Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rolf Gjerdsjø

#1
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
fredag 20. oktober 2017, klokken 10:50
Sitat fra: automat på torsdag 19. oktober 2017, klokken 16:44
Hvorfor i allverden skulle Tesla bry seg om å levere hengerfeste på mod 3 nå? De har 400.000 kunder som har betalt 1000 dollar hver for å stå i kø. De har mer enn nok med å strømlinjeforme produksjonen, og få opp volumet.

Er vi heldige kommer hengerfeste når bilen introduseres i Europa, men mer sannsynlig ikke før produksjonsskøen er avviklet.

Mange av disse reservasjonene, inkludert min, er gjort på bakgrunn av et Elon Musk selv bekreftet at den blir tilgjengelig med hengerfeste. Som Amoss skriver, hvor mange av reservasjonsholderne kansellerer? Det kan (og vil trolig) koste mye mer enn å ta jobben med det forbaskede hengerfestet.  ;)

Men som du sier, det er ikke utenkelig at det kommer den dagen Model 3 kommer til Europa - da er jo AWD mest sannsynlig på plass.
#2
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
fredag 20. oktober 2017, klokken 10:39
I USA er jo Model S godkjent for å trekke 950 kg, så konstruksjonen klarer det nok. Aerodynamisk bør et avtakbart hengerfeste uansett ha ganske lite å si, og om strukturen i Model 3 er så svak at den ikke klarer påkjenningen av en tilhenger, så vil jeg definitivt heller ikke ha mine barn i den uansett. Det er den samme konstruksjonen som blant annet skal ta opp kollisjonsenergi, selv om det er belastninger i forskjellige retninger.

Dette går mest av alt på å ta seg bryet med å lage festepunkter og typegodkjenne. Det er i grunnen det Tesla må gjøre, om de ikke tilbyr det fabrikksmontert spiller jo liten rolle.

Men som tidligere nevnt, jeg holder på reservasjonen, jeg har også en liten mistanke at det kan dukke opp noe samtidig med AWD + luft.
#3
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:37
Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:58
I think you misunderstood my point. In that Tesla is actually the only electric car manufacturer even bothering having a car with tow bar capability.

You are absolutely right that the entire electric car industry seem to be completely ignoring people's requests. This is nothing new sadly.

More importantly, when it comes to Electric car market, you can just still clearly see car manufacturers (outside Tesla) still don't take this market seriously as in developing an electric car that can actually replace a family's "main" car!
They are so far just developing electric cars purely for compliance and getting the tax incentives and that is the sad truth.

And then having politicians breaking promises and suddenly proposing idiotic tax proposals on the type of electric cars that are actually able to replace someone's main fosil car..... well that doesn't really sent the right signal to the market either!

I am afraid it will take quite some years before we see any serious shift.

Da er vi nok veldig nære å være enige ja  ;)

Men Tesla er mer avhengig enn de andre i å få fortgang i skiftet til elektriske biler for massemarkedet, så derfor undrer jeg meg litt hvorfor de er såpass tilbakeholdne med å kjøre på med nettopp hengerfeste på Model 3. Nå ligger det vel egentlig bare an til at i overskuelig fremtid så er det kun Model X og Audi e-Tron som får det. Og da snakker vi to ganske kostbare biler, som er out of reach for massene i Europa.

Nevnte jo BMW med plug-in hybrider. Verken 330e eller 225xe kan dra henger, men Kia Niro PHEV kan dra 1300 kg. Dette burde egentlig være flaut for BMW.
#4
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:32
Sitat fra: Lynet på torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:44
Fordi om Jeronan ønsker å skrive på engelsk, trenger vel ikke alle å svare på engelsk? Tipper han greier å lese norsk når han deltar på et norsk forum.

Sorry, jobber i amerikansk selskap, så dette er litt gammel vane.  ;D
#5
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:17
Sitat fra: THE på torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:12
Lurer faktisk på om det første reelle alternativet som oppfyller dine krav blir en brukt Tesla X når de kommer under 500'.

La meg si det sånn, tanken har streifet meg. Kommer 2016 Model X ned på en ok pris innen mars 2019 (da skal firma-Mondeoen tilbake), så er det helt klart et alternativ. Selv om jeg ideelt sett ønsker å kjøpe helt ny bil, og at Model X er "litt" større enn jeg trenger som nr. 2 bil.  ;D
#6
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:07
Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:17
How is Tesla ignoring that market?  The model X now comes with tow bar standard! It's the only electric car in the market that "officially" supports a tow bar.

In all honesty, if you look at what car segment market the Model 3 is targeted at, not many fosil car equivalents (medium size sedan) offer a tow bar either. Often, you have to go aftermarket for that.
You can't honestly compare for example a Volvo V60 with the Model 3.

The base Model X 75D is not that more expensive than the base Model S 75D. If a tow bar is so important to have.

We were very close ourselves to buy the Model X 75D, but end up deciding not to, since we use the tow bar maybe once a year and we rather have the 80-90 km extra range we get with the Model S.

First of all, the X is not an alternative to the 3, in the same way as a BMW X5 is not an alternative to a BMW 3-series. So we can get that out of the way immediately. Cowboystrekk also has some valid points as to why many do not want the Model X, not to mention that it is a very expensive car, especially seen without our Norwegian glasses on.
But this is in fact ignoring the European buyers, and it's not only Tesla. The customers are telling the manufacturers that the lack of a towbar is a show-stopper. Plain and simple. The alternative then for most European customers is not to buy a Model X instead of a Model 3, it is to buy a BMW 3-series or a Mercedes C-class.

Interesting that you claim that no many similar fossil-only cars doesn't offer a towbar. I've never come across one single manufacturer that can't either deliver it ready from the factory or get it installed before delivery locally in Norway. Not one. But since we're at the topic, here is a list of the towing capabilities of the fossil competitors Model 3 is aiming at.

Alfa Romeo Giulia: 1600 kg
Audi A4: 1300 - 1800 kg (original towbar available)
BMW 3-series: up to 1800 kg (original towbar available)
Jaguar XE: 1800 kg
Mercedes C-class: 1400 - 1800 kg (original towbar available)

But back to my original point, the lack of a towbar on all-electric cars and especially the affordable ones, is still a major obstacle to get the shift from ICE-cars to electric cars if we can believe the surveys done on the subject.
#7
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:08
Sitat fra: stefse på onsdag 18. oktober 2017, klokken 20:43
Det må da for guds skyld gå an å lage bilen og dens godkjenningsdokumenter slik at hengerfeste er en mulighet for de som vil betale for det. Må være idiotisk å utelate en mulighet til å tjene penger på ekstrautstyr og samtidig støte vekk store deler av det viktige Norske markedet.

Ikke bare det norske, men det europeiske. Husker ikke eksakt hvor, men jeg leste en undersøkelse der manglende hengerfeste på elbiler er en showstopper for 40-50% av kundene i Europa. Da snakker vi plutselig om et forholdsvis stort marked. Litt usikker på om Tesla bør ta seg råd til å ignorere såpass mange kjøpere.

Men det merkes tydelig at særlig de etablerte produsentene gjerne ikke ønsker at plug-in biler av noe slag skal konkurrere med de vanlige ICE-bilene. BMW for eksempel kan ikke levere hengerfeste til noen av plug-in hybridene sine engang, så derfra kommer det neppe noe før andre produsenter "tvinger" dem.
#8
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:01
Litt av det samme for min del, det er lang ventetid, og alt for lite informasjon om hva vi kan forvente oss. Da blir det brått mange køer. Har fått kønummer 195 på Kona og har reservasjon på Model 3, men utelukker ikke at det blir å stå i kø på enda flere inntil noen kan møte kravene (300+ km reell rekkevidde og hengerfeste) til en pris som helst ikke overstiger 500'.
#9
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:38
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. oktober 2017, klokken 08:01
Hvorfor kan ikke batteriet forsvare «prisøkningen»?
Batteriet er den dyreste komponenten i en elbil og underskuddet på produksjonskapasitet gjør at prisene ikke faller.

Dette er jo bare min personlige mening, men nei, det synes jeg ikke. Skal Kona - i mine øyne - forsvare en i realiteten 90-110k høyere prislapp, så må det være mer enn lengre rekkevidde vi får. Men når det er sagt så er Ioniq i mine øyne en veldig bra bil som er verdt prislappen sin.
#10
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
torsdag 12. oktober 2017, klokken 01:20
En annen ting som nok Hyundai har merket seg når det gjelder prissetting av Kona vs. Ioniq er at den generelle betalingsviljen for en «SUV» er høyere enn for andre biler, og der må påregnes uansett. Ioniq vil på den måten antakelig være den som gir mest for pengene, forutsatt at alt annet er mer eller mindre likt.

Men om de antydningene som har kommer nå stemmer, så bør Kona være et steg opp, da batteriet ikke alene kan forsvare prisforskjellen. Det var poenget mitt hele veien.  ;)
#11
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:08
Sitat fra: Jakal på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:47
Men Rolf G: Er Kona´en virkelig et steg opp fra Ioniq? Ja, den får (foreløpig) bedre rekkevidde enn Ioniq´en. Men (selv om det er prematurt) vil ikke Ioniq ha et vel så stort indre volum for passasjerer og baggasje? Og finishen synes å være relativt lik i de to modellene. Blir det ikke litt kannibalisme for Hyundai når Kona kommer på markedet, selvsagt avhengig av ev prisforskjell...

Jeg vet jo ikke om den er et steg opp, men som jeg skriver at om den er det, så er ikke prisen hårreisende. Men skal de forsvare en betydelig høyere prislapp må den også by på mer enn et større batteri.
#12
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
onsdag 11. oktober 2017, klokken 10:48
Den hittil antydede prisen er ganske høy for en liten bil, særlig hvis den da kommer uten app og endel annet utstyr man forventer på en elbil. Men likevel ikke for høy dersom bilen ellers viser seg å være en lite steg opp fra Ioniq (en bil jeg synes er av de aller beste kortrekkevidde-elbilene).

Personlig trenger jeg ikke stor plass i daglig jobbkjøring, og til ferier og større oppdrag har vi uansett Teslaen. Jeg kjører sjelden over 3,5 timer i strekk uansett, og holder Kona samme nivå som Ioniq kjøremessig er det godt innafor.

Eneste jeg da savner er det unevnelige...  ;)
#13
Hyundai KONA / Sv: Dagens gladnyhet fra Hyundai
onsdag 11. oktober 2017, klokken 10:35
Sitat fra: brako79 på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:14
Om man leser mailen til knut riktig, så står det jo 3.6 mill :-)
Men sikkert en skriveleif.

Hyundai skal inn i premiummarkedet åpenbart!  ;D
#14
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
søndag 08. oktober 2017, klokken 18:48
Sånn som jeg leste tweeten, så var det i nåværende form, og det ble spurt om det var standard. Fordi om X har det som standard, er det lite trolig at 3 får det som standard.

Beholder min reservasjon enn så lenge, men kommer det ikke blir det kansellering og kjøp av annet merke. Innrømmer dog at jeg har begynt å se etter alternativer nå.
#15
Bestilling og levering / Sv: Mangel utstyr på bestilt TMS
mandag 25. september 2017, klokken 13:21
Neppe, men du kan vel kreve kjøpet fullstendig hevet. Hadde først og fremst forlangt leiebil tror jeg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA