Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - strips

#1
Lading av Tesla / Sv: Hvilken kontakt - 4-pin blå eller 5-pin rød
lørdag 11. februar 2017, klokken 17:11


Sitat fra: zyp på lørdag 11. februar 2017, klokken 17:08

Jeg er enig, men ennå bedre enn en adapterkabel er en fastmontert ladeboks.

Absolutt enig

Sent from my LON-L29 using Tapatalk

#2
Lading av Tesla / Sv: Hvilken kontakt - 4-pin blå eller 5-pin rød
lørdag 11. februar 2017, klokken 16:32
Vær så snill å beholde korrekt kontakt. Altså den blå du har og heller lage en adapter-kabel. Man bør kunne stole på en kontakt i fremtiden at den følger normene.

Sent from my LON-L29 using Tapatalk

#3
Model X / Sv: Hva går igjen på X?
fredag 10. februar 2017, klokken 18:52
Har enda ikke krasjet FWD i noe som helst enda. Så det skjønner jeg ikke.

Vindusviskerene derimot er en skandale. Fikk nye nå etter klage og de er mye værre. Klagde på lysene og. De lyser fortsatt alt for mye rett ned i asfalten etter justering.
#4
Sitat fra: Ferry på fredag 03. februar 2017, klokken 09:57
Delene, spesielt type 2-kontakten, er så dyre at det er nesten ikke bryet verdt. Jeg venter på at det kommer noe billigere fra Kina.

Kina-deler for lading av el-bil høres høyst suspekt ut uten at ting er skikkelig testet.

Fikk pris på 10m 16A 3-fas type2 pigtail fra evbitz.uk med frakt og mva til under 2000kr. Nå vet jeg jo ikke hvor han får tak i delene eller hvor de er laget heller.
#5
Sitat fra: Griffel på søndag 29. januar 2017, klokken 11:37
Jeg går ut fra at "strips" er kvalifisert til å bygge denne. Da er han istand til å velge og ta ansvar for korrekt valg, uavhengig av de ukvalifiserte råd i denne tråden. Skal stasjonen kobles fast er det også et krav til å kunne dokumentere kvalifikasjonene. Det ferdige produktet mangler sannsynligvis alt som kreves for CE merking og derfor straffbart å selge.

Skjedd mye her som jeg ikke fikk med meg. Må sette på varsel :)

Kvalifisert her er vel diskutabelt. Har utdannelsen og kunnskapene jeg trenger for å vite hva jeg gjør. Om jeg har "lov" å gjøre dette alene er jeg usikker på så jeg vill uansett snakket med en elektriker før bygging og fått denne personen til å se over at koblinger er gode nok.

I dette tilfellet endte jeg likevel å kjøpe ferdig boks på grunn av usikkerheten over konsekvenser hvis ting gikk virkelig galt.

En boks med 10m fastmontert type2-kabel og CEE-kontakt. Så kan jeg lett ta den med meg hvis jeg flytter :)

Men hvis jeg hadde gått for å bygge en ladeboks for 400V 16A med 10m type2-kabel har jeg funnet det jeg trenger til under kr. 4000,- med mva. Deler fra ladespesialisten.no, elmaterialer.no og evbitz.uk.
#6
Model S / Sv: Lakkverksted Tesla - Bergen?
torsdag 26. januar 2017, klokken 10:29
Sitat fra: Mippen på torsdag 26. januar 2017, klokken 10:27
... Forsikringen trodde det...

Øh, da bør du snakke med dem igjen. Det er jo eventuelt de som skal betale for det og da må de fortelle deg hvor du trenger å få taksten utført.
#7
Model S / Sv: Navigasjonen på tesla
torsdag 26. januar 2017, klokken 10:27
Jeg fikk veldig mye rare ruteforslag helt til jeg skrudde av beta navigering og omdirigering ved trafikk i menyene. Husker ikke nøyaktig hva de heter. Ble mye bedre etter det.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Bygge egen ladeboks eller kjøpe ferdig
torsdag 26. januar 2017, klokken 09:43
Hei,

Jeg har funnet fram til deler for å sette sammen egen ladeboks for 11kw koblet til rødt 3-fas 400V 16A uttak.

Med deler fra ladespesialisten.no og elmaterialer.no kommer det på ca kr. 1900 uten ladekabel. Det som ødelegger kostnadsmessig er ladekabel på 10m og det billigste jeg har funnet enda er litt over 2500 med en rimelig leveringstid. Så jeg kommer meg under kr 5000 for en ladeboks med 10m kabel.

Er det noen her som vet om noen som kan levere en 10m type2 3-fas 16A (11kw) eller 32A (22kw) pigtail til en bra pris? Kan forsåvidt være type2 - type2 da jeg kan kappe av enden.

Alternativt er jeg åpen for en ferdig 11kw (eller 22kw) lader med 10m type 2 kabel til maks kr. 6500,-

#9
Model X / Re: Hva går igjen på X?
torsdag 19. januar 2017, klokken 09:36
Har min inne nå for følgende saker:


  • Dårlig nærlys som jeg mener er dårlig justert
  • Ekstremt dårlige vindusviskere. Kjører jeg mer en 20km/t er det ett felt som ikke lar seg viske, over 50 er det ett felt på hver side.
  • Den ene FWD døren flukter dårlig mot panel forran på taket
  • Klikkelyd på samme FWD når den lukker/åpner seg.
  • Høres ut som en hval som dør når jeg lukker våte vinduer

Jeg informerte dem også om følgende saker som er med generelt Tesla-relaterte og kan løses i software:

  • Nakkestøtte må kunne justeres manuelt! Jeg har tydeligvis for kort overkropp i forhold til bein!
  • En skikkelig fullskjerm oversikt over alle klimakontroller med det som er i vinterpakken. Denne siden bør ha ett dedikert ikon på toppen og alt bør kunne justeres enkelt med store knapper. Det er direkte trafikkfarlig å justere mye av dette i fart.
  • Justere tidspunkt eller følsomhet for auto-dimming av display når det blir mørkt. Jeg har ofte på minimum lys på kveld/natt. Når den går fra dag til nattmodus neste dag ser jeg ikke displayet før det blir skikkelig mørkt. P.g.a. dette har jeg nå satt display lys på det ene ratthjulet.
#10
Model X / Sv: Dørene lukker seg av seg selv?
mandag 09. januar 2017, klokken 11:18
Blir også overrasket av dørene lukker seg bare jeg er borti bremsepedalen. Sikker på at hun ikke var borti den på vei inn?

Bakluka kan jeg ikke si noe om men har ikke hatt noe problemer med at den lukker seg i utide. Dørene mine forblir oppe når jeg går fra bilen uten å trykke på nøkkelen.

Har ikke premium X75D.
#11
Model X / Sv: X på vei, hva har dere kjøpt til den?
søndag 08. januar 2017, klokken 21:54
Har hatt min X75D nå i snart 3 uker og type 2 kabel kan vær lurt om du trenger å lade forskjellige steder utenom superchargere. Vi kjører såpass mye at vi sliter med å lade nok hver natt på vanlig schuko kontakt 10-13A. Skal snart få montert en ladeboks eller i det minste en industrikontakt med 3-fas 400V. Vi kommer også til å kjøre steder uten supercharger og innser nå at vi må handle inn Chademo kabel.

#12
e-Golf / Sv: Bilder av telefon favoritter
torsdag 05. januar 2017, klokken 20:57
Kjøp Samsung  :o 8)
#13
Model X / Sv: Frontslys
torsdag 05. januar 2017, klokken 14:32
Sitat fra: prophan på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:25
På min bil med premium har jeg lagt merke til at det tennes ekstra lys inne i frontlyktene når bilen svinger, og ikke nede i grøftelysområdet. Det gir merkbart bedre lys og oversikt ved sving i sakte fart og på gårdsplasser.

Jeg synes lysene, fjern/nærlys på TMX er noe av det beste jeg har kjørt med og milevis bedre enn på Leaf sine (Leaf var igjen bedre enn alle biler med halogen som jeg har kjørt, men jeg ble "sjokkert" av hvor dårlige Leaf sine var etter å ha kjørt TMX og lånt en Leaf igjen). Har også nylig kjørt en Prius, som er en av få biler som har fått gode skussmål i nyere lystester - men TMX lyser mye bedre mener jeg.

En annen ting, automatisk fjernlys på TMX fungerer også ypperlig, såvidt jeg husker har jeg aldri måttet slå på/av fjernlyset selv (har tilgode å kjøre i tett snøvær/tåke). Har heller ikke blitt signalisert noen klager fra motgående kjøretøy på slukking av fjernlyset, så jeg går utifra at tenning/slukking av fjernlyset fungerer fint.
Er automatisk blending av fjernlys AP1 eller i premium pakken? Jeg har det ikke med AP2 uten premium.

Håper mine lys bare er dårlig fabrikkjustert. Får se om et par uker.

Sent from my LON-L29 using Tapatalk

#14
Model X / Sv: Frontslys
torsdag 05. januar 2017, klokken 13:50
Du har premiumpakken med lys som svinger. Det har dessverre ikke jeg. Hvis jeg kunne valgt bare lys i en oppgradering hadde jeg gått for den :)

Usikker på om det andre forskjeller en kun den svingbare delen? Om de lysene er bedre generelt?
#15
Model X / Sv: Frontslys
torsdag 05. januar 2017, klokken 13:01
Må si at jeg ikke er imponert over nærlyset. Syntes det var bedre på en Outlander 2013 med Xenon. Der fikk man i hvert fall max lys så lang frem det er lov. Og når jeg tenner fjernlys så forblir alt det skarpe lyset rett foran veien fra nærlysene og får inntrykk at jeg ikke ser så langt. Synes justeringen virker litt for lav.

Har klaget på lysene sammen med andre småting og skal inn med bilen på onsdag 18. i Drammen. Er vel redd å få beskeden at det ikke er noe å gjøre.

Blir nok en dag og oppgradere fjernlysene om det dukker opp noe som passer hånd i hanske.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA