Sitat fra: tutti på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:05Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. januar 2017, klokken 10:15Både leaf og egolf leveres med 32A lader. Så kraftig 1-fase lading er samtidig mange steder meningsløst da de lokale elverkene nekter folk å installere 32A.
Pass i så fall på å kjøpe en elbil som lader noenlunde raskt, det ekskluderer egentlig bare eGolf og Leaf med 3.3kW laderen. De andre klarer stort sett å lade på enten 7.4kW eller 11kW.
På denne strekningen blir det bompenger i rush for elbiler fra 2018. Avgiften starter lavt og vil prosentvis øke dramatisk de neste årene. Enn så lenge blir det billigere å kjøre elbil i Oslobommene, men langt fra gratis.
De neste årene vil man samtidig få 10 min frekvens på lokaltoget. Med 1 sone overgang så bør det vel bli mer attraktivt å parkere på en stasjon i Oslo nord og kjøre toget gjennom alle køene i rush. Hvis en arbeidsgiver krever privat bil i jobben så regner jeg med at han også bør legge til rette for lading på arbeidsplassen.
Bompenger betales naturligvis av arbeidsgiver, så det er ingen relevant problemstilling for meg. Hva gjelder lademuligheter så er det begrenset der vi er nå, beste jeg kan få til er å strekke en vanlig kabel fra normalt strømuttak til bilen så det blir jo av typen veldig treg lading. Vi skal bytte lokaler ved årsskifte så da er parkering med lademuligheter noe som vi ser på som et "must".