Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bilisme

#1
Jeg spurte om det eksisterte noen aktuelle kandidater og har fått mange gode innspill i denne tråden –og bra at det finnes aktuelle elbilmodeller slik som dere har nevnt.

Nå er nettopp dieselbilen levert til vrakhandleren og det skal blir spennende å se hvor lenge jeg holder ut én og ikke lenger to biler i husholdningen. Så skal jeg selvfølgelig legge ut et bilde i denne tråden når elbilen er anskaffet. Takk for kjøpshjelpen alle sammen!

Her er en liten liste som er laget fra sitater ovenfor (prisene er ikke absolutte og fra januar 2017):

  • Ny Hyundai IONIQ electric 239.000,-
  • Ny Nissan Leaf 30kWt 215.000,-
  • Brukt Tesla S85 / S60 450.000,-
  • Brukt Kia Soul Electric Exclusive 200.000,-
  • Brukt BMW i3 ca. 220.000,-
#2
Takk for gode tips og råd - helt strålende!

Jeg ønsker å korrigere meg selv litt når det gjelder ladestasjon hjemme. Vi har garasje som henter strøm fra egen kurs i sikringsskapet i huset. Men, som jeg tror jeg har forstått, så anbefales det å få installert ny ladestasjon til elbil for hjemmelading.

Grunnen til at jeg ikke hadde tenkt å ta utgift til ny ladestasjon akkurat nå, er at jeg ikke har oversikt over hva dette koster. -Skal jeg legge helt ny kabel fra høyspenningen til egen sikringsskap i garasjen, eller skal jeg få lagt en ny kurs fra huset?

Så til slutt vil jeg si, at jeg setter stor pris på de svarene som er kommet så langt, og at de blir nøye vurdert alle sammen.
#3
Hei!
Takk for et interessant og lærerikt forum :) Veldig bra for en førstegangskjøper av El-bil som meg selv.

Jeg har prøvd å lese meg opp til et minimumsnivå av kunnskap om lading, rekkevidde, varmepumper, service. Andre modeller enn Leaf er vurdért, og jeg har ikke konkludert med at det MÅ bli en Leaf.

Våre behov er:
-jobb pendlerbil Spydeberg-Oslo-Spydeberg (5 mil én vei)
-kjøre vinterstid, -10-12 kuldegrader
-har mulighet for lading på jobb
-har ikke planlagt å investere i ladestasjon hjemme p.t.
-plass til minst to barneseter for de minste
-budsjett: ca. 200.000,- (+/- 20.000)

Vi har ikke prøvekjørt noen modeller, men migrerer nå fra en Golf, og håper det eksisterer noen aktuelle kandidater. Hva tror dere, Ny billig eller relativt velutstyrt brukt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA