Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jhenrikb

#1
Hva med å lade 2 elbiler på samme kurs da?
Vi la opp 32A kurs med B-vern ut i garasjen. Nå kommer elbil nr 2. Dette må da for faen være greit? Haha unnskyld, blir litt frustrert her.

Kanskje jeg heller skal være stille og bare lade uten å spørre om mer detaljer nå.
#2
Lade hjemme / Sv: Hvilken ladestasjon bør jeg kjøpe?
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:24
Ser ut som fullt solcelle anlegg og Tesla batteri da.. i protest.
Heller mer at man kan lade batteriet om natta og leve som normalt på dagen uten og EffektivesertIhjel :P
#3
Lade hjemme / Sv: Hvilken ladestasjon bør jeg kjøpe?
mandag 23. oktober 2017, klokken 22:09
Sitat fra: J.Lafton på mandag 09. oktober 2017, klokken 21:37
Jeg har valgt ZapCharger som skal monteres hjemme.
Den er noe dyrere enn andre, men her har man en enkel løsning på styring og lastbegrensninger via app. Noe som kan være kjekt å ha fremover når effektavgift på nettleie kommer ettervert. Også kan man sette laderen til å lade maks på det tidspunktet på natten hvor det er billigst strøm.

Effektavgift? Whaat? Hvis det plutselig blir dyrere å ha elbil enn diesel så klikker jeg I vinkler.
#4
Er veldig mye regler jeg fortsatt ikke forstår. Hvis det bare er lov å lade med 10A kurs med stikk, hvorfor får tesla lov til å selge 13A stikk-lader?

Burde vært mye klarere info om dette når man kjøper elbil.

Moren min har garantert ikke B vern hjemme. Jeg har ladet der mange ganger som tydeligvis ikke har vært helt bra.
Kan jeg lage en portabel modulboks med en jordfeil bryter med han/hun stikkkontakt i begge ender? Vil det være lovlig form for lading da? Evt en modulboks med plass til 8 moduler slik at jeg får plass til en automat sikring i tillegg?
#5
Slenger meg litt på denne tråden.
Hva er egentlig forskjell på disse 2? Bortsett fra 3 fas og strømstyrke.
Den vet jeg er kombi sikring med jordfeil bryter, men begge er jo Type B?

https://www.eldirekte.no/eaton-jordfeilbryter-digital-frcdm-63-4/cat-p/c/p10635364?gclid=EAIaIQobChMI0bjNkfWG1wIVS9wZCh3QmwooEAQYASABEgJC9PD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.eldirekte.no/schneider-jordfeilautomat-32a-b-2p-30ma/cat-p/c1000510/p10633061
evt denne: https://elmaterialer.no/jordfeilautomat-2p-10ka-b16030-dpca100b16030-general-electric-5413656069713-3253.html

Jeg har jo selvfølgelig den dyre av dem installert i skapet mitt. Fikk bare en pakkepris jeg trodde var normal.
Hvis det viser seg å være helt likt, kommer jeg til å bli ganske lei meg :P

mvh
#6
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
søndag 22. oktober 2017, klokken 13:10
Sitat fra: Jærbuen på søndag 22. oktober 2017, klokken 12:53
Jeg valgte 19" original Tesla-felger + piggfritt Nokian.
Ikke så mye å spare på å kjøpe uoriginalt.

Og jeg er lei av å betale Tesla ekstra penger for å ta hjulstillingskontroll om man ikke har originale hjul på.
Det måtte jeg med min TMS med uorginale 22", de måtte sette på orginale Teslahjul for å ta kontrollen

huh? Det hørtes jo meget rart ut. Så lenge dimensjonene på felgene er like så skal det vel ikke spille noen rolle hvordan de ser ut?
#7
Model X / Sv: Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?
lørdag 21. oktober 2017, klokken 22:58
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. oktober 2017, klokken 22:54
Setter du bakfelgene foran treffer de vel understellet.
Flere har fått skrapet opp felg og understell pga montert hjulene som skal bak foran.
Det er felgen som treffer oppheng på innsiden.

Ok. Så om en velger 10x20 eller 9x20 felger så spiller ikke det noen roller hvis du setter 275 foran med andre ord.
Megahjul.no anbefaler 275 foran og bak, men kanskje greit å unngå dette da.
#8
Model X / Sv: Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?
lørdag 21. oktober 2017, klokken 22:42
reposter her også.
Hey. Kjøpt meg X75D og trenger da vinterdekk med felger.
Lest iggjennom mange sider men ikke sett noe klart svar på det jeg lurer på.

Kan jeg bruke 10"x20" foran? Ser det er mange som selger slipstream felgene sine. Jeg kunne da hatt 1 sett sommer med 4x 275x45, og 1 sett vinterdekk 4x 255x45.

Kan jeg ha 275 foran? Hørt rykter om at det subber oppunder bilen?
evt 265?

Og hvorfor er det så mange som elger unna michelin sommerdekkene? er de dårlige?

Henrik
#9
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
lørdag 21. oktober 2017, klokken 22:10
Hey. Kjøpt meg X75D og trenger da vinterdekk med felger.
Lest iggjennom mange sider men ikke sett noe klart svar på det jeg lurer på.

Kan jeg bruke 10"x20" foran? Ser det er mange som selger slipstream felgene sine. Jeg kunne da hatt 1 sett sommer med 4x 275x45, og 1 sett vinterdekk 4x 255x45.

Kan jeg ha 275 foran? Hørt rykter om at det subber oppunder bilen?

Og hvorfor er det så mange som elger unna michelin dekkene? er de dårlige?

Henrik
#10
Tesla / Sv: høy pris på tesla?
torsdag 10. august 2017, klokken 22:24
haha herregud, jeg så faktisk ikke den. Jeg så på cost after estimated jeg.

Men ja, 74 høres jo helt innafor for frakt, klargjøring osv som du sier.

Takk for svar :)

Henrik
#11
Tesla / høy pris på tesla?
torsdag 10. august 2017, klokken 19:39
Hey! Når jeg konfigurerer TMX med 100D, skinn, 7s, premium Ap2 i hvit farge kommer den på 1 013 000,-
Når jeg gjør det samme igjennom Amerikansk side og ganger opp med dollar kursen koster den ca 850 000,-.

Koster det 150k å frakte den til Norge?
Jeg leste overskriften http://e24.no/bil/prisoekning-for-tesla/23446402

Jeg klager ikke, bare lurer på hva de 150 i forskjell innebærer hvis noen vet :)

mvh
John Henrik
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av Kia Soul
mandag 17. juli 2017, klokken 14:42
Vi har kjørt ca 20k KM med vår kia soul (27.7kw - oppgitt 21 mil rekkevidde). Dundrer på i 110 og 120 på E6 og kjører stort sett bare 80 og 90 kmt ellers da dette er forholdene der vi bor.
Sommerstid gjør den 16 mil (selv om den bare viser 14 mil i displayet, så "pauser" den når vi nærmer oss gjenværende 60km og vi ender alltid opp 16 mil). Vinterstid ca 10-12 mil. Snø og slafs tar mer av rekkevidden enn temperaturen etter min mening.

Ellers, stor fornøyd med bilen. Hadde KIA kommet med en 60KWh model hadde jeg byttet inn Volvoen våres også med en gang. Merk at den også har 100KWh hurtiglading, så noen aktører kommer med dette så skal dette gå fint.

edit: Personlig kikket jeg litt på BMW i3, men den er jo veldig dyr og failer totalt på invending plass, praktisk bruk osv.
Skal du gå for noe som Kia, gå heller for hyndai ioniq. Den går ca 20 mil og er ganske rimelig.
#13
Kia Soul EV / Sv: 22kw/100km
søndag 05. februar 2017, klokken 02:08
Sitat fra: madsskon på onsdag 01. februar 2017, klokken 13:45
Stemmer det Svein Evensen sier. 20 mil om sommeren er ikke noe problem, ei heller 15 mil i 0 grader.

Har trådstarter 34 psi gir det dårligere rekkevidde enn 40.

Men har trådstarter nullet ut forbruket på en stund? Hvis ikke viser den jo ikke riktig..

Den er nullet. Vi sjekker det ut hos forandler, mulig dem ser noe.
Turen vi merket det på var fra Maura til Lillestrøm som kun er 80km t/r. Da gjenstod det 16km på batteri-kalkulatoren som vi syns var merkelig. Det var ikke vind, ikke regn snø eller noen form for ekstra motstand. Veien var tørr og det var 0 grader. Vi fulgte trafikken som var 100km/t da vi ikke hadde dårlig tid.
#14
Kia Soul EV / Sv: 22kw/100km
søndag 29. januar 2017, klokken 23:58
Sitat fra: kVArh på søndag 29. januar 2017, klokken 21:13
Her er en liten tabell med litt lengere turer.
Litt forskjellige veier, men nok over 50% motorvei.
Kjører stort sett med CC på ca 95km/t (på speedometeret) på motorveiene.
Ellers er det full komfort med varme og evt kjøling.
Har ikke kjørt i ordentlig snø/slaps, men de "kalde" turene har stort sett vært "saltlake"turer.
Temperaturen har tydeligvis betydning!
Forbruket er basert på % brukt. Regner 100% lik 27kWh.










FraTilTemp.LadingerBrukt %KmkWhkWh/km
21.05.201625.05.2016+ 15 til + 25167821382211,140,153
21.10.201621.10.2016+1 til +4428341276,410,185
28.10.201628.10.2016+3 til +11425843269,660,161
25.11.201626.11.2016+5 til +108373592100,710,170
30.12.201601.01.2017+2 til +89441698119,070,171
16.01.201716.01.2017-14 til 0430140181,270,203
23.01.201723.01.2017- 10 til 4530141081,270,198

Denne kunne vært identisk til hva vi har erfart også.
Har hatt dager med snø, slaps og motvind osv der bilen har brukt 22-24kw/100km, men det har også vært helt forventet etter de forholdene.
Greia nå er at det ikke er motvind, veien er bar, det er 10 grader varmere, ikke regn. "ingen ting" kan man si. Og bilen bruker likevel 22kw/100km. Er dette jeg stusser over. Jeg haddde forventet at bilen skulle gå under 20 igjen, men at den holder seg rundt 19-20 er også forventet. Har jo kjørt tusenvis av km i samme forhold, men da med mye lavere forbruk.

edit: skal prøvekjøre en Tesla i morgen, så kanskje dere ser meg på luksusfellen  ::)
#15
Kia Soul EV / Sv: 22kw/100km
søndag 29. januar 2017, klokken 13:19
Forholdene er det samme. Dekktrykket er bra (34psi).  Det er ikke mer kjøring i 110 nå heller. Mest sannsynlig mindre.

Jeg er klar over forhold osv osv. Merker jo enorm forskjell på langturer ved å ligge i 100 i stede for 110. Skilte ca 3 mil på en tur i sommer.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA