Sv: Pris og levering av nye e-golf
mandag 03. april 2017, klokken 16:14
Hørte for moro på pris her. 2 sett hjul, sikkerhetspakke, koll. puter bak, tonede vinduer, 8 dekk, dynamisk led, ambiente - totalt 350 tusen.

Ikke aktuelt for min del, men legger det ut dersom noen ønsker sammenlikningsgrunnlag.
#6
e-up! / Sv: Bruktpris E-UP!
fredag 17. mars 2017, klokken 13:28
Vurderer e-up og usikker på hva som er lurt, eller minst dumt.

Ser man får tak i 14-modeller fra 125 og oppover. 16-modeller med under 20 000 km går rundt 165-195 tusen, men føler man da nesten like godt svir til på noe nytt?

Liker tanken på å ha garanti på herligheten noen år fremover.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Sweetspot for brukt Leaf?
torsdag 23. februar 2017, klokken 11:46
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Sweetspot for brukt Leaf?
torsdag 23. februar 2017, klokken 07:32
 :+1:

Tusen takk, det hjalp en god del. Ser prisene flater veldig ut rundt 150 k. Det ble en ny opplevelse å se på de endeløse listene med Leaf nå, f.eks. lyktefarge på US/EU/NO osv...

Jeg får høre litt på nypris osv... men føler det er litt feil å kjøpe ny Leaf før en oppdatert versjon kommer.
#9
Kjøpe elbil? / Sweetspot for brukt Leaf?
onsdag 22. februar 2017, klokken 21:09
Vurderer å kjøpe en brukt Leaf, men synes det er vanskelig å skjønne hva som egentlig er forskjellene på USA, Eu og norsk bil. Er det eneten 24 eller 30 kwh, eller er det flere størrelser? Hvordan vet man at en bil er norsk? Er EU like bra?

Kom gjerne med konkret Finn-annonse her eller på PM som en hjelp på veien. :)
#10
Sitat fra: hermy99 på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:27
Hva med ladbar hybrid?

Innenfor femseter på elbil og/eller ladbar hybrid - dette er jo en jungel, men man vet vel nå etter noen år hvilke som er best? Rekkevidde - pris er viktig. Dette er ikke til familie, og bilen trenger overhodet ikke så mye fancy greier eller ekstrautstyr. Her snakker vi rekkevidde-pris for alle penga..

Enig. Jeg synes det mest fornuftige ut fra min egen bruk hadde vært en løsning liknende BMW i3 Rex. Nye Prius Plug-in er nesten i mål, men mye heller et større batteri og hovedfokus på el-drift og en liten bensinmotor for å slippe rekkeviddeangst. Bare dumt ikke det finnes et smutthull i avgiftslovgivningen som oppfordrer til slikt.
#11
Det var ikke meningen å starte en sikkerhetsdiskusjon, jeg bare syntes "perfekt på alle områder" var mildt sagt å ta i på en bil med dårlig NCAP, heslig utseende og kort rekkevidde. :)

En del av min motivasjon for å se på nyere bil for tiden er ikke bare miljøet (  ::) ) eller økonomi, men også det at kone og barn sitter i en trygg bil. Skulle det skje noe er det greit at man ikke hadde dem fresende rundt i en Primera fra 1994.

Jeg tenker om sikkerhet at jeg tar med det jeg kan få, men de viktigste stjernene på trygghetsskalaen er det sauen bak rattet som står for i de fleste tilfeller.
#12
Sitat fra: hermy99 på onsdag 15. februar 2017, klokken 14:41
Hei!

Kjapt og enkelt spørsmål! Denne bilen er helt perfekt. Jeg trenger syv seter, jeg trenger ikke all verdens rekkevidde, men skulle gjerne hatt 150 og ikke 80 km rekkevidde. Alt annet er mindre viktig! Noen alternativer der ute?

3 stjerner i NCAP... :)
#13
Sitat fra: turfsurf på søndag 12. februar 2017, klokken 09:07
Etter å ha kjørt i3 i 35k km, og med barnehagebarn, barneskolebarn og ungdomsskolebarn som kjøres hit og dit, så er jeg fremdeles like glad i dørløsningen. Mye bedre en konvensjonelle dører. Jada, det er litt shuffling av dører innimellom, men tilgangen til baksetet er sykt mye bedre.

Misforstå meg rett, det er mye ved i3 jeg elsker så jeg er superpositiv - jeg bare sammenlikner med dagens bruksmønster og tenker at det hadde vært tungvint. Det kan godt være jeg tar feil.
#14
- Hadde vært greit om ungene kunne kommet seg inn og ut mens jeg satt foran med lukket dør.
- Hadde vært praktisk dersom man hadde med seg passasjerer hjem fra jobb at de kunne kommet seg ut uten at jeg måtte ta av setebeltet og åpnet døren min.
#15
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. februar 2017, klokken 00:39
Trenger man plassen i MB-Bed og aldri kjører lengre en rekkevidde på en dag (delt opp i flere turer kan det fort bli ned mot 4-5 mil), så velger dere den. Ellers er det i3. Mye mere moderere bil, og kan fint brukes på langtur i 94Ah versjon.

i3 hadde stått i tunet om den hadde hatt mulighet for å åpne bakdører uavhengig av fremdører. Hva tenkte de på der?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA