Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Karl-Gunnar Eriksson

#1
Sitat fra: gr på tirsdag 21. mars 2017, klokken 20:29
Sitat fra: Karl-Gunnar Eriksson på tirsdag 21. mars 2017, klokken 18:23
Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. mars 2017, klokken 13:31
To muligheter:

  • Kjøpe en overgang til vanlig stikkontakt og bruke medfølgende ladekabel med kladd. Tror denne er begrenset til 9A på Ionic. Du kan også få til det samme med en byggsentral + en liten CEE skjøteledning, og da også få flere kontakter,
  • Investere i et ladepunkt. Siden du ikke ønsker fastmontert, finnes det semiportable løsninger som du både kan ta med deg til nytt bosted, og på reise, for eksempel denne. Da får du ca 3x raskere lading på Ionic. Du må riktinok ha et annet støpsel i enden, men det kan du sikkert få byttet fra leverandør (til 3-fase støpsel), evt adapter. Ladingen vil fremdeles bare være 1-fase

Orginal kabeln till Ioniq är 12A
I følge info her på forumet har de bulletin på å nedjustere ladekladdene til 9A. Kilde? Uvisst. :)

När jag lånade en Ioniq för provkörning passade jag på att mäta vad de olika "laddstegen" man kan välja i menyn hade för påvärkan på laddningsstyrkan. Här kommer mina resultat.

Med Orginal sladden som följer med bilen.

Med "Max" inställning i bilen laddar den 11,5A
Med "Minskad" inställning i bilen laddar den 8,5A
Med "Minimal" inställning i bilen laddar den 5,5A

Sen fick jag också låna en 16A kabel från en bekant.

Med den inkopplad så måste man ändra inställningen för "normal stationär laddare" i bilen och inte "bärbar" som med orginal kabeln. Men den har samma steg i menyn.

Med "Max" inställning i bilen laddar den 15,7A
Med "Minskad" inställning i bilen laddar den 14A
Med "Minimal" inställning i bilen laddar den 9A


Jag har också bekräftat att ni i Norge får exakt samma orginalladdare som vi i Sverige. (ville veta inför Norge semester i sommar).
#2
Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. mars 2017, klokken 13:31
To muligheter:

  • Kjøpe en overgang til vanlig stikkontakt og bruke medfølgende ladekabel med kladd. Tror denne er begrenset til 9A på Ionic. Du kan også få til det samme med en byggsentral + en liten CEE skjøteledning, og da også få flere kontakter,
  • Investere i et ladepunkt. Siden du ikke ønsker fastmontert, finnes det semiportable løsninger som du både kan ta med deg til nytt bosted, og på reise, for eksempel denne. Da får du ca 3x raskere lading på Ionic. Du må riktinok ha et annet støpsel i enden, men det kan du sikkert få byttet fra leverandør (til 3-fase støpsel), evt adapter. Ladingen vil fremdeles bare være 1-fase

Orginal kabeln till Ioniq är 12A
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladda svensk elbil i Norge
onsdag 01. mars 2017, klokken 06:33
Sitat fra: fredag på onsdag 01. mars 2017, klokken 06:14
Sitat fra: Karl-Gunnar Eriksson på tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:32
Hej, läste på tesla forum att en svensk tesla måste ha en norsk laddkabel för att kunna ladda från väggutag i Norge. Pga våra olika system med Jordning. Teslan är ju smartare och mäter väldigt många saker när man kopplar in laddaren.

Jag undrar om någon vet hur det är med övriga svenska elbilars laddkabel. Går de att använda i Norge? Vi kommer ha en ioniq, men antar att det är samma för leaf/i3 osv.

Någon som har erfarenhet? Kanske haft någon svensk elbil på besök hemma?

Utenlandsk Tesla kan ikke lade med utenlandsk UMC på schuko stikkontakt eller blå industrikontakt (enfaselading) som har IT distribusjonsnett i stedet for TN. Ca 25% eller noe sånt av hus i Norge har TN, dvs nye hus i nye boligområder. Nye hytteområder er derfor ofte TN.

Lading på rød industrikontakt, lading med type2-kabel på type2 ladeboks, hurtiglading på chademo og hurtiglading på supercharger vi funke helt fint. Lading med noen/mange tredjeparts schuko til type2 EVSE funker også fint.

For andre elbiler enn Tesla vil det nok avhenge av hvor jordfeiltestingen på bilens EVSE-kabel.

En norsk EVSE-kabel vil nok kunne lade utenlandsk elbil dersom den utenlandske EVSE-kabelen ikke funker.

Sjekk med Huyndai-forhandler eller -importør i Norge om det er samme delenummer på din svenske EVSE som den som leveres i Norge.

Tack för svaret! Det var som jag misstänkte, men jag kommer ha en tredjepart EVSE kabel med mig förutom orginal så jag kanske har större chans med den. Men jag ska kontrollera detta med delnummer! Tack
#4
Sitat fra: Hænningsen på onsdag 01. mars 2017, klokken 00:28
Jeg måtte søke bompengeselskapet om fritak. Det var en ren formalitet, men det måtte gjøres. Det er vel slik hos Fjellinjen også?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack, jag såg att det var så man måste göra, men var ju en enkel sak. Tack för informationen!
#5
Sitat fra: TB på tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:39
Fjell linjen har ingen ekstra avgifter.
200 kr for brikken. Depositum som blir refundert om du returnerer brikken.

Bestilling på Fjelllinjen.no

Tack för den!
#6
Ladeplasser og ladekabler / Ladda svensk elbil i Norge
tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:32
Hej, läste på tesla forum att en svensk tesla måste ha en norsk laddkabel för att kunna ladda från väggutag i Norge. Pga våra olika system med Jordning. Teslan är ju smartare och mäter väldigt många saker när man kopplar in laddaren.

Jag undrar om någon vet hur det är med övriga svenska elbilars laddkabel. Går de att använda i Norge? Vi kommer ha en ioniq, men antar att det är samma för leaf/i3 osv.

Någon som har erfarenhet? Kanske haft någon svensk elbil på besök hemma?
#7
Hej, vi planerar en 3veckors elbils semester genom hela Norge i sommar. Om jag har förstått det rätt så är alla elbilar inkl utländska elbilar fortfarande avgiftsfria för "bomepeng".

Men enligt http://www.autopass.no/en/payment/electric-cars så måste jag skaffa ett abbonemang hos någon operatör i deras lista.

Så jag undrar ifall någon är bättre än någon annan? Har de olika månadsavgift/bindningstid eller finns det någon där jag bara betalar 200nok i deposition för själva buzzern och sen är det ok?

#8
Vad betyder Tilgang: Ladenökkel?
#9
Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. februar 2017, klokken 16:09
Lade Nå appen filtrerer på gratis

PlugShare det samme , sikkert flere også.

Tack! Ska kolla dem direkt!
#10
Hej norska elvänner!

Jag och min fru planerar en Norge semester i sommar med vår nya Ioniq (om den hinner komma). Vi tänkte köra Örebro ->Kristiansand och sen upp genom hela Norge till Nordkapp och sen tillbaka via svenska kusten.

Jag har planerat rutten och det kommer gå, även om Tromsö -> Nordkapp -> kalix blir lite spännande. Men vi är förberädda för övernattningsstopp för att kunna långsamladda osv.

Men nu till min fråga. Finns det någon kartjänst/app där man kan se alla laddstationer i Norge (Både snabbladdare och långsamladdare/utag) och där man kan filtrera på "gratis". Självklart gäller det inte snabbladdare, men vi kommer vilja stanna i många städer och turista och då hade det varit väldigt fint att kunna ställa bilen på en gratis långsamladdning.

#11
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: marechal handske sökes
lørdag 11. februar 2017, klokken 09:29
Sitat fra: torle på lørdag 11. februar 2017, klokken 06:30
Hei

Jeg har (2stk) med påmontert 10m 2,5mm² ledning, dem er i grei bruks stand.

Gi bud.

Hej, tack för svaret.

Jag är absolut intresserad av en. Egentligen så behöver jag bara en 3m 1,5mm2 kabel till då den ska bli "garage laddningsplatsen för 10A". Så har du använding av kabeln på annat håll så kan du skruva av den.

Lite svårt att värdera men 500nok + frakt?
#12
Kjøp og salg av deler og utstyr / marechal handske sökes
lørdag 11. februar 2017, klokken 00:08
Hej, jag söker en begagnad/ny marechal laddhandske med/utan kabel.

Mvh KG
#13
Kia Soul EV / Sv: Appstyring til Kia Soul EV 4000 kr + 50 kr måned
søndag 05. februar 2017, klokken 16:51
För 1-2000kr, med möjlighet att sätta i eget simkort (för oss som inte bor i Norge) så skulle det vara intressant.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA