Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Counterpointer

#1
Sitat fra: S4e på søndag 29. januar 2017, klokken 19:51


TM3 ser jo ut som et smykke - fantastisk pen/flott bil. Men som du sier veldig lenge til den blir levert. Og mye vi ikke vet om bilen. Frykter at Musk igjen prioriterer ting som er fascinerende, men ikke praktisk. Hvor stor blir bagasjeåpningen? Blir det mulig med takstativ/hengerfeste?
Hengerfeste er bekreftet, takstativ er jeg usikker på, tror egentlig ikke det
#2
Sitat fra: Elmo på lørdag 28. januar 2017, klokken 21:20
Sitat fra: Counterpointer på fredag 27. januar 2017, klokken 16:34
:police:
Dette blir litt av en overgang.......
Du tror ikke heller det blir undergang da ??  - for livet i sentrum
Nix, erfaringer fra andre bilfrie sentrum er at det er en hard overgang, men til noe bedre.
Dette ligner litt på når røykeloven kom, da trodde "alle" at utestedene kom til å gå konkurs. Var mye motstand, men det ser ut som det går greit i dag.

Ser mye problemstillinger som vil være vanskelige, med både næringsliv og arbeidstagere som må omstille seg, men ingen undergang.......
#3
 :police:

Dette blir litt av en overgang.......
#4
Elbiler i media / Sv: Porsche
torsdag 26. januar 2017, klokken 18:56
Sitat fra: eivhelle på torsdag 26. januar 2017, klokken 17:53
Sitat fra: Knut A. Aulie på torsdag 26. januar 2017, klokken 17:28

Får vi superraske ladeløsninger (5-10 minutter maks), så vil behovet for store batterier synke.


Problemet er at høy ladestrøm krever store batterier.

Er enig i det meste du skriver. Gode argumenter godt begrunnet.

Jeg lurer imidlertid på om hva som er et stort batteri kan endre seg når teknologien utvikles. Ikke i samme grad som f.eks harddiskstørrelse men, når en ser på hva som satt i Think og sammenligner det med det som nå kommer i Ampera-e så er forskjellen påtagende.

I dag sier vi et 100 kwh batteri er stort fordi det veier 500 kilo om ti år kan det være omvent dvs 500 kwh batteri som veier 100 kilo
#5
Elbiler i media / Sv: Porsche
torsdag 26. januar 2017, klokken 17:28
Denne diskusjonen om 50-100-250-400 kW minner litt om diskusjonen om oppløsning på videoformater og "krigen" mellom blu-ray og hddvd, eller er det kanskje minidisk og dcc diskusjonen den ligner.

Hva vi trenger og hva vi kan få er bare i liten grad opp til oss forbrukere. Det er Tesla og sine superladere mot Chademo og Ccs for øyeblikket. Elon antyder over 350 kW på V3, Porsche(m.fl) antyder også 350 kW, så det ser definitivt ut som målsetningen er langt over dagens standard som ligger på 50-120 kW.

Får vi store nok batterier går jo behovet for hurtiglading ned, men vil holdes høyt så lenge de nåværende bilene er i drift og volumet totalt øker kraftig.

Får vi superraske ladeløsninger (5-10 minutter maks), så vil behovet for store batterier synke.

For meg så tror jeg utviklingen vil fortsette til elbilsystemet er langt overlegent det vi har i dag med ICE biler. Det betyr både større batterier og raskere hurtiglading. Problemet er at det er først nå de store bilprodusentene begynner å satse (GM og WV) og de er ikke akkurat superraske.......
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA