Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - m

#1
Nissan / Gjennomsnittlig størmforbruk
tirsdag 25. mai 2021, klokken 10:06
Hei.

Noen som har erfaring med om gjennsomsnittlig forbruk, som vises i dashbordet, viser "riktig"?
Jeg føler stadig at gjennomsnittlig forbruk vier lavere enn faktisk forbruk.

Gjennomsnittlig forbruk viser vel kun hva motoren bruker, energi til varme mm. kommer i tillegg?
(håper ikke batteriet er svekket vesentlig allerede...)

Jeg har en e-NV200, 40 kWh, 2018.
#2
Nissan e-NV200 / Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
mandag 10. august 2020, klokken 12:16
Takk for alle gode svar.
Sammen ser det ut som dere har gjort et godt søk rundt om i verden.

Med klart nei, eller uaktuelt mhp. pris, er dette noe jeg ikke trenger å tenke på i fremtiden.
#3
Elbil og økonomi / Sv: Salg av 2015 modell, en umulig oppgave??
torsdag 16. juli 2020, klokken 23:44
Solgte selv en Leaf 2014 USA-importert, i november 2018.
Mange var interessert, men det var mange som ikke stolte helt på de amerikanske bilene. Jeg fikke blant annet vite at det er forskjell på bilene avhengig av hvor og når de er produsert, selv om alle heter "Leaf gen.2".

Jeg fikk dessverre ikke gjennomført handelen med den første som var interessert, og som tilbød en pris som var nesten som forventet (han fant selvfølgelig en annen Leaf). Etter hvert som folk tok kontakt, tilbød de stadig lavere pris. Tilslutt endte vi opp med å selge på nettbil.no.
Angrer på at vi ikke gjorde det med en gang. Vi fikk da mye mindre enn hva vi forventet, og mente at bilen "var verdt". Men det vi fikk var likevel omtrent det som noen tilbød.

Altså: Veldig vanskelig å selge til god pris. Altfor mange lignende på markedet. Bli kvitt problemet raskt, og selg til forhandler.
#4
Nissan e-NV200 / Hurtiglading og semi-hurtiglading
torsdag 16. juli 2020, klokken 23:34
Hei.

Har vært på lang bilferie i Norge med vår Nissan e-NV200 2018-modell, og har noen spørmål som jeg håper noen kan svare på.

1) Semi-hurtiglading.
Jeg hadde tenkt vi kunne lade på semi-hurtiglading på 22kW, da jeg aldri har opplevd kø på disse. Men det som virket som en god ide, viste seg å ikke være fullt så lurt likevel. Siden bilen maksimalt kan lade på 6,6KW (eller noe sånt) på normallading. Og da lurer jeg på:
Finnes det type 2 til Chademo-kabler, og ville man da i såfall kunne ladet 22kW på semi-hurtigladestasjonene?

2) Den teknologiske fremgangen på ladere går raskt for tiden. Har hørt rykter om at Chademo kan levere 100kW på hurtiglading, og at noen av de nye bilene kan ha høy effekt også på normallading.
Men bilen har begrensinger på hvor mye effekt den kan lades med, både på normal- og hurtiglading.
Kjenner dere til om det er mulig å gjøre noe med disse bil-spesifikke begrensingene på våre eksisterende biler? (systemoppdateringer eller "ombygginger" o.l.) Enten nå, eller om Nissan ser for seg å kunne tilby dette i fremtiden. Slik at vi som da har "eldre" biler, også får mulighet til å benytte oss av raskere lading i fremtiden.

#5
Nissan / Lade 2018 bil med lynladere (>50kW)?
tirsdag 24. mars 2020, klokken 09:34
Hei.

Spørsmål om lading. Kan man benytte de raskeste laderene (mer enn 50kW) på Nissans biler fra 2018?

Har en Nissan e-NV200 40kWh fra 2018. Jeg mener å huske at disse ikke kan lades raskere enn 50 kW. Grunnen til at jeg spør er jo fordi man sjeldent får i nærheten av 50kW når man lader på 50kW-stasjoner. Er det da mulig å koble seg på en, la oss si 100kW Chademo, også klarer bilen å begrense hastigheten selv til maks 50kW (slik at vi ikke gjør noe galt)? Tanken er altså at vi får ladet med 50kW i stedet for 30-40kW.

Magnus
#6
Nissan e-NV200 / Sv: Batteritemperatur
tirsdag 03. september 2019, klokken 14:32
Tusen takk :+1: :)
#7
Nissan e-NV200 / Batteritemperatur
tirsdag 03. september 2019, klokken 10:48
Hei.

Har lest mange inlegg om folk som referer til batteritemperaturen.
Hvor kan jeg lese denne i min nye e-NV200 evalia (40kWh)?
#8
Nissan e-NV200 / Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
torsdag 23. mai 2019, klokken 11:39
Jeg har e-NV 200 7-seter med 40kWh batteri.

I januar kjørte vi tur/retur fra Kristiansand til Sverige. ca 650 km. Mye av strekningen på motorvei med 100 og 110 km/t, og mye med 80/90 km/t. Vi hadde på varme. Kjørte sjeldent helt opp i 110 km/t fordi forbruket skyter i været etter 90km/t. Forbruk på hele turen (oppgitt i kjørecomputeren) var 23,1 kWh/100km.

På kjøring hjemme i Kristiansand nå som det har blitt varmere er snittforbruket rundt 14,5 - 15,5 kWh/100km.
#9
Nissan e-NV200 / Sv: 3 barn i e-NV200?
torsdag 23. mai 2019, klokken 11:19
Noen her med 3 småbarn og e-NV200? Fungerer det greit?

Vi har tre barn, alle på midterste rad, og alle i bakovervente seter. 2-åringen sitter på siden. Babyene (tvillinger) sitter i Maxi cosi cabrio fix. De får plass om du ikke bruker isofixen på noen av de to. Men det går lett å feste dem med setebeltet.

Vi har også satt en bak på 3.seterad. Der er det ikke isofix, men fungerer fint det også. Vi fikk fortsatt plass til 2 vogner bak når det 6.setet var nedslått :)
#10
Leaf 2010-2017 / Nissan Leaf Eco-mode
torsdag 20. desember 2018, klokken 13:04
Hei.

Jeg eier en Nissan Leaf 2014, USA-importert. Det er en generasjon 2. Jeg kjøpte den i alle fall som det.

Jeg har ikke B-mode på bilen. Bare drive og drive ECO.
Så var det noen som sa til meg at alle gen2 hadde B-mode, og hadde den ikke det, var den en gen1.

Jeg har googlet masse for å prøve å finne svar. Har ikke funnet noen eksakte eller tydelige svar. Det beste svaret jeg har funnet er at B-mode ikke finnes på Nissan Leaf S, produsert i USA. Og jeg har etter det jeg vet en type S.

Er det noen som vet noe om dette. Hvilke typer som har B-mode, og hvilke som ikke har? Gjerne henvis til en sikker kilde. Svar mottas med stor takk :)
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf 2016 30KWh - trenger litt hjelp om kapasitet
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:20
Sitat fra: leafnor på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 16:40
Sitat fra: Joakim Ruud på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 15:07
Takk for svar! Men dette skjønner jeg ikke. Det er 12 barer ved full kapasitet. 100 % delt på 12 er 8 %, ikke 15 %.  Hvorfor forsvinner første bar ved 15 % kapasitetstap?
Bare Nissan som vet det hvorfor de ikke har valgt en lineær skala. Men det er så i alle fall, første forsvinner på 85.
Det går å spekulere i at det skulle ta seg litt kjedelig ut om første forsvant allerede år 2 på en lineær skala. Nå gikk det på 24kWh i kjølig klima 4-5 år før første forsvant. Tar seg bedre ut.

Er du sikker på at det er 15% og ikke 8%? Jeg mistet nettopp min første bar på 24kWh USA-importerte Leaf. Informasjonen fra hurtigladeren viser at jeg har ganske nære 20,0 kWh kapasitet. Omtrent 92% av teoretisk maks på 21,6kWh.
#12
Leaf 2010-2017 / Hvordan finne ut hva min Leaf har av utstyr?
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 21:15
Hei.

Nå skal vi selge vår Nissan Leaf (og går over til e-nv200).

Bilen er USA-importert. Og det jeg lurer på, er hvordan jeg skal finne ut av hvilket utstyr min bil har? Dette er jo en såkalt "nordic-versjon", nesten som en Tekna om den var solgt i Norge. Men ikke helt.

Instruksjonsboka som følger med bilen ser ut til å bare omtale Nissan Leaf generelt, og jeg kan ikke finne ut av om min bil har alt det utstyret som omtales der..

Noen tips? :)

#13
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 20:15
Tenker det er et spørsmål du vil få veldig stort sprik i svarene på.
/quote]

Det regnet jeg med. Men er nysgjerrig på å vite hvordan det er med de andre bilene :)
#14
Hei.

For kort tid siden mistet vi den øverste streken på batterimåleren.
Bilen hadde da kjørt 46500 km, 4,5 år gammel.

Hvor langt hadde deres Leaf kjørt når dere mistet den første streken?
#15
Ampera-e/Chevrolet Bolt / bilstoler
fredag 28. september 2018, klokken 15:05
Noen som har fått plass til tre bakovervendte bilstoler i denne bilen?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA