Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LEB

#1
EX30 / Rekkevidde single motor?
mandag 18. november 2024, klokken 20:22
Vi hentet vår splitter nye EX30 single motor på fredag. Vi skal ha den som bil nr to, så rekkevidde (WLTP) på 300 km eller der omkring var helt innafor, tenkte jeg.

Nå har jeg kjørt bilen i 30 mil, kombinert motorvei, landevei og småkjøring. På de siste tre turene, 91 km tilsammen, brukte bilen 82 % av batteriet.

På den siste turen hevder bilens tripteller at snittforbruket lå på 23,1 kWh pr 100km, noe som på ingen måte kan stemme. Rekkeviddemåleren gikk ned med 35 km på en 9 km lang tur. 8 av dem forsvant på oppstart og de første 500 metrene. Selv med minus 2 i lufta og kaldstart synes jeg det var litt i meste laget.

Jeg måtte til slutt stoppe og lade på vei hjem for å være sikker på at jeg skulle komme frem. Da ladet jeg batteriet til 30% og da mener rekkeviddemåleren at jeg skal kunne kjøre i 103km. Jeg blir om mulig enda mer irritert over at rekkeviddemåleren ikke tilpasser seg faktisk forbruk, men tviholder på en rekkevidde som ligger tett opp til det produsenten hevder fremfor et realistisk anslag basert på bruk.

Jeg har hatt elbil i 8 år. De har hatt en reduksjon i rekkevidde om vinteren på ca 20% sammenlignet med sommeren. Hittil har EX30 en reduksjon på 50-60% sammenlignet med WLTP oppgitt av produsenten.

Så mitt spørsmål er: Har noen andre gjort seg lignende opplevelser med denne modellen og den minste batteripakken? Og kan jeg forvente at rekkeviddeanslagene blir mer realistiske etterhvert?
#2
Zoe / Sv: Lade Zoe med Zaptec hjemme
fredag 09. desember 2016, klokken 18:03
Googlet meg frem til det nå  ::) Men leser noe om at man med en 10A kurs uansett ikke har behov for CEE. Betyr det at dersom vi trekker en ny kurs (hvor vel 10A er maks av hva som er lov), så er det overflødig med CEE, mens hvis vi benytter den eksisterende 16A så bør vi bytte kontakt fra schuko til CEE?
#3
Zoe / Sv: Lade Zoe med Zaptec hjemme
fredag 09. desember 2016, klokken 17:39
Takk, takk :)
#4
Zoe / Lade Zoe med Zaptec hjemme
fredag 09. desember 2016, klokken 17:17
Heisann!

På mandag skal vi hente en Renault Zoe 2015, som vi skal leie (!) fra forhandler. Vi var ikke interessert i å kjøpe den grunnet forventet fall i bruktverdien med lansering av den nye modellen, og forhandler regnet vel ikke med å bli kvitt den på annet vis, så vi fikk et gunstig leietilbud  :) De får inntekter på en bil som ellers bare ville stått der, og vi får testet ut om elbilen funker for oss i hverdagen.

Her er utfordringen: Siden vi ikke vet hvor lenge vi vil ha bilen (tanken er et års tid, for å få testet den i alle årstider), så blir det ingen montering av ladestasjon med det første. Vi får med en Zaptec, og planen er å lade på en 16A dedikert kurs i garasjen. Har forsøkt å sette meg inn i hva vi bør/kan gjøre av lading hjemme og ute, og sitter igjen med flere spørsmål enn svar... Kjenner meg vakkert inkompetent på dette området, altså. Håper noen kan hjelpe meg! Gjør dere klare for noen teite spørsmål...

1) Kursen er som sagt dedikert til garasjen, men den går igjennom to koblingsbokser. Er det et problem mtp varmgang? Vil Zaptec bruke alle 16A eller bare 10A og er det i tilfelle en fordel eller ulempe mtp sikkerheten?
2) Tæla har kommet i bakken, men tanken er å få lagt inn en ny kurs til våren, uten koblingsbokser og evt med CEE-kontakt. Må vi da ha en omformer fra Zaptec (som jeg regner med er Schuko-støpsel) til CEE?
3) Kursen er ikke koblet til en jordfeilbryter type B (?), er det noe vi bør gjøre?
4) Tanken er å bruke bilen til dagpendling mellom bolig i Buskerud og jobb i Oslo (ca 40km en vei, omtrent halvparten på motorvei) og lade mest mulig på offentlige ladestasjoner. I en knipe er det også noen hurtigladestasjoner på veien. Har jeg forstått det riktig at Zoe da bare kan bruke ladestasjoner med type 2-kabel og hurtigladere opp til 22kW?

Beklager banale spørsmål, føler meg som en 80-åring med sin første smartphone ::)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA