Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Frank J. Josefsen

#1
BMW i3 / Sv: Hvor langt etter "tomt" batteri
onsdag 14. juni 2017, klokken 15:22
Har hørt at man ikke kan slepe bilen hvis man kjører tom for strøm på batteriet, og at man da må bestille bilberging.
Men, hvis man stopper før det er helt på "0", og får noen til å slepe seg og setter bilen i D, så vil man jo kunne lade på batteriet uten at det tar skade. Vil jo være det samme som å trille nedoverbakker, eller tenker jeg feil og at det ikke er bra å gjøre det slik?
#2
BMW i3 / Sv: Utvendig vask
torsdag 18. mai 2017, klokken 09:01
Her var det utrolig mange gode tips :) Konklusjonen som jeg kommer frem til er at man skal ALDRI kjøre den inn i en børstemaskin i allefall :)
#3
BMW i3 / Sv: Utvendig vask
tirsdag 16. mai 2017, klokken 13:46
Sitat fra: Klykken på tirsdag 16. mai 2017, klokken 13:40
Vil for all del anbefale deg å vaske for hånd hvis du vil ha det rent. Og for å få det helt rent må det til med berøring, da spyling ikke tar trafikkfilmen som ligger igjen. Ellers, børstevask i maskin er aldri en god løsning i og med at du riper bilens ytre unødvendig mye, samt at børstene ikke vasker bilen grundig nok.

Enkel vaskerutine Avfett bilen godt (kaldavetting hvis lakken er nuppete og alkalisk for generell dritt), spyl av, ha en bøtte med vaskerist i bunn og en god vaskehansk/svamp og vask ovenfra og ned. Rens svampen god i risten mellom hver skylling. Spyl av før såpen tørker. Med rutinene i orden er dette gjort på kort tid, og bilen mye renere og mindre ripete enn julingen den får i vaskemaskina som x antall grisebiler har vært innom før deg i.

Mer nerdete tilnærming kan du finne på http://detailersclub.no :)

:) Ja, må nok til med kjærlig berøring :) Takk for tilbakemelding
#4
BMW i3 / Utvendig vask
tirsdag 16. mai 2017, klokken 13:03
Er det noen som har erfaring med å bruke bilvaskemaskin med børster på I3'en? Har bare brukt børsteløs vask til nå, men ser at det holder ikke.
#5
BMW i3 / Sv: BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?
onsdag 10. mai 2017, klokken 08:20
Sitat fra: SveinJ på onsdag 10. mai 2017, klokken 07:32
En litt artig opplevelse her om dagen, da det var som varmest på Notodden. 254km rekkevidde ved start. A/C er av og Auto er av. Vifte står på 3. Åpner takluke, slår av vifte: 237km rekkevidde!. Slår vifte på 1: 249km rekkevidde.

Opplever det samme på min. Hvis jeg slår av AC går rekkevidden ned, samme hvis jeg tukler med varmeapparatet.
Regner med bilen må "rekalkulere", og dermed må kjøres en stund før ny rekkevidde blir tilnærmet riktig? :)
#6
Hørtes jævlig skummelt ut. Hvilke lufttrykk kjører du med? Har opplevd at de slår seg løs veldig lett hvis jeg har for lite luft i dekkene. Tror jeg har 2,6 framme og 3 bak. Gummien er så myk på de dekkene, og tror det er derfor uten at jeg er ekspert på det.
#7
Har plutselig fått alarm om sjekk drivlinje. Bilen er ikke gått 5000 km ennå. Merkelig måte den kom på også. Hadde kjørt normalt ca 10 mil, parkerte og satte bilen på lading. Dagen etter skulle jeg flytte bilen og da kom alarmen. Står at jeg kan kjøre, men må ta kontakt med serviceverksted så snart som mulig. Prøvde å nullstille alarmen, men kommer tilbake med en gang. Noen andre som har opplevd dette, og hva ble følgen av det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
BMW i3 / Sv: Navigasjon og oppdatering av kart?
onsdag 29. mars 2017, klokken 08:42
Går det an å laste den ned direkte til bilen, i stedet for innom en minnepenn?
#9
BMW i3 / Sv: Dårlig hastighet på hurtiglading...
søndag 26. mars 2017, klokken 11:43
Hvordan finner dere temperatur på batteriet?
Er det noen som har erfaring med å skru av AC? Får man lengre rekkevidde ved å gjøre det? Jeg prøvde å skru av, og da spratt gjenstående rekkevidde opp med 3-4 km, men det blåste fortsatt like varmt fra varmeapparatet.
#10
BMW i3 / Sv: Lading for nybegynnere, BMW i3
torsdag 23. mars 2017, klokken 08:39
Sitat fra: 02jan på torsdag 23. mars 2017, klokken 08:21
Min erfaring med 10/16 amp kurs,er at den vil lade opp fra du satte i ladeplugg, da den vil forsøke å oppnå 100% ved avreise.

Men uten avreisetidspunkt,  ville ladingen ikke startet før 05:00 - som er starttidspunktet for gunstig lading.

Har du feks 32amp/type 2 lader, kan det være annerledes,da den da vil lade opp på kortere tid.
På min app så får jeg ikke valgt gunstig ladetid uten å sette avreisetid. Jeg prøvde i går kveld, først startet den å lade, men så stoppet den. Så da tenkte jeg at den startet opp igjen kl. 05. Siden bilen hadde kun 10 % batteri da jeg satte kontakten inn, så regnet jeg med at den ikke ville klare å lade til 100 % før avreise kl. 0745. Altså lading fra 05 til 07.45.
Men da jeg sto opp sånn i halv syvtia å sjekket, så var den på 95%, og 100% når jeg skulle kjøre.
Har forresten type 2 BMW Walboks med maks ladekap på 3,6 kW.
#11
BMW i3 / Sv: Lading for nybegynnere, BMW i3
torsdag 23. mars 2017, klokken 07:29
Hei bimers
Regner med det er noen som har svar på mitt spørsmål:
Når jeg setter inn avreisetid f. Eks kl 08.00, og så legger inn når det er mest gunstig å lade, f. Eks fra 05 til kl. 09, bare for å sette et klokkeslett, og bilen er la oss si bare 10 % igjen på batteriet.
Spørsmål: Vil bilen starte å lade tidligere enn kl. 05, for å rekke å bli 100% før avreise, eller vil den starte kl. 05 og lade så mye den kan frem til avreise?
Årsaken til at jeg spør, er at jeg vanligvis i ukedagene ikke trenger å lade den til 100 %, men liker at den klimatiserer hele bilen (kupe og batterier) før avreise.
#12
BMW i3 / Sv: Tips og råd FØR kjøp av BMW i3
onsdag 15. mars 2017, klokken 13:39
Sitat fra: Olemann på tirsdag 14. mars 2017, klokken 16:26
Sitat fra: Ecinnaj på tirsdag 14. mars 2017, klokken 16:06
Har prøvd bmw selv og synes det er litt ekstra tungvindt å ha barn baki bilen.
De kommer seg jo ikke ut og inn helt selv.

Nettopp, det er derfor mange med små barn velger denne bilen :-)
Og vi som ikke lenger har det setter pris på alt man får inn den veien pga dørene.
Ett minus dog i garasje når man har begge dørene oppe, det blir litt kinkig å få plassert seg.
Husk på hendelen bak nakkestøtten på setene framme, da vippes de fram, og gir en autobane inn i baksetet :) Har en sønn på nesten to meter, og selv han går lett inn og ut. (Klager veldig hvis han må sitte lengre enn 15 minutter... :) :)
#13
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
mandag 13. mars 2017, klokken 10:42
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 10:13
Sitat fra: Jeronan på mandag 13. mars 2017, klokken 10:00
From which dealer did you buy the car?  I find it unbelievable a reputable mechanic would tell you your car behaves as it should, if it is as you describe.

Our BMW i3 (new model) brakes really heavily when I suddenly let go of the gaspedal and the charging meter jumps all the way to the left towards maximum charging. It doesn't matter what speed I am driving.

Only times when it did not do that or at a significant reduced level is when you go down a steep hill or when it's wet / slippery roads. Then you don't feel the regenerative braking so much and you will need to assist with brake pedal.

Almost sound like the "regenerative braking" is disabled on your car (if that is even possible to disable. I haven't found such setting yet).

PS. Here is an article with a test video of the regenerative braking to show you how strong it is:
http://insideevs.com/bmw-i3-regenerative-brakes-stopping-distance-test-video/
(there are probably even better videos out there)

Thanks for your reply and your link! I bought the car new from Bavaria Økern Oslo, and yeah the breaking is nowhere near that in the video.. I find it strange aswell.
Sitat fra: mlello på mandag 13. mars 2017, klokken 10:07
Hvilke vinterdekk har du da?

Nokian, de som fulgte med bilen. 2.7 bar forran 3.0 bak.
Jeg kjører også med de piggfrie vinterdekkene som fulgte med, men de har 2,4 bak og 2,2 framme. Har ikke sjekket hva de egentlig skal ha, men det er stor forskjell på min og din da i lufttrykk. Hva er riktig?
#14
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
mandag 13. mars 2017, klokken 09:50
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 09:40
Sitat fra: Frank J. Josefsen på mandag 13. mars 2017, klokken 09:35
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 09:24
kom tilbake fra verksted og fikk beskjed at ingenting var feil, kommer til å laste opp video for å se hva andre syntes..
Vær obs på at hvis du slipper gassen bare litt, slik at indikatoren som viser enten power eller charge står i midten, så går den i frihjul, uavhengig om du kjører med cruisekontrollen på eller ikke. Har du koblet cruisekontrollen til, og trykker lett på gassen i nedoverbakke, går den i "fri" og bremser ikke.
Regner med du slipper gassen helt ut for å se om den bremser/lader?

Jepp, jeg slipper gassen helt ut. Den lader litt, men den tar liksom ikke i bilen. Han fra verkstedet akselererte flere ganger i opp mot 100 km/t og måtte alltid bruke bremsen for å bremse ned bilen nok til å stanse, han sa dette var helt normalt. Altså bilen lader, men den tar liksom ikke i.. "one pedal drive" filosofien finnes ikke i det heletatt og må konstant bruke bremsen med mindre jeg planlegger 100m i forveien på alt under 50 kmt.

EDIT: finnes det noen i oslo som kunne vært med på en kjapp tur bare for å se om det er jeg som er helt gal eller det faktisk er et problem her? Jeg er så usikker, både selger og mekaniker sier det er helt normalt, men syntes det er så rart der bakker jeg før måtte holde gassen ned nå bare ruller ned uten at motorbremsen tar i.
Høres ikke riktig ut i mine ører i allefall. Min bremser veldig, og må skjelden bruke bremsepedalen. Har du prøvd (noe du sikkert har gjort) å gjøre det samme i EcoPro+ ? Det er sikkert noen i Oslo som kan møte deg med sin I3 så kan dere sammenligne. Er jo gjort på et øyeblikk :)
#15
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
mandag 13. mars 2017, klokken 09:35
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 09:24
kom tilbake fra verksted og fikk beskjed at ingenting var feil, kommer til å laste opp video for å se hva andre syntes..
Vær obs på at hvis du slipper gassen bare litt, slik at indikatoren som viser enten power eller charge står i midten, så går den i frihjul, uavhengig om du kjører med cruisekontrollen på eller ikke. Har du koblet cruisekontrollen til, og trykker lett på gassen i nedoverbakke, går den i "fri" og bremser ikke.
Regner med du slipper gassen helt ut for å se om den bremser/lader?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA