Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sportswagoneer

#1
Model S / Sv: Effektoppgradering også for S75D levert før Juni?!?!
torsdag 26. oktober 2017, klokken 07:04
Jeg ringte til Skøyen og spurte om dette i går.

Det ble litt venting mens de sjekket noen lister og en litt kryptisk kommentar om at jeg «sto på den ene listen men ikke på den andre - men vi prøver!»

Notification om service appointment kom i dag til 10/11! Raskere enn jeg hadde turt å håpe på!

S75D (oppgradert fra S60D) VIN 187xxx.
#2
Model S / Effektoppgradering også for S75D levert før Juni?!?!
lørdag 21. oktober 2017, klokken 12:15
På TMC postes det nå at Tesla skal oppgradere alle nyere S75D i forbindelse med SC besøk såfremt eieren ønsker det. Detaljene er litt uklare - men fortolkningen ser ut til å være «alle facelift 75D» (sannsynligvis X også).

Posten ligger her:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/uncorking-official-for-most-75ds.100444/

Fint om vi kan få oppdatert i denne tråden så snart noen faktisk får en slik oppgradering i Norge?
#3
Tesla / Sv: Lakkbehandling ny bil
torsdag 27. juli 2017, klokken 10:01
De har medlemsprisavtale med TOCN:

https://www.tocn.no/medlemsfordel-grand-autodesign/

Llumar folie. Finnes en bra youtube video et sted der de forklarer produktet til Tesla-Bjørn. Tror de gir 5 års garanti på folien - men det var visst en 10-års garanti film på vei.

Jeg helfolierte ikke. Valgte "mellomnivået" av front, skjermer etc. Tok så lakkbehandling over både folie og resten av bilen.
#4
Model S / Sv: Liten bulk uten lakkskade. Hvem fikser?
mandag 03. juli 2017, klokken 20:44
Heisann.

Oppdaterer hvordan det gikk med denne bulken:

Det generelle området oppe på bakskjermen er slett ikke vanskelig å komme til fra innsiden - og kan derfor ofte "PDR" (Paintless Dent Removal) repareres uten lakkering. MEN akkurat min bulk satt så nær (oppe i) "brettekanten" på karrosseriplaten at ingen ville gi seg i kast med den som PDR. Dette fordi metallet er for hardt akkurat i kanten samt risiko for at lakken ville sprekke i prosessen. Jeg var innom 3-4 forskjellige og aksepterte til slutt dette.

Det ble derfor en "smart repair" med vanlig retting og lakk. Fordi bulken satt tett inntil døra måtte deler av døra også lakkes for å sikre jevn fargenyanse.

Dette fikk jeg gjort hos bilkosmetikk.no på Hasle i Oslo. 5500 kom det på (ekstra dyrt pga. Døra) - og var gjort på en dag fra 08:00 til 16:30. Flott arbeid! De forsikret meg om at det var brukt minimalt med sparkel (~0,5mm) og jeg kan i hvert fall ikke se at det har vært en skade der!
#5
Model S / Sv: Liten bulk uten lakkskade. Hvem fikser?
mandag 19. juni 2017, klokken 10:50
Takk for mange gode innspill!

Det å rette bulker uten lakkbrudd er tydeligvis en helt egen spesialitet der det gjelder å finne rett mann!

Det viser seg at Skadevekk har ekspandert og re-brandet seg til "QuickCarFix". De gir et veldig profft inntrykk på nettet med pris basert på opplastede bilder - og har omreisende "bulkeeksperter" som tar jobbene som er uten lakkbrudd. Har avtalt at de skal se på bilen torsdag morgen. Dersom de ikke tror de kan løse det uten å lakke/sparkle tar jeg turen innom Bilkosmetikk og "Bulk-/skade service" på Økern før jeg gir opp...

Holder tråden oppdatert av hensyn til fremtidige behov - og tar fortsatt svært gjerne anbefalinger på "bulke trollmenn" med Tesla erfaring!
#6
Model S / Sv: Liten bulk uten lakkskade. Hvem fikser?
mandag 19. juni 2017, klokken 00:03
Interesant video! Men ikke helt relevant for mitt tilfelle. For en sånn småbulk er det uaktuelt å gå til en "Tesla approved body shop" og jeg trenger ingen deler. Det er heller ingen sensorer i nærheten og ingen lakkering.

Her gjelder det å finne en smart repair fyr som er flink og har erfaring med Tesla.

Skadevekk på Lillestrøm ser ikke ut til å eksistere lenger. Nettsiden deres redirecter til "QuickCarFix" som holder til i Isakveien 17.  Ringer de i morgen og hører om folkene er de samme...
#7
Model S / Sv: Liten bulk uten lakkskade. Hvem fikser?
søndag 18. juni 2017, klokken 21:57
Litt for synlig...  :(

Splitter ny bil. Sitter ganske langt inne å leve med det. Hadde håpet på en "smart repair" løsning. Særlig hvis det går an å komme til fra innsiden.
#8
Model S / Liten bulk uten lakkskade. Hvem fikser?
søndag 18. juni 2017, klokken 20:52
Fikk en vannvittig iriterende småbulk oppe på "skulderen" rett bak bakdøra (heldigvis ikke i selve døra) i dag! Innrygging i garasje - fortsatt ikke helt vant med speiltiltingen!

Normalt når det ikke er lakkskade skal slikt kunne fikses ganske "smart" - men jeg mener å ha hørt at det er vanskeligere med aluminium?

Noen som har erfaring med gode "smart rettere" på Tesla?



#9
Model S / Sv: Update 17.22.46 på plass!
torsdag 15. juni 2017, klokken 22:45
Visste jeg hadde lest et tilsynelatende svært godt informert innlegg om dette før. Det har vært delt på elbilforum tidligere og stammer fra "reciprocity"på TMC forumet:

Sitat
I think the big mistake that people keep making is that AP2 is not FSD V1.0. AP2 and FSD are different software and different code bases today. In a perfect world, Tesla would have been able to use AP1 in conjunction with HW2, but Mobileye wouldn't allow it knowing that Tesla was working on its own solution. This is public knowledge and an indisputable fact that Telsa and Mobileye had a falling out and would not allow Tesla to use it in parallel with HW2. This forced Tesla's hand to implement AP2 on HW2 and separately develop FSD. They obviously thought this would be easier then they had anticipated because they had already done it once with EyeQ3 and one camera.

FSD will not need to see lane markings, though it will still use them if it can. It will use high definition 3d maps that will use a combination of GPS and landmarks, sensors and telemetry from the car. This would include lane markings but doesnt require them as it can use other land marks to compensate for GPS's weaknesses. GPS gets you within 3 meters, adding high def maps with land marks can get you to 10 centimeters or so from watching nVidia's presentations. Adding the cars other sensors and telemetry can get you down to 2 centimeters. Once you have an identifiable landmark in a high precision 3d map, you dont even need GPS to continue to work. GPS gets you into the neighborhood, landmarks get you into the lane and the other sensors and the speed/direction the car is traveling gets you the rest of the way to 2cm. The high def maps could be created by Lidar and updated by radar in current cars as roads and landmarks change. AP1 and AP2 do not do any of that. They identify the lanes by seeing the lane markings and curb or edge of the road. It then uses the TACC radar not to run into the car in front of it. That is all AP1/2 does.

FSD is being developed separately and is nothing like AP2. At some point in the near future (EOY), FSD should replace AP2 and there will only be AP1 on EyeQ3 and FSD on HW2. They only had to do this clunky way because of the fallout with Mobileye after the accident where the guy died using AP1 and it didnt see a truck passing in front of it.

If you go back to the Oct. video that Tesla released when it started talking about FSD, you will the different camera, many more then 2 and you can see how the high def mapping works with landmarks and how it knows the surface of the road. It can see all the signs as noted by different color boxes around signs, people, cars and other objects. None of this stuff happens with AP2. It sees lanes and curbs and the radar keeps you from driving through the car directly in front of you. That is it.. that's all AP2 does. So unless you think the video from Oct. 2016 was just Hollywood product, there has to be two different solutions being developed independently by Tesla.

Tesla is also not building either system of the ground up. They are leveraging AP1 software that was created by Tesla to enhance it and they are piggybacking on nVidia's solution to jump start FSD. A major difference between FSD and nVidia's solution is FSD uses radar to create a point cloud and nVidia uses Lidar. Both have their strengths but I dont think Tesla will ever use a Lidar. Not because of the cost, not because of the fact that its ugly, but the fact that is not good at detecting objects in rain, fog or snow. You could say, well then why dont they use both. Because then you have to decide, which one do you trust? There will be times when they disagree on what they are seeing and you cant just slam on the brakes until it figures out which is right. So this problem is one that Tesla and as far as I can tell, only Tesla is attempting. They are attempting to use the radar to confirm what they are seeing using the Vision system and they believe that they can create a detailed enough picture of the world around them, that is more accurate then what you and I can see while be constantly distracted. When I say distracted I dont just mean talking on your cellphone, but even something as simple as looking at your current speed or Navigation or even admiring a passing Tesla or waiving at a nice looking lady in the next car over. Tesla is not going to sacrifice good enough for perfect, they have shown that they can save lives without a perfect solution.
#10
Model S / Sv: Update 17.22.46 på plass!
torsdag 15. juni 2017, klokken 21:24
Takker for gode spekulasjoner her!

Selv bestilte jeg med FSD mest som et "hobby prosjekt". Det er rimelig usikkert om og evt. når de får det i havn. Gjør de først det tror jeg faktisk politikerne får fingeren ut i Norge - men man kan jo ikke vite det heller.

Uansett gleder jeg meg til å følge med på veien dit etterhvert som softwaren oppgraderes!

Når det gjelder kommunikasjon gjennom biler så er det nok en no-brainer i fremtiden - men de som går foran og er først blir jo pent nødt til å klare seg uten. Det finnes vel heller ikke en avklart standard - så det er kanskje ikke så rart at det ikke er særlig aktuelt nå.

Jeg hadde en liknende refleksjon om vindusviskere og FSD... Siden AP1 brukte dedikert sensor mens AP2 skal bruke kameraene så ser jeg for meg at det er vidvinkelkameraet som brukes til dette - og det benyttes vel foreløpig ikke i autosteer implementeringen.
#11
Model S / Sv: 75 d slår nedi fartsdumper
torsdag 15. juni 2017, klokken 20:56
Sitat fra: gr på onsdag 14. juni 2017, klokken 09:35
Jeg har sklidd av depotstrekka på Vålerbanen med to tynne svarte striper som resultat, etter at varmen i dekka hadde økt trykket med rundt 0,7 bar. Da var jeg rundt 3,5 bar og det ga altså ikke lenger skikkelig kontaktflate.

Var det med en Tesla? (Hvis du var opp 0,7 på 3,5 så lå du kaldt på 2,8. Høres lavt ut for en Tesla hvis 3,1 er spekk.)

Synes fortsatt det virker som om det kan være lurt å gå LITT opp på lufttrykket for å løfte bilen litt - men hadde ikke tenkt mer enn opp til ca. 0,2 bar over kaldt. 3,3 blir det da. Spekken er jo også laget med tanke på at dekkene blir varme - og sikkert med en viss margin...
#12
Model S / Sv: Er "rynker" i setet på ny bil OK?
torsdag 15. juni 2017, klokken 20:43
På Skøyen.

Håper "forbedret utgave" betyr mer robust...
#13
Model S / Sv: Er "rynker" i setet på ny bil OK?
tirsdag 13. juni 2017, klokken 23:51
Liten update her med tanke på andre med samme issue:

Jeg sendte bildet til Tesla. De svarte at dette var et kjent problem som de gjerne byttet med en forbedret utgave av det ventilerte setet  ;D men at de måtte ha den inn og ta bilder selv for å kunne bestille nytt sete.

Hadde bilen inne hos Tesla (fikset litt slark ved vindusåpning og misspassning av en dekorlist også.) Kommenterte at det er en liten rynke i pasasjersetet også og fikk til svar at "da bytter vi begge". De tok bilder av begge og bekreftet i dag på mail at nye seter er bestilt.

Det tar visst noen måneder før de kommer - men det plager meg ikke. Rett og slett strålende service må man kalle slikt!!

...og tusen takk til dere som har svart på første post! Veldig fin hjelp!
#14
Model S / Sv: Update 17.22.46 på plass!
tirsdag 13. juni 2017, klokken 23:45
Litt spekulering om veien fra dagens AP2 til self driving...

Slik jeg forstår det har prioritet hos Tesla til nå vært å oppnå paritet med AP1 basert på samme hardware input med egen software (bruke bare det ene kameraet - dette ble nødvendig fordi Mobileye nektet de å legge sin chip på AP2 hovedkortet i overgangsperioden.)

Jeg kan godt tenke meg at de nå anser at de er der når det gjelder autosteer.

Self Driving algoritmen har (igjen slik jeg har lest meg til på ymse fora) vært et paralellt prosjekt - og bygger IKKE direkte videre på koden fra dagens AP2. Mulig denne allerede kjører i bakgrunnen for å samle data - men skal i så fall ikke ha noe impact på AP2 performance så langt.

Dersom dette er riktig forstått kan jeg godt se for meg at "silky smooth" representerer beste performance basert på ett kamera slik at ytterligere forbedringer krever en større update basert på Self Drive prosjektet.

Ka dekk trur?
#15
Model S / Sv: Update 17.22.46 på plass!
tirsdag 13. juni 2017, klokken 23:39
Silky smooth rykker mindre - men er ikke nødvendigvis så mye mer presis på plassering i veibanen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA