Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Aalsen

#1
Model S / Sv: Bytte dekk - TPMS
søndag 23. april 2017, klokken 23:21
Aha, takker
#2
Model S / Bytte dekk - TPMS
søndag 23. april 2017, klokken 22:57
Jeg må ha nye sommerdekk i år. Hvordan blir det med disse trykksensorene som er i dekket? Må jeg ha fire nye, eller kan man putte disse i de nye dekkene?
Finner ikke noe direkte svar på dette, men har forstått at de koster 3000,- så går vel an å bruke de med de nye dekkene, bare at de må rekalibreres...?

Skal ha fire nye dekk med samme størrelse. Må jeg bytte hos Tesla, eller er det noe Vianor kan gjøre?
#3
Lading av Tesla / Sv: Daglig lading til 90%?
søndag 12. februar 2017, klokken 17:38
Ok, satte på timer på ladingen for første gang i dag. Starter den slik at den nesten er full (80%) da jeg drar på jobb i morgen tidlig. Har litt over femti prosent batteri nå.

Takker for svar :)
#4
Lading av Tesla / Daglig lading til 90%?
søndag 12. februar 2017, klokken 13:56
Jeg finner ingen poster om dette, men jeg lurer på om noen har satt ladegrensen til 90% i stedet for 80%? I lademenyen til Tesla står daglig lading fra 50 - 90% der man skal sette ladegrensen (og langtur 90 - 100%), mens Tesla servicetelefon anbefaler å ikke lade til mer enn 80% på daglig basis...
#5
Model S / Sv: Slik blir nye mobil-Tesla-app'en
lørdag 11. februar 2017, klokken 20:56
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. februar 2017, klokken 07:37
Det ser du da på første side? Hengelåsen er der den?

Ah, ja det gjør man! Da blir det oppdatering  :laugh:
#6
Model S / Sv: Slik blir nye mobil-Tesla-app'en
lørdag 11. februar 2017, klokken 07:08
Har ikke lyst til å oppdatere til denne i det hele tatt. For å pirke frem latskapen, så må jeg nå inni appen, så på Controls for å se om bilen er låst. Som regel går jeg inn i appen for å sjekke om bilen låste seg etter å ha ankommet butikken etc. Da var det bare å åpne appen, så vistes det på første side.

Nei, jeg gidder ikke trykke på foben heller da bilen låser seg automatisk da jeg har kommet litt unna den. Liker bare å dobbeltsjekke med appen 8-)
#7
Model S / Sv: rated range ved maks lading
lørdag 11. februar 2017, klokken 06:58
2014 S85 Har ikke testet 100%, men typical range ved 80% er 314km
#8
Lading av Tesla / Sv: 4 pin blått adapter til daglig lading
lørdag 11. februar 2017, klokken 06:49
Var det slik at Tesla med singel lader ikke trekker mer enn 16A, så jeg slipper å justere den ned i det hele tatt på noen av adapterne eller kablene jeg lader med, for utenom schuko?

Tenker f.eks. på komfyrstikk adapteret på 20A/25A, bilen vil ikke trekke mer enn 16A uansett? Men UMC slipper vel ikke gjennom mer enn 16A, så hvorfor blir folk bedt om å skru ned til 16A på noen av adapterne i settet som jkirkebo selger?

Prøver å forstå  :laugh:
#9
Lading av Tesla / Sv: 4 pin blått adapter til daglig lading
fredag 10. februar 2017, klokken 08:48
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 10. februar 2017, klokken 08:21
Sitat fra: DagfinnN på fredag 10. februar 2017, klokken 08:17
Sitat fra: Aalsen på fredag 10. februar 2017, klokken 08:12
Takker så meget for svar :)

Jeg har ikke dobbellader i bilen, er det riktig da at jeg ikke får skrudd høyere enn 16A? Og hvor raskt vil bilen lade fra den kontakten på jobben?
32 ampere går fint med "enkel" lader. Du for knappe 16 km/time med 16a. Enkel regel er å si at man får 1 km pr. ampere

Dersom det er en 3-fas-kontakt vil det nok bli noe raskere, da denne kan levere ca 6.6 kW på 16A,noe som er ca 25 tKM/h eller?

Litt ukjent med hvordan Tesla teller 3-fas, men vil nok tro at du kan trekke alle 11 kW på enkeltladeren på 32A trefas ladetrekk?

EDIT: Uansett, stor forskjell fra de 10A du trekker fra stikkontakta i dag :)

Jeg fant dette på en nettsiden om lading av Tesla med forskjellige adaptere:

Blått adapter
Det blå adapteret som følger med bilen gir deg mulighet til å lade med 1 fase, 230 Volt, inntil 32 Ampere (dvs. maks 7,4 kW). Dette vil gi deg inntil 32 km rekkevidde per time du lader.


Singellader kan ta vel ta imot opptil 11 KW, noe jeg er innenfor, så da vil jeg få en rated hastighet på 32km pr. time?
#10
Lading av Tesla / Sv: 4 pin blått adapter til daglig lading
fredag 10. februar 2017, klokken 08:12
Takker så meget for svar :)

Jeg har ikke dobbellader i bilen, er det riktig da at jeg ikke får skrudd høyere enn 16A? Og hvor raskt vil bilen lade fra den kontakten på jobben?
#11
Lading av Tesla / Sv: 4 pin blått adapter til daglig lading
fredag 10. februar 2017, klokken 07:26
Ok, men problemet slik jeg forstår er å få tak i et adapter som er myntet for daglig bruk? Hvorfor er ikke adaptersettet det?
#12
Lading av Tesla / 4 pin blått adapter til daglig lading
fredag 10. februar 2017, klokken 01:41
Hei!
Jeg har kun benyttet meg av supercharger og vanlig stikkontaktlading. Pendler til og fra jobb (forsvinner 10 mil fra batteriet hver vei), og med kun schukolading på jobben, samt hjemme, må jeg kjøre en omvei et par ganger i uken for å lade på en superchargerstasjon.

I dag så jeg ved en tilfeldighet at det er to blå kontakter i veggen ved ladestasjonene på jobben, men det er en slik blå kontakt med 4 hull. Jeg har ikke det blå adapteret fra Tesla, men ser på bilder at det kun har 3 pins.

Ser at en her selger et adaptersett, men den blå 4 pins kontakten finnes i forskjellige størrelser, samtidig leste jeg at disse adapterne kun er beregnet for lengre turer, altså ikke til å bruke hver dag.

Finnes det en sikker løsning hvor jeg får ladet på denne kontakten på jobben 8 timer hver dag?
Og hvordan finner jeg i så fall ut størrelsen jeg trenger?

Jeg kan forøvrig ytterst lite om strøm og lading. 1-fas, 2-fas, trafo osv har jeg ingen kunnskap om, annet enn at jeg lader 10A fra vanlig stikkontakt og ikke 13A da det har kommet for øret at 10A er hva man burde dra maks fra shukokontakter :)



#13
Model S / Sv: Balansere hjul hos f.eks. Vianor
onsdag 28. desember 2016, klokken 13:04
Sitat fra: Muffinman på onsdag 28. desember 2016, klokken 11:54
I utgangspunktet er det ikke noe spesielt som gjelder for Tesla mtp balansering av hjul, så det kan et hvilket som helst verksted gjøre. Man må heller ikke på bukk, det går helt fint å bruke en vanlig jekk. Bukk eller jekk, man må sette bilen i jack mode før man starter. Det kan også være en fordel at den står i høyeste stilling. Heller ikke spesielt for Tesla, men for alle biler med luftfjæring.

Med andre ord, ingen problemer spesielt for Tesla her. Men den er såpass stor at det kan bli trangt på bukken hos enkelte verksteder.

Når det gjelder ubalanse, sjekk at felgene er rene innvendig før du drar på verkstedet. Hvis det ligger skitt eller snø der ujevnt fordelt vil du få risting.

Ok, da skal jeg sjekke felgene før jeg kontakter dem. Takker  :)
#14
Model S / Balansere hjul hos f.eks. Vianor
onsdag 28. desember 2016, klokken 11:42
Er det noen som har levert bilen til andre steder enn Tesla, DKskadesenter og andre Teslaautoriserte firmaer?

Det rister litt når jeg kjører. Mistenker ubalanse i ett eller flere hjul. Tesla servicesenter har 3mnd ventetid!

Har air suspension. Hørt noe om at hjulene heiser seg opp (bilen senker seg) når den løftes på bukk slik at man ikke får bilen av bukken igjen...?
Er det noen spesielle steder bukken skal plasseres under bilen for at den ikke skal bli ødelagt?

Hadde dere tatt sjansen på Vianor, eller kan anbefale noe?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA