Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jhenrikb

#1
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
lørdag 17. juli 2021, klokken 09:24
Sitat fra: Radial på tirsdag 29. juni 2021, klokken 12:52
Denne skiller seg liksom ikke ut på noe i mitt hode.

Litt slapp rekkevidde, elendig hengervekt og knøttlite bagasjerom (men OK akselavstand, altså trolig grei seteplass inni).

At den er sprek, og litt billigere enn tilsvarende utstyrte VAG modeller faller gjennom i sånne tilfeller.

Pluss på denne er vel mulighet for forvarming,etc som dagens MG'er ikke har 🙂

Tror MG5 blir en større suksess, den gjør det meste bedre enn Marvel R og vil nok være veldig rimelig selv med alt utstyr.

Jeg tenkte også det samme.
Lurer hvordan også det er med 0-100kmt på 4.9s, men så lite effekt. Min model X gjorde jo det, men den har jo 550hk. .

Den er oppgitt til 409km rekkevidde, men står også batteristørrelse og forbruk. Da blir rekkevidden 34 mil og ikke 40.

Hvis "service" kostnadene blir like latterlige som på ZS EV blir det nok ikke denne på oss. Selv om den så fristende ut til prisen.
#2
MG ZS EV / MG ZS ev service kostnad ute av proposjoner?
lørdag 17. juli 2021, klokken 09:07
Hei

Kjøpte en MG ZS EV brukt her om dagen.
Forhørte oss med Birger N haug om service kostnader og fikk totalt bakoversveis, pustevansker, hjerteinfarkt og alt som kan tenke seg.

4500kr første år, 4800 andre og over 5000kr tredje år. 
Kontroll av innvendig lys. Hallo? Dette er jo noe som absolutt ingen trenger å betale noen for å sjekke.

Hvordan er det med garanti ved å ikke ta service? Bortfaller denne?

I UK koster det ca 1500kr per service med like lang garanti (7 år).

Det er en del punkter jeg syns kan gå direkte under svindel. Horn - Kontroller funksjon. For dette er veldig vanskelig å gjøre selv. 
Front og bakrute, kontroller slitasje og steinsprut. Dette gjør jo også alle selv. Og uansett ingen som bytter en rute som er litt slitt. Kun med sprekk.
Osv...

Dette minner meg om når vi kjøpte KIA soul i 2015 og service kostet 1500kr. Nå koster det 4400kr.
Dette føles veldig ut som at de bare finner på masse ting for å ta mere penger.

kontrollheftet er vedlagt som "scan 17.jul"
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX75D 11% batteri tap etter 32000km?
søndag 27. januar 2019, klokken 18:46
Sitat fra: schcar på fredag 25. januar 2019, klokken 08:36
Forbruket ditt er høyt - har du sjekket dekketrykket? Kjører du på 22" felger? Har X75 selv og har på 30 K km en vinter og en sommer har gjennomsnittforbruk på 222 w/km. Nå bruker jeg opp imot 250 w/km på grunn av snø og slaps.

jeg vet. Men Tesla sier hver gang at det er normalt.
Brukte 300w per km fra Maura til Porsgrunn. ca -4. 120kmt på E6. Bruker vanligvis 260-270 i den farten og temp.

På vei til spania i sommer brukte den 210w i 140kmt. Da på tyske veier som var helt utrolig å kjøre på.

På vei hjem var forbruket likt, selv med 30 min preheat på hotellet. Etter litt hurtiglading i Horten lå den på 260w.

Mener det er noe feil, men får aldri gehør.
dekktrykk er 45psi på 19" felg. Nokian hakkeelitta R2. Det var etter V9 dette forbruket startet å komme. og det irriterer meg litt. Ved å bruke range-mode så dropper det rett ned mot 220W i 120kmt på vinter. Så noe er det.
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX75D 11% batteri tap etter 32000km?
torsdag 24. januar 2019, klokken 16:51
Sitat fra: Seigmann på torsdag 24. januar 2019, klokken 14:07
Måler S75D batteriet med CanBus. 5% degradering på snart to år. 72,6 kWh blir da til ca 69kWh. Forholdsvis sikker på at det ligger ca 4kWh som buffer under null. Da har du 65kWh usable fra 100% ned til 0%. Noe energi forsvinner nok i tillegg hvis du ikke kjører pent på sommerføre og får lave tall. Det stemmer fint med det du oppgir. Ser veldig normalt ut i mine øyne..

Så bra =) gir trygghet det svaret der!
takk

Hva slags canbus har du? er det noe dyre greier?
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX75D 11% batteri tap etter 32000km?
torsdag 24. januar 2019, klokken 16:50
Sitat fra: Kilroy på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:26
Sitat fra: jhenrikb på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:21
Sitat fra: SoftwareGeek på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:26
X med 75 batteri er for lite, selv på model s er 75 lite.

Dette er jeg enig i på vinter. Føler ikke noe på det på sommeren.

Etterpåklok, hadde jeg kjøpt bilen nå. Med erfaringen hadde jeg valgt 100d og fjernet 7 seter og skinn. Da hadde det ikke vært store forskjellen. Ikke brukt 7 seteren enda uansett.

Dette kommer jo helt an på behovet, jeg har hatt X75 i over 2 år og ville fortsatt valgt det samme. Kjører til hytta uansett vær og temperatur(18 mil og 700 høydemeter). Så det går jo ikke an å generalisere å si at 75 batteriet er for lite. For noen er 100 batteriet for lite også, man må se på behovet.

ja, er jo det jeg sier. Hva er det jeg generaliserer her? jeg sier at JEG ville valgt 100D med den erfaringen jeg har i dag.
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX75D 11% batteri tap etter 32000km?
torsdag 24. januar 2019, klokken 10:21
Sitat fra: SoftwareGeek på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:26
X med 75 batteri er for lite, selv på model s er 75 lite.

Dette er jeg enig i på vinter. Føler ikke noe på det på sommeren.

Etterpåklok, hadde jeg kjøpt bilen nå. Med erfaringen hadde jeg valgt 100d og fjernet 7 seter og skinn. Da hadde det ikke vært store forskjellen. Ikke brukt 7 seteren enda uansett.
#7
Dette er mine meninger.
1. Hvordan vaske bilen? Unngå vaskehall har jeg skjønt, men må jeg ta spesielt hensyn til sensorer etc.?
To long didnt read: jeg bruker vaskehall   
vasket alle bilene min i vaskehall på vinter. Du får Svirls uansett fra støven i lufta fra bilen foran. Hadde et par år på min volvo der jeg ikke vasket i hall, og den ble ikke noe finere på våren. Så må polere på våren uansett.

2. Er folie eller kjemisk beskyttelse av lakken nødvendig egentlig? Noe dere kan anbefale? Hva med sensorene?
Jeg la på kjemisk beskyttelse. Oppskryt. Legger heller på voks oftere. Folie er bedre, men svindyrt. 40k for transparent folie som virkelig beskytter lakken. Da burde bilen være strøken før du gjør det.

edit: ville tatt valget mellom voks eller folie. Har du råd til folie(Xpel) ville jeg gått for dette. Siden Keramisk er så dyrt ville jeg brukt voks. Og forskjellene er ikke verdt prisforskjellen etter min mening.  Vanlig folie er kult, og har mange forksjellige farger og variasjoner. Dette beskytter en del, men ikke mot større steinsprut. Normal folie koster ca 28 000 og xpel 40 000,-. Men xpel er "self healing". Merk xpel er ingen Magisk vidunder folie, en er knall bra. Kjenner en som har det men jeg syns det ble for dyrt.

3. Burde jeg være påkoblet WIFI for å få tak i oppdateringer?
Du får oppdateringer på 4g. Jeg har aldri brukt wifi på min. (13 mnd) og ikke vært noe problem

4. Løfter dere bilens fjæring for å unngå å treffe måkekanter med snøen?
Ja, hvis veldig mye. Men bilen tåler jo snø. Skulle du subbe i snøen skader du ingen ting.

5. Noe spesielle vinterhensyn mtp. frost? Har opplevd alt nå at de automatiske speilene kan fryse til.
Jepp. Skrudd av Auto-turn på speil på vinter.

6. Innstillinger som er svært hendig å aktivere?
Skru av "auto precondition" eller hva den heter.

7. Spesielle hensyn mtp. appoppvarming av bilen? Gå fra minusgrader i kupeen til 20+ grader er ok uten å skade ruter eller annet?
Ikke vært problem for meg. Oppvarmet maks hver gang. Men har lest det har vært problem for andre.

8. Spesielt vedlikehold som er lurt å tenke på? Fjerning av veisalt? Hvor ofte vasker dere bilen?
Bilen er jo i aluminium. Det korriderer det også. Underspyling og vask er like viktig på denne som en annen bil.

9. Andre tips til en fullstendig nybegynner?
Nyt bilen. Ikke vær for nervøs :) den er helt knall.
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX75D 11% batteri tap etter 32000km?
onsdag 23. januar 2019, klokken 15:46
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. januar 2019, klokken 15:25
Om bilen er 13mnd gammel har du vel den pakken som er 75kWh brutto, og 68,5kWh fra 100-0. Sånn ca`ish.

Høyt forbruk reduserer mengden energi du får ut av pakken.
Kulde reduserer mengden energi du får ut.
Den interne motstanden går opp i batteriet og mer forsvinner i rent varmetap.

Jeg synes ikke rundt 64kWh hørtes så ille ut med det eksempelet. Som nevnt over har du noe energi tilgjengelig under 0, og du har noe energi som du aldri får anledning til å hente ut (pakkebeskyttelse).

stemmer det. Har lest mange steder at netto (ny) skulle være 72,5. Hva det faktisk er vet jeg ikke.
Hvis netto er 68,5KW så er ikke 64 så ille nei. Vet også at batteriet taper seg mest i starten så jevner seg veldig ut.

Som de andre sier, får teste igjen på slutten av våren. Eller neste gang batteriet er varmt og det er varmt ute.
#9
Model X 2014 - 2022 / TMX75D 11% batteri tap etter 32000km?
onsdag 23. januar 2019, klokken 14:58
God dag

Ladet bilen i går til 100%. Kjørte hjemmefra (gardermoen) til Larvik og bilen viste 55kw brukt.
Bilen viste 40km igjen i displayet. Jeg regnet da med jeg hadde 30km realistisk igjen siden bilen hadde forbruk på 300w/km i dag.

Da blir total batteristørrelse 64KW. som er 11% ned fra 72.5KW, eller nesten 15% ned fra 75KW.

Bilen er 13 mnd og gått 32K km.

La merke til det siden batteriet ble rødt når jeg kom til Larvik, og det er vanligvis grønnt, eller oransje på vinter når jeg kommer ned hit.

Innspill?

Syns det var mye tap på så få km ift. hva jeg leser andre har hatt. (5% på 100k)
#10
Hva med å lade 2 elbiler på samme kurs da?
Vi la opp 32A kurs med B-vern ut i garasjen. Nå kommer elbil nr 2. Dette må da for faen være greit? Haha unnskyld, blir litt frustrert her.

Kanskje jeg heller skal være stille og bare lade uten å spørre om mer detaljer nå.
#11
Lade hjemme / Sv: Hvilken ladestasjon bør jeg kjøpe?
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:24
Ser ut som fullt solcelle anlegg og Tesla batteri da.. i protest.
Heller mer at man kan lade batteriet om natta og leve som normalt på dagen uten og EffektivesertIhjel :P
#12
Lade hjemme / Sv: Hvilken ladestasjon bør jeg kjøpe?
mandag 23. oktober 2017, klokken 22:09
Sitat fra: J.Lafton på mandag 09. oktober 2017, klokken 21:37
Jeg har valgt ZapCharger som skal monteres hjemme.
Den er noe dyrere enn andre, men her har man en enkel løsning på styring og lastbegrensninger via app. Noe som kan være kjekt å ha fremover når effektavgift på nettleie kommer ettervert. Også kan man sette laderen til å lade maks på det tidspunktet på natten hvor det er billigst strøm.

Effektavgift? Whaat? Hvis det plutselig blir dyrere å ha elbil enn diesel så klikker jeg I vinkler.
#13
Er veldig mye regler jeg fortsatt ikke forstår. Hvis det bare er lov å lade med 10A kurs med stikk, hvorfor får tesla lov til å selge 13A stikk-lader?

Burde vært mye klarere info om dette når man kjøper elbil.

Moren min har garantert ikke B vern hjemme. Jeg har ladet der mange ganger som tydeligvis ikke har vært helt bra.
Kan jeg lage en portabel modulboks med en jordfeil bryter med han/hun stikkkontakt i begge ender? Vil det være lovlig form for lading da? Evt en modulboks med plass til 8 moduler slik at jeg får plass til en automat sikring i tillegg?
#14
Slenger meg litt på denne tråden.
Hva er egentlig forskjell på disse 2? Bortsett fra 3 fas og strømstyrke.
Den vet jeg er kombi sikring med jordfeil bryter, men begge er jo Type B?

https://www.eldirekte.no/eaton-jordfeilbryter-digital-frcdm-63-4/cat-p/c/p10635364?gclid=EAIaIQobChMI0bjNkfWG1wIVS9wZCh3QmwooEAQYASABEgJC9PD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.eldirekte.no/schneider-jordfeilautomat-32a-b-2p-30ma/cat-p/c1000510/p10633061
evt denne: https://elmaterialer.no/jordfeilautomat-2p-10ka-b16030-dpca100b16030-general-electric-5413656069713-3253.html

Jeg har jo selvfølgelig den dyre av dem installert i skapet mitt. Fikk bare en pakkepris jeg trodde var normal.
Hvis det viser seg å være helt likt, kommer jeg til å bli ganske lei meg :P

mvh
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dekk og felger
søndag 22. oktober 2017, klokken 13:10
Sitat fra: Jærbuen på søndag 22. oktober 2017, klokken 12:53
Jeg valgte 19" original Tesla-felger + piggfritt Nokian.
Ikke så mye å spare på å kjøpe uoriginalt.

Og jeg er lei av å betale Tesla ekstra penger for å ta hjulstillingskontroll om man ikke har originale hjul på.
Det måtte jeg med min TMS med uorginale 22", de måtte sette på orginale Teslahjul for å ta kontrollen

huh? Det hørtes jo meget rart ut. Så lenge dimensjonene på felgene er like så skal det vel ikke spille noen rolle hvordan de ser ut?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA