Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kriss

#1
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Ampera-e eller Hyundai Kona?
torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:39
Det er sikkert flere som står i kø for begge disse bilene og som snart må bestemme seg for hvilken av dem de vil satse på. Venting blir det uansett. For dem som allerede har Ampera-e, er det ikke noe problem å selge den til en grei pris hvis man heller vil ha Kona (når den kommer med største batteri). Teknologien i bunn er fra LG og ser nærmest ut til å være identisk for de to bilene.

Hvilken av LG-tvillingene er den mest attraktive? Hvilken av dem vil være det beste kjøpet på sikt? 
#2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ekstralys
mandag 02. oktober 2017, klokken 21:22
Sitat fra: Tom E. på mandag 02. oktober 2017, klokken 18:42
Lete etter romvesen?

Interiøret er i allerede inspirert av romvesen:
#3
Sitat fra: erato på tirsdag 26. september 2017, klokken 12:45
Hva var kontraktsdatoen din?

Kontraktsdato var 5. oktober (ble satt opp på interesseliste allerede på våren i fjor). Må si jeg har en viss medfølelse for Opel Norge som nå har et supert produkt å selge, men en leverandør som ikke vil/kan levere i forhold til etterspørselen. Samtidig: når det gjelder informasjon, burde Opel Norge sendt ut en månedlig oppdatering til alle i køen. Litt om hvor mange biler som ble produsert for Norge sist måned, signaler fra fabrikken, osv. Det er bedre med dårlig nytt enn ingenting.
#4
Fikk nettopp beskjed om at vår bil er produsert. Håper at andre også får positive meldinger snart. Hvis det blir slik det er antydet, vil det bli produsert et lite antall Ampera-e hver uke for Norge og Sveits (tyskerne må visstnok vente på ubestemt tid).
#5
Nå må vel snart 10 prosent av alle Ampera-e solgt til private i Norge vært lagt ut for salg på finn. Man tjener en del på salg, men så lenge det ikke finnes noen direkte konkurrenter pr. i dag er nytteverdien vel så høy.

Er dette et tegn på misnøye med bilen, for eksempel med setene? Er det noe annet enn litt fortjeneste som gjør at folk selger?
#6
Sitat fra: trykkertor på onsdag 13. september 2017, klokken 16:47

Faktisk tror jeg vi har potensiale til at dette går i historien som en Opel-flopp hvor det ble lovet gull og grønne skoger, men leveringen aldri kom skikkelig i gang.

Da er spørsmålet. De "få" bilene som er levert......blir de veldig ettertraktet på sikt, eller blir det en modell folk ikke vil kjøpte på bruktmarkedet fordi service og delemarkedet blir uvisst?

GM vil jo fortsette å produsere Bolt ev, så deletilgang vil uansett ikke bli noe problem (de skal jo ikke stenge fabrikken).

Men: GM har vel en juridisk forpliktelse til å produsere bestilte biler? Slik det ser ut nå vil de levere, men i sitt eget tempo. Hva gjør PSA med saken?
#7
Sitat fra: steffkul på fredag 08. september 2017, klokken 09:32
Sitat fra: singstaen på onsdag 30. august 2017, klokken 22:02
Jeg har bestillingsdato 10.10.2016 og var i dag i telefonsamtale med selger. Intet nytt å bekrefte...
Fikk du noen pekepinn når du bestilte 10.10.2016 på når du kunne forvente å få bilen?

Det er blitt formidlet at 200 biler skal produseres i løpet av september. Det er i hovedsak bestillinger fra uke 40 2016 som står for tur. Har fått beskjed om at min bil har status "ordre til produksjon". Det har den hatt lenge. For en Bolt-kunde tar det normalt bare en dag å få bilen videre i systemet på fabrikken. Det mest frustrerende er når folk med senere bestillingsdato får bekreftet levering. Utfordringen for Opel Norge er vel at de har liten innvirkning på det skjer etter at bestillinger er levert GM. Venter hver dag på en positiv melding fra forhandler, men har vel innsett at kombinasjonen Opel/PSA/GM er en dårlig miks for oss som står i kø.
#8
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: EuroNCAP testresultat for Ampera e
onsdag 06. september 2017, klokken 22:55
GM bommet på setene. At de også er en sikkerhetsrisiko føyer seg bare inn i rekken av negativ respons. Neste årsmodell bør få bedre seter.
#9
Etter at Opel ble solgt til PSA har amerikanerne bestemt seg for å begrense produksjonen av Ampera-e:

http://www.fleeteurope.com/en/news/opelvauxhall-officially-psa-owned

Det betyr stadig lengre ventelister og gode bruktbilpriser i lang tid fremover.
#10
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Seter
onsdag 14. juni 2017, klokken 20:32
Det er vel ingen tvil om at kombinasjonen smale seter og kraftig sidestøtte er mislykket. GM viser til batteriproduksjonen der de har sett på alle konkurrentenes batterier. Synd at de ikke gjorde det samme med forsetene. BMW i3 har smale seter som ingen sitter vondt i. Håper GM endrer dette før august-produksjonen.

Fikk prøvekjøre bilen et døgn - bortsett fra de merkverdige forsetene er Ampera e en helt fantastisk og herlig bil. Gedigen nedtur å sette seg bak rattet på dieseldyret etterpå.
#11
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Lading av Ampera-e / Bolt
lørdag 27. mai 2017, klokken 13:27
Vil Ampera-e fungere med 20A 4,6kwh lading? Har forstått det slik at mange netteiere ikke godtar 32A ladere, og at 20A er det største de aksepterer. Da vil i tilfelle en lader som denne være det ideelle:

https://www.elbilgrossisten.no/products/siemens-wb140a-4-6kw-20a-type-2

Det er noen timer spart på å fylle batteriet i forhold til en 16A lader.
#12
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ampera-e på finn.no
fredag 26. mai 2017, klokken 13:55
Når Ampera-e nå blir solgt på finn til rundt 400 tusen, viser det vel at Opel Norge bommet grovt på prissettingen. De undervurderte markedet og fikk samtidig GM med på å levere til en pris som rett og slett er for lav. Det ser vi nå som GM har mistet lysten til å levere.
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ampera-e på finn.no
fredag 12. mai 2017, klokken 20:29
60 000 kroner tjent. Ikke dårlig for en underskrift på rett tidspunkt.
#14
Trøsten må være at når man  får bil, hvis man i det hele tatt får bil, vil bruktbilprisen holde seg godt. Stor etterspørsel og få biler vil sørge for det.

Samtidig er vel heller ikke GMs reviderte produksjonsplan skrevet i stein. Når bilproduksjonen bestemmes fra uke til uke på fabrikken, kan vel produksjon av like gjerne Ampera e legges inn igjen. Opprinnelig ble det sagt at Ampera e skulle produseres 11 av årets måneder. Nå er dette blitt redusert til 4. Oppfordringen til Opel Norge må bli: Sørg for at PSA gjør noe med situasjonen!
#15
Sitat fra: Tellus på lørdag 06. mai 2017, klokken 09:35
Jeg tviler sterkt på at forsinkelsene i Norge har noe med produksjonsbegrensninger å gjør. Derimot tror jeg dette har med avtalen GM nødvendigvis må ha inngått som en del av salget av Opel. Det er neppe i GM sin interesse å levere et stort antall biler til de nye franske eierene. GM vil heller selge bilen under et merke de selv eier. Hvis det er slik at GM i tillegg heller ikke tjener penger på bilen så har GM lite igjen for selge Bolt som en Opel.

Ja, det nok PSA som er nøkkelen til å få leveringen av Ampera e tilbake på skinnene. Det mangler tydeligvis en skikkelig (forpliktende) avtale med GM på dette. For Opel Norge må det uansett være krise med så stor usikkerhet rundt levering. Trist at Opel ble solgt akkurat nå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA