Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jakure

#1
Sitat fra: 65lars på onsdag 19. juli 2017, klokken 17:03
Takk.
Jeg forsøker å gjøre "service" på bilen, langt bedre enn den servicen forhandler "forlanger."
Til kr. 5K - eller nær det.
:)
"Kr. 5k"?! Det var voldsomt.
Det går helt sikkert bra å gjøre det selv. Har hatt bil i over 30 år, og har aldri hatt én av dem på service (før i år, da jeg har gått på en smell å kjøpt meg en helt ny bil og må gjøre det pga. garanti). Jeg har gjort vedlikeholdet selv og de har ruslet og gått. Ser for meg at servicen på disse trillingene er meget enkel.
#2
Jeg bruker Brunox - fra Torshov Bilrekvisita. Veldig fornøyd med den
#3
Nyttig innlegg. Tok en titt i vår C-Zero i går. Den var ikke angrepet slik som Karl-Wilhelm sin - ennå. Men ser jo at det samme vil skje også i vår. Penslet derfor på rusthindrende middel, i tillegg til å spraye på Lanolin antirust for å være "føre-var". Har nylig hatt bilen på lanolin antirustbehandling, men ser at oljen ikke har blitt sprayet godt nok på de stedene som det her nevnes. Neste gang jeg skal ha bilen til behandlet skal jeg selv skru opp motordekselet slik at de får sprayet litt fra den siden også.
#4
Hei
Det er kjempe lett å bytte radio i bilen din. Har selv gjort ned for noen måneder siden på vår C-Zero. Den sorte plastikk dekselet som radioen sitter fast i tar du bare tak i forran under frontruten og drar mot deg. Radioen løsnes, mener jeg å huske ved å benytte sånne bøyler man får over alt, f.eks på Biltema. Du må nok ha en adapter til kablene. Jeg kjøpte dette på Biltema. Det løste alt mht. høytalerne. Så måtte jeg finne "permanent +" og "tenningslås +" samt minus.

Prøvde først med en vanlig vinduantenne som fulgte med radioen - en ikke-aktiv antenne. Men denne fungerte dårlig. Kjøpte en annen, aktiv vinduantenne som fungerer strålende. Denne får også strøm fra "tenning +". Da radioen min har bluetooth handsfree, som den originale, måtte jeg koblet opp en separat mikrofon da jeg ikke fant ut i farten hvordan jeg skulle koble meg til originalmikrofonen oppe ved speilet. Alle ledninger skjulte jeg lett i under taktrekket og bak dekselet mellom frontruten og døra.
#5
Hei
Jeg hadde akkurat samme situasjon nå da jeg skiftet til sommerhjul for 2-3 uker siden. Hjulsettet var ikke registrert i bilen datasystem. Jeg kjøpte bilen brukt i januar, og begge hjulsettene har nok vær brukt før, men likevel var det nå kun vinterhjulene som var registret i bilen. Jeg har misstanke om at forrige eier ikke fikk registret vinterhjulene som nytt eller et annet hjulsett, men "erstattet" hjulsett 1 (som sannsynligvis var sommerhjulsettet) med vinterhjulene. Jeg måtte dessverre på verksted for å få sommerhjulsettet registrert som hjulsett 2. Dette skulle ha vært gjort der bilen ble solgt ny. Men nå måtte jeg selv betale for å få dette gjort i og med at jeg ikke bor der jeg kjøpte bilen. Kan i alle fall nå jeg skifte mellom hjulsett 1 og hjulsett 2.
#6
Sitat fra: Beamer Screamer på fredag 21. april 2017, klokken 16:53
... håper jakure deler med oss dersom han får feilmeldinger/problemer med bilen som kan relateres til disse LED pærene.

Det skal jeg absolutt gjøre  ;)
#7
Skal hverken argumentere for eller mot billige LED-pærer. Det er vel der som med de fleste andre ting; man får hva man betaler for. Og så får folket avgjøre selv om man vil prøve dyre eller billige lyspærer. Poenget mitt var egentlig å informere om at jeg ikke har hatt problemer (så langt) med å bytte til LED på min bil, til tross for andres oppfatning om akkurat den saken tidligere her på forumet.
#8
Sitat fra: pwb på fredag 21. april 2017, klokken 06:43
Så å bytte til canbus LED pærer har altså ingen ting med å bruke mindre strøm siden en canbus LED pære kun er ei pære som trekker like mye strøm som en vanlig pære for at bilen ikke skal få feilmelding? Men det gjør jo ingen ting siden man kun ville fått noen få meter om man fjerna alt av lys uansett. Men er det noen god grunn til å bytte annet enn harryfaktoren?

Nettopp, så det sånn man blir betraktet.
Vel vel, det er ikke BARE «harryfaktoren» som slår inn her, vil nå jeg mene. Har på nær sagt alle andre bilder jeg har hatt alltid hatt problemer med glødetråds-pærene som er montert på bagasjeromslokket. Jeg mener de ryker mye raskere enn andre lyspærer, i og med at luken smelles igjen og hvor jeg mener rystelsene ødelegger glødetråd-pærer. Det var i utgangspunktet det som var min første tanke med å bytte til LED, noe jeg også har gjort på mine biler. I tillegg har jeg sansen for LED med hensyn på strømsparing vs lyseffektivitet. Bytter f.eks konsekvent til LED i boligen etterhvert som lyspærene ryker. OK, så er det sikkert ikke like mye å spare på med hensyn til akkurat strømforbruket i en slik bil, men også her har jeg nå tro på litt besparelser. «Alle monner drar». Etter hva jeg forstår, er selv CanBus LED-pærer vesentlig mer effektive enn glødetråd-pærer.

Det nokså knotete å bytte pærene på denne bilen. Så hvis levetiden på LED-pærene er vesentlig lenger, er bare det også et godt argument for å bytte – for å slippe å knote med dette under hvilken som helst årstid og forhold. Og isteden for å vente til jeg MÅ bytte én og én glødetråd-pære, har jeg handlet de inn samlet i forkant og byttet dem alle samtidig da jeg likevel var klar og det passet godt å gjøre det. Neste, for min del blir nok park- og interiørlyset (hvor sistnevnte etter mitt syn er litt for svakt).
#9
Sitat fra: pwb på torsdag 20. april 2017, klokken 07:20
Hvilken canbus adapter kjøpte du for å hente ut signalene?

Enten spøker du med meg, eller så er det jeg som ikke skjønner stort. Har hverken noen adapter eller hentet ut signaler. Hvorfor skulle jeg det?  ;)

Det er vel CanBus LED-pærene som har noe elektronikk i seg for å lure bilens lampefeilsystem til å tro at de er originale glødetrådpærer?
#10
Sitat fra: RayBomb på torsdag 20. april 2017, klokken 01:19
Tøft, kan du legge ved bilde bak av skiltlysene?

- Skrevet med Tapatalk på iPad

Bilder av skiltlysene:





...og LED-bremselys:



#11
Har sett her i forumet noen innlegg vedrørende bytte av originalpærer til LED-pærer. Uten å ha veldig god grunn for det, samt til tross for enkelte frarådinger å lese her i forumet, har jeg likevel vært litt nysgjerrig på muligheten for å bytte ut flere av lysene til LED. Og jeg kan orienter om at jeg for noen uker siden byttet ut kjørelysene, skiltlysene og de høytplasserte bremselysene oppe på bakluken til LED - og det helt uten noe som helst problem - så langt. Vil samtidig nevne at jeg passet på å få CanBus på alle LED-pærene, ...og alle er kjøpt på eBay.

Det eneste som man skal være obs på er at de fleste LED-pærene vil passe dårlig inn i åpningen i kjørelysarmaturet. Her måtte jeg gjøre to innkjøpsforsøk, i tillegg til litt tilpassing og sliping for å få LED-pærene inn. Resultatet er jeg veldig fornøyd med. Kjørelysene er hvitere og virker sprekere og mer moderne. Samme med skiltbelysningen som også nå er veldig bra.

#12
Sitat fra: Alexander Holtet på torsdag 16. februar 2017, klokken 14:31
For ordens skyld: 12V batteri lades kun under kjøring,  og ikke mens bilen lades...

Hmm... mener du at det stemmer? Har selv målt 12V systemet i sigarettuttaket ved a vri nøkkelen til ACC og observert at spenningen øker fra 12,6-8 til rundt 14,4 når jeg setter på standar hjemmelading. Og konkluderer med det at 12V batteriet også lades når bilen settes på lading.
#13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Bytte stereo
onsdag 08. februar 2017, klokken 08:02
Sitat fra: TB på onsdag 08. februar 2017, klokken 00:03
Ein ting eg ikkje har testa er om SOS knappen fungerer etter bytte av radio? Usikker om radio har del i SOS systemet.

Eh, jo da... SOS mener jeg fungerer. Kom til å trykke på denne her en kveld (klarte ikke å la være ::)). Det begynte å ring og jeg prøvde febrilsk å avslutte. Og akkurat rett før jeg klarte det, kom en utenlandsk stemme overhøyttaleranlegget å sa et eller annet.
#14
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Bytte stereo
søndag 05. februar 2017, klokken 12:52
Sitat fra: snoemann på lørdag 04. februar 2017, klokken 00:26
Okey, i min Citroen C-Zero , så har jeg slike rillene rett bak speilet.

Jeg trodde at det kanskje satt mikrofon her ... er det noen som kan avkrefte/bekrefte det?...

Tja... i følge denne lenken befinner det seg visstnok en mikrofon oppe ved speilet :+1:
http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=509&p=14990&hilit=mic#p14990

Interessant! Denne skal jeg selv undersøke om jeg kan få benyttet i min installasjon.
#15
Sitat fra: Sverre Følstad på torsdag 02. februar 2017, klokken 21:08
... Så får man vente på sommeren for langturer.


Vet ikke hva du tenker på med "langtur", men hvis du tilfeldigvis skulle bo på østlandet er det bare å dra på "langtur". Det er flust med hurtigladestasjoner. Selv kjøpte jeg vår bil i Drammen og måtte kjøre over 10 mil hjem (uten elbilerfaring). Satset på Fortum sine hurtigladere. Valgte en 12 min. opp-topping på Lierstranda i det jeg reiste og så en 14 min lading på Vestby. Fungerte utmerket, og tilsvarende tur eller lengre hadde ikke bekymret meg stort med det hurtigladernettet som finnes her.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA