Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - larsif

#1
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
lørdag 21. oktober 2017, klokken 11:55
Dersom en ser bort fra vekt problematikken,
hvordan støyisolere mer selv vha biltema støy og dempe materiel?
#2
Hyundai Ioniq / Sv: Regenerering
fredag 20. oktober 2017, klokken 13:15
Sitat fra: Crown på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:14
Sitat fra: larsif på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:43
Er det mulig å lese av hvor mye som er regenerert i løpet av en tur?
Lokal kjøring bruker jeg ikke regenerering,tror det er billigere over tid å bruke bremsene enn ikke å bruke de.

Kjører du i "N" da?


??
Har da bilen i D.Velger bort regenerering på høyre hendel.
Bremser som er mye i bruk er mer effektive enn bremser
som ikke blir brukt.Ikke ruster de sunt og må skiftes heller.
På tunge kjøretøy er det utrolig stor forskjell på ett "eldre"
kjøretøy``s bremser som er "godt brukt" og ett nytt kjøretøy,
eller ett med nye bremser.
Om bremsene blir brukt når regenerering velges bort?
Kjenn etter på skivene bak om de er varme,er de det
har du brukt de.Rust og bremsefeil bak på EU kontroll
er oftest på bremsene bak.
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Regenerering
fredag 20. oktober 2017, klokken 10:43
Er det mulig å lese av hvor mye som er regenerert i løpet av en tur?
Lokal kjøring bruker jeg ikke regenerering,tror det er billigere over tid å bruke bremsene enn ikke å bruke de.
#4
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
torsdag 12. oktober 2017, klokken 17:34
Ble litt gira på Kona i starten,men med en bakkeklaring på kun 17cm ?
er det for lite til å gå fra Ioniq til Kona.
Praktisk rekkevidde hos oss med Ioniq er 22-23 mil siden Mars,
dvs lite erfaring med vinterkjøring.Hadde nylig en tur over fjellet (6mil) med
ubrøytet vei på deler av strekningen.Forbruk 1,6.
Sommerkjøring med strekninger på 25 - 30 mil og lengste tur på 50 mil,
har egentlig ikke savnet/hatt behov for lengre rekkevidde.
Med Kona sitt design vil muligens større batteripakke være ideelt?
#5
Hyundai Ioniq / Sv: standard sommerdekk glatte under 15+?
onsdag 04. oktober 2017, klokken 18:22
La på vinterdekkene i dag.Måtte en tur over fjellet.
Var godt med våt snø over så jeg var glad for det valget.

Var en artikkel  for kort tid siden og temp og dekk

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/01/195336698/da-bor-du-legge-om-til-vinterdekk-na

Ellers fikk jeg bilen 10.03.Snart kjørt 13 000km.
Michelin dekk,og de holdt kun en sommer sesong.
Blir kjørt på svært svinget vei.
#6
BMW i3 / Sv: i3 rust bremser
torsdag 20. juli 2017, klokken 20:42
Har en Ioniq.Ble litt usikker om den regenererte eller bremset da den viste
full regenerering ved bremsing.
Har en del nedoverbakker så den beste sjekken er å kjenne om de er noe varme,helst mye varme på skiver.Da gjerne bakbremser da de ofte er disse
som ruster,pga 60/40%?
#7
Hyundai KONA / Sv: Hyundai KONA
torsdag 13. juli 2017, klokken 16:44
Da bør vel Hyundai forumet deles slik at det som omhandler Kona
ikke blir i Ioniq tråden
#9
Hyundai Ioniq / DAB radio
onsdag 21. juni 2017, klokken 14:27
Har mistet NRK med Ioniq helt fra starten av,10 mars.
Har også ettermontert DAB i toyota RAV.
På strekningen det gjelder funket FM helt ok,
men DAB fungerer ikke på noen av bilene.

NRK sier de stoler 100% på dekningskarte,
og at det da MÅ være feil på begge bilene.

Noen andre med lignende erfaringer med radioen på Ioniq?

Opplever også tidvis to kanaler samtidig utover Vindafjord -Haugesund,
#11
Hyundai Ioniq / Sv: Negative erfaringer
tirsdag 13. juni 2017, klokken 15:29
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 22. mai 2017, klokken 21:36
Sitat fra: Amoss på mandag 22. mai 2017, klokken 13:07
Sitat fra: larsif på mandag 22. mai 2017, klokken 08:49
Er yrkessjåfør og har erfaringer fra mange seter i tillegg til egne biler.
Ioniq og Mitsubishi L300 utmerker seg spesielt negativt.
Alt annet jeg har kjørt har setene fungert ok i.

Siden setene i Bolt/Ampera-e har vært svært debattert kunne det vært interessant å høre din vurdering av disse om du har fått testet dem. Har selv prøvesittet både Ioniq og Ampera-e (pre-produksjon), men ikke kjørt dem - hverken kort eller langt. Fant meg godt til rette og satt bra i Ioniq, men reagerte fort på manglende korsryggstøtte i Amprea-e.
Ja tenkte det samme, siden det er kommet så mange forskjellige erfaringer fra setene på AmperaE hadde det vært interessant å høre Larsif erfaring fra AE . (prøvebiler er tilgjenglig nå)

Da var AmperaE prøvet.Synes den var i samme leia.
Satt litt høyere i AmperaE,men sete har en høy,hard kant,lik Golf``n,
som var det fruen ikke likte.
Er sjeleglad vi valgte Ioniq,men vurderer sterkt hurtig bytte til Kona,
hovedsakelig pga. vei,vinter og snøforholdene vi har.
Men da bør bakkeklaringen være betydelig høyere enn på Ioniq.
Høy bakkeklaring er viktigere enn firehjulsdrift.
#12
Hyundai Ioniq / Sv: Negative erfaringer
mandag 22. mai 2017, klokken 08:49
Er yrkessjåfør og har erfaringer fra mange seter i tillegg til egne biler.
Ioniq og Mitsubishi L300 utmerker seg spesielt negativt.
Alt annet jeg har kjørt har setene fungert ok i.
#13
Hyundai Ioniq / Sv: Negative erfaringer
søndag 21. mai 2017, klokken 21:35
Hadde en lengre tur til Porsgrunn i går,52 mil.
Har hatt ca. 15 biler,hvorav den eldste var en Opel Record 1964 mod.
Ioniq er desidert den elendigste av alle bilene jeg har sittet i.
Er nærmest invalid i rygg og bein etter den turen.
En så bra bil med så dårlig komfor
Til og med verre enn Mitsubishi L300,som så langt har vært den dårligste.
En så bra bil med så dårlig komfort må kalles en katastrofe i 2017.
#14
Hyundai Ioniq / Sv: Negative erfaringer
søndag 07. mai 2017, klokken 21:29
Litt for mye veistøy som varierer med hvor mye asfalten er slitt.
Er det da bilen som er dårlig støydempet,eller asfalten som er dårlig?

Førersete,plass..får vont i høyre fot selv på kortere turer.
Aldri opplevd dette på tidligere biler.

Knapper på midtkonsollen.Burde vert plassert lenger frem.Det er det plass til.

Vindu/dør.For høyt og smalt til albuen.

Gulvteppe.Dårlig egnet kvalitet og farge i bil.

Dårlig fjernlys.

Bakkeklaring er litt lav for oss som kan få snø.

Uoversiktlig.

Litt for stiv fjæring.


Men til prisen,en god bil og vi er fornøyd.
Det er fruen som kjører den mest,hovedsakelig til arbeids kjøring,32 km daglig.Jeg kjører den på lengre turer,og rekkevidde/ladingen er ikke noe irritasjonsmoment,snarere ett pluss med en liten pause.
Dette er vår første batteri bil,og en ny (brukt) til meg er ønsket snarest.
#15
Hyundai Ioniq / Sv: Forbruk og ideal hastighet
søndag 23. april 2017, klokken 21:58
Sitat fra: Arne Johan Larsen / Finnøy på søndag 23. april 2017, klokken 21:26
Sitat fra: larsif på søndag 23. april 2017, klokken 21:04
En noe lengre tur

Sauda- Kongsberg via Ølen,torsdag 415 km  11,4 kWt/100km
Lading,Etne,Røldal,Seljord og Kongsberg

Kongsberg- Sauda via Ølen,søndag 412 km  13,0 kWt/100km
Lading,Åmot,Røldal.
221km til rådighet i Røldal.Hjemme etter 168 km,0 grader og snø/regn
fra Røldal,26 km igjen på "tanken"

Ingen spare kjøring,ca 7,5 timer.Svært fornøyd.

Blir stadig imponert over disse forbrukstallene! Dette er typiske strekninger med krevende topografi hvor f.eks. Nissan & Tesla vil ha et betydelig merforbruk i forhold til flat vei a la Jæren.


En skal jo opp fra noen få meter(Etne) og ca 450m (Røldal) til ca. 900 - 1000 moh to ganger pr. tur.
Det er alltid mest økonomisk å ta mange høydemetre på kort tid.
Dvs. kjøring fra vest til øst.
Øst til vest får en laaange motbakker nesten hele veien opp til
Midtlæger som vel er veiens høyeste punkt? før en kjører raskt ned.
Må innrømme litt rekkeviddeangst på slutten.Fruen var ivrig til å kikke på instrument panelet på slutten.
Farten var tidvis en del rundt 90 + km/t.
Drittvær på vestsiden av "værskifte tunnelen" ved Dyrskar begge veier
Møtte en identisk Ionic ved Hjartdal-Flatdal tror jeg det var :D :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA