Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bjorntj

#1
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
fredag 22. september 2017, klokken 10:52
Sitat fra: ProsjektX på fredag 22. september 2017, klokken 10:07
Denne uka har det kommet en pen haug med Ioniq EV, ser ihvertfall 100+ stk på togterminalen til Autotransport, i alle mulige farger, så noen kan glede seg.
Jeg gleder meg men det går fremdeles for seeeeent...[emoji4]

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

#2
Siden det finnes billigere strømavtaler enn Fortum, sparer man egentlig penger ved å velge Fortum?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

#3
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Maks ladeeffekt på 230V IT nett
lørdag 25. februar 2017, klokken 23:54
Hmmm.. Jeg har samme strømtilførsel som deg og har også prøvd å lese litt men har da kommet fram til annen konklusjon enn deg. Mener maks er 32A 1 fase, noen som kan bekrefte/avkrefte?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

#4
Hyundai Ioniq / Sv: Ladestasjon vs ladekabel?
onsdag 22. februar 2017, klokken 14:31
Men hvis man da legger opp en 32A kurs og kobler til en ladestasjon som er tilpasset 32A men som da kan justeres ned til 16A (som output til bilen), det burde vel funke greit?
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Ladestasjon vs ladekabel?
tirsdag 21. februar 2017, klokken 23:37
Hmmm.. Ikke logisk for meg, ville tenkt det var motsatt, at man ikke kan koble ladestasjon som trekker 32A på en 16A kurs.. Men er ingen elektriker..
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Ladestasjon vs ladekabel?
tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:54
I.e. man kan ikke koble til en ladestasjon som trekker 16A på en 32A kurs?
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Ladestasjon vs ladekabel?
tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:37
Takk for god forklaring.. :)

btw, regner med at man evt. kan installere 32A kurs men da koble på en 16A ladestasjon/kabel?
#8
Hyundai Ioniq / Sv: Ladestasjon vs ladekabel?
tirsdag 21. februar 2017, klokken 18:51
btw, det nevnes stadig mode 2 og mode 3, hva er forskjellen? At den ene er koblet rett på en kabel mens den andre via stikk eller? Er det da noen fordeler med mode 3 ift mode 2?
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Ladestasjon vs ladekabel?
tirsdag 21. februar 2017, klokken 18:48
Hvis du da mener at jeg har en slik industrikontakt, så har jeg ikke det.. Har ett eget sikringsskap i garasjen..

Trenger man egentlig de 2-3 timene kjappere lading man får med 32A i forhold til 16A?
#10
Hyundai Ioniq / Ladestasjon vs ladekabel?
tirsdag 21. februar 2017, klokken 18:11
Har hatt besøk av elektriker i dag og fant ut at jeg har 40A fra huset og ut til garasjen og han mente da at jeg kunne legge opp en ny 32A kurs i garasjen som kan brukes til å lade bilen. Så da har jeg noen spm:

- Er vel ingen grunn til ikke å velge 32A kurs (i.e. gå for 16/20A istedenfor), bortsett fra penger evt?
- Ioniqen kan lade med 32A 1 fase, ikke sant?
- Tenker at en ladestasjon er vel det beste valget, en 32A type 2 kabel koster vel nesten det samme som en ladestasjon?
- Hvordan kobler man en ladestasjon til strøm? Er dette via en slik industrikontakt eller kobles ledningen rett i ladestasjonen?

mvh.
BTJ
#11
Hyundai Ioniq / Sv: Pris på el-opplegg
tirsdag 21. februar 2017, klokken 08:39
Jeg skal legge opp en ny kurs så da tar jeg med B-vern mao... Hvis jeg bare klarte å bestemme meg for om jeg skal kjøpe en slik type kabel eller montere ladestasjon...  ::)
#12
Hyundai Ioniq / Sv: Pris på el-opplegg
tirsdag 21. februar 2017, klokken 00:20
Sitat fra: Crown på mandag 20. februar 2017, klokken 13:25
Sitat fra: Ingebjso på mandag 20. februar 2017, klokken 10:34

Du kan fint kople 16 utstyr til en 32A kurs, men du må ha 32A plugg....
Uansett så vil ikke bilen din (med medfølgende ladekladd) lade mer en 12A. Skal du ha høyere ladestrøm må du ha ladestasjon ☺️


Må ikke ha ladestasjon, har man 3-fas 32A med "rød" plugg kan man kjøpe en slik f.eks.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/fastcharge-type-2
Da får man 16A på Ioniq siden den støtter bare 1-fas.

Jeg har montert enfase "blått" CEE-stikk på 16A dedikert kurs, og bruker den under her, det fungerer helt optimalt. Har også en 32A Garo ladestasjon, men den bruker Leafen stort sett.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/siemens-cc100a-cee-til-type-2-justerbar-ladekabel

Trenger man B-vern for å bruke slike kabler eller gjelder det bare ladestasjoner?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

#13
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ladestasjon i garasjen?
tirsdag 07. februar 2017, klokken 19:18
Takk for alle svar..  :)
#14
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ladestasjon i garasjen?
tirsdag 07. februar 2017, klokken 15:16
Hmmm... Slutt å forvirre meg...  :P ;)
#15
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ladestasjon i garasjen?
tirsdag 07. februar 2017, klokken 13:07
Høres fornufting ut...

Hvilken Salto boks ville du/dere ha anbefalt?


BTJ
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA