Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hovda

#1
Hei, er det noen som har en oppdatering av fremdriften på Skei?
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: 60 kWh - erfaring?
tirsdag 28. mars 2017, klokken 17:46
Har nå kjørt snart 4.000 km på 3 mnd og snittforbruket er 245wh/km.

  • en litt lengre tur på 1.000km
  • resten en stort sett kortere turer og bykjøring
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Autopassbrikke i frunken?
fredag 24. mars 2017, klokken 18:30
Sitat fra: okjhum på fredag 24. mars 2017, klokken 17:35
Takk! Det är alltså längst oppe i den svarta (sorte) delen längst bak där den gigantiska frontruten tar slut?

Jepp.
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Autopassbrikke i frunken?
fredag 24. mars 2017, klokken 16:00
Jeg prøvde først i frunken på min bil men da den ikke virket mer enn ca 50% av gangen flyttet jeg den til helt øverst i frontruten og etter det har den virket mer enn 90-95% og det er jeg godt fornøyd med.
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: R2 19 eller 20 fra Tesla?
mandag 20. februar 2017, klokken 11:24
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. februar 2017, klokken 08:13
Har testet Nokian R2 i 265/50/19 XL SUV med 3,5 bar på Model X.
Det var forferdelig å kjøre med. Unnamanøvere over 80km/t direkte farlig. Null kontakt med underlag. Som å kjøre på gele i middels og høy hastighet.

Forskjellige merker oppfører seg forskjellig med samme dimensjon. Har testet R2 i 245/45/19 på Model S mot CVC6 i samme dimensjon. Helt forskjellig oppførsel mtp sideveis stivhet, samtidig som vintergrepet har vært upåklagelig også med CVC6.

R2 er et godt eksempel på et dekk som er veldig bra på snø, men veldig dårlig på en del andre bruksområder. Så får man selv velge hva som er viktigst :)

Jeg har Nokian R2 i 265/50/19 XL SUV med 3,5 bar på min X60D og er fornøyd med dem så langt, føles ikke for myke.
Men nå har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag siden jeg fikk bilen med vinterdekk på.
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bompengebrikke
søndag 01. januar 2017, klokken 21:13
Sitat fra: Zephid på torsdag 27. oktober 2016, klokken 18:55
Jeg tror jeg ville tatt av dekslene under panseret og plassert den under dekselet som dekker panserlåsen.
Bildeopplastingstjensten jeg tenkte å bruke skaper seg, men håper vedleggene funker. Ta av begge "forkleene"(Ja, Tesla kaller de apron" som ligger på hver sin side under panseret, langs framskjermene. Disse er enkle å ta av, bare løft de opp. Ta så av dekselet som dekker panserlåsen, dette er like enkelt å ta om ikke enklere. Under der kan det kanskje funke å ha bombrikken, uten å ha mulighet til å prøve det, bare en tanke.


Jeg monterte brikken under det fremste dekselet i dag og var ute å testet at den ble registrert i bomstasjonen, og det gikk helt fint. :)
#7
Lading av Tesla / Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
mandag 19. desember 2016, klokken 16:06
Sitat fra: cstromme på mandag 12. desember 2016, klokken 19:03
Digerneset utenfor Ålesund har det vært snakket om siden før de åpnet butikken der. Hadde ikke blitt overrasket om vi så en SC der innen 2017 er over.

Jeg håper på at det blir Sjøholt, det er bedre for alle dem som kjører via Stranda-Liabygda :)
#8
Lading av Tesla / Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
søndag 18. desember 2016, klokken 14:20
Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
Sitat fra: bjoris på lørdag 17. desember 2016, klokken 05:28
Tenker at det bør komme en i Røldal selv om det nå kom i Eidfjord, det at ikke den prioriterte vinterveien over Haukeli ikke er skikkelig dekket syns jeg er rart...
Jepp.
Ser den er på 2017-kartet.
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen hvor det er nå er etablert nye nettstasjoner og strøm bl.a til "landstrøm" for tungtrafikken. Ref diverse tråder i Facebook-gruppen tidligere i år.

Hvordan kan jeg zoome inne på 2017 kartet?
#9
Lading av Tesla / Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
søndag 18. desember 2016, klokken 10:33
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 22:52
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 21:53
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 19:47
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 18:41
Så om jeg velger blått CEE-støpsel uten ladestasjon hva får jeg da?

1x32A, 7,4kW.

Takk for alle svar, jeg tror jeg går for blått CEE-støpsel.

Bare vær obs på at om stikket står utsatt for vær og vind bør du prøve å lage noen slags beskyttelse rundt/over "kladden" på UMC. UMC har vist seg å ikke være spesielt holdbar om den hele tiden henger ute i regnet.

Det skal jeg nok få til, tenker jeg modifiserer en plastboks eller flaske.

Eller har noen et tips til en god løsning som er testet? (send gjerne med et bilde eller to)
#10
Lading av Tesla / Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
lørdag 17. desember 2016, klokken 21:53
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 19:47
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 18:41
Så om jeg velger blått CEE-støpsel uten ladestasjon hva får jeg da?

1x32A, 7,4kW.

Takk for alle svar, jeg tror jeg går for blått CEE-støpsel.
#11
Lading av Tesla / Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
lørdag 17. desember 2016, klokken 18:41
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 15:43
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:09
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:41
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:05
Jeg har 3-fase 230v 32A inne i uthuset som jeg tenkte å få ført igjennom veggen og sette opp en stikk/veggboks ute, hva anbefaler du er det beste og mest fleksibel løsningen?

(jeg har også en Leaf som lader på 230v 16A schuko på egen kurs)

Det mest fleksible løsningen er en ladestasjon med type 2 uttak siden du da kan lade alle typer moderne elbiler der. Tesla sin ladestasjon kan ikke brukes till Leafen, ei heller en 32A industrikontakt (uten en dyr 3.parts ladekabel). Dessuten må du ha jordfeilbryter type B og hvis du ikke kjøper en ladestasjon med slik integrert må du sette opp en i kapsling inne i uthuset. Det vil fort koste endel kroner.

Jeg selger jo denne, men leveringstiden er dessverre ca. 6 uker for tiden:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Vil en ladestasjon gi meg mer ladefart/strøm til Tesla'en enn en blå 230v 32A industrikontakt?, eller blir det det samme?

Med enkeltlader får du ikke raskere lading, men du får en jevnere fordeling av strømtrekket over fasene. Teslaen vi trekke 2x16A istedenfor 1x32A.

Med dobbeltlader/utvidet lader får du 15% raskere lading. Teslaen vil trekke 2x18,5A, til sammen 37A effektivt eller 8,5kW.

Dette får du kun med ladetstasjon, blått CEE-støpsel + UMC gir bare mulighet for 1x32A (7,4kW).

Så om jeg velger blått CEE-støpsel uten ladestasjon hva får jeg da?
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Foliering av bakside seter og dørterskler.
lørdag 17. desember 2016, klokken 14:23
Sitat fra: Kim Kim på mandag 31. oktober 2016, klokken 00:00
Svindyrt for kun å få det skjært med så lite folie. Kjøp din egen rull og gjør dette på 5 minutter selv, og ta konas, svidgerfar og naboens bil i slengen til samme pris.

Hvor kjøper jeg en rull?
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tilhengerfeste Model X
lørdag 17. desember 2016, klokken 13:29
Sitat fra: Øggen på onsdag 07. desember 2016, klokken 15:53
Ej e ganske sikker på at det kun går på vilje. Alle bilane e like, og hulla i ramma e der. Ej he bestillt med krok, men skal bytte den i en mekanisk svingbar sak fra samme produsent.

Helt supert om det er mulig å få til, jeg vil også ha en slik løsning.
Kan gi info om hvor du kjøper dette fra og pris?
#14
Takk for alle innspill, jeg tenker nå at oppgradert lader ikke er verdt pengene.
skulle behovet melde seg så sterkt at dette var helt feil kan jeg jo oppgradere senere, men da til en vesentlig høyere pris (20.800,-)
#15
Lading av Tesla / Sv: Hva får jeg på 3 fas - 230v ?
lørdag 17. desember 2016, klokken 13:09
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:41
Sitat fra: Hovda på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:05
Jeg har 3-fase 230v 32A inne i uthuset som jeg tenkte å få ført igjennom veggen og sette opp en stikk/veggboks ute, hva anbefaler du er det beste og mest fleksibel løsningen?

(jeg har også en Leaf som lader på 230v 16A schuko på egen kurs)

Det mest fleksible løsningen er en ladestasjon med type 2 uttak siden du da kan lade alle typer moderne elbiler der. Tesla sin ladestasjon kan ikke brukes till Leafen, ei heller en 32A industrikontakt (uten en dyr 3.parts ladekabel). Dessuten må du ha jordfeilbryter type B og hvis du ikke kjøper en ladestasjon med slik integrert må du sette opp en i kapsling inne i uthuset. Det vil fort koste endel kroner.

Jeg selger jo denne, men leveringstiden er dessverre ca. 6 uker for tiden:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Vil en ladestasjon gi meg mer ladefart/strøm til Tesla'en enn en blå 230v 32A industrikontakt?, eller blir det det samme?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA