Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SveinJ

#1
ID.4 / Sv: Sommerdekk ID.4
tirsdag 28. januar 2025, klokken 14:50
Sitat fra: eriksen.eriksen på tirsdag 28. januar 2025, klokken 12:06Har fått anbefalt Goodyear Eagle F1 fra to ulike dekksenter nå. Disse skal ifølge selgeren ha gode egenskaper, og veldig lavt støynivå.

Tror aldri jeg har kjørt med Goodyear før. Noen som har erfaring med disse?

Ingen erfaring med Goodyear, men pass på at du får dekk som er beregnet på el-bil.
#2
ID.4 / Sv: Sommerdekk ID.4
mandag 27. januar 2025, klokken 14:44
Sitat fra: eriksen.eriksen på søndag 26. januar 2025, klokken 20:23Er forresten Bridgestone Turanza dekkene betydelig endret siden versjonen levert som standard å en del 1st?

Jeg vet ikke hvordan Bridgestone var før, har bare hatt den oppdaterte versjonen på, som er "spesialkonstruert" for biler med skjevslitasjeproblemer.
Men hva hjelper det, når det etter 18 000km er nesten like ille?



#3
ID.4 / Sv: Sommerdekk ID.4
søndag 26. januar 2025, klokken 13:46
Du skriver ikke hvilken hjuldimensjon bilen din har, 19-20-21. Dekk har ulike egenskaper avhengig av dimensjon.
Selv har jeg 21' og fikk min MAX utlevert med Pirelli Scorpion og var kjempefornøyd med de dekkene. Men dessverre, etter 22000km = skjev dekkslitasje! Dette har jeg slitt med siden august 21.
Har også kjørt med Continental, støyer mer og nå tilslutt (2024) med de nye Bridgestone Touranze dekk for biler med "skjevslitasjeproblemer". 10 ganger justering og mange dekksett seinere, er situasjonen fortsatt den samme.
Men mest fornøyd har jeg vært med Pirelli. På slett og fin asfalt, nesten ingen lyd å høre.
#4
Lading av Tesla / Sv: Nyhet vedr Tesla Superchargers
mandag 13. januar 2025, klokken 08:45
Vet ikke om det er en nyhet, men ladere på Notodden har vært ute av drift siden i går

#5
Kommer opp med grønt symbol, så den er nok åpnet.
#6
Lading i Europa / Sv: Ladeklubben i Danmark og Tyskland
lørdag 21. desember 2024, klokken 18:44
Sitat fra: Robertb på fredag 08. november 2024, klokken 14:06Jøss! Da virket det jo mye enklere en forventet! Takk for svaret!

Bare pass på prisen pr kWh! Mange ganger er det ganske bra påslag ved å benytte blå brikke.
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Ulyd når man vrir rattet
lørdag 21. desember 2024, klokken 18:39
Sitat fra: Bigdrago på fredag 20. desember 2024, klokken 15:12De siste ukene har jeg hørt ulyder/gnukkelyd når jeg vrir rattet. Noen med det samme?

Samme på ID.4, er visst normalt.
#8
Explorer / Sv: Felger id4/id5/audiq4/skoda eniaq og nå Ford Explorer.
tirsdag 17. desember 2024, klokken 15:37
Da er vel bilen like utsatt for skjev dekkslitasje da, som ID.4?
#9
ID.4 / Sv: Lav ladehastighet ved start på over 80%?
mandag 16. desember 2024, klokken 18:33
I går ladet med redusert effekt fra 21% til 61%, konstant 5,5kW. Stoppet ladeing, venter noen timer og setter igang igjen. +6grader i lufta. De siste kW-ene så slik ut

#10
Sitat fra: Otkristo på fredag 06. desember 2024, klokken 08:17
Sitat fra: SveinJ på torsdag 05. desember 2024, klokken 15:24På Notodden er det satt opp 8 nye ladere som kommer i drift om få dager

Er dette en utvidelse på eksisterende Supercharger?

Stemmer det, ligger nærmere E-134 enn de andre.
#11
På Notodden er det satt opp 8 nye ladere som kommer i drift om få dager
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Redusere strømmne ved Type 2 lading?
mandag 25. november 2024, klokken 22:35
Sitat fra: AndersT2 på mandag 25. november 2024, klokken 07:38Noen som vet hva bilen setter ladegrensen til når man aktiverer "Ladestyrke" - "Reduser strømmen" i appen?

Er det 2kW den lader på da?
Dette er på ladestasjon med mulighet for 7,3kW, som nå ikke lader mer enn 2kW.
(Ikke min bil, så får ikke testet med å skru av og på selv)



Redusert ladestrømm er ca 40% lavere enn maks på ladestasjon. Dette stiller man inn på bilens infotainment eller i appen på telefon.

Hva ladestasjon egentlig yter, ser man bare om man fjerner valget «redusert ladestrøm»
#13
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
torsdag 21. november 2024, klokken 17:44
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 20. november 2024, klokken 18:12
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 20. november 2024, klokken 11:15Som en ikke-kyndig eier er min hypotese at det er variasjon i understell-delene, og derfor ser vi at noen har gjentagende problemer mens andre bare behøver en enkelt firhjulskontroll. Men siden Benny i NAF mener feilen er konstruksjonsbetinget så er det antagelig feil det jeg tenkte. Vi må tro at NAF har godt grunnlag for å mene det de sier.
Ja det tror jeg du har rett i. Det er så trist for de bileierne det gjelder å møte den kalde veggen hos VW Møller i Norge. Etthvert vil vel Møller få et utstrakt dårlig rykte som det er umulig å løpe fra  ;D



Når man leser i de to Motor reportasjer og leser hva staben hos Møller sier og dette fenomenet, tror jeg det sitter utrolig langt inne at det kommer en innrømmelse.

Tross mange negative opplevelser der ute, selges jo VAG biler i godt mål her til lands.



#14
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
torsdag 21. november 2024, klokken 17:39
Sitat fra: IvarAndreas på onsdag 20. november 2024, klokken 08:05Jeg skjønner bare ikke helt hvordan en konstruksjonsfeil skal vise seg bare på et fåtall biler? Han som er omtalt i Motor har jo først slitasje på innside bak, så innside foran og så utside bak.. Målte for moro skyld mine dekk nå og etter knappe 50k kilometer har sommerdekkene 4,2-4,3 mm mønster igjen mens vinterdekkene har 7,2-7,3 mm.

Fåtall? ? Problemet er såpass stort for VAG at de har bedt Bridgestone utvikle «spesialdekk» for disse bilene som har skjevslitasje.
En forhandler nevnte 17 000 dekksett, var produsert for «våre skjevslitedekkbiler»

#15
Skoda ENYAQ / Sv: Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
fredag 15. november 2024, klokken 21:43
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 15. november 2024, klokken 18:44
Sitat fra: SveinJ på fredag 15. november 2024, klokken 17:41Hvordan defineres "feil kjørestil" og veiene vi kjører på. Denne påstanden er jeg ganske lei av å få "slengt i tryne" av de som importerer bilen til Norge.



De tar feil Svein. Det er ikke feil kjørestil. Det er oppsett på bilen som er feil. Noen burde dra Møller ledelsen etter håret bort til klage organet for bilkjøp. De ville tapt der det er jeg sikker på. For det er alt for mange bileiere som er berørt av dette. Alt for mange!

Det hjelper fint lite om "alle andre" vet at det ikke er  kjørestil og veier som er årsaken, men ett eller annet på MEB plattformen.
Ledelsen hos importøren beskytter og verner om sine egne og de kommer uansett til å påstå et det er bileiers feil, det som skjer.
Inntil det motsatt er bevist.
Hvis man bare ser hvordan "diesel-gate" ble behandlet av VW, så sitter det nok grundig langt inne noen innrømmelse fra fabrikken.
Hadde håpet at NAF var litt av typen "Ralph Nader", men de er bare en sutteklut i forhold til han.

Nader kom i 1965 i nasjonens søkelys etter at han lanserte en rapport som viste at bilindustrien systematisk firte på sikkerhetskravene for å kunne senke prisene og selge flere biler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA