Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nutte

#1
Hyundai Ioniq / Sv: Takstativ på ioniq?
tirsdag 22. august 2017, klokken 12:30
Sitat fra: kaiat på tirsdag 22. august 2017, klokken 11:08
Det er Statens Vegvesen selv som sier dette. I noen tilfeller er det ikke oppgitt noe tall for taklast i vognkort. Da kan du vise til instruksjonsboka. Så lenge bilprodusenten går god for det - og de gjør jo det når de skriver det i bilens instruksjonsbok - skal det være godt nok i en kontrollsituasjon.

Om bilprodusenten ikke oppgir noe taklast eller sier at det ikke er tillatt, er det selvsagt en annen sak. Da er det ikke lov med taklast.

Hvis du ser to-tre poster høyere opp, så er det akkurat dette svaret jeg fikk fra Hyundai Norge. De går ikke god for taklast, og det er foreløpig ingen planer om en godkjenning.
#2
Hyundai Ioniq / Sv: Takstativ på ioniq?
tirsdag 22. august 2017, klokken 08:35
Sitat fra: kaiat på tirsdag 22. august 2017, klokken 08:30
Sitat fra: nutte på mandag 21. august 2017, klokken 21:45
Men vi er enige om at på Ioniq er det ikke tillatt å ha ting på taket, basert på svaret jeg fikk?

Jeg har sett igjennom instruksjonsboka til Ioniq og der står det ingenting om taklast som jeg kunne finne, så Ioniq er nok ikke godkjent for taklast.

Poenget var at selv om det ikke står noe i vognkort om taklast, så kan det være lovlig likevel i enkelte tilfeller.

Jeg vil gjerne se deg legge frem det argumentet for UP eller Statens Vegvesen hvis du havner i en kontroll-situasjon.  :o

#3
Hyundai Ioniq / Sv: Takstativ på ioniq?
tirsdag 22. august 2017, klokken 08:18
Jeg sendte en forespørsel om Ioniq og taklast til Hyundai Norge, dette var svaret jeg fikk:

Hei.

Det er hyggelig å høre. Det vi vet er at det har vært snakk om det.
Men det er ikke noen offisiell søking om godkjenning enda som vi vet om.
Kan ikke si sikkert om det kommer heller. Takene er ikke bygd for det, så kan bli et stort problem hvis det skal godkjennes også.

Ha en fin dag videre.

Med vennlig hilsen



Summa summarum; Det er ikke lov til å ha taklast på Ioniq.
#4
Hyundai Ioniq / Sv: Takstativ på ioniq?
mandag 21. august 2017, klokken 21:45
Sitat fra: kaiat på mandag 21. august 2017, klokken 21:38
Slik jeg har forstått det, er det enkelte biler som ikke har oppgitt taklast i vognkort til tross for at produsenten godkjenner dette. F.eks. er Outlander PHEV oppgitt med taklast 80 kg i instruksjonsboka. I slike tilfeller skal du kunne vise til instruksjonsboka.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+taket

SitatHvis du laster for tungt på taket, så vil bilen oppleves vinglete og kjøreegenskapene blir forringet.



Sjekk i instruksjonsboken hva som er tillatt vekt, og pass på at takstativet er riktig montert.

Legg den groveste og tyngste lasten lavest
Forsøk å legge lasten med rett kant fremover
Samle alle elementene til en enhet som sikres med et spennbånd
Du bør laste de letteste tingene i skiboksen og ha de tyngre tingene i bagasjerommet. Plasser lasten i skiboksen slik at du fyller ut fremover og ut mot sidene.

Men vi er enige om at på Ioniq er det ikke tillatt å ha ting på taket, basert på svaret jeg fikk?
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Takstativ på ioniq?
mandag 21. august 2017, klokken 19:09
Jeg sendte en forspørsel til Statens Vegvesen om Ioniq og taklast, og dette var svaret jeg fikk:

Vedrørende deres henvendelse.

Det er riktig som du sier at «Forskrift om bruk av kjøretøy» regulerer her ved kapittel tre.
Forståelsen av dette er at du ikke kan ha last på bilens tak, når den ikke er godkjent og konstruert for dette.
Det er ikke ansett at kjøretøyet er konstruert for belastinger, når det ikke er garantert for dette av kjøretøyprodusenten.
Dette fremgår av gjeldene forskrift.
Takstativ med ski er ansett som last.
Se hjemmel  «Forskrift om bruk av kjøretøy» §§ 3-2 og 3-3.

Reaksjonen ved en kontroll vi være at det ikke tillates videre kjøring før taklasten er fjernet.
I noe tilfeller vil en politi anmeldelse bli vurdert.
Ved en eventuell ulykke vil også en taklast bli tatt i betraktning.


Hilsen
Lette kjøretøy ABO

#6
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Lading og stikkontakt
torsdag 02. februar 2017, klokken 12:22
Takk for alle svar!

Mtp brannsikkerhet, vil det ha noe å si å bytte ut Schuko til en CEE-kontakt? Ladekabelen kommer til å bli stående i kontakten, så det blir ikke snakk om å dra denne inn og ut til daglig.
#7
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Lading og stikkontakt
torsdag 02. februar 2017, klokken 10:08
Sitat fra: zbk på torsdag 02. februar 2017, klokken 10:03
1) Det er lov, siden kravet om egen kurs er for nye kontakter som skal brukes til elbillading
2) Lastdeling må gjøres manuelt, ved at man justerer begge kladdene slik at totalt strømtrekk ikke blir høyere enn det som er tilgjengelig.

Takk for oppklarerende svar. Må jeg da justere hver kladd til 8Amp? Vil det ta mye lenger tid å lade bilen på dette kontra en 10A kurs? ((beklager et veldig basic spørsmål, men jeg er helt grønn når det kommer til strøm)
#8
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Lading og stikkontakt
torsdag 02. februar 2017, klokken 09:52
Men hvordan vil det fungere om 2 elbiler bruker hver sin Schuko-kontakt og lader med denne?

1) Er dette lov? Kontaktene er der allerede, det er ikke snakk om å sette opp en ny kurs.
2) Vil effekten justeres avhengig av hvor mange biler som lader? "Kladden" justere dette?
#9
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Lading og stikkontakt
torsdag 02. februar 2017, klokken 08:55
Jeg har en elbil i en garasje i sameiet. I denne garasjen er det flere stikkontakter, hvor jeg har "min egen". Det å trekke en ny kurs fra sikringsskapet (som er i et annet bygg) vil være vanskelig + estetisk sett ikke se bra ut (les: store kabler som går langs husvegger +++).

Kan jeg få en elektriker til å installere en egen måler til min kontakt (evt kjøpe en som jeg kan montere / sette inn selv), eller vil ikke dette være lov? Kursen ut i garasen er en 16A kurs, og det kan være en annen elbil (Miev) som trolig vil bruke "sin" kontakt til lading. Hvis begge bilene lader på hver sin kontakt, vil sikringen gå, eller vil effekten justeres av bilen / kladden selv?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA