Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - torgeirf

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Takstativ og 3 barnester til Leaf?
mandag 30. januar 2017, klokken 21:58
Hei,

Jeg har mailet en del frem og tilbake med Nissan uten å få noe godt svar på hvorfor de ikke har godkjent den for taklast. Jeg har også fått vite av Statens Vegvesen at det er mulig å kjøre lovlig med taklast uten at det er typegodkjent for det, men da må det komme frem av instruksjonsmanual el.l.

Jeg limer inn korrespondansen her. Fint om noen har noen kommentarer til dette.
Bortfall av garanti og og "type 2" godkjenning fra 3.parts som Thule er de to temaene jeg lurer mest på.

Bold er Nissan og Underline er SVV

"Nissans beslutning for å ikke godkjenne Nissan LEAF for taklast er en produksjonsbeslutning utarbeidet i samarbeid med våre ingeniører.

Om man kan få bot for å ha taklast på en Nissan LEAF vil komme an på norske lovbestemmelser, og vi anbefaler å ta kontakt med statens vegvesen eller et politikontor for å få svar på dette.

Hvis takgrinden eller utstyret som installeres forårsaker direkte eller sekundære skader på noen deler eller systemer i bilen, vil reparasjonen av disse skadene ikke bli akseptert innenfor garantien."



"Taklast er en del av norsk typegodkjenning, og fordi Nissan ikke har akseptert taklast på Leaf er det ikke lovlig med taklast for Nissan Leaf når denne er registrert ved bruk av EØS-typegodkjenning som er overført til norsk typegodkjenning.

Hvis en (utstyrs)produsent foretar en steg 2 typegodkjenning vil det være dataene i denne typegodkjenningen som legges til grunn for om taklast kan godkjennes. Vi er ikke kjent med at det finnes steg 2 typegodkjenninger for Nissan Leaf."



"Hei.

Når det gjelder Nissan Leaf er disse ikke oppgitt med tillatt taklast i typegodkjenningen.
Hvis dette ikke er oppgitt er det heller ikke lov til å ha noe last på taket, hvis ikke dette er dokumentert andre steder av kjøretøyfabrikanten. Vi sitter ikke på noen opplysninger om dette.
Blir du stoppet i kontroll med last på taket vil videre kjøring ikke tillates.
Ta kontakt med Nissan Norge og hør om det finnes noen form for godkjenning av taklast på disse bilene. Har de ikke dette vil heller ikke taklast bli godkjent på disse kjøretøyene.
Tesla har heller ikke noe taklast oppgitt men her er det oppgitt i instruksjonsboken om hvilke modeller som er godkjent med taklast og hvor mange kilo taklast de er godkjent med.


Med hilsen
Steinar Atle Våmartveit

Bergen Trafikkstasjon

Informasjonen i denne e-posten er veiledende""
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sette opp ladeskilt i offentlig vei
mandag 30. januar 2017, klokken 21:31
Takk for svar. Hjelper å få inn flere syn på saken.

Hva pleier folk flest å gjøre som bor slik at de parkerer langs offentlig vei med elbil?
Er det normalt å belage seg fullt og helt på hurtigladestasjoner, evt. lange skjøteledninger?
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sette opp ladeskilt i offentlig vei
søndag 29. januar 2017, klokken 14:33
Takk for svar!

Jeg er helt klart enig i at jeg ikke har noen som helst rett til å reservere en plass i offentlig vei. Det jeg ønsker å få til er at de som like godt kan parkere et annet sted, gjør det.

Jeg tenker jo selv at dersom jeg kan velge fritt mellom en del plasser, så er det jo greit å unngå de plassene hvor enkelte har fordel av å stå (som f.eks. et ladepunkt).

Her er det stort sett ingen andre som bor i nabolaget som parkerer utenfor vårt hus. Problemet oppstår i helgene når folk parkerer her for å gå på tur.

#4
Ladeplasser og ladekabler / Sette opp ladeskilt i offentlig vei
søndag 29. januar 2017, klokken 13:38
Hei!

Vi parkerer vår elbil ved offentlig vei og rekker akkurat til stikkontakt dersom vi kan parkere nærmest huset vårt. Det er stort sett alltid ledig parkering i nærheten.

Hva tenker dere om å sette opp et skilt med "Her lader vi vår elbil" eller noe i den duren, for å øke sjansen for å kunne lade? Vil det være ulovlig på noe vis? Eller vil folk irritere seg over det?

Finnes det for øvrig noen som selger slike skilt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA