Hei,
Jeg har mailet en del frem og tilbake med Nissan uten å få noe godt svar på hvorfor de ikke har godkjent den for taklast. Jeg har også fått vite av Statens Vegvesen at det er mulig å kjøre lovlig med taklast uten at det er typegodkjent for det, men da må det komme frem av instruksjonsmanual el.l.
Jeg limer inn korrespondansen her. Fint om noen har noen kommentarer til dette.
Bortfall av garanti og og "type 2" godkjenning fra 3.parts som Thule er de to temaene jeg lurer mest på.
Bold er Nissan og Underline er SVV
"Nissans beslutning for å ikke godkjenne Nissan LEAF for taklast er en produksjonsbeslutning utarbeidet i samarbeid med våre ingeniører.
Om man kan få bot for å ha taklast på en Nissan LEAF vil komme an på norske lovbestemmelser, og vi anbefaler å ta kontakt med statens vegvesen eller et politikontor for å få svar på dette.
Hvis takgrinden eller utstyret som installeres forårsaker direkte eller sekundære skader på noen deler eller systemer i bilen, vil reparasjonen av disse skadene ikke bli akseptert innenfor garantien."
"Taklast er en del av norsk typegodkjenning, og fordi Nissan ikke har akseptert taklast på Leaf er det ikke lovlig med taklast for Nissan Leaf når denne er registrert ved bruk av EØS-typegodkjenning som er overført til norsk typegodkjenning.
Hvis en (utstyrs)produsent foretar en steg 2 typegodkjenning vil det være dataene i denne typegodkjenningen som legges til grunn for om taklast kan godkjennes. Vi er ikke kjent med at det finnes steg 2 typegodkjenninger for Nissan Leaf."
"Hei.
Når det gjelder Nissan Leaf er disse ikke oppgitt med tillatt taklast i typegodkjenningen.
Hvis dette ikke er oppgitt er det heller ikke lov til å ha noe last på taket, hvis ikke dette er dokumentert andre steder av kjøretøyfabrikanten. Vi sitter ikke på noen opplysninger om dette.
Blir du stoppet i kontroll med last på taket vil videre kjøring ikke tillates.
Ta kontakt med Nissan Norge og hør om det finnes noen form for godkjenning av taklast på disse bilene. Har de ikke dette vil heller ikke taklast bli godkjent på disse kjøretøyene.
Tesla har heller ikke noe taklast oppgitt men her er det oppgitt i instruksjonsboken om hvilke modeller som er godkjent med taklast og hvor mange kilo taklast de er godkjent med.
Med hilsen
Steinar Atle Våmartveit
Bergen Trafikkstasjon
Informasjonen i denne e-posten er veiledende""
Jeg har mailet en del frem og tilbake med Nissan uten å få noe godt svar på hvorfor de ikke har godkjent den for taklast. Jeg har også fått vite av Statens Vegvesen at det er mulig å kjøre lovlig med taklast uten at det er typegodkjent for det, men da må det komme frem av instruksjonsmanual el.l.
Jeg limer inn korrespondansen her. Fint om noen har noen kommentarer til dette.
Bortfall av garanti og og "type 2" godkjenning fra 3.parts som Thule er de to temaene jeg lurer mest på.
Bold er Nissan og Underline er SVV
"Nissans beslutning for å ikke godkjenne Nissan LEAF for taklast er en produksjonsbeslutning utarbeidet i samarbeid med våre ingeniører.
Om man kan få bot for å ha taklast på en Nissan LEAF vil komme an på norske lovbestemmelser, og vi anbefaler å ta kontakt med statens vegvesen eller et politikontor for å få svar på dette.
Hvis takgrinden eller utstyret som installeres forårsaker direkte eller sekundære skader på noen deler eller systemer i bilen, vil reparasjonen av disse skadene ikke bli akseptert innenfor garantien."
"Taklast er en del av norsk typegodkjenning, og fordi Nissan ikke har akseptert taklast på Leaf er det ikke lovlig med taklast for Nissan Leaf når denne er registrert ved bruk av EØS-typegodkjenning som er overført til norsk typegodkjenning.
Hvis en (utstyrs)produsent foretar en steg 2 typegodkjenning vil det være dataene i denne typegodkjenningen som legges til grunn for om taklast kan godkjennes. Vi er ikke kjent med at det finnes steg 2 typegodkjenninger for Nissan Leaf."
"Hei.
Når det gjelder Nissan Leaf er disse ikke oppgitt med tillatt taklast i typegodkjenningen.
Hvis dette ikke er oppgitt er det heller ikke lov til å ha noe last på taket, hvis ikke dette er dokumentert andre steder av kjøretøyfabrikanten. Vi sitter ikke på noen opplysninger om dette.
Blir du stoppet i kontroll med last på taket vil videre kjøring ikke tillates.
Ta kontakt med Nissan Norge og hør om det finnes noen form for godkjenning av taklast på disse bilene. Har de ikke dette vil heller ikke taklast bli godkjent på disse kjøretøyene.
Tesla har heller ikke noe taklast oppgitt men her er det oppgitt i instruksjonsboken om hvilke modeller som er godkjent med taklast og hvor mange kilo taklast de er godkjent med.
Med hilsen
Steinar Atle Våmartveit
Bergen Trafikkstasjon
Informasjonen i denne e-posten er veiledende""