Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elo1973

#1
Kjøpe elbil? / Elbil til hytta
mandag 06. februar 2017, klokken 06:19
Sitat fra: zeit74 på onsdag 01. februar 2017, klokken 22:04
Hva er egentlig ventetid på de ulike modellene nå?
F.eks Opel Ampera-E
Hyundai Iconiq
Nissan Leaf
..andre?
Bestilte Leaf første uka i januar. Får den fredag førstkommende, altså ca 5 uker. Ble noen dager ekstra pga endring underveis til versjon med 6,6kW lader.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Ny Nissan Leaf 30kW -
torsdag 02. februar 2017, klokken 10:41
Hei, følger opp mitt eget spørsmål med hva jeg landet på.
Gjorde om bestillingen til 6,6kW da kanskje ikke er kritisk ift nåværende bruk, men antar det vil komme situasjoner hvor dette vil være kjekt. På installasjonssiden blir det derfor lagt opp 32A kurs, med nye hovedsikringer på 3x50. Saltoboksen "strupes" til 28A (6,6kW) da det kan bli litt i grenseland ved evt tilkobling av bil som kan nyttegjøre seg 32A.
Trefas gidder jeg ikke i denne omgang da jeg ikke har noen mulighet til å utnytte dette i overskuelig fremtid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3
Leaf 2010-2017 / Ny Nissan Leaf 30kW -
mandag 30. januar 2017, klokken 09:15
Hei

Har en ny Nissan Leaf 30kWt i bestilling. Etter å ha orientert meg litt ser jeg at ladning på 16A/3,3kW uansett krever ladeboks med egen kurs så må uansett ha en elektriker på besøk for opplegg til ny kurs. Spørsmålet mitt er derfor om råd til valg av ladeboks.
Jeg har så godt som nytt sikringsskap 400V i kort avstand fra carport og i utgangpunktet vil jo valget være relativt enkelt da Leaf kun kan nytte 16A eller 32A enfas. Jeg må sannsynligvis uansett oppgradere hovedsikringene til 50A for å kunne kjøre 32A, men dette er en relativt beskjeden kostnad.  Spørsmålet er jo derfor om det finnes tungtveiende argumenter for å like gjerne kjøpe en boks som takler 3-fase, selv om dette i overskuelig fremtid ikke er nødvendig for min egen del? Har for øvrig fått tilbud på både Saltoboks (16A/32A) og Amtron (16A/32A). Er det noen fornuftig grunn til at Amtron er dobbelt så dyr som Salto? Er det evt noen andre bokser jeg burde vurdere?

Har som sagt en Leaf i bestilling med 3,3kW, men er det egentlig noen grunn til ikke å gjøre om bestilling til en med 6,6kW når jeg uansett må ha nytt opplegg og ladeboks som takler dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA