Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nugatti

#1
Er denne gått ut av produksjon? I så fall hvorfor?
#2
Tips som alternativ til dette med å ta med "topp-trekket" inn i bilen (som bidrar til at en enorm mengde fukt blir tatt med inn).
Veldig enkel løsning med stropper permanent festa i takgrinda, som fungerer fenomentalt gitt at du ikke kjører i 100 hele veien. Tror ikke luftmotstanden her gir hinsides mye mer strømbruk enn å kjøre varmeapparat for å holde fuktigheten i sjakk.

#3
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:35
Då kan eg ankomme med tomt batteri, lade fullt og sette på timeren slek at eg har isfri bil når eg skal heim igjen
Smartere for bilen sin del å time så den lader fullt rett før du skal bruke den, fremfor å stå i mangfoldige kuldegrader med fullada batteripakke, vel?
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Endring av schuko-plugg?
torsdag 15. desember 2016, klokken 19:56
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. desember 2016, klokken 10:27
Hmm, bor du nord i landet? Her på det sentrale østlandet er innmaten i de fleste eldre ladestolper byttet slik at det er rette støpsler som passer best da stikkene nå peker nedover i ca. 60 graders vinkel. Et vinklet støpsel vil ha ledningen ut fremover og i en 120 graders bøy nedover som legger stor belastning på stikket. Jeg ser det hele tiden på Leaf-kabler som har vinklet stikk.

Når jeg har ladet i f.eks Bodø eller Hammerfest var dog innmaten i stolpene av gammel type slik at jeg fikk problemet du henviser til. Løsningen da var normalt å stikke en liten pinne i mikrobryteren slik at lokket ikke behøvde å være låst (gjelder de blanke Proxll-stolpene).

Bor på Jevnaker og lader ofte i Hønefoss. Der er det endel Proxxl-stolper igjen, med stikket horisontalt ut mot lokket og de er verst. Har enda ikke vært borti vinklede Schuko-stikk. Uansett har jeg som beskrevet over ei sterk snor på kladden min som jeg får hengt opp på hva det skal være slik at ledningen aldri er under strekk.

Skal flytte til Alta på nyåret, for øvrig. Der er det for det meste Proxxl.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Endring av schuko-plugg?
torsdag 15. desember 2016, klokken 19:48
Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:59
Vær obs på at Schuko støpselet kan ha temperatur sensor innebygd.  Det beste er nok å lage en adaptor kabel på 2-3 meter med vinklet Schuko.  Da kan også den tunge kladden legges på bakken eller på bilen,  f.eks under panseret.  Det gir økt sikkerhet mot varmgang på original kabelen,  og økt sikkerhet mot tyveri.
Hvor vanlig er det med slike temperatursensorer? Også på en tidlig plugin-hybrid med 10A strømtrekk?

Har ei sterk snor på kladden, så den henger alltid i snora med slakk ledning (har enda ikke funnet et strømuttak hvor den ikke kan henges) :)


Adapterkabel betyr skjøteledning, slik jeg skjønner deg. Det er uaktuelt. Det er uansett ikke så mange stolper igjen hvor shuko brukes, men de som er der, ender med kontakten vinkelrett ut mot lokket og bøyer ledningen.
Jeg har også en Type 2 til Type 1 ladekabel (uten kladd) som jeg bruker på de fleste nye ladestasjoner.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Endring av schuko-plugg?
onsdag 07. desember 2016, klokken 09:33
Heisann

Priusens ladekabel for Mode 2 lading (schuko-->EVSE-klump-->Type 1 (SAE J1772) i bilen) har en ufordelaktig ende på schuko-pluggen sin:


Dette gjør den kronglete å bruke i ladestolper med låsbart lokk siden ledningen stikker såpass ut.

Ideelt sett skulle jeg hatt en slik plugg:


Kan dette la seg bytte relativt enkelt?
Priusens EVSE-klump ser ut til å være universal mtp å kunne bytte ledning avhengig av om du er i England, Sveits, Øst-Europa etc.
#7
Takk for info :)

Har forespurt et par-tre elektrikerfirmaer i nærområdet og det BILLIGSTE ender på 10.000 kroner inkludert denne boksen. Dyreste var på 15500. Det er snakk om 12 meter kabel fra sikringsskap til uteboks. Kabel som går åpent.

Jeg fatter ikke at det kan være så dyrt. 4000 for ladeboksen (her ville de ha påslag også om jeg kjøpte den selv). 1000 for ny 20A-sikring? 1500 eller noe for jordfeilbryter? Da står det hele 3500 kroner igjen til arbeid og selve ledningen, hvor ledningen umulig kan være så ille pr. meter...

Skulle gått an å gjøre dette selv og få en elektriker til å se over arbeidet, eller om så etterlate siste tilkobling i begge ender av kabelen til ham. Fy søren for en umulig bransje. Jeg priser meg lykkelig for at huset mitt er nytt anno 2014 og at jeg slipper å måtte ha elektriker til et eller annet viktig i huset.
#8
Hei

Sent svar, men hva er årsaken til at denne er såpass mye billigere og ikke minst fysisk mindre enn de andre på markedet? Vurderer en slik T1 på min Prius Plug-in Hybrid.

Mvh
Daniel
#9
Huff, ja.
De krevde også mer ekstensiv dokumentasjon fra en upartisk instans om at elsikkerheten var i orden. Vår ekstensive tekniske rapport var visst ikke god nok. Daglig leder og fagmann på batterier hos BatteriCentralen på Gjøvik tilbød seg å gå grundig over bilen og skrive et statement, men han var ikke upartisk nok, i følge vegvesenet. Er ikke redd for noen dom fra en uavhengig faginstans, da jeg vet vi har bygget bilen godt. Er bare utrolig irriterende å måtte finne noen som kan gjøre noe slikt billig og som vi i tillegg ikke kjenner fra før av. Har jo en drøss av elektro-fagfolk på skolen men ingen av disse vil være upartiske nok :/
Ang. elektromagnetisk støy (som jeg trodde kun gjaldt i omformere til AC-systemer og greier) har jeg sendt en mail til post- og teletilsynet. Blir nok å kontakte Lars C. Krogenæs' kontakt også. Vi får se. Er eksamenstider nå og er i oppstartsfasen på bacheloroppgaven så er mye å gjøre.
#10
Hehe:P

Gutta på trafikkstasjonen sa at vår sak ville bli førende i lignende saker fremover og dette ble tatt opp også i høyeste hold i ombygningsgruppa i Vegvesenet, så om det holder samme standard som bobla så skal det gå bra:)

Har for øvrig fått en telefon om at de nå på etterskudd ønsker mer dokumentasjon på at DC seriemotoren vår ikke produserer elektromagnetisk støy. Hvordan overbeviser vi dem om det? Vi har testa med radio tett inntil motoren uten noen effekt whatsoever, men de krever vel noe slags tall fra et spesielt måleapparat eller sådan. Kjipinger. De vil også ha et "statement" fra en upartisk elektroinstallatør om at el-sikkerheten er på høyde i forhold til standardene. De kan jo rett og slett ikke teorien sin i forhold til elbiler og stoler ikke på den ekstensive rapporten hvor vi har beskrevet i detalj alt vi gjorde med bilen og gjort begrunnelser for ulike valg med tanke på el-sikkerhet osv. Kjipern.
Jaja, vi har nå fått skilt. Har sendt ut et par mailer til BatteriCentralen på Gjøvik hvor jeg spør om han kan sette meg i kontakt med noen "upartiske" (Vegvesenet vil ikke stole på den svært faglig dyktige daglige lederen ved en batteriforretning..) fagfolk. Må vel bare smøre oss med tålmodighet. Blir lite kjøring i disse dager uansett grunnet lite varme i bilen. Lurer på om vi skal koble en Defa kupévarmer inn sammen med laderen. I så fall håper vi bare at vi holder oss under grensa med tanke på 16A-kursen.

-Daniel
#11
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Konvertere Porsche 914
mandag 14. november 2011, klokken 17:06
Sitat fra: El rayo på søndag 30. oktober 2011, klokken 01:09
Sitat fra: Voltswagen_HiG på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 13:28
Dialog om hvilke krav som er rimelige å stille, etc, er svært viktig. Å møte personlig opp og fortelle hva planen er, hvordan bilen endres fra dets originale setup, få igang en prat om prosjektet.
Jeg møtte personlig opp på min lokale trafikkstasjon på Risløkka i Oslo. De var ikke villige til å gi råd, sa bare at mine planer ikke lot jeg goddkjenne. Jeg måtte sende en skriftlig søknad. Svaret står gjengitt i post #44 i tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1539.0.html . Da jeg ga inntrykk av at jeg ville gjennomføre ombyggingen ble det sagt noe sånt som at: "du får bare bygge om bilen og vise den, så skal vi fortelle deg da at det ikke blir godkjent."

Enig med GRS her. Det var nettopp "høyeste hold" (i vårt tilelle ved overingeniør Jannicke Sjøvold) i Vegvesenet som var med på å gi oss retningslinjer for vår boblekonvertering.
I følge vegstasjonen på Gjøvik ville vår sak bli førende for lignende saker i framtida også.
#12
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Lavspenningsdirektivet
mandag 07. november 2011, klokken 08:49
Elbilen er ikke bil før den beveger seg av egen kraft og ikke er stillestående og "fast i veggen". Er vel derfor det er egne grenser, ikke minst når man bygger bilen selv.
#13
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Lavspenningsdirektivet
søndag 06. november 2011, klokken 18:34
Her er det berømte ECE-direktivet som vi i registreringsprosessen kun klarte å finne på dansk:
Her gjelder det å holde tunga rett i munnen når det kommer til hierarkiet i teksten. Det nevnes ofte "lavere enn 60V DC", så skulle tro at 60V DC var maksgrensa.
Uansett, happy reading!


http://localhostr.com/files/ZzdC612/ECE100.pdf

-Daniel
#14
Andre Elbiler / Sv: Ny Sportsbil: RIMAC
søndag 30. oktober 2011, klokken 22:05
HVA I.... TRE-TUSEN-ÅTTE-HUNDRE NEWTONMETER????
Og 1000 hestekrefter??

OG firehjulstrekk? Og alt dette med 600 km rekkevidde?
Tesla Roadster kan ta seg en bolle.
#15
Takk! Men så var også Atle Bjerke, Bjørn Dammand, Kjetil Kolset, Jonas Langeland, Nils Turi og Jo Øyen med og laga'n;)

Jobber mer å dag for dag add'e litt ekstra til denne her: http://www.elbil.no/wiki/Voltswagen
Så kikk innom en gang i blandt. Tar alt fra rapporten vi skrev om prosjektet. Det elektriske kapittelet er stort. Må prioritere litt her og kanskje utelate litt.
Jaja. Spør om det er noe dere lurer på:)

-Daniel
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA