Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - m

#1
Sitat fra: Orbit på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 11:16
Eller den ultrakorte forklaringen: 3-fas er en bedre og billigere måte å overføre stor elektrisk effekt enn 1-fas, men krever at alle komponentene i kjeden støtter dette (i dette tilfellet inntak i hus, kurs for elbillading, ladestasjon, ladekabel og selve elbilen)

Ser i sikringskapet for å finne ut av om jeg kan ha 3-fase.
Her står det følgende:
Tilkoblet fase L1-L2-L3
Hovedsikring 50/3c
Også ser jeg en liten påskrift på hovedsikringa "~400V"

Betyr dette at jeg kan ha 3-fase?

Har forsåvidt en Leaf 2014, men har skjønt det slik at jeg kan velge å lade med 1-fase med en 3-fase ladestasjon, dersom bilen bare bruker 1-fase.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Europa
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 09:53
Sitat fra: Ipadjove på mandag 30. oktober 2017, klokken 20:31
Snakket med en hyggelig dansk elbilist. Han hadde et Clever-abb der han beralte litt pr mnd og ladet da 'gratis' så mye som han ville. Da mister de litt det å stoppe ladingen når en har fått nok..

Og med Clever betaler man for kWh, og ikke minutter som i Norge.
Så de har ingen grunn til å stoppe å lade på 60%.
#3
Sitat fra: gr på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 07:59
Det er også stor forskjell i kapasiteten på f.eks. 1-fas og 3-fas 400V, hvis du har det i huset ditt, og det igjen kommer an på hva bilen du skal lade takler, så det er ikke så enkelt som 16A vs 32A. (...)

1-fas og 3-fas.
Kan du gi meg en enkel forklaring på hva det er og forskjellen? :)
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Europa
mandag 30. oktober 2017, klokken 19:09
Tips til El-bil ferien i Danmark:
Det er veldig enkelt å lade med Clever ladekort, og ladestasjonene kommer tett nok langs hovedveiene.

Men det er lurt å tenke på at vi er i Danmark.
Her er det aldri mer enn en hurtigladestasjon om gangen, og det er en annen ladekultur.
I Ålborg måtte vi vente i ca en time på at en tilkoblet BMW i3 skulle lade de siste prosentene fra 92% til 100%. Eieren var ikke å se, og bilen hadde allerede vært tilkoblet i 1t og 10min da vi kom.
Ringte kundeservice for å høre om de kunne stoppe strømmen, og la meg lade med den andre kontakten. Det kunne/ville de ikke gjøre.
Da BMWen omsider var på 100% kunne jeg koble til min LEAF. Da var det 2 andre nordmenn i kø bak meg :P

På søndag møtte vi de to samme, norske el-bileierne, men da hadde vi nok strøm til å kjøre til den andre laderen i Ålborg :)

Ellers er El-biler en stor attraksjon. Alle peker og kikker når vi lader. Og mange kommer bort for å snakke med deg.
#5
Hei.

Vi skal få oss ladestsasjon hjemme, men det er mange ting å sette seg inn i, og som google ikke gir svar på. Håper dere kan hjelpe :)

1. Ville dere valgt ladestasjon med 32A eler 16A? (Det går vel ikke lang tid før alle kan lade med 32A?)
2. Med eller uten fast ladekabel? Har nå en Leaf 2014, som lades med type 1. Men det er kanskje litt gammeldags med fast kabel med type 1. Type 2 uttak + en type 2 - type 1 kabel er kanskje lurest?
3. Må man først kjøpe ladestasjonen,og deretter få en elektriker til å sette den opp? Eller finnes det noen som både selger og kommer hjem til deg og fikser alt samtidig?
4. Noen erfaring med hva det koster?
#6
Lade hjemme / Sv: Lade hjemme - Hva må elektrikeren gjøre?
fredag 27. oktober 2017, klokken 13:07
Takk for godt svar.

Ja, det blir nok en skikkelig ladeboks :)
#7
Lade hjemme / Lade hjemme - Hva må elektrikeren gjøre?
fredag 27. oktober 2017, klokken 11:05
Har nettopp blitt klar over at det stilles en rekke krav til el-anlegget dersom man lader regelmessige hjemme.
Har ikke helt klart å få  oversikten over hva som må gjøres, og håper derfor noen med litt mer peiling enn meg kan gi meg svar :)

Etter det jeg har skjønt er det to alternativer for sikker, og lovlig hjemmeldaing:
1. Lade i vanlig kontakt: Da må kontakten ha egen kurs, maks 10A, og være beksyttet av en egen jordfeilbryter
     av type B.
2. Mode 3 - "På vegg lader"

I dag lader vi i vanlig kontakt, men den er ikke på egen kurs, har 13A, og ikke jordfeilbryter B. Så her skal vi gjøre noe.

Spørsmålet mitt er:
Dersom man kjøper en Mode 3 - "På vegg lader", kan man bare henge denne rett opp på veggen? Selv om laderen ikke vil være på egen kurs, eller ha jordbryterfeil type B?

Eller må elektrikeren uansett (i både alternativ 1 og 2) fikse på det elektriske inni huset?



#8
Dekk / Felger / Sv: TPMS - Dekktrykksmåler aktivering (løst)
mandag 08. mai 2017, klokken 10:26
Er det slik å forstå at det ikke går an å få slukket varsellampa uten appen?

Har US Leaf, 2014.
#9
Leaf 2010-2017 / Varseltrekant
fredag 24. februar 2017, klokken 11:06
Varseltrekant må man jo ha. Følger denne med bilen?
Hvor ligger denne?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA