Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Runeelar

#1
Kjørte en tur t/r Os-Stavanger. Benyttet meg av hurtigladerne i Leirvik, Aksdal, Randaberg og den ved Nissan i Sandnes.
Når man kjører med hele familien og har bestilt hotellovernatting i Stavanger er den store skrekken at en av hurtigladerne ikke virker. Skulle det skje, går hele turen til helvette. I dette tilfellet virket alle hurtigladerne vi var innom. Da vi startet turen viste rekkeviddeindikatoren ca. 110 km. I Leirvik ved hurtigladeren var det kø ( fint at laderne blir brukt ). Rekkeviddeindikatoren viste 75 km før lading. Etter endt lading viste rekkeviddeindikatoren 89. Gikk altså fra 75 til 89 på 25 minutter. Føles litt skuffende, men jeg aner ikke om dette er vanlig eller ikke. Noen som har peiling? Er det slik at hurtigladerne skal lade ca. 80% for ikke å skade batteriene? Midt på sommeren i varme og solskinn får jeg altså ladet I-Mieven som har en teoretisk rekkevidde på 150 km til 89 km ved hurtigladeren. Samme greia i Aksdal. 35 km før lading og 91 etter lading. Etter dette stoppet kona og logge turen. Men jeg husker at på tilbaketuren viste rekkeviddeindikatoren nøyaktig 100 etter lading i Aksdal. Det var varmere i Aksdal under denne ladingen. Mellom 20 og 30 grader. Kan dette være årsaken til at den viste mer enn forrige gang? I garasjen under Scandic Forus i Stavanger er det ladeplasser til elbil, Europark skal ha betalt for ladingen, men vilkårene de viste til eksisterte ikke ved P-automaten. Vi ladet gratis og hadde oppladet bil om morgenen. Tror det sto ca. 110 på rekkeviddeindikatoren. Kort oppsumert, gikk veldig fint å bruke elbil mellom Os og Stavanger. Mye penger spart på ferger og bomstasjoner som det ikke er helt få av. Hurtigladerne virket, men skulle ønske de ga bilen større rekkevide. Frykten for at en av disse laderne ikke skal virke gjør at vi neppe kommer til å gjøre dette flere ganger før hurtigladerne dukker opp på enhver bensinstasjon langs veiene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA