Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HPF

#1
Monterte en Bafang 500W krankmotor på sykkelen min. Har brukt den i to sesonger nå og er veldig fornøyd.

3 personer som bruker sykkel med navmotor har prøvd den og sier det ikke kan sammenlignes, krankmotoren er helt overlegen på kuperte veier.

Kvaliteten på sykkelen jeg monterte motoren på er nok godt over norsk gjennomsnitt, det er en Kalkhoff XXL med forsterket ramme, Magura hydrauliske felgbremser og Alfine navgir (med krankmotor funker navgir best). Jeg bruker motoren for alt den er verdt (maxer ut effekten ganske ofte) og må etterstramme kjeden 2-4 ganger pr. sesong, tydlig at 4-5 ganger normal belastning krever sitt.

Apropos bremser, historien jeg har hørt er at skivebremser kom først på terrengsykler pga problemer med smuss på felgene. Senere kom de på vanlige sykler hovedsaklig pga av markedsføring og lavere pris. Ulempen til skivebremser er at ved kraftig oppbremsing så får du momentet kun på den ene siden noe som i værste fall kan resultere i at hjulet hopper ut av festene. På hydrauliske felgbremser er trykket likt mot begge felgkantene og systemtrykket er også lavere siden "armen" (kraft*arm) er mye lenger.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA