Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SveinJ

#1
BMW i3 / Sv: Lønner forvarming seg?
lørdag 28. oktober 2017, klokken 10:50
Tror nok forvaring lønner seg. Gårsdagen opplevelse: 4 timer etter ankomst jobb og ladet med ladekladd, startet jeg med kaldt batteri og 168km rekkevidde. Kjørte oppover fra Notodden mot Kongsberg, etter 20 km 186 km rekkevidde. Etter 46 km tilbake til 168km. Artig erfaring!
#2
BMW i3 / Sv: Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?
lørdag 21. oktober 2017, klokken 13:14
Kjører alltid i EcoPro og 21 grader. Ikke en eneste gang har Gjettometer truffet riktig, men mn lærer jo etterhvert hva som kreves av % på batteri for å komme fram.
#3
BMW i3 / Sv: Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?
lørdag 21. oktober 2017, klokken 09:36
Sitat fra: lr-80 på fredag 20. oktober 2017, klokken 23:54
Min erfaring er at det er rimelig presis rekkevidde når jeg har lagt inn destinasjon på GPS. Denne tar høyde for høyde, for å si det sånn.

Stemmer ikke helt det, startet med 80% på Åssiden og skulle kjøre hjem. Beregnet restkm var 60, ankom med 29km.
#4
BMW i3 / Sv: Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:06
Det er en utrolig mengde meninger om forbruk av elektroner ved kjøring under en mengde ulike forhold. Min erfaring er ved en tur til Aurland i påsken, var forbruket ikke mye annerledes enn til jobben. Fra Austbygde til toppen av Imingfjell, 3 mil og 25% av kapasiteten er brukt. Men ved ankomst Geilo, samme kW/100km som å kjøre til Notodden. Man kan spekulere og spekulere, side opp og side ned. En fasit finnes ikke :-}
#5
Den er grei :) men D må Modertor være mye mer våken. Mange «utskeielser» i flere tråder  ???
#6
Sitat fra: Toalmar på søndag 08. oktober 2017, klokken 10:07
Sitat fra: Agmuns på søndag 08. oktober 2017, klokken 09:37
Nei, jeg har bedt om at overlevering (og registrering) ikke skjer før i 2018.
Samme gjorde jeg også sist høst. Min kom i slutten av November, men jeg hentet den i begynnelsen av januar. Da har jeg helt ren 2017 modell og fikk en fordel nå i høst som jeg ikke visste om. Bedre batterigaranti. Det eneste jeg måtte gjøre var å betale den når den kom sa de. I bilen så servicene for fremtiden merket med november i istedenfor Januar i påfølgende år


Sent from my iPhone using Tapatalk


Hva har dette med trådens opprinnelige tema å gjøre?

#7
BMW i3 / Sv: Automatisk nødbrems på I3?
fredag 06. oktober 2017, klokken 08:58
Sitat fra: samohT på fredag 06. oktober 2017, klokken 08:01
Jeg brukte cruisecontrollen her om dagen på e-18 når nødbremsen plutselig bestemte seg for å fungere. Ikke at jeg hadde biler foran, men den viste meg at den fungerer/ikke fungerer.
Kan det være bugs/critters i systemet?

ACC har gir ofte uønskede oppbremsinger. kamera er følsomt for andre ting enn trafikk: regn, sol, møtende bil i sving osv. Fenomenet har vært debattert andre steder i forumet. Kjører for det meste uten ACC, bare CC pga problemene.
#9
Sitat fra: Agmuns på mandag 02. oktober 2017, klokken 14:32
Betryggende å se at du hadde høyt forbruk i dag du også :) Det ble ikke noe særlig køkjøring i dag, men jeg hadde 16,1 i gjennomsnitt på vei til jobben, og i dag regnet det så mye at cruise control ikke ville aktiveres. I følge selgeren skyldes det at det var for mye vann på sensoren.

Da føler jeg meg tryggere på at jeg vil klare å ligge omtrent på det forbruket du skrev du pleier å ha under litt mer normale kjøreforhold.

Samme vei hjem uten motvind og våt veibane, 12,5 grad ute. 21 inne. Ned på 14,3 som jeg finner er ganske normalt under slike tilstander. Så om jeg ligger rundt 14 er jeg fornøyd.

#10
I dag morgen, i storm og regn, kjørte jeg omtrentlig som vanlig til jobben. 10,5 grader ute, 22 inne. Lys og vindusviskere på hele veien. 17,1 kW/100km. Vel 40 km på CC. Ganske mye over det som er vanlig på tørr vei uten motvind i 80km.
#11
Kjører 81km til jobben i Telemark uten veldig store høydeforskjeller og har et gjennomsnittsforbruk på 13,5kW/100km nesten uansett forhold. Synes ditt forbruk på 16,4 er vel høyt! Etter at kan har lært seg el-bil-kjøring, går forbruket nedover, er min erfaring.
På vinteren ligger jeg nok på litt over 15kW. 160 km på vinteren er ikke noe problem.
#12
BMW i3 / Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
onsdag 13. september 2017, klokken 21:02
Så FBI på NRK i kveld om piratimport av bl.a. Bremseklosser og skiver. Sendt fra Kina og pakket om i "original emballasje". Billig ja, men sikkerhet????
#14
BMW i3 / Sv: Bilen lader ikke
mandag 28. august 2017, klokken 21:07
Lysbryter i auto gir lys i utvendige lys.
#15
Vestfold og Telemark elbilforening / Sv: vestfold og telemark
torsdag 24. august 2017, klokken 20:21
...kan nok hende de blir brukt, de 0,8%. Flere må kjøpe.....
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA